Jump to content

Diabetiker-1 fett?

farbrorClaes
 Share

Recommended Posts

Tillåt mig fråga!

Jag har fått ett flertal uppgifter om att diabetiker-1, då det gäller intag av fett, är i ett sämre läge än icke diabetiker, med tanke på höga kolesterolvärden och större risker för hjärt- kärlsjukdomar. Någon förklaring till dessa påståenden har jag dock aldrig fått.

Jag har inte funnit, i mina små efterforskningar, att diabetiker avviker i dessa hänseenden och att det därför inte finns fog för sådana misstankar.

Min direkta fråga är: Kan/bör en 1-diabetiker övergå till LCHF, eller finns det hos dessa extra riskmoment med tanke på fettintaget?

Vederbörande diabetiker, sedan 25 år, behöver råd och är osäker om vägval.

Hjälp!

Förklaringen heter Insulin!

Dvs du måste ta insulin via spruta/pump.. feldoserar du så får det konsekvenser.. för mycket eller för lite får konsekvenser.

Med ett lägre kolhydratintag blir det små fel, vid högt blir det stora fel.

Idealet är att klara sig på basinsulin och rätt små måltidsdoser.

• Like 3

Den förhöjda risken man observerar för hjärtsjukdom hos diabetiker beror med all sannolikhet på att blodsockernivåerna genomsnittligt är förhöjda. LCHF är en metod som normalt sänker blodsockret och HbA1c, varför risken för komplikationer orsakade av högt blodsocker rimligen borde minska, däribland hjärtsjukdom men även andra.

Mitt råd är att du testar LCHF några månader och sedan mäter HbA1c och blodfetter, så får du svart på vitt. Jag utgår från att du även testar blodsockret då och då, så du kan få ett hum om hur det förändras genom kolhydratrestriktion. Jag tror du kommer må allmänt bättre också, alltså efter eventuella omställningsbesvär.

Lycka till och berätta gärna hur du gör och hur det går!

• Like 4

Förklarande text till mitt första inlägg:

Jag uttryckte mig förmodligen lite luddigt, vilket jag beklagar.

Det handlar om en god vän som har varit diabetiker-1 i 25 år och som har haft ett godkänt HbA1c genom åren, men nu har hon börjat testa LCHF och funnit att insulindoserna har drastiskt kunnat minskas och blodsockerkurvan är jämnare än tidigare. Dock upplevs motionslöpningen - 5 km - som mera ansträngande, men det som är det stora problemet är att hon har fått kraftiga varningar från läkare att det är mycket stor risk att hon som diabetiker kommer att drabbas av hjärt- kärlsjukdomar om hon fortsätter med LCHF där fettintaget är den stora boven. 

Naturligtvis skapar sådana varningar från läkare en viss oro om hon skall fortsätta eller avsluta LCHF-dieten.

HbS1c och blodfetter kommer hon att kontrollera framöver.

Alla för- och emotsynpunkter är välkomna och jag återkommer i ämnet. Och naturligtvis tack för inläggen och hjälpen. 

Innan man kommit igång ordentligt med LCHF kan det upplevas mer ansträngande att träna, men det brukar gå över när det gäller måttliga mängder (ex 5 km). 

Det finns ingen särskild koppling mellan diabetes typ 1 och fett i kosten och hjärtsjukdom. Det finns för övrigt ingen koppling mellan fett i kosten och hjärtsjukdom överhuvudtaget. Det kan man försäkra sig genom att studera modern forskning som kommit de senaste åren; ett bra ställe att börja är Kostdoktorns blogg http://www.kostdoktorn.se/vetenskap. Där refereras till olika studier och rapporter som man kan läsa i original, vilket jag var tvungen att göra för 1,5 år sedan när en närstående med diabetes typ 1 fick hjärtinfarkt. (Det gick bra, hon äter fortfarande LCHF och har utmärkt HbA1c samt blodfetter  :) -- ska förresten påpeka att infarkten kom efter ett par månader på LCHF vilket först gjorde mig förfärad tills jag insåg att sådan sjukdom tar decennier att utveckla!)

Riskfaktorer för hjärtsjukdom är däremot raffinerade kolhydrater (mjölmat, pasta, potatis, socker), och ännu mer så om man har diabetes typ 1 eftersom man inte tål kolhydraterna (i den meningen att det är en svår kamp att matcha rätt mängd insulin).

Men visst, jag förstår att det är svårt att gå emot en läkare som verkar säker. Men man måste gå till botten med det själv och bilda sig sin egen uppfattning. Och inse att alla paradigmskiften börjar med att nästan alla auktoriteter har fel.

• Like 2

Förklarande text till mitt första inlägg:

Jag uttryckte mig förmodligen lite luddigt, vilket jag beklagar.

Det handlar om en god vän som har varit diabetiker-1 i 25 år och som har haft ett godkänt HbA1c genom åren, men nu har hon börjat testa LCHF och funnit att insulindoserna har drastiskt kunnat minskas och blodsockerkurvan är jämnare än tidigare. Dock upplevs motionslöpningen - 5 km - som mera ansträngande, men det som är det stora problemet är att hon har fått kraftiga varningar från läkare att det är mycket stor risk att hon som diabetiker kommer att drabbas av hjärt- kärlsjukdomar om hon fortsätter med LCHF där fettintaget är den stora boven. 

Naturligtvis skapar sådana varningar från läkare en viss oro om hon skall fortsätta eller avsluta LCHF-dieten.

HbS1c och blodfetter kommer hon att kontrollera framöver.

Alla för- och emotsynpunkter är välkomna och jag återkommer i ämnet. Och naturligtvis tack för inläggen och hjälpen. 

Det är som sagt inte fett som är faran vid hjärtkärlsjukdom.. det finns överhuvtaget inga sådana bevis.. utom möjligen för någon procent som lider av FH!

"Nya resultat från primärpreventiva interventionsstudier med långvarig sänkning av kostintag av såväl totalfett som mättat fett visar ingen signifikant effekt på risken att insjukna i cancer eller hjärt– kärlsjukdom. Fynden är i linje med en längre tids samlade observationsstudier."

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=8291

Utan det är högt blodsocker som är den största boven.. vilket ger steatos i kranskärl och andra organ.. dvs fettansamligar!

Högt blodsocker kan oxå leda till glykoliserad blodpartiklar.. det som mäts som HbA1c!

Glykoliserade lipoproteiner fäster inte på leverns receptorer.. det har kommit socker på nyckeln, den passar inte längre.. därmed ansamlas LDL i blodet och macrofager blir tvungna att fästa dessa i kärlväggen.. för destruktion.

Det är ett helt naturligt förlopp.. men om ansamlingarna blir för stora bildar de plack.. som kan brista.

"En klar majoritet av alla hjärtinfarktpatienter har en patologisk sockeromsättning. Till den knappa fjärdedel som redan har en känd diabetes när de kommer till hjärtintensiven ska läggas en lika stor grupp tidigare odiagnosticerade diabetiker och ytterligare 40 procent med försämrad glukostolerans."

http://www.diabetolognytt.se/detta_nummer_2_3_2006/artikel14.html

"Med hjälp av metoden undersökte hon bilder av hjärtat från smala och feta personer med normalt blodsocker, feta personer som börjat visa förhöjda sockernivåer och feta personer med konstaterad typ 2-diabetes. Förutom upptäckten att fettinlagringar i hjärtat föregår diabetes såg forskarna att personer med onormal sockermetabolism hade signifikant mer fettansamlingar i sina hjärtan än personer med normalt blodsocker oavsett kroppsvikt."

http://www.lakemedelsvarlden.se/nyheter/fett-p%C3%A5verkar-hj%C3%A4rtat-innan-det-ger-diabetes-5632

Grejen är att man skall skilja på typ1 och typ 2.. typ 2 kan oftast må bäst på minsta möjliga kolhydratintag.. då de är kolhydratintolleranta/insulinresistenta!

Typ 1 är oftast inte resistenta.. men kan bli vid flitigt insulinnyttjande.

Sen så.. typ 1 skall leta, söka, prova vilken mängd som man mår bäst på, de skall ändå ta sitt insulin.. det som ger ett normalt friskt HbAic på lagom dos insulin.

De skall dessutom hålla god marginal till både acidos och hypoglykemi.

• Like 1