Sockerapan Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Hej! Jag har ätit LCHF i snart 3 år och gått ner 11 kg totalt, vilket ju är fantastiskt om jag får säga det själv, och det får jag ju! Men det jag är mest glad över är att jag inte längre hellre sitter hemma och äter godis och dricker cola istället för att umgås med fina människor ute i världen. För ja, det gjorde jag förr. Jag och sockerapan alltså. Sen upplever jag även alla andra hälsofördelar ni gör. Men det vet vi ju vilket otroligt skillnad det är. Nåväl! Längd: 174 cm Startvikt (3 år sedan): 84 kg Nuvarande vikt: 73 kg BMI: 24,11 Målvikt: 69 kg Mått: Midja: (smalaste stället) 77 cm Mage: (fetaste stället) 94 cm Rumpa: 100 cm Arm; 32 cm Lår: 58 cm Har under senaste tiden hittat en trygghet i hur jag äter och går varken upp eller ner. Men vore fint att ta tag i de här sista kilona nu. Dom här svåra. Så har bestämt mig för att köra strikt mejerifri LCHF men veckovisa invägningar och mätningar. För en extra pepp tänkte jag skriva lite matdagbok och om hur det går här i forumet. Nu kör vi! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sockerapan Posted February 17, 2014 Author Share Posted February 17, 2014 Juste kör periodisk fasta också, fast det sen länge. Har ätfönster mellan 12-20. Dagens mat: Lunch: Fetaostbiffar med bearnaise och hairicorts verts Middag: Ett paket bacon och en ägglatte på 1 ägg och en msk kokosfett Kvällsmål. En kopp te och några ostskivor Frågor på det?^^ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Kvällsmål. En kopp te och några ostskivor Låter som en snål midda? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sockerapan Posted February 17, 2014 Author Share Posted February 17, 2014 Låter som en snål midda? Ja det var kanske lite snål... och därav ostskivorna. Får laga ordentligare mat imorgon! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Ja det var kanske lite snål... och därav ostskivorna. Får laga ordentligare mat imorgon! Ja svältkost lämnar vi tillbaka till 80-talet med Rössner och resten av hallonbåtsmaffian. Det var för övrigt en ganska strikt kost (gött), tänk bara på att du får i dig ordentligt med vitaminer och mineraler (bladgrönsaker/kål/inälvsmat). 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Jag håller med Jäderås ut om att maten verkar vara lite näringsfattig...om du inte vill äta mer grönsaker, öka då åtminstone äggkonsumtionen. Lycka till med kilona 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Har försökt mejerifritt senaste månaden och väl aldrig känt mej så handikappad i köket, men det har varit nyttigt tänk. Blir betydligt mindre grädde och creme fraiche framöver, och ost bara till fest eller matlagning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Du vet att både fetaost och ostskivor är mejeriprodukter va? Tänkte bara eftersom du skrev att du skulle "köra strikt mejerifri LCHF". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Jag håller på och trappar ner mejerierna (skulle helst säga "har slutat med", men får återfall i fil-missbruk till helgerna, än så länge). Kokosmjölk tycker jag funkar bra i matlagningen. Och äggmjölk till kvällen, med kakao och lite vanilj. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Om du inte köper hem fil kan du inte äta det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Om du inte köper hem fil kan du inte äta det. Jag vet. Vådan av att gå och handla när jag är sugen. Och handla i butik som har "gammaldags fil" och enliters gräddförpackningar... Men det minskar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Var i göteborg handlar du jag bor i lindome handlar i Kållered eller Kungsbacka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Var i göteborg handlar du jag bor i lindome handlar i Kållered eller Kungsbacka. Gammaldags fil (Hjordnära) och enliters gräddförpackning (Wapnö) brukar jag handla på Ica Sannegården. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Och nu får vi väl försöka hålla oss till tråd-ämnet. Jag ska också försöka hålla mig till mejerifritt, för att se hur jag mår, och om det hjälper för vikten. Att äta bara lunch och middag har jag hållit på med i några år; det påverkar inte vikten men jag trivs med det. Har haft en otroligt stressig höst, så jag är på väg att få ordning på kosten igen, och tänker börja leta trevliga recept utan mejerier. (f.n. är det lite fantasilöst köttfärs+vitkål+kokosmjölk+kryddor, ganska ofta). Ska hålla utkik efter den här tråden, för att se hur det går! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Birgitta Höglunds paleo-flygande Jacob var riktigt god och kommer att göras flera gånger. I synnerhet när jag nu hittat Kavlis ekologiska majonnäs som är försvinnande god. Och kyckling med jordnötssås (56kilo) är en ny favve hos oss. Annars har jag gjort som Tommy i Tommy tappar och varierat kryddsmör i det oändliga. Himmel vad mycket gott man kan få till... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sockerapan Posted February 20, 2014 Author Share Posted February 20, 2014 Du vet att både fetaost och ostskivor är mejeriprodukter va? Tänkte bara eftersom du skrev att du skulle "köra strikt mejerifri LCHF". Jag kanske borde tänkt ett steg extra i rubriken. det jag menar är att jag ska äta strikt LCHF (under 20 gram kollisar om dagen) och mejerifritt kombinerat med periodisk fasta. När jag läst på om mejerifri LCHF haf jag förstått att smör och ost är godkänt och att de viktiga att undvika är saker t.ex grädde och yogurt då det innehåller mycket mjölksocker. Tänkte börja så iaf så får jag utvärdera ostfrågan senare då! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sockerapan Posted February 20, 2014 Author Share Posted February 20, 2014 Lunch: Fetaostbiffar med blomkål och bea Middag: 2 Stekta ägg, 1/2 pkt bacon, 1/2 avokado och ruccola plus aioli Lunch: Lax med smörspenat + aioli 1/2 avokado Mellanmål: Ölkorv Middag: Kyckling i jordnötssmörsås och kokosmjölk med blomkålsris (Mamma som bjöd på gullisen!) Utvärdering: Magen är defenitivt lugnare och gladare. Och plattare. Trots att den mått bra på "normal" LCHF märker jag skillnad. Kanske för att jag äter mindre då jag inte är lika hungrig. Det svåraste är att inte ha få ha grädde i kaffet. Det är ju så gott! Men bara att göra det till en vana! På söndag är det invägning och mätning. Ska bli spännande! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Lunch: Fetaostbiffar med blomkål och bea Middag: 2 Stekta ägg, 1/2 pkt bacon, 1/2 avokado och ruccola plus aioli Lunch: Lax med smörspenat + aioli 1/2 avokado Mellanmål: Ölkorv Middag: Kyckling i jordnötssmörsås och kokosmjölk med blomkålsris (Mamma som bjöd på gullisen!) Utvärdering: Magen är defenitivt lugnare och gladare. Och plattare. Trots att den mått bra på "normal" LCHF märker jag skillnad. Kanske för att jag äter mindre då jag inte är lika hungrig. Det svåraste är att inte ha få ha grädde i kaffet. Det är ju så gott! Men bara att göra det till en vana! På söndag är det invägning och mätning. Ska bli spännande! Så spännande! Jag håller verkligen tummarna för Dig. Hur mycket väger din lax/Färsbiff och hur mycket aioli etc. tar Du? Jag har så svårt med volymerna. Ibland för lite och ibland alldeles för mycket (tror jag iallafall) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sockerapan Posted February 20, 2014 Author Share Posted February 20, 2014 Så spännande! Jag håller verkligen tummarna för Dig. Hur mycket väger din lax/Färsbiff och hur mycket aioli etc. tar Du? Jag har så svårt med volymerna. Ibland för lite och ibland alldeles för mycket (tror jag iallafall) Jag har faktiskt ingen matvåg. Men 600 gram köttfärs, 140 gram fetaost, 1 ägg i fetaostbiffarna. Det blev 5 matlådor, men då la jag till bacon vid någon måltid. Lax tar jag en sån laxbit i etg 4-pack. Kanske 3 msk aioli. Har precis laddat ner Myfitnesspal-appen idag bara för att se hur jag ligger till kolhydratmässigt och kalorimässigt. Kan ju vara intressant att se! Fast får bli till veckan för är hemma över helgen så blir klurigt att räkna när jag äter med familjen. Kul med svar och hoppas det går bra för dig! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lovis Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Testa med en smörklick i kaffet. Jag dricker också helst med grädde men försöker liksom du få fart på viktminskningen och har svårt för svart kaffe. Smöret rundar av lite Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sockerapan Posted February 20, 2014 Author Share Posted February 20, 2014 Tack för tipset! Problemet är att jag dricker mest kaffe mellan 9 och 12 och då fastar jag ju. Så smör blir ju svårt! Ska testa med smör till eftermiddagskaffet:) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Jag använder mjölk i te, jag kan inte dricka utan! Mycket te dricker jag också, minst två koppar a 0,5l per dag! Jag kanske är lite väl strikt ibland men nu har jag börjat att ibland använda kokosmjölk i stället för kodito. Jag gillar kokos, så jag tycker det går ganska bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Jag använder mjölk i te, jag kan inte dricka utan! Mycket te dricker jag också, minst två koppar a 0,5l per dag! Jag kanske är lite väl strikt ibland men nu har jag börjat att ibland använda kokosmjölk i stället för kodito. Jag gillar kokos, så jag tycker det går ganska bra. Går det inte att göra som man gör med kaffe? Mixa Kokosolja och smör med te, istället för kaffe? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitteusa Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Håller också på att vänja mej av med mejeriprodukter. Kaffet är svårt, men med en matsked kokosolja som jag vispar i med stavblandare så går det rätt bra! Har ännu inte försökt blomkåls- eller broccolimos utan smör. Någon som har ett tips om vad man kan använda stället för smör? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Håller också på att vänja mej av med mejeriprodukter. Kaffet är svårt, men med en matsked kokosolja som jag vispar i med stavblandare så går det rätt bra! Har ännu inte försökt blomkåls- eller broccolimos utan smör. Någon som har ett tips om vad man kan använda stället för smör? Blomkålsmos blir gott med kokosmjölk, om man bara tar det tjocka gojset överst i burken. Broccolimos inte alls, av någon anledning 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts