Melliz

Så trött och arg på sjukvården!

Recommended Posts

Vet inte vad jag ska säga men blir så fruktansvärt arg på sjukvården och dess läkare som inte lyssnar till patientens behov. Min vän gick igenom en operation i förrgår och ligger nu på sjukhus. Där sa hon klart och tydligt att hon inte ville ha glukos dropp utan bara saltdropp. Det gick läkaren med på och lovade att inte ge henne någon glukos då hon sa att hon var väldigt sockerkänslig. Hon äter strikt lchf. När hon vaknade upp så låg hon där under hela dagen och senare på kvällen så tittade hon på sitt dropp och insåg att det stod glukos med stora bokstäver. Då hade dem bytt droppet när hon inte såg. Förstår inte hur dem tänker. Hon stängde av droppet själv och läkarna blev sura. Sen försöker dom tvinga i henne saft och Gud vet vad... Blir så arg. Usch.... Nej man får akta sig för att bli inlagd eller hoppas på att det går någorlunda framåt i denna sjukvården.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom steker i margarin plus att såserna är fulla av vetemjöl och diverse tillsatser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min son hamnade akut på sjukhus i höstas. Droppet hade jag inte en tanke på, men vi tackade nej till all så kallad mat de erbjöd. Då hade vi inte ens börjat intressera oss för LCHF, men att servera ett sjukt barn sockerdricka, glass och kaksmulor? På dem lät det som om han skulle gå hädan utan saft och festistetror, Nähähä. Jag låg med honom på avdelningen och så fick mannen komma dit med bättre, hemlagad mat. Personalen muttrade en del, men erkände sedan att de sällan sett en så klen unge tillfriskna så fort. Undra vad det berodde på... ;)

(Ursäkta min utläggning. Men sjukhusmaten - HJÄLP!).

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min son hamnade akut på sjukhus i höstas. Droppet hade jag inte en tanke på, men vi tackade nej till all så kallad mat de erbjöd. Då hade vi inte ens börjat intressera oss för LCHF, men att servera ett sjukt barn sockerdricka, glass och kaksmulor? På dem lät det som om han skulle gå hädan utan saft och festistetror, Nähähä. Jag låg med honom på avdelningen och så fick mannen komma dit med bättre, hemlagad mat. Personalen muttrade en del, men erkände sedan att de sällan sett en så klen unge tillfriskna så fort. Undra vad det berodde på... ;)

(Ursäkta min utläggning. Men sjukhusmaten - HJÄLP!).

Ja usch... Undrar om dom ens tänker överhuvudtaget... Min väninna vägrar maten nu och fastar. Dom tjatar och tjatar. Sen så säger hon att hon äter llågkolhydratskost. Och de säger "jaha, den där lchf-dieten?" Som om det vore de värsta man kunde ge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske är det just att de ser det som en diet som är problemet? Om de istället såg det som en metod (i regel en livslång sådan) för att må bra så skulle de nog kunna respektera det bättre?

Låter ju inte alls bra att ha blivit opererad och sedan fasta på det sättet (då lär de ju verkligen tvinga henne att ha glukosdropp). Någon kanske kan gå dit med mat som hon kan äta.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Ett hett tips vad gäller dropp är att få ett okej från den behandlande läkaren att det går bra med natriumklorid istället för glukosdropp, men det räcker inte med att stanna där. Det lär inte hamna i din journal, och kommer man i ett läge där man brukar sätta glukosdropp, ja, då blir det glukosdropp oavsett vad läkaren sagt till dig.

Det är sjuksköterskor (barnmorskor, på förlossning och BB) som hänger på droppet, säg till dem så de vet vad som gäller. Min erfarenhet är att de flesta går att resonera med, om man tar det i ett lugnt läge. Faktiskt lättare att resonera med än läkare, enligt min personliga erfarenhet..

Maten är det vanligtvis undersköterskorna som har hand om, alltså beställer från köket. De har inget manöverutrymme överhuvudtaget vad gäller inköp, det som tillhandahålls av leverantören är vad som finns.. Men man kan ju alltid neka, och fixa sitt eget käk.

Jag tycker det är skit, för man kan få vegetariskt, vegan, fläskfritt samt förstås alla kända överkänsligheter tillgodosedda - Det borde ju gå att få LCHF!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Minns ännu med förskräckelse "maten" på BB för 20 år sen.

Då var jag ändå en sockergris av stora mått och bröd åt jag med stor förtjusning på den tiden. 

Men bjuda nyförlösta kvinnor (med allt vad det innebär av hård fysisk ansträngning i många, många, måååånga timmar....) som ska ha igång mjölken lättmjölk, lättfil, lättmargarin (MARGARIN!!!), tunn mjölksås, ångkoktagrönsaker, magert kött som stekts utan fett i nån plastpanna eller kokats intill oigenkännlighet?!

MEN FÖR HELVETE. 

Min käre make var inte populär men han såg till att jag fick MAT de dagarna jag låg inne; sket högaktningsfullt i besökstiderna och kom med frukost, lunch och kvällsmat. :wub:  Det har sina fördelar att ha en tvåmeters man. Han kan blänga förfärligt uppifrån på nästa alla.  :rolleyes:

Så mjölkade jag som en prisbelönt ko också, haha!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kroppen behöver energi för att hålla immunförsvaret igång, och därmed minimera komplikationer och infektioner från operationer och dylikt. Jag förstår att sjuksköterskor och läkare inte vill riskera patientsäkerheten och experimentera bara för att tillgodose ett dietval (som dessutom har rätt många frågetecken när det kommer till vetenskaplig uppbackning).

Glukosdropp används ju dagligen och anses nog som en ganska väl fungerande och säker metod. Sen tror jag inte ni kommer att trilla av pinn pga lite glukosdropp på sjukhuset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kroppen behöver energi för att hålla immunförsvaret igång, och därmed minimera komplikationer och infektioner från operationer och dylikt. Jag förstår att sjuksköterskor och läkare inte vill riskera patientsäkerheten och experimentera bara för att tillgodose ett dietval (som dessutom har rätt många frågetecken när det kommer till vetenskaplig uppbackning).

Glukosdropp används ju dagligen och anses nog som en ganska väl fungerande och säker metod. Sen tror jag inte ni kommer att trilla av pinn pga lite glukosdropp på sjukhuset.

Nu handlar det ju inte precis om någon experimentell verksamhet, om man väljer att hänga natriumklorid eller glukosdropp.. 

Är målet att vätska upp patienten går det ju oftast lika bra med vilket som.

Det handlar inte heller om att trilla av pinn, det handlar om respekt.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Maten på BB - den har jag förträngt (då födde jag ändå barn för bara ett par år sedan). Där hade jag tack och lov varit förutseende och gjort piroger och gryta som vi hade med oss. Och när lillebror föddes kastade jag sjukhusmaten och åt tårta istället. :D

Jag hade också mjölk så det kunnat räcka till en hel avdelning och ammar fortfarande barnen utan problem. Huruvida den bra amningsstarten hängde på att jag vägrade den så kallade maten som serverades har jag ingen aning om, men ungarna har i alla fall vuxit som ogräs när de helammats. :wub:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var någon som berättade om sin sjukhusvistelse (diabetiker som åt LCHF) som fick hiskeliga blodsockervärden av bla glukosdroppet. Stod om det i tidningen och jag tror efter det så ändrade sig Kalmar landsting om att erbjuda LCHF på sjukhus.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta om jag är utanför ämnet (sjukvård) men det är likadant i försvaret. Krigsmat finns vegetariskt, fläskfritt och laktosfri men för en soldat som inte äter kolhydrater gäller ta med egen mat. Var nyss på Stockholms slott för fyra dygn högvakt. Vi hade beställt lågkolhydratkost (faktiskt fler än jag i plutonen som sett ljuset). När jag frågade kocken så hänvisade han bara till det som stod framme. Just då var det pasta med en mjölstinn sås. Det är kalla handen om man vill äta nyttigt. 

Det blev mycket ägg och en avgiftning när jag kom hem igår. 

Det är också fascinerande att se kollegorna smälla i sig så mycket sötsaker av ren leda under fyra dygn. Man undrar om dom får uppleva pensionen på den kosten. Själv åt jag förstås inte ett gram socker :)

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu handlar det ju inte precis om någon experimentell verksamhet, om man väljer att hänga natriumklorid eller glukosdropp.. 

Är målet att vätska upp patienten går det ju oftast lika bra med vilket som.

Det handlar inte heller om att trilla av pinn, det handlar om respekt.

Men dropp ges ju inte bara för att vätska upp. Här är Wikis förklaring iaf:

Infusion, eller vardagligt kallat dropp[1], är inom medicinen ett sätt att kontinuerligt tillföra en patient vätskaläkemedel och/eller näring intravenöstvia en slang som är instucken under huden eller i en ven[2]. Infusion är vanligt förekommande inom både akutvård och vanlig sluten vård.

Inom långtidssjukvård ges dropp främst då patienten har nedsatt förmåga att dricka och äta samt om patienten behöver läkemedel som endast kan ges intravenöst.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Infusion_(medicin)

Även immunförsvarets celler drivs ju av glukos.

Vad är alternativet exempelvis för LCHF-folk som behöver ligga inne längre perioder? Finns det keton-dropp eller dylikt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ketosdropp var en bra idé :) Men till dess det finns på marknaden, så kan man faktiskt även ge fett intravenöst. Vissa patienter som inte kan äta på ett tag får TPN= Total Parenteral Nutrition, då ger man Ringer Acetat, Glucos och Intralipid. Man ger även salter, mineraler och vitaminer intravenöst.

Rent teoretisk borde man kunna ge Ringer Acetat och Intralipid och skippa Glucosen, men det finns nog inte många läkare som skulle gå med på det...

Och nej Mikael, vi behöver inte äta/tillsätta socker för att våra celler ska fungera, det fixar kroppen själv via Gluconeogenesen som ser till att de sockerberoende cellerna i vår kropp får det de behöver i Glucosväg.

Jag menade inte att vi behöver äta socker. Men för en sjuk person (med redan försvagat immunförsvar) kan det nog vara fördelaktigt att få lättillgänglig energi (i form av glukos) som kan användas direkt av cellerna, utan att behöva ödsla energi på en relativt ineffektiv process som glukoneogenes.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag menade inte att vi behöver äta socker. Men för en sjuk person (med redan försvagat immunförsvar) kan det nog vara fördelaktigt att få lättillgänglig energi (i form av glukos) som kan användas direkt av cellerna, utan att behöva ödsla energi på en relativt ineffektiv process som glukoneogenes.

Problem kan ju uppstå om man normalt äter väldigt få kolhydrater och chockar kroppen med glukosdropp. Jag mår personligen dåligt av plötsliga höga sockerintag eftersom kroppen inte är förberedd på att det ska komma socker – det finns inget särskilt stärkande med det.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ketosdropp var en bra idé :) Men till dess det finns på marknaden, så kan man faktiskt även ge fett intravenöst. Vissa patienter som inte kan äta på ett tag får TPN= Total Parenteral Nutrition, då ger man Ringer Acetat, Glucos och Intralipid. Man ger även salter, mineraler och vitaminer intravenöst.

Rent teoretisk borde man kunna ge Ringer Acetat och Intralipid och skippa Glucosen, men det finns nog inte många läkare som skulle gå med på det...

Och nej Mikael, vi behöver inte äta/tillsätta socker för att våra celler ska fungera, det fixar kroppen själv via Gluconeogenesen som ser till att de sockerberoende cellerna i vår kropp får det de behöver i Glucosväg.

Kan dom ge lipider i alla lägen? Finns det inte tillfällen när det finns risk för proppar om man gör det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan dom ge lipider i alla lägen? Finns det inte tillfällen när det finns risk för proppar om man gör det?

Propprisk har jag aldrig hört talas om, men jag kan tänka att i en del fall där det är indikerat med TPN så är nog kanske sjukdomen i sig en risk för att utveckla propp, kanske under en tid med långvarigt sängläge och stora skador såsom multipla benbrott.

Många som får den här typen av näringstillförsel ligger nedsövda och andas genom respirator, där utgångsläget alla gånger kanske inte är det bästa.

Men detta är kontraindikationerna på Intralipid i alla fall...enligt FASS

Överkänslighet mot de aktiva substanserna eller mot något hjälpämne.

• Överkänslighet mot äggprotein.

• Överkänslighet mot soja- eller jordnötsprotein. Intralipid innehåller sojaolja. Korsallergi mellan sojabönor och jordnötter förekommer.

• Akut chock.

• Tillstånd med svår hyperlipidemi.

• Svår leversvikt.

• Hemofagocytotiskt syndrom.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns iofs Ketocal från Nutricia som tagits fram för att underlätta en ketogen diet främst hos epileptiker, men jag tror den måste tas oralt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns iofs Ketocal från Nutricia som tagits fram för att underlätta en ketogen diet främst hos epileptiker, men jag tror den måste tas oralt.

Ja den kan bara drickas, eller ges som sondnäring. Men på något sätt borde den kunna vara ett alternativ till även icke epileptiker som av någon anledning behöver extra näring utan att behöva stoppa i sig kohydrater.

http://www.nutricia.se/images/uploads/pdf/metabola/Specialprodukter_Ketocal_pdf_1.pdf

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja den kan bara drickas, eller ges som sondnäring. Men på något sätt borde den kunna vara ett alternativ till även icke epileptiker som av någon anledning behöver extra näring utan att behöva stoppa i sig kohydrater.

http://www.nutricia.se/images/uploads/pdf/metabola/Specialprodukter_Ketocal_pdf_1.pdf

Ett annat alternativ oralt är buljong. Stockpot producerar tydligen näringsdrycker till sjukhus i form av buljong med fettet fortfarande kvar. The old fashioned way!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var lika med min mamma som fick natriumbrist i somras och låg inne i 12 dygn, hon fick glukosdropp. När jag försiktigt frågade om det var av särskild anledning som hon fick glukosen så snäste läkaren av mej med orden att på detta sjukhuset är det sockerdropp som gäller   :huh:

I mina öron rimmade det mycket konstigt med att ge socker rätt in i blodet i stället för ett "saltdropp" när det är salthalten som ska på rätt nivå!! 

Jag mejlade en av för oss kända (pensionerade) läkarna som är lågkolhydratsidkare för att fråga om det är farligt med saltdroppet i stället för glukosen vid natriumbristvård, men så var då icke fallet, tvärtom enligt honom...  :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problem kan ju uppstå om man normalt äter väldigt få kolhydrater och chockar kroppen med glukosdropp. Jag mår personligen dåligt av plötsliga höga sockerintag eftersom kroppen inte är förberedd på att det ska komma socker – det finns inget särskilt stärkande med det.

Jag undrar hur jag hade mått om någon tryckt i mig sockerlösning av något slag...

De gånger jag gjort avsteg och fått i mig socker har jag mått riktigt dåligt. Allt från hjärtklappning till illamående och migrän dagen efter.

Hur hade min kropp mått om jag blivit opererad och den behöver återhämta sig med att först behöva ta itu med socker som den inte är van vid?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var lika med min mamma som fick natriumbrist i somras och låg inne i 12 dygn, hon fick glukosdropp. När jag försiktigt frågade om det var av särskild anledning som hon fick glukosen så snäste läkaren av mej med orden att på detta sjukhuset är det sockerdropp som gäller   :huh:

I mina öron rimmade det mycket konstigt med att ge socker rätt in i blodet i stället för ett "saltdropp" när det är salthalten som ska på rätt nivå!! 

Jag mejlade en av för oss kända (pensionerade) läkarna som är lågkolhydratsidkare för att fråga om det är farligt med saltdroppet i stället för glukosen vid natriumbristvård, men så var då icke fallet, tvärtom enligt honom...  :(

Jag blir mer och mer rädd när det kommer till vården!!

Läkare som snäser av och agerar översittare istället för att lyssna och ta till sig fakta!! :o

Jag läser dagligen om folk som känner sig illa bemötta av just vården för att de har fräckheten att söka vård och ifrågasätta läkaren, framförallt småbarnsföräldrar blir bemötta som pesten själv!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja usch.... Man borde få ha ett eget val när det kommer till sin kropp. Kan bara tänka mig när man ätit lchf ett bra tag och sen åker in på sjukhuset och får glukosdropp. Kroppen lär ju iallafall undra vad det är som händer..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja usch.... Man borde få ha ett eget val när det kommer till sin kropp. Kan bara tänka mig när man ätit lchf ett bra tag och sen åker in på sjukhuset och får glukosdropp. Kroppen lär ju iallafall undra vad det är som händer..

Man får väl bli väldigt ful och hota!

Säger läkaren att det räcker med saltdropp och risken finns för sockerlösning och man vet om det får man säga att det blir en anmälan om de ger fel dropp. Någonstans måste gränsen gå!

Jag sitter här och verkligen känner hur kroppen reagerade sist jag gjorde ett avsteg! Det är ju rena misshandeln!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man borde som sagt få ha egna åsikter och bestämma själv vad man vill ha istoppat i sig, det gäller ju även läkemedel, man har ju all rätt att neka behandling med något man inte vill äta i onödan, till exempel statiner.

Jag tänkte bara på det här med Glucosdropp, vid en liberal LCHF-kost, blir det inte så mycket mera Glucos än vad man då är van att äta.

En liter av det vanligaste Glucosdroppet man brukar ge, ger 50 gram glucos, och oftast räcker det med en påse under en dag.

Inte för att jag tycker att läkare/sjuksköterskor har rätt att sätta Glucosdropp om man har nekat till det, det ska respekteras :)  Jag ville bara tala om att det inte handlar om jätteenorma mängder socker, utan oftast 50 gram i sakta mak under en dag.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför har man just 50 gram per liter ? Tänk er om det fanns påsar med variabelt antal glukos. T.ex 25 gram och uppåt ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför har man just 50 gram i en lite... tänk er om det fanns påsar med variabelt antal glukos. T.ex 25 gram ?

Det finns också 25mg/ml och 100mg /ml, men det vanligaste är att man ger 50mg/ml. Men det finns nog halv liters påsar av 50mg/ml, som då blir 25 gram glucos.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man borde som sagt få ha egna åsikter och bestämma själv vad man vill ha istoppat i sig, det gäller ju även läkemedel, man har ju all rätt att neka behandling med något man inte vill äta i onödan, till exempel statiner.

Jag tänkte bara på det här med Glucosdropp, vid en liberal LCHF-kost, blir det inte så mycket mera Glucos än vad man då är van att äta.

En liter av det vanligaste Glucosdroppet man brukar ge, ger 50 gram glucos, och oftast räcker det med en påse under en dag.

Inte för att jag tycker att läkare/sjuksköterskor har rätt att sätta Glucosdropp om man har nekat till det, det ska respekteras :)  Jag ville bara tala om att det inte handlar om jätteenorma mängder socker, utan oftast 50 gram i sakta mak under en dag.

Måste man inte anpassa mängden till behovet?

Själv tror jag att dom gav mig alldeles för mycket när jag låg på sjukhus för en massa år sedan. Jag har aldrig varit så törstig i hela mitt liv som när jag fick dropp och gick ner för mycket i vikt gjorde jag först många veckor senare när jag återhämtat mig såpass att jag kände hur trist sjukhusmaten var. Halvfarbrikatsbiffar med knorpor i var och varannan dag, bläää!

Jag levde nästan på persikor och jordgubbar som snälla människor sprang och köpte åt mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns också 25mg/ml och 100mg /ml, men det vanligaste är att man ger 50mg/ml. Men det finns nog halv liters påsar av 50mg/ml, som då blir 25 gram glucos.

Men då är ju egentligen hela dropp-problematiken löst för oss lågkolhydratkostare ? 25 gram litern går ju att hantera på daglig basis, bara man avstår för kolisarna övrigt. Vilket är det lättaste att fixa... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken yrkesgrupp är det som beslutar vilken sammansättning droppet skall ha och hur mycket som skall ges?

Finns det några riktlinjer för hela sjukvården eller vilket beslutsstöd har dom?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, är det verkligen bra med extra glykos till en sjuk person? Om man fick cancer, skulle man verkligen vilja ha det droppet?

http://ettsotareblod.se/redaktorens-val-studie-som-visar-cancercellers-sockerberoende/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men då är ju egentligen hela dropp-problematiken löst för oss lågkolhydratkostare ? 25 gram litern går ju att hantera på daglig basis, bara man avstår för kolisarna övrigt. Vilket är det lättaste att fixa...

Mår du riktigt dåligt vill du inte titta åt fet mat eller tunga proteiner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag återkommer till att det handlar om respekt, antalet kolhydrater per påse skiter jag faktiskt i.

Glucosdropp har sin plats i sjukvården, det bråkar jag inte om. Men om JAG som patient av någon anledning (LCHF t ex) inte vill ha det, då har jag rätt att avstå. Om den ordinerande läkaren har starka skäl till att vilja ge mig det, då vill jag ha en bra motivering.

"Du behöver nog lite energi" - då tackar jag nog nej, såvitt det inte verkligen ÄR så. När man föder barn och ska börja krysta efter ett kanske långt och utdraget öppningsskede, då kan det vara motiverat med raketbränsle.

Är det en stående ordination - glöm det.

Behöver jag vätskas upp- häng en ringer i så fall.

Ge läkemedel intravenöst - samma sak.

Sjukhusmaten tycker jag är ett värre kapitel, och till skillnad från "droppfrågan" räntar det dåligt att klaga på plats. De man klagar på, pottryttarna längst ner i sjukhushierarkin, har ingenting att säga till om, nämligen. Det är mer meningslöst än att klaga på skolmatskockarna. Men i likhet med skolmaten så måste vi nog börja härja med politikerna..

Det ska fan vara frisk för att orka vara sjuk, eller hur var det där nu igen..? ;)

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju precis den attityden som trådskaparen beklagade sig över, känns ganska meningslöst att rapa upp den igen. Blir lite som att hälla socker i såret tycker jag.

Jag återkommer till att det handlar om respekt, antalet kolhydrater per påse skiter jag faktiskt i.

Tummen upp!

M.v.h.

OO

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt med lite fakta från en insider!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väcker liv i en gammal tråd, då det finns såpass mycket relevant information i den, så tycker jag inte det känns nödvändigt att starta en ny tråd.

Jag kommer att vara inlagd ett par dagar för en planerad operation. Efter operationen kommer jag att ha svårt att äta, tugga och svälja. Vid behov kommer jag att få näringsdrycker. En enkel googling visar att de  innehåller maltodextrin eller glykossirap, solros- eller rapsolja samt mejeriprotein. Operationen kommer att ske i annat landsting än hemlandstinget, så det känns inte möjligt att få egen mat till sjukhuset och jag kommer sannolikt inte att kunna äta traditionell LCHF-nödmat i form av t ex ölkorv och babybel-ostar. 

Någon som har någon idé om hur jag ska försöka göra. Hemma kan jag förhoppningsvis få i mig någorlunda vettig mat, men är jag inlagd så är jag hänvisad till den mat som finns. Ska jag begära glukosfritt dropp, om möjligt? Hur ska jag hantera matsituationen? Jag kan tänka mig att kompromissa med LCHF och t ex äta mosad banan, potatis eller mindre feta mejeriprodukter om det är nödvändigt, men just näringsdryckerna känns inte helt aptitliga. Är det klokt att äta lite mer kolhydrater än vanligt innan inläggningen för att förbereda kroppen? Jag tänker främst på t ex sötpotatis eller lite frukt och kanske äta lite mer åt paleo/AIP några dagar. 

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Petra183 sade:

Ska jag begära glukosfritt dropp, om möjligt?

Har du diskuterat dina önskemål med dem? Det känns som att med alla special idag så borde det finnas lite utrymme... Fast det kan i o f s bero på vem man pratar med förstås. Tänker att soppa/benbuljong borde funka istället för näringslösning? Eller buljongtärning, då behöver du bara varmvatten. Ibland finns patientkylsskåp, kan du få reda på om det finns?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Petra183 sade:

Ska jag begära glukosfritt dropp, om möjligt?

Absolut! Det finns ju Ringer Acetat! Ju mindre socker desto bättre. 

Om du smälter kokosolja, vispar ett ägg och mosar en avokado, kanske du kan få i dig det med sugrör?

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ringer Acetat som iAnna säger under den tid du inte kan äta eller dricka något. jag har letat ett alternativ till näringsdryck utan kolhydrater som jag vet fanns för något år sedan, men jag vet inte om den går att få tag på, Scandinavian Organics Näringsdryck.

Har du möjlighet att själv göra några "smoothisar", buljong och annat näringstätt flytande utan kolhydrater innan op som du kan förvara i kyl på sjukhuset?

Jag önskar dig all lycka till Petra 183 och kom ihåg att det är din kropp och ingen kan tvinga dig till något du inte vill. Kram

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är få dagar det gäller kan ju fasta vara ett alternativ.

To eat when you are sick, is to feed your illness - Hippocrates

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan, MariaF sade:

Har du diskuterat dina önskemål med dem? Det känns som att med alla special idag så borde det finnas lite utrymme... Fast det kan i o f s bero på vem man pratar med förstås. Tänker att soppa/benbuljong borde funka istället för näringslösning? Eller buljongtärning, då behöver du bara varmvatten. Ibland finns patientkylsskåp, kan du få reda på om det finns?

Jag har inte diskuterat mina önskemål med dem. Får ta det när den dagen kommer. :) Buljongtärning låter som ett bra alternativ. Hemkokt buljong är naturligtvis nyttigare, men tärningar är lätta att ta med och verkar ganska okontroversiellt. I bästa fall så kanske det går att komplettera med rå äggula. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg