Angelico Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Är det någon här som vet något om detta? Jag har förstått att en Tanitavåg inte ger så exakt mätresultat på kroppsfettprocenten. Har själv ingen kaliper så har istället vägt mig på en Tanitavåg 2 ggr, först i oktober och nu idag igen. Båda mätningarna ligger mkt nära varandra i alla siffror. Enligt vågen har min F% gått ner 0,4% sedan oktober och det tror jag är rimligt utifrån vad jag ser i spegeln. Men, är dessa mätningar helt utan sanning? Eller kan man lita någorlunda på det om mätningarna överensstämmer över tid? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nybörjarn Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 En sådan våg skickar en svag elektrisk ström genom kroppen. Den mäter hur lång tid det tar för strömmen att gå från ena sidan till den andra. Om det är en våg man bara står på så mäter den tiden det tar för strömmen att gå från ena foten och ut igenom den andra. Ström går olika snabbt genom olika material, i det här fallet snabbare genom fett än andra delar av kroppen, eftersom fettet innehåller mer vatten. Men det här ger en uppfattning, och är inte en exakt mätning. Testa att dricka 2 liter saltvatten innan du mäter kroppsfettet så kommer vågen tycka att du har blivit mycket fetare, alltså precis som vikten på vågen som ju kommer säga att du väger två kilo mer. Men de är ju helt klart användbara, precis som vanliga vågar. Man mäter sig under liknande förutsättningar och ofta, så får man en uppfattning om i vilken riktning man rör sig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted February 18, 2014 Author Share Posted February 18, 2014 Aha. Tja...hm...inte så intressant info man får ut av en sådan mätning då alltså. Hur mkt bättre är en kaliper då? Eller hur mäter folk sin fettprocent egentligen? Eller går det ens? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nybörjarn Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Aha. Tja...hm...inte så intressant info man får ut av en sådan mätning då alltså. Hur mkt bättre är en kaliper då? Eller hur mäter folk sin fettprocent egentligen? Eller går det ens? Njae, om du mäter fettprocenten ofta så får du ju som sagt en uppfattning om kroppskompositionen. Sen är väl själva mätvärdet inte så intressant, utan det är skillnaden över tid som är intressant. Kan ju vara bra om man går ner i vikt och vill vara säker på att det är fett. Kaliper är ju bättre för att få fram ett korrekt värde. Men även den drabbas ju av mätfel. Bodymetrix fungerar på samma sätt som kaliper men måttet tas fram med ultraljud istället för tång. Bodpod mäter kroppens densitet. Problemet med alla mätningarna är att de: 1. Bygger på en normalkropp. Är man t.ex. en man med feta lår så kommer alla visa mer fel än om man är en man med normal fettfördelning. 2. Svårigheten att skilja ut vattenmängden i kroppen. Nummer 2 är det mest intressanta och det är skälet till att man måste göra en serie mätningar för att få något användbart resultat. Läste du om tvillingarna där den ena åt fett och den andra åt kolhydrater? Där påstods ju fett-tvillingen ha förlorat 2kg muskelmassa. Det berodde ju på att han hade förbrukat det glykogenlager som han hade vid den första mätningen. Volymen på musklerna hade alltså minskat eftersom glykogen och vatten hade åkt ut, men muskelmassan var kvar. Bodpoden uppfattade detta som att det hade försvunnit muskelvolym. Samma problem gäller för fettet, har du druckit mycket så sparar kroppen vatten i fettet och alla mätningar kommer visa att du är fetare och väger mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts