Neniksam Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Tjenna! Jag har kört på med LCHF i drygt en månad, allt funkar bra och jag har bara upplevt positiva effekter fram tills nu... Jag har fått eksem som kliar både på halsen och på magen, funderar om detta kan vara en omställnings grej eller om det är något jag ska kolla upp? Jag upplever också att jag är väldigt matt i mina armar, nästan som om jag förlorar all kraft i dem. Det känns ungefär som om de håller på att "somna", otroligt irriterande! Jag dricker mycket vatten samt får i mig salter. Är det bara att köra på eller är det något mer jag ska tänka på? Tack på förhand! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Hallå Jag har läst om hudutslag i samband med LCHF på forumet tidigare du kan söka, annars kommer du strax att få upplysningar av andra. Har för mig att det är vanligt och att det går över men minns inte varför det uppstår. Det du upplever i armarna låter spännande. Jag hade märkliga känningar i armarna och benen och spekulerade i om det kunde ha att göra med att mina glykogendepåer tömdes genom LCHF. Hittade inget svar. Det ska bli spännande att följa tråden. Om du är intresserad av "abstinensbesvär" på grund av glutenfrihet (genom LCHF slutar man med gluten om strikt) vill jag hänvisa dig till William Davis. http://www.wheatbellyblog.com/2014/01/how-to-survive-wheat-withdrawal/ Han rekommenderar vatten, salt, magnesium, jod, omega 3 och probiotika. Om du använder oraffinerat havssalt får du salt, magnesium och jod i samma förpackning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nkiiski Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Hej! Jag och en bekant fick liknande hudproblem 1 - 2 månader efter att vi börjat äta strikt lchf och fick rådet att börja ta extra C-vitamin. Först köpte vi tillskott i form av brustabletter vilket inte hjälpte någon av oss. Därefter uppmanades vi av en kostrådgivare att äta färsk paprika och lök för att öka C-vitaminintaget. Det hjälpte oss båda och så länge vi äter det är huden fin. Hoppas att det hjälper dig också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 upplevde ungefär samma sak några månader in i lchf (/ketos?), lätta eksem/rådnad över hals/bröstet, kliade lite men gick mer eller mindre över efter en längre period. Surfade på de och hittade liknande berättelser. Kände även att jag tappade kraft i händerna/ena handen. Kändes som jag inte kunde knyta näven lika hårt som förut, om de ny berodde på lchf vet jag ej. Vet inte riktigt om de gick över eller om jag vant mig.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Utslagen är troligen "ketosis rash" Prurigo Pigmentosa Det är ofarligt och övergående när kroppen vant sig Du kan även släppa på kolhydratkranen lite så försvinner dom http://bjjcaveman.com/2013/05/09/prurigo-pigmentosa-a-ketosis-associated-rash/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GOL Posted February 26, 2014 Share Posted February 26, 2014 Kan detta "ketosis rash" vara upphovet till att man får förvärrad seborre? När jag äter strikt så blir jag jätteful i och runt hårbotten samt så svider det bedrövligt i öron. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Kan detta "ketosis rash" vara upphovet till att man får förvärrad seborre? När jag äter strikt så blir jag jätteful i och runt hårbotten samt så svider det bedrövligt i öron. Jag tror helt enkelt att det hänger samman med att svamp har mitokondrier som kan leva på ketoner. Jag fick helt outhärdliga svampproblem som gjorde att jag slutade med LCHF. Minst 100 g kolhydrater per dag är min bästa medicin. För min del blev det värre efter tre och ett halvt år med LCHF, så det var inte omställningsproblem. Vad gäller själva tråden så fick jag nässelutslag av mediciner som jag tidigare tålt efter att jag börjat med LCHF. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts