Bengt Nilsson Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 På sidan 64 i Forskning & Framsteg nr 9/2013 förklarar Arne Lowden, docent vid Stressforskningsinstitutet, Stockholms universitet, varför man drabbas av paltkoma (trötthet efter måltid). Han tipsar att man ska undvika ”kolhydratrik/sockerrik och svårsmält mat” för att slippa paltkoma, vilket låter lite som LCHF, eller hur? Därför tappar vi farten efter lunch 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Jag får endast paltkoma om jag ätit fet mat. (Jag är blandkostare) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Tuva Posted February 17, 2014 Popular Post Share Posted February 17, 2014 Paltkoma? Det kommer jag ihåg! Har jag inte upplevt på *få se* 4 år eller nåt. Inte sen jag slutade äta pasta. Det lustiga är att när jag äter med andra så hör jag ofta "Ah, jag blir så trött. Det måste vara all den tunga feta maten." Speciellt tydligt var det på jul när alla klagade på paltkoma och skyllde på den stackars fettranden.. Där sitter jag och har ätit samma mat men ofta med lite extra fett. Fast inget bröd. Ingen pasta. Pigg som en lärka. Jag bara ler. Piggt. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Jag har inte heller lidit av paltkoma sedan jag började äta lågkolhydratkost. Ingen som helst försämring av prestation efter måltider.. tvärtom istället. En mycket bra egenskap i sportsliga sammanghang eller beträffande hjärngymnastik. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Paltkoma? Det kommer jag ihåg! Har jag inte upplevt på *få se* 4 år eller nåt. Inte sen jag slutade äta pasta. Det lustiga är att när jag äter med andra så hör jag ofta "Ah, jag blir så trött. Det måste vara all den tunga feta maten." Speciellt tydligt var det på jul när alla klagade på paltkoma och skyllde på den stackars fettranden.. Där sitter jag och har ätit samma mat men ofta med lite extra fett. Fast inget bröd. Ingen pasta. Pigg som en lärka. Jag bara ler. Piggt. Jag brukar säga att om man är tröttare efter maten än innan så var det något som blev fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Före LCHF tog det emot att utföra krävande arbetsuppgifter efter lunch, men nu märker jag ingen sådan skillnad. Skönt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Det kanske är så att man behöver vila efter måltid det gjorde alltid mina farföräldrar. Det kanske finns något inbyggt som gör att det är rätt. Kanske från grottstadiet så att alla fick lugn och ro precis som om någon börjar gäspa smittar det av sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Samma här. LCHF = paltkoma no more :-) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Jag brukar säga att om man är tröttare efter maten än innan så var det något som blev fel. Det ligger något i det. Fett men inget spannmål=pigg Fett med spannmål=paltkoma Spannmål med fettsnåla tillbehör=paltkoma. Lite som lattjolajbanlådan: vad ska bort? Spannmål. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Det ligger något i det. Fett men inget spannmål=pigg Fett med spannmål=paltkoma Spannmål med fettsnåla tillbehör=paltkoma. Lite som lattjolajbanlådan: vad ska bort? Spannmål. Om man får paltkoma av spannmål med fettsnåla tillbehör så har man nog antingen ätit för mycket eller så har man en mycket dålig metabol hälsa. Jag får som sagt paltkoma enbart när jag ätit fet mat dvs fett i en kolhydratrik måltid. Utan fett ingen paltkoma för min del. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Om man får paltkoma av spannmål med fettsnåla tillbehör så har man nog antingen ätit för mycket eller så har man en mycket dålig metabol hälsa. Jag får som sagt paltkoma enbart när jag ätit fet mat dvs fett i en kolhydratrik måltid. Utan fett ingen paltkoma för min del. Håller inte med, har aldrig fått sån paltkoma som när jag åt veganmat/rawfood. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Jag tänker på stormöten på jobbet, där föredragshållare suckar över att få passet efter lunch, och godisskålarna och fikat tas fram efter ett par timmar för att få upp blodsockret. Förr satt jag också och halvsov, trots att jag undvek fettet så mycket jag kunde. Numera har jag inga problem. Och fikat blir bara en slät kopp. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Håller inte med, har aldrig fått sån paltkoma som när jag åt veganmat/rawfood. Vad åt du för något mer specifikt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Om man får paltkoma av spannmål med fettsnåla tillbehör så har man nog antingen ätit för mycket eller så har man en mycket dålig metabol hälsa. Jag får som sagt paltkoma enbart när jag ätit fet mat dvs fett i en kolhydratrik måltid. Utan fett ingen paltkoma för min del. Nåja. Jag kan ju lika gärna säga att du har fel på din metabolism eller bara är glupsk som får paltkoma av fet mat. Men det skulle aldrig falla mig in; jag vet inte hur du mår eller hur mycket mat som ligger bakom måendet. Det vet bara du. Jag vet däremot hur JAG mår av olika matvaror. Jag tål spannmål illa. Har gjort i hela mitt liv inser jag nu när jag börjat läsa på. Jag får paltkoma och sötsug av spannmål. Inte av frukt, inte av rotfrukter, inte av bär. Spannmål. Ris och havre klarar jag bra förutom sötsug och vätskeansamling. Råg går an. Vete går fetbort; ledvärk, mjäll (!!!!), kass mage med gas, ont och ränndreta. Det gäller uppenbarligen inte dig och det är helt ok, vi är inte alla precis likadana och har inte samma genetiska förutsättningar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Nåja. Jag kan ju lika gärna säga att du har fel på din metabolism eller bara är glupsk som får paltkoma av fet mat. Men det skulle aldrig falla mig in; jag vet inte hur du mår eller hur mycket mat som ligger bakom måendet. Det vet bara du. Jag vet däremot hur JAG mår av olika matvaror. Jag tål spannmål illa. Har gjort i hela mitt liv inser jag nu när jag börjat läsa på. Jag får paltkoma och sötsug av spannmål. Inte av frukt, inte av rotfrukter, inte av bär. Spannmål. Ris och havre klarar jag bra förutom sötsug och vätskeansamling. Råg går an. Vete går fetbort; ledvärk, mjäll (!!!!), kass mage med gas, ont och ränndreta. Det gäller uppenbarligen inte dig och det är helt ok, vi är inte alla precis likadana och har inte samma genetiska förutsättningar. Jag menar ju inte när man äter LCHF eftersom man då ställt om kroppen till fettförbränning och inte tål kolhydrater lika bra. Diskussionen gäller ju om det är kolhydrater eller fett som ger paltkoma och vill bara visa att det inte är fullt så enkelt som att det är det ena eller det andra i det fallet. Jag HAR f öv en defekt metabolism så det får du gärna säga. Jag tvivlar inte en sekund på att du inte mår bra av spannmål. Det är inte specifikt spannmål jag argumenterar emot utan att många drar slutsatsen att slipper man paltkoma när man minskar kolhydraterna så är det kolhydraterna som orsakat den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Jag menar ju inte när man äter LCHF eftersom man då ställt om kroppen till fettförbränning och inte tål kolhydrater lika bra. Diskussionen gäller ju om det är kolhydrater eller fett som ger paltkoma och vill bara visa att det inte är fullt så enkelt som att det är det ena eller det andra i det fallet. Jag HAR f öv en defekt metabolism så det får du gärna säga. Jag tvivlar inte en sekund på att du inte mår bra av spannmål. Det är inte specifikt spannmål jag argumenterar emot utan att många drar slutsatsen att slipper man paltkoma när man minskar kolhydraterna så är det kolhydraterna som orsakat den. Pja, jag har ju inte fått paltkoma sen jag slutade äta spannmål. Då åt jag blandkost. Grovt bröd, sallad utan salladsdressing, bara pyttelite smör o.s.v. Paltkoma fick jag så det visslade om det hur van jag än var vid kolhydrater. Dessutom, en lustig bieffekt är jag inte har överätit sen dess heller utom vid ett specifikt tillfälle när jag tog ett medvetet beslut att äta mig äckelmätt bara för att det var så vansinnigt gott. Annars säger kroppen OFELBART stopp själv innan jag når dit. Jag vill mena, med min egen erfarenhet och om jag tittar på min omgivning (familj, vänner, arbetskamrater o.s.v.) så är den löpande tråden vid paltkoma inte kolhydrater som helhetsgrupp utan spannmål. Men jag kan ha fel. Jo, potatis kan göra mig apmätt också, inga andra rotfrukter har riktigt samma affekt på mig av någon anledning. Ta t.ex. julmaten. Den är fet och "tung". Tyckte alla utom jag vid de olika julborden. Men så åt jag inte den feta maten på mackor, heller. Inte åt jag ris a la Malta heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Ta t.ex. julmaten. Den är fet och "tung". Tyckte alla utom jag vid de olika julborden. Kul iaktagelse som stämmer även med mina egna.... folk pratar på jobbet om hur mätta och sega de blivit efter julbordet och jag som föreslår att göra ett ryck för att komma ikapp med jobben 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Kul iaktagelse som stämmer även med mina egna.... folk pratar på jobbet om hur mätta och sega de blivit efter julbordet och jag som föreslår att göra ett ryck för att komma ikapp med jobben Tror du inte att dom åt mer kalorier också? Potatis, ris a la malta och godis t ex innehåller ju en hel del energi förutom att det är kolhydrater. Paltkoma kanske egentligen beror på att man intagit mer energi än kroppen klarar att hantera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Tror du inte att dom åt mer kalorier också? Potatis, ris a la malta och godis t ex innehåller ju en hel del energi förutom att det är kolhydrater. Paltkoma kanske egentligen beror på att man intagit mer energi än kroppen klarar att hantera. Tja...om man nu äter för mycket, så borde väl energin räcka längre än ett par timmar, innan det är dags att fylla på igen? Då tänker jag på normala luncher, inte julbordet, för det är ju ett specialfall, superpaltkoma 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Tror du inte att dom åt mer kalorier också? Potatis, ris a la malta och godis t ex innehåller ju en hel del energi förutom att det är kolhydrater. Paltkoma kanske egentligen beror på att man intagit mer energi än kroppen klarar att hantera. Personligen tror jag inte det har att göra med kalorimängden utan mer med hur kroppen hanterar de olika födoämnena. Å andra sidan är det onekligen intressant att jag blir mätt och håller mig mätt och alert i många, många timmar på bara en del av maten de andra äter. Ta hamburgare t.ex.: jag käkar sallad, majonäsbaserad sås och hamburgare. Pigg, nyter, mätt och belåten. Kan tuffa på i 8 timmar utan problem. Jobbarkompisen bredvid är lite trött efter maten, godissugen klockan 3 och panikhungrig på väg hem (ett mönster jag känner igen från den gamla onda tiden). Hon har ätit hamburgare med bröd och lite pommes frites. Personligen tror jag, för jag har inte räknat, att vårt kaloriintag ligger ganska jämnt (lite mer majo hos mig, brödbitar och lite pommes hos henne, hennes mage har fått fler signaler om fyllnad än min). Hur vi mår resten av dagern är däremot inte jämförbart på en fläck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Tja...om man nu äter för mycket, så borde väl energin räcka längre än ett par timmar, innan det är dags att fylla på igen? Då tänker jag på normala luncher, inte julbordet, för det är ju ett specialfall, superpaltkoma Mer än kroppen klarar att hantera behöver ju inte vara en jättemängd. Är det snabba kolhydrater så kommer det kanske för mycket på en gång och sedan tar dom slut och då blir man hungrig igen eftersom man sumpat fettförbränningen för resten av dagen. Fick du paltkoma även om du ätit ganska lite? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Personligen tror jag inte det har att göra med kalorimängden utan mer med hur kroppen hanterar de olika födoämnena. Å andra sidan är det onekligen intressant att jag blir mätt och håller mig mätt och alert i många, många timmar på bara en del av maten de andra äter. Ta hamburgare t.ex.: jag käkar sallad, majonäsbaserad sås och hamburgare. Pigg, nyter, mätt och belåten. Kan tuffa på i 8 timmar utan problem. Jobbarkompisen bredvid är lite trött efter maten, godissugen klockan 3 och panikhungrig på väg hem (ett mönster jag känner igen från den gamla onda tiden). Hon har ätit hamburgare med bröd och lite pommes frites. Personligen tror jag, för jag har inte räknat, att vårt kaloriintag ligger ganska jämnt (lite mer majo hos mig, brödbitar och lite pommes hos henne, hennes mage har fått fler signaler om fyllnad än min). Hur vi mår resten av dagern är däremot inte jämförbart på en fläck. Kunde du hålla dig mätt i 8 timmar på det innan du började med LCHF också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Inte omöjligt att det har med kalorimängden att göra. Om man äter fet mat så orkar man inte så mycket = mindre kalorimängd = ingen paltkoma. Om man äter kolhydratrik mat så måste man äta betydligt mer för att bli mätt = högre kalorimängd = paltkoma. Om man äter julbord med såväl mängder med kolhydrater OCH fett = enorm kalorimängd = superpaltkoma Men sen tror jag absolut också sockret spelar roll, mycket kolhydrater/socker = blodsocker som går upp och ner, och när det då går ner får man en rejäl dipp. Men det kanske inte är direkt paltkoma utan mer eftermiddagssvacka. På mitt jobb måste alla ta en promenad till lokala kiosken vid 3-tiden för att köpa läsk och godis för att inte somna. Så gjorde även jag pre-LCHF. Nu följer jag bara med för att få en liten promenad 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Inte omöjligt att det har med kalorimängden att göra. Om man äter fet mat så orkar man inte så mycket = mindre kalorimängd = ingen paltkoma. Om man äter kolhydratrik mat så måste man äta betydligt mer för att bli mätt = högre kalorimängd = paltkoma. Om man äter julbord med såväl mängder med kolhydrater OCH fett = enorm kalorimängd = superpaltkoma Men sen tror jag absolut också sockret spelar roll, mycket kolhydrater/socker = blodsocker som går upp och ner, och när det då går ner får man en rejäl dipp. Men det kanske inte är direkt paltkoma utan mer eftermiddagssvacka. På mitt jobb måste alla ta en promenad till lokala kiosken vid 3-tiden för att köpa läsk och godis för att inte somna. Så gjorde även jag pre-LCHF. Nu följer jag bara med för att få en liten promenad Jag håller med dig i princip men om jag enbart äter sockergodis så blir jag snarare hungrigare än mättare. Har i alla fall aldrig lyckats äta mig mig mätt på godis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Mer än kroppen klarar att hantera behöver ju inte vara en jättemängd. Är det snabba kolhydrater så kommer det kanske för mycket på en gång och sedan tar dom slut och då blir man hungrig igen eftersom man sumpat fettförbränningen för resten av dagen. Fick du paltkoma även om du ätit ganska lite? Jag kan inte minnas att jag någonsin åt "ganska lite" till lunch - jag var alltid vrålhungrig redan någon timma före lunch. Men det känns inte helt orimligt att det hade med mängden att göra. (mina lunchportioner, typ en 0,3-litersbytta, med spagetti, och en klick köttfärssås i - det är lite svårt att avgöra vad "ganska lite" är) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Jag kan inte minnas att jag någonsin åt "ganska lite" till lunch - jag var alltid vrålhungrig redan någon timma före lunch. Men det känns inte helt orimligt att det hade med mängden att göra. (mina lunchportioner, typ en 0,3-litersbytta, med spagetti, och en klick köttfärssås i - det är lite svårt att avgöra vad "ganska lite" är) Jag ställde frågan eftersom du skrev att du borde ha stått dig längre än ett par timmar om det hade varit för mycket mat. Fast en klick köttfärssås låter ju för lite förstås. Jag var också alltid vrålhungrig till lunch men jag stod mig från halv 12 till 16 på en normal lunchportion. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Kunde du hålla dig mätt i 8 timmar på det innan du började med LCHF också? Ingen aning. :-) Det fanns inte på kartan att inte äta bröd/ris/pasta med maten. Dessutom har jag upptäckt med självexperimentering att om jag äter en kolhydratrik frukost är jag rökt resten av dagen. Då: 1/2 glas juice eller mjölk innan morgonträning Müsli och fil till frukost. Hungrig vid 10-draget. Höll igen. Jag var fet och ville inte äta för mycket. Lunch med det vanliga: lite sallad, snålt med fett, pasta eller vad som serverades, kött/fisk/fågel, snåla med såsen. Eventuellt en brödskiva om det fanns grovt, med bara lite smör på. Dödstrött och sugen vid 15-draget. Frukt om jag var ståndaktig, choklad om jag inte var det. Panikhungrig på väg hem. Drickyoghurt om jag var ståndaktig, nåt värre annars. Kvällsmat. Sugen som bara den på något litet gott; godis, chips, kex o.s.v. Liten tur till kiosken om jag inte varit förutseende nog att köpa hem det innan. Att gå utan mat 8 timmar var totalt otänkbart, jag hade blivit ashungrig, svettig, darrig, jättearg, fått huvudvärk o.s.v. Nu: Kaffe med gräddskvätt. Lite lagom småhungrig till lunch. Sallad, salladssås, kött/fisk/fågel. Helt ohungrig till kvällsmat 7-8 timmar senare. Grönsaker, nån fet sås, kött/fågel/fisk Klart. Kan hoppa över maten om det kniper utan biverkningar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Helt ohungrig till kvällsmat 7-8 timmar senare. Grönsaker, nån fet sås, kött/fågel/fisk Klart. Kan hoppa över maten om det kniper utan biverkningar. Så skulle jag också vilja känna! Blir fortfarande ofta hungrig ganska tätt mellan målen efter 2 år på LCHF. Står mig aldrig 7 - 8 timmar bara så där. I varje fall inte på em/kväll. Jag har inga problem på förmiddagen. Äter sällan första målet innan klockan 12:00. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Ingen aning. :-) Det fanns inte på kartan att inte äta bröd/ris/pasta med maten. Dessutom har jag upptäckt med självexperimentering att om jag äter en kolhydratrik frukost är jag rökt resten av dagen. Då: 1/2 glas juice eller mjölk innan morgonträning Müsli och fil till frukost. Hungrig vid 10-draget. Höll igen. Jag var fet och ville inte äta för mycket. Lunch med det vanliga: lite sallad, snålt med fett, pasta eller vad som serverades, kött/fisk/fågel, snåla med såsen. Eventuellt en brödskiva om det fanns grovt, med bara lite smör på. Dödstrött och sugen vid 15-draget. Frukt om jag var ståndaktig, choklad om jag inte var det. Panikhungrig på väg hem. Drickyoghurt om jag var ståndaktig, nåt värre annars. Kvällsmat. Sugen som bara den på något litet gott; godis, chips, kex o.s.v. Liten tur till kiosken om jag inte varit förutseende nog att köpa hem det innan. Att gå utan mat 8 timmar var totalt otänkbart, jag hade blivit ashungrig, svettig, darrig, jättearg, fått huvudvärk o.s.v. Nu: Kaffe med gräddskvätt. Lite lagom småhungrig till lunch. Sallad, salladssås, kött/fisk/fågel. Helt ohungrig till kvällsmat 7-8 timmar senare. Grönsaker, nån fet sås, kött/fågel/fisk Klart. Kan hoppa över maten om det kniper utan biverkningar. Din tidigare frukost skapade nog en ond cirkel. För lite och kanske fel mat efter träningen gjorde dig hungrig så att du föll för godis vilket i sin tur pajade fettförbränningen och så var den onda cirkeln igång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Paltkoma kanske egentligen beror på att man intagit mer energi än kroppen klarar att hantera. Äter man blandkost, så är det kanske en delorsak som är kopplat till kolhydrater. Jag märker dock själv... som har överätningsproblem även med lågkolhydratkost... att själva överätningen av kolhydratslös mat gör mig inte seg. Extra mätt --- ja --- men inte behöver jag gå och "sova middag". Det blir mer som kicken att sätta igång och göra saker... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Äter man blandkost, så är det kanske en delorsak som är kopplat till kolhydrater. Jag märker dock själv... som har överätningsproblem även med lågkolhydratkost... att själva överätningen av kolhydratslös mat gör mig inte seg. Extra mätt --- ja --- men inte behöver jag gå och "sova middag". Det blir mer som kicken att sätta igång och göra saker... Frågan är då vilken betydelse proteinet har. Om du överäter LCHF-mat så kanske det innefattar en hel del protein eller får du energi om du överäter enbart fett? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Din tidigare frukost skapade nog en ond cirkel. För lite och kanske fel mat efter träningen gjorde dig hungrig så att du föll för godis vilket i sin tur pajade fettförbränningen och så var den onda cirkeln igång. En frukt och gärna någon grönsak Fil, mjölk eller yoghurt Gröt, flingor eller müsli och/eller en till två smörgåsar Tycker SLV är en bra frukost, som en del av deras tallriksmodell. Äter jag så är jag rökt för ja, som du säger så fimpade det fettförbränningen. Bara pang på socker-berg- och dalbanan resten av dagen. Nu äter jag ingen frukost (om man inte räknar ett par matskedar grädde i kaffet som frukost, då, hehe) och är inte hungrig förrän till lunch. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 En frukt och gärna någon grönsak Fil, mjölk eller yoghurt Gröt, flingor eller müsli och/eller en till två smörgåsar Tycker SLV är en bra frukost, som en del av deras tallriksmodell. Äter jag så är jag rökt för ja, som du säger så fimpade det fettförbränningen. Bara pang på socker-berg- och dalbanan resten av dagen. Nu äter jag ingen frukost (om man inte räknar ett par matskedar grädde i kaffet som frukost, då, hehe) och är inte hungrig förrän till lunch. Jag menar att det du tidigare skrev att du åt blev alldeles för lite kolhydrater för att du skulle stå dig. Hade du ätit mer så kanske du hade ståt dig till lunch och mellan lunch och kvällsmat. Jag har ju haft samma problem som du och det är inte så lätt att ta sig ur. Jag tålde inte mer än 3 ägg i veckan då heller och visste inte vad jag skulle äta för att det skulle funka. Dock minns jag en gång när jag bodde på hotell och åt väldigt mycket till frukost. Lunchen åkte ner som vanligt men sedan var jag inte hungrig förrän klockan 20 och vanliga arbetsdagar åt jag första frukost och andra frukost och var halvdöd till lunch och hungrig klockan 16 igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Jag menar att det du tidigare skrev att du åt blev alldeles för lite kolhydrater för att du skulle stå dig. Hade du ätit mer så kanske du hade ståt dig till lunch och mellan lunch och kvällsmat. Jag har ju haft samma problem som du och det är inte så lätt att ta sig ur. Jag tålde inte mer än 3 ägg i veckan då heller och visste inte vad jag skulle äta för att det skulle funka. Dock minns jag en gång när jag bodde på hotell och åt väldigt mycket till frukost. Lunchen åkte ner som vanligt men sedan var jag inte hungrig förrän klockan 20 och vanliga arbetsdagar åt jag första frukost och andra frukost och var halvdöd till lunch och hungrig klockan 16 igen. Så din teori är att om jag bara ätit ännu mer müsli hade jag inte hamnat i blodsockerkarusellen och varit mätt till lunch? Nu hänger jag inte riktigt med i tankegången längre. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Så din teori är att om jag bara ätit ännu mer müsli hade jag inte hamnat i blodsockerkarusellen och varit mätt till lunch? Nu hänger jag inte riktigt med i tankegången längre. Det skrev jag inte. Jag skrev att det var för lite energi i det du åt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Så din teori är att om jag bara ätit ännu mer müsli hade jag inte hamnat i blodsockerkarusellen och varit mätt till lunch? Nu hänger jag inte riktigt med i tankegången längre. Detta känns som haken i hela diskussion och i stora delar av samhället för övrigt. Den bristande förståelsen för att vi har olika kapacitet att hantera kolhydrater, en metabol historia som jag misstänker är rent biokemisk. Kolhydrater driver hunger för många av oss. Den bristande förståelsen för att en del av oss mår så mycket bättre när vi slipper vissa typer av kolhydrater. Jag tycker det blir intressant när jag själv kan acceptera att jag inte tål och inte vill äta t ex bröd men att det skall ifrågasättas av omgivningen . Ett intressant socialt fenomen får jag säga... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Detta känns som haken i hela diskussion och i stora delar av samhället för övrigt. Den bristande förståelsen för att vi har olika kapacitet att hantera kolhydrater, en metabol historia som jag misstänker är rent biokemisk. Kolhydrater driver hunger för många av oss. Den bristande förståelsen för att en del av oss mår så mycket bättre när vi slipper vissa typer av kolhydrater. Jag tycker det blir intressant när jag själv kan acceptera att jag inte tål och inte vill äta t ex bröd men att det skall ifrågasättas av omgivningen . Ett intressant socialt fenomen får jag säga... Snälla läs allt jag skrivit innan du drar förhastade slutsatser. Det är inte alls kul att bli missförstådd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Det skrev jag inte. Jag skrev att det var för lite energi i det du åt. Men jag äter ju mycket mindre energi till "frukost" numera än då och håller mig mätt och nöjd längre? Det är liksom pudelns kärna, eller hur? Det handlar mycket uppenbart inte om kalorier eller fysisk mättnadskänsla. Det handlar om något helt annat: vad som händer när ditten eller datten hamnar i kroppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Snälla läs allt jag skrivit innan du drar förhastade slutsatser. Det är inte alls kul att bli missförstådd Om man har svårt att hantera kolhydraterna hjälper det inte att äta mer av den varan. Då handlar det om fett och protein samt kolhydrat av den karaktären som inte drar igång sug. I detta ingår inte "normal" frukost såsom gröt, flingor, mûsli samt bröd! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Men jag äter ju mycket mindre energi till "frukost" numera än då och håller mig mätt och nöjd längre? Det är liksom pudelns kärna, eller hur? Det handlar mycket uppenbart inte om kalorier eller fysisk mättnadskänsla. Det handlar om något helt annat: vad som händer när ditten eller datten hamnar i kroppen. Med hjälp av LCHF så har du fått fart på din fettförbränning och då kan kroppen ta av fettreserven vilket den inte klarade så bra med den gamla kosthållningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Om man har svårt att hantera kolhydraterna hjälper det inte att äta mer av den varan. Då handlar det om fett och protein samt kolhydrat av den karaktären som inte drar igång sug. I detta ingår inte "normal" frukost såsom gröt, flingor, mûsli samt bröd! Om man inte har en bra fettförbränning och just har tränat på nästan tom mage så behöver man i alla fall mer kolhydrater än Tuva åt till frukost. Därmed inte sagt att den frukost hon åt var bra. En sallad till förrätt och omelett med rotsaker hade kunnat vara ett annat alternativ. Ris, grönsaker och bönor kanske ett annat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Om man inte har en bra fettförbränning och just har tränat på nästan tom mage så behöver man i alla fall mer kolhydrater än Tuva åt till frukost. Därmed inte sagt att den frukost hon åt var bra. En sallad till förrätt och omelett med rotsaker hade kunnat vara ett annat alternativ. Ris, grönsaker och bönor kanske ett annat. Många gånger handlar det inte om fettförbränning utan om att insulinet spärrar fetförbränningen och vad jag vet är lösningen då att ta bort kolhydraterna så att fettförbränningen kan komma igång igen. Så visst omelett skulle fungerar fint och sallad på gröna blad. Rotsaker kanske, ris och bönor är nog inte optimalt i det läget. Men nu är vi väl inne på LCHF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Jag tror nog vi kan enas om att folk har lite olika uppfattning när "paltkoman" uppstår. Sen kan givetvis andra faktorer än bara maten spela in. Hur var nattens sömn? Har du stirrat in i en dataskärm hela dagen? Har du fått någon motion? Hur mycket har du ätit? Etc etc...Mat är inte allt! Sen är ju "paltkoma" ganska vanligt bland djur. Om någon sett dokumentären/spelfilmen "Chimpanzee" (kolla in den, riktigt fin film) så finns där en scen när schimpanserna festat loss på ett nötträd, och blir helt utslagna efteråt. Säkerligen samma grej när dom festat loss på ett fruktträd. Men jag menar bara att det kanske är normalt att "softa ner" lite efter maten. Dock är inte dagens levnadssätt anpassat till detta, då vi måste vara skarpa och alerta eftersom vi har jobb och studier som kräver fokus. Samma sak med lejon och andra rovdjur, som mest ligger och degar efter de lyckats fånga ett byte. En annan observation som jag gör är att många äter på tok för lite. Dom äter pyttesmå portioner, och sen inträffar såklart suget när de passerar godisdisken. Ät ordentliga portioner så slipper man alla cravings. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Det är säkert normalt att vila efter maten och låta matsmältningen ha sin gång, den kräver ju också en del energi. Men jag tror vi är många som gått över från den vanliga snabbköpskosten till LCHF och känner en markant skillnad gång på gång. Svårt att förklara, men det är fantastiskt skönt att känna sig mätt och belåten men inte omkullslagen av matthet Sedan kan det mycket väl vara så att det är just undvikandet av mjölmat, socker o liknande som är huvuddelen av förklaringen, inte nödvändigtvis fettmängden som sådan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
olleolle Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Hittade den här korta notisen. "FEELING sleepy after a huge dinner is normal. But an energy slump after eating a normal-sized meal is a classic sign of insulin deficiency and type 2 diabetes. This occurs when the pancreas produces too much insulin; the instant energy you should get from your food is no longer available, leaving you tired. The missing link could be chromium, a mineral which many type 2 diabetics lack, say U. S. researchers. This mineral converts food to energy." Daily Mail (2009-06-16) p. 47. Health signs: Tiredness after eating. Forensic scientist JIM CAMPBELL. Edit: Titel och författare. M.v.h. OO 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Det är säkert normalt att vila efter maten och låta matsmältningen ha sin gång, den kräver ju också en del energi. Men jag tror vi är många som gått över från den vanliga snabbköpskosten till LCHF och känner en markant skillnad gång på gång. Svårt att förklara, men det är fantastiskt skönt att känna sig mätt och belåten men inte omkullslagen av matthet Sedan kan det mycket väl vara så att det är just undvikandet av mjölmat, socker o liknande som är huvuddelen av förklaringen, inte nödvändigtvis fettmängden som sådan. Tror inte man skall räkna bort fettet ur helhetsbilden, eftersom fett är bränsle för kroppen och inte något som tynger. Min upplevelse är den samma som mångas här. Jag har inte ens tänkt på paltkoma sedan jag blev adapterad till fettförbränning och fettförbränning kräver ju faktiskt fett Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Tror inte man skall räkna bort fettet ur helhetsbilden, eftersom fett är bränsle för kroppen och inte något som tynger. Min upplevelse är den samma som mångas här. Jag har inte ens tänkt på paltkoma sedan jag blev adapterad till fettförbränning och fettförbränning kräver ju faktiskt fett Vad tror du det beror på att jag bara får paltkoma när det är fett i maten men inte om det bara är kolhydrater? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Vad tror du det beror på att jag bara får paltkoma när det är fett i maten men inte om det bara är kolhydrater? Vad är din egna tankar kring detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Vad är din egna tankar kring detta? Det kan nog hända att det blir för mycket energi när jag har fett i maten. Jag har ju inte vägt och räknat och det är ju inte så mycket fett så jag blir snabbare mätt utan mättnaden och paltkoman kommer efter en 30-60 minuter. Om jag minskar kolhydraterna motsvarande energimängden i fettet så blir jag hungrig 1-2 timmar för tidigt. Det största problemet är när jag äter på restaurang eftersom jag inte märker att det är mer fett i maten innan jag det är för sent. Inte så kul att när kroppen känns som något man släpar runt på när man skall shoppa kläder eller vandra i naturen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Min morfar sa alltid att man skulle vila på maten, för annars kan maten tro att den kommit i en hundmage... Både han och min morbror gjorde en Kronblom på kökssoffan efter maten. Men de var ju hårt arbetande småbönder... Och åt nog rätt stabbig kost. Och det där med att vila på maten gällde ju inte min moster som skulle städa undan och diska innan hon skulle ut igen. Fast hon åt nog inte lika mycket på en gång. Som jämtländsk bondmora såg jag henne aldrig sitta ner och äta.. Hon stod vid spisen och slevade i sej lite mellan varven för att passa upp på resten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts