Jäderås Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 1. Som jag tagit upp innan arbetar jag som hk-lärare och tar upp näringsläran i ämnet, om en på en väldigt enkel nivå. Min fråga är hur jag skall lägga fram budskapet kring omega-6 rika oljor. Jag tycker budskapet om dess pro-inflammatoriska egenskaper har svalnat något (???). Är de okej "i rimlig" mängd (jag vet att kroppen behöver en liten mängd) så länge man äter ordentligt med omega-3 fettsyror. Eller ska jag skall gå ut med budskapet att i så stor utsträckning som möjligt undvika omega 6 rika fetter? Dvs, behöver man skrämmas lite? 2. I proportion till sockrets skadliga effekter (om de nu går att jämföra alls) hur ohälsosamt är det (socker) jämfört med en riktigt billig varmpressad solrosolja? Frågar då tiden är knapp i hemkunskapen och man måste prioritera vart man skall lägga krutet så att säga... Givetvis är det bara smör, oliv och rapsolja som gäller vid den praktiska tillämpningen av ämnet, men i de teoretiska momenten vill man ju vara up-to-date 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Såvitt jag vet ska man äta mer n6 än n3...problemet är bara att med det är lätt om man inte passar sig att få en ratio 15-20:1 ..en bra ratio ligger antagligen mellan 2-10:1 ... men jag tycker också detta är lurigt Båda är ju essentiella. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Man behöver cirka några gram om dagen av respektive O-3 och O-6! Det är för behovet av Eikosanoider.. resten används som bränsle.. eller lagras i fettväven. Sen så.. som lök på laxen.. vi behöver de elongerade och desatuerade formerna (EPA, DHA samt GLA, DGLA).. inte modersyrorna. Såå.. ja du kan säga att en tesked om dagen är utom all fara.. så länge man äter fet fisk tre gånger i veckan! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Jag tycker man ska rekommendera intag av essentiella omega-6 och omega-3 intill dagsbehovet. De är fleromättade och därmed instabila, oxiderar lätt och ställer till det. Svårt att ställa socker mot sojaolja. Förmodligen är kampen mot socker och raffinerade kolhydrater viktigare för folkhälsan än den mot växtoljor. Låter som ett roligt jobb du har! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Solrosolja Omega-6 till omega-3 kvot 562 : 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted February 17, 2014 Author Share Posted February 17, 2014 Såvitt jag vet ska man äta mer n6 än n3...problemet är bara att med det är lätt om man inte passar sig att få en ratio 15-20:1 ..en bra ratio ligger antagligen mellan 2-10:1 ... men jag tycker också detta är lurigt Båda är ju essentiella. Tack för förklaringen. Frågan om jag skall lägga ribban att förklara ration. Just nu beskriver jag (i min ppt) de båda fettsyrorna som nödvändiga men att vi får i oss allt för mycket av n6. Samt att n3 är antiinflammatoriskt och n6 som kan skapa inflammation i för stora mängder. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted February 17, 2014 Author Share Posted February 17, 2014 Såå.. ja du kan säga att en tesked om dagen är utom all fara.. så länge man äter fet fisk tre gånger i veckan! Bra exempel, det kanske jag snor (eleverna äter Inte fet fisk 3 ggr /veckan) Behöver väl dessutom vara vildfångad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted February 17, 2014 Author Share Posted February 17, 2014 Jag tycker man ska rekommendera intag av essentiella omega-6 och omega-3 intill dagsbehovet. De är fleromättade och därmed instabila, oxiderar lätt och ställer till det. Svårt att ställa socker mot sojaolja. Förmodligen är kampen mot socker och raffinerade kolhydrater viktigare för folkhälsan än den mot växtoljor. Låter som ett roligt jobb du har! Jo, jag tror du har rätt kring kampen om sockret nr 1, men då man hör Ralf Sundbergs föreläsning känns den stora omega-6 dosen dock mycket farlig. Blir nog för okonkret för eleverna att prata om ett rdi kring fettsyrorna. Beccel skryter ju tex om att de både har n3 och n6 i sin reklam! Sånt blir ju lätt att köpa då... Absolut ett superkul jobb! Både jag och min 64-åriga kollega tar fajten! Tack för synpunkterna! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Bra exempel, det kanske jag snor (eleverna äter Inte fet fisk 3 ggr /veckan) Behöver väl dessutom vara vildfångad? Snurra inte in dig för mycket i kvasivetenskapliga förklaringar! Det är fortfarande EPA, DHA, GLA och DGLA som är essentiella.. modersyrorna kan vi på sin höjd omvandla till cirka 10% av vårt behov! Här har du en bild som du kan visa.. sen så kan du säga att det är dessa jag menar när jag sen säger O-3 och O-6! Läs sen här själv.. så ser du det i ett större perspektiv! http://en.wikipedia.org/wiki/Eicosanoids Sen så.. omvandligen.. våra elongase och desaturase ensymer är begränsade.. där för är det inte säkert bara för att man lyckats omvandla de i de första stegen.. utan då är tillgängliga ensymer slut och klarar inte av omvandlingen till DHA! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted February 17, 2014 Author Share Posted February 17, 2014 Solrosolja Omega-6 till omega-3 kvot 562 : 1 *ogilla* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Bra exempel, det kanske jag snor (eleverna äter Inte fet fisk 3 ggr /veckan) Behöver väl dessutom vara vildfångad? Nej, kolla på matkalkyl även odlad lax har mycket omega 3. Men kommersiellt odlad lax har också antibiotika, färgämnen och antilössmedel 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Fettprofiler hos djur påverkas mycket av vilket föda de får... finns bra artiklar om det, med mätvärden som Lantbruksuniversitet tog fram. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted February 17, 2014 Author Share Posted February 17, 2014 Snurra inte in dig för mycket i kvasivetenskapliga förklaringar! he he.... Här pratar vi om elever som knappt kan sätta på spisen och du vill jag ska visa den bilden som jag till hälften fattar själv! Du är härmed inbjuden att hålla näringslära med mina åk 6:or och 8:or! Men jag (försöker) ta till mig det du säger 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted February 17, 2014 Author Share Posted February 17, 2014 Fettprofiler hos djur påverkas mycket av vilket föda de får... finns bra artiklar om det, med mätvärden som Lantbruksuniversitet tog fram. Jo, det trycker jag mycket på redan. Artegen föda för alla! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted February 17, 2014 Author Share Posted February 17, 2014 Nej, kolla på matkalkyl även odlad lax har mycket omega 3. Men kommersiellt odlad lax har också antibiotika, färgämnen och antilössmedel Ah, det hade jag inte tänkt på/glömt (att odlad lax också har mkt omega 3). Ja, knappt man vill veta vad de trycker i de stackars firrarna.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Säg då så här.. när man pratar om de essentiella Omega-3, så menas de med 20 kolatomer och för att de skall få så många.. dvs från vegetabiliskt 18 till 20 så måste de passera ett djur.. eller en alg! Säg som det är.. Eikosanoider är hormoner som reagerar på cellnivå och handlar rätt mycket om inflamation och antiinflamation! "In biochemistry, eicosanoids (preferred IUPAC name icosanoids) are signaling molecules made by oxidation of 20-carbon fatty acids. They exert complex control over many bodily systems, mainly in inflammation or immunity, and as messengers in the central nervous system. The networks of controls that depend upon eicosanoids are among the most complex in the human body. Eicosanoids are derived from either omega-3 (ω-3) or omega-6 (ω-6) fatty acids. In general, the ω-6 eicosanoids are pro-inflammatory; ω-3s are much less so. The amounts and balance of these fats in a person's diet will affect the body's eicosanoid-controlled functions, with effects on cardiovascular disease, triglycerides, blood pressure, and arthritis. Anti-inflammatory drugs such as aspirin and other NSAIDs act by downregulating eicosanoid synthesis. There are multiple subfamilies of eicosanoids, including the prostaglandin, e.g. prostacyclins, thromboxanes, lipoxins, and leukotrienes. For each, there are two or three separate series, derived from either an ω-3 or an ω-6 EFA. These series' different activities largely explain the health effects of ω-3 and ω-6 fats." http://en.wikipedia.org/wiki/Eicosanoids Inflamation är en del av kroppens imunförsvar! Kontentan av det hela är att man luras genom att tillsätta vegetabiliskt 18 kols omega 3.. oså låtsas man som om det är det samma som det 20 kol som är essentiellt och hälsosamt för oss. Du kanske inte skall ha med Eikosanoider på provet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Jag skulle förklara så här: Det pratas hit och dit om kosttillskott omega-3. Vad är det egentligen? Det är en speciell typs oljor. Vi behöver en liten mängd omega-3-oljor från kött och fisk. Typ fet fisk tre gånger i veckan. De här oljorna har viktiga funktioner i kroppen. Vi får oftast allt för lite animalisk omega-3. Omega-3 från växter måste ändras till animalisk typ för att vi ska ha nytta av dem. Människor är urdåliga på att omvandla växt-omega-3-oljor till animaliska dito. Därför är det den animaliska typen vi behöver äta. Det hjälper inte att äta rapsolja. Vi behöver också en liten mängd av en annan sorts oljor - omega-6-oljor. Men här är problemet tvärt om. Vi får i oss allt för mycket av den här. De här två typerna av oljor fungerar lite som broms och gas. Vi kan inte gasa på med för mycket omega-6. Omega 6 finns i färdigmat, fröoljor (majsolja osv), spannmål, kött där djuret inte fått beta. För att inte få obalans måste vi akta oss här. Sen skulle jag kanske berätta några av funktionerna dessa oljor har. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted February 17, 2014 Author Share Posted February 17, 2014 I helt ovetenskaplig anda: Vågar man fråga vad du tror om proportionerna av de skadliga effekterna med O-6 i stora mängder jämfört med socker. Dvs, hur viktigt är O-6 att ta upp jämfört med socker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted February 17, 2014 Author Share Posted February 17, 2014 Jag skulle förklara så här: Det pratas hit och dit om kosttillskott omega-3. Vad är det egentligen? Det är en speciell typs oljor. Vi behöver en liten mängd omega-3-oljor från kött och fisk. Typ fet fisk tre gånger i veckan. De här oljorna har viktiga funktioner i kroppen. Vi får oftast allt för lite animalisk omega-3. Omega-3 från växter måste ändras till animalisk typ för att vi ska ha nytta av dem. Människor är urdåliga på att omvandla växt-omega-3-oljor till animaliska dito. Därför är det den animaliska typen vi behöver äta. Det hjälper inte att äta rapsolja. Vi behöver också en liten mängd av en annan sorts oljor - omega-6-oljor. Men här är problemet tvärt om. Vi får i oss allt för mycket av den här. De här två typerna av oljor fungerar lite som broms och gas. Vi kan inte gasa på med för mycket omega-6. Omega 6 finns i färdigmat, fröoljor (majsolja osv), spannmål, kött där djuret inte fått beta. För att inte få obalans måste vi akta oss här. Sen skulle jag kanske berätta några av funktionerna dessa oljor har. I din fördömligt pedagogiska förklaring nämner du inget om de skadliga effekterna förutom att "vi får i oss allt för mycket av den här". Tycker du jag skall strunta i det? Jo, nämner lite om fettets funktion. Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 I helt ovetenskaplig anda: Vågar man fråga vad du tror om proportionerna av de skadliga effekterna med O-6 i stora mängder jämfört med socker. Dvs, hur viktigt är O-6 att ta upp jämfört med socker? Jag tror att sockret är ett betydligt större problem! Dvs.. vad gäller PUFA över huvud taget.. så länge man förbränner det så går det att använda som energi.. utan allt för allvarliga konsekvenser. Problemet med Omega-6 kontra Omega-3 är att omvandlingen sker volymmässigt.. så får du i dig proportionerligt mer Omega-6.. så omvandlas mer till de eikosanoiderna och mindre till de i O-3 familjen. Du kan altså genom ett högt intag av animaliskt O-6 hindra/minska omvandlingen av EPA till DHA! Men.. ta det med en nypa salt, det är himla komplext, vi vet inte allt ännu och det var bara för något 10 tals år sedan som man fick Nobellpris för detta! "Von Euler received the Nobel Prize in medicine in 1970, which Samuelsson, Vane, and Bergström also received in 1982. E. J. Corey received it in chemistry in 1990 largely for his synthesis of prostaglandins." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted February 17, 2014 Author Share Posted February 17, 2014 Du kanske inte skall ha med Eikosanoider på provet? haha, njae...misstänker att de är överkurs! Ska bli intressant om de går djupare in på ämnet nu när jag "läser upp" till hk-lärare via lärarlyftet. Men misstänker att nivån kommer hållas relativt låg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted February 17, 2014 Author Share Posted February 17, 2014 Jag tror att sockret är ett betydligt större problem! Dvs.. vad gäller PUFA över huvud taget.. så länge man förbränner det så går det att använda som energi.. utan allt för allvarliga konsekvenser. Problemet med Omega-6 kontra Omega-3 är att omvandlingen sker volymmässigt.. så får du i dig proportionerligt mer Omega-6.. så omvandlas mer till de eikosanoiderna och mindre till de i O-3 familjen. Du kan altså genom ett högt intag av animaliskt O-6 hindra/minska omvandlingen av EPA till DHA! Men.. ta det med en nypa salt, det är himla komplext, vi vet inte allt ännu och det var bara för något 10 tals år sedan som man fick Nobellpris för detta! "Von Euler received the Nobel Prize in medicine in 1970, which Samuelsson, Vane, and Bergström also received in 1982. E. J. Corey received it in chemistry in 1990 largely for his synthesis of prostaglandins." haha, första inlägget jag (nästan) fattar! (de kanske tar sig?) Tack för upplysningen. Suger is enemy no 1, copy. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Jag tror du redan har lyft dig lite.. iomed att du inser att det inte är så himla enkelt som man vill påskina i reklambladen för diverse olika tillsatta Omega-3. Jeanettes förklaring duger.. sen om någon har frågor så vet du lite mer nu.. tex skillnaden mellan 18 och 20 kol? Altså problemet handlar främst om Eikosanoidsystemet.. resten är ett energi och/eller stabilitetsproblem. Du kan även nämna att acetylsalicylsyra (Treo) verkar genom att hämma de inflamatoriska eikosanoiderna.. det är även de som ger upphov till smärta via nervsignaler.. skadar inte med lite överflöd av kunskap! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Jag skulle säga att vi behöver balans i det fleromättade skiktet 1:1 till 4:1 är acceptabelt och att pufa totalt bara bör uppgå till någon procent av vårt totala fettintag Dvs ungefär dom proportioner som pufa ingår med i en frisk människokropp.. Att ställa pufa mot socker är svårt men personligen är jag mer rädd för att få fel balans på fettintaget och effekterna av spannmål på min kropp än det rena sockret. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Självaste professor Arne Astrup i Danmark som helt utan konkurrens är Nordens mest välrenomerade kostexpert sågar numera omega 6-fetterna jäms med fotknölarna och kritiserar de Danska kostråden och NNR. Här kan du läsa mer om det: http://videnskab.dk/krop-sundhed/ny-viden-om-fedt-udfordrer-de-officielle-kostrad http://nexs.ku.dk/nyheder/2013-nyheder/fedtstof-og-hjertesygdom/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Jag tycker man skall prata om livsmedel istället för omega 6. Vilka livsmedel som innehåller omega 6 är det som ni tycker att man skall äta mindre av? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Jag tycker man skall prata om livsmedel istället för omega 6. Vilka livsmedel som innehåller omega 6 är det som ni tycker att man skall äta mindre av? Spannmål margariner fröoljor industriellt griskött 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 I din fördömligt pedagogiska förklaring nämner du inget om de skadliga effekterna förutom att "vi får i oss allt för mycket av den här". Tycker du jag skall strunta i det? Jo, nämner lite om fettets funktion. Tack! Tack för de fina orden Jag skulle kolla vad som finns forskat om den negativa följden av den inflammationsdrivande effekten av omega-6. Sen skulle jag nämna det - om jag känner mig övertygad av informationen jag hittar. Jag kan som lärare inte bara upprepa vad andra bloggare säger. Utan måste kolla fakta. Just nu har jag inte några referenser att dra fram - jag har bara lyssnat på andra bloggare. Angående problemen med omega-6 alltså. Men om du hittar trovärdig information skulle jag nämna vad den negativa påföljden av för mycket omega-6 är. Det kan mycket väl hända att man inte riktigt vet, men att det finns tecken på att för mycket omega-6- förvärrar t.ex. värk, reumatism osv. Då skulle jag säga att det forskas kring det här och man lutar åt att ... du vet. Kanske någon annan kan tipsa dig om lite forskning här. (Eller så har dom redan gjort det i tråden, jag har inte läst allt). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Spannmål margariner fröoljor industriellt griskött Margariner håller jag med om spannmål innehåller väl ganska lite fett? Rapsolja är ju en fröolja medan folk i allmänhet kanske inte betraktar majs som frön så den definitionen kanske inte är solklar. När det gäller oljor så kanske det mer är hur dom hanterats som har betydelse. Om det är omega 6 man skall undvika så innehåller valnötter väldigt mycket mer än spannmål och griskött. Så vad är då bäst att säga till eleverna? Som lärare har man ju också ett stort ansvar så det gäller ju att man är helt opartisk och saklig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Rapsolja innehåller 30 gram pufa medan olivolja bara 10 gram För de flesta är det hälsosammare att öht hålla nere andelen pufa i kosten Därför betecknar jag olivoljan som ganska mycket hälsosammare än rapsen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Rapsolja innehåller 30 gram pufa medan olivolja bara 10 gram För de flesta är det hälsosammare att öht hålla nere andelen pufa i kosten Därför betecknar jag olivoljan som ganska mycket hälsosammare än rapsen Fast det är väl inte så mycket omega 6? Jag skrev att jag håller med när det gäller margariner men innahåller dom alltid mycket omega 6? Sedan tycker jag inte margarin är någon bra produkt i alla fall men det är en annan sak. Jag vet i och för sig inte om det finns någon enstaka sort som är ok men jag har i alla fall inte köpt det sedan 1978. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Jag tror man måste tänka så här Raps (Rybs enl fineli) innehåller 20 gram omega-6 och 10 gram omega-3 Eftersom kroppen bara omvandlar bråkdelar av veg omega-3 till äkta omega-3 är egentligen 30 gram (1/3 del av oljan) pufa som inflammerar och oxiderar oss Vi behöver troligen bara några få gram pufa varje dag resten blir egentligen bara en belastning Hur mycket rapsolja får man i sig på en dag? Ja svaret är väl.....Det beror på Häller man en skvätt på salladen.......fine Steker man även på den gör majonäser kanske tom bakar med den etc etc Numbers add up...Inte lika fine längre 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Vad skall då Jäderås säga till sina elever? Vilka livsmedel skall dom undvika för att inte få i sig för mycket omega 6? Man måste nog vara ganska konkret om människor skall komma ihåg budskapet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Ja, det är minsann inte lätt För det första så är det svårt att ge enkla råd när allt är frågan om vilken mängd och proportioner det handlar om Sen är ju frågan vad han FÅR säga Vems sanning bör han berätta?? Någon entydig forskning finns inte heller om man ska vara ärlig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted February 18, 2014 Author Share Posted February 18, 2014 Självaste professor Arne Astrup i Danmark som helt utan konkurrens är Nordens mest välrenomerade kostexpert sågar numera omega 6-fetterna jäms med fotknölarna och kritiserar de Danska kostråden och NNR. Här kan du läsa mer om det: http://videnskab.dk/krop-sundhed/ny-viden-om-fedt-udfordrer-de-officielle-kostrad http://nexs.ku.dk/nyheder/2013-nyheder/fedtstof-og-hjertesygdom/ ska jag def kolla upp, så man får lite kött på benen...tack för länkarna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted February 18, 2014 Author Share Posted February 18, 2014 Jag tycker man skall prata om livsmedel istället för omega 6. Vilka livsmedel som innehåller omega 6 är det som ni tycker att man skall äta mindre av? jo, pratar givetvis också om livsmedel, men jag vill gärna nämna något om de essentiella fettsyrorna, så därför min fråga. Tack för din synpunkt, jag skall tänka på att vara opartisk. Men jag kommer aldrig att rekommendera varmpressade fetter då de ofta framställs med kemikalier i fabriker samt hettas upp till höga temperaturer (som skadar de flesta näringsämnen), och det känns rent spontant onaturligt och bör av de enkla skälet inte användas. Dvs billiga fröoljor (solros, majs osv). Men vad jag kommer säga till eleverna får jag se lite mer. I nuläget blir de nog att tona ner de ev skadliga effekterna av O-6 och mer i stil säga "ny forskning tyder på....att de kan vara skadligt typ" 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 ska jag def kolla upp, så man får lite kött på benen...tack för länkarna Vilka livsmedel funderar du på att varna för på grund av omega 6? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted February 18, 2014 Author Share Posted February 18, 2014 Tack för de fina orden Jag skulle kolla vad som finns forskat om den negativa följden av den inflammationsdrivande effekten av omega-6. Sen skulle jag nämna det - om jag känner mig övertygad av informationen jag hittar. Jag kan som lärare inte bara upprepa vad andra bloggare säger. Utan måste kolla fakta. Just nu har jag inte några referenser att dra fram - jag har bara lyssnat på andra bloggare. Angående problemen med omega-6 alltså. Men om du hittar trovärdig information skulle jag nämna vad den negativa påföljden av för mycket omega-6 är. Det kan mycket väl hända att man inte riktigt vet, men att det finns tecken på att för mycket omega-6- förvärrar t.ex. värk, reumatism osv. Då skulle jag säga att det forskas kring det här och man lutar åt att ... du vet. Kanske någon annan kan tipsa dig om lite forskning här. (Eller så har dom redan gjort det i tråden, jag har inte läst allt). Tack för tankarna, ska se till att ha källor. prof. Göran petterson har ju en del skrifter man kanske kan stödja sig på. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted February 18, 2014 Author Share Posted February 18, 2014 Vilka livsmedel funderar du på att varna för på grund av omega 6? Njae, jag varnar ju för varmpressade "fabriks"-oljor redan (av skälen jag nämnde ovan) så kanske slipper jag att varna utan säga att det ev även finns fler skäl att undvika dom. I sådanna fall blir det "varning" för varmpressade solros och majsolja (de har mest O-6) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted February 18, 2014 Author Share Posted February 18, 2014 Ja, det är minsann inte lätt För det första så är det svårt att ge enkla råd när allt är frågan om vilken mängd och proportioner det handlar om Sen är ju frågan vad han FÅR säga Vems sanning bör han berätta?? Någon entydig forskning finns inte heller om man ska vara ärlig Ja lätt är det inte. Jag tänker att jag struntar i om folk tycker jag säger fel kring fetterna, bara Jag anser de vara rätt och att jag har på fötterna för att säga det jag säger. Jag står knappast och vrålar ut LCHF och uppviglar till fettkring. Jag lär inte som jag lever kan jag lugnt säga Hade nästan varit kul om jag fick sparken för en sådan sak, hade blivit rubriker det! . Sedan har vi ju det där med att "bevisen för att mättat fett skulle vara farligt är bräckliga" Alltid gött att ha i bakhuvudet. Det står iaf ingenstans i min kursplan att jag skall rätta mig efter slv. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted February 18, 2014 Author Share Posted February 18, 2014 Kanske det kan räcka med att Professor Göran Petersson på Chalmers skriver som en av rubrikerna i en av hans skrifter "Minimera hälsofarligt omega-6" Utdrag ur en av hans skrifter kring fett: "Minimera hälsofarligt omega-6 Allmänfarlig oxidation: Den dominerande fettsyran av typ omega-6 i kost är linolsyra, LA. Den är mindre reaktiv än omega-3 men intas i flera gånger större mängd. Linolsyra står därför för huvuddelen av den lipidperoxidation som ligger bakom många långsamma sjukdoms- och åldrandeprocesser. I praktiken gäller det att så långt möjligt minska intaget av omega-6. Hälsohot via AA: Omvandling av LA via AA till inflammatoriska eikosanoider är en andra alltmer uppmärksammad skademekanism bakom många och stora hälsoproblem. Även kortare telomerer har nyligen påvisats. Minskad bildning av AA och optimal nivå av EPA minskar klart sådana hälsorisker. Kostval: Ett enkelt och effektivt sätt att minska intaget av omega-6 är att välja bort farliga fröfetter och motsvarande margariner. Solrosolja och majsolja men även druvkärnolja och tistelolja består till mer än hälften av omega-6. De mest riskabla margarinerna är Milda och Becel med ett högt innehåll av solrosolja. Även flytande margariner baserade på rapsolja kan vara olämpliga. Smör, ost och andra animaliska livsmedel har ett idealiskt lågt innehåll av omega-6." "Kostval: Det enklaste sättet att effektivt dra ned intaget av ALA är att välja bort produkter med tillsatt omega-3 i form av linfröolja eller ibland camelinaolja. Det gäller särskilt margariner som Milda och Becel. Även höga intag av rapsolja och sojaolja är bra att undvika. I Sverige handlar det särskilt om flytande margariner baserade på rapsolja." 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Tänk om det inte är omega 6 som är problemet utan att oljorna är processade. Jag har framfört detta i flera trådar och det är så jag själv väljer mat. Ett aber är också när det bara står "vegetabiliskt fett" i deklarationen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Jag kollade i Livsmedelsdatabasen vad som innehåller mest omega 6. Förutom några oljor så låg majonäs bland dom högsta. Ingen risk för min del för det räcker att jag tänker på majonäs för att jag skall tappa aptiten men många LCHF-are äter ju majonäs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Jag kollade i Livsmedelsdatabasen vad som innehåller mest omega 6. Förutom några oljor så låg majonäs bland dom högsta. Ingen risk för min del för det räcker att jag tänker på majonäs för att jag skall tappa aptiten men många LCHF-are äter ju majonäs. Jag testade en gång att göra majonnäs på kokosolja (aningen värmd så den flyter) och rapsolja, det blev bra. Då blir det inte så mycket fleromättat heller. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berittis Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Jag testade en gång att göra majonnäs på kokosolja (aningen värmd så den flyter) och rapsolja, det blev bra. Då blir det inte så mycket fleromättat heller. Hur mycket av vardera kokosolja och rapsolja tog du och använde du hela ägg eller bara gulan? Jag provade att göra majonnäs på olivolja men det blev inte alls gott. Det blev bättre när jag uteslöt senap dock. Men majjo på kokosolja låter som en bra idé. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Hur mycket av vardera kokosolja och rapsolja tog du och använde du hela ägg eller bara gulan? Jag provade att göra majonnäs på olivolja men det blev inte alls gott. Det blev bättre när jag uteslöt senap dock. Men majjo på kokosolja låter som en bra idé. Det var nog 2/3 kokos o resten raps. Bara gulan. Berätta hur det gick och vad du använde! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Tänk om det inte är omega 6 som är problemet utan att oljorna är processade. Jag har framfört detta i flera trådar och det är så jag själv väljer mat. Ett aber är också när det bara står "vegetabiliskt fett" i deklarationen. Jag tror/vet/anser att det är bägge!? Grejen är att äter man mer av något så äter man mindre av något annat och om fettet är högrafinerade oljor så saknas annan näring sen så har vi påverkan på Eikosanoiderna och en sned balans mellan dessa! Det är trots allt svårare att få i sig himla mycket rent Omega6 fett från bra råvaror! Men ett problem med den moderna maten är att vår mat.. oxå äter aldeles för mycket Omega-6.. så den andelen ökar oxå! Egentligen är det inget problem.. så länge vår mat mest levt på gräs, och att vi äter främst vildfångad fisk.. det blir svårt att hitta den maten i affären! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted February 18, 2014 Author Share Posted February 18, 2014 Jag kollade i Livsmedelsdatabasen vad som innehåller mest omega 6. Förutom några oljor så låg majonäs bland dom högsta. Ingen risk för min del för det räcker att jag tänker på majonäs för att jag skall tappa aptiten men många LCHF-are äter ju majonäs. Ja det sista ordet är nog inte sagt om O-6. Man kommer nog en bra bit på oprocessade fetter. Vilka fetter brukar du använda? Du vet väl att de går bra att göra majonnäs på vilken olja/fett du vill? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Jag tror/vet/anser att det är bägge!? Grejen är att äter man mer av något så äter man mindre av något annat och om fettet är högrafinerade oljor så saknas annan näring sen så har vi påverkan på Eikosanoiderna och en sned balans mellan dessa! Det är trots allt svårare att få i sig himla mycket rent Omega6 fett från bra råvaror! Men ett problem med den moderna maten är att vår mat.. oxå äter aldeles för mycket Omega-6.. så den andelen ökar oxå! Egentligen är det inget problem.. så länge vår mat mest levt på gräs, och att vi äter främst vildfångad fisk.. det blir svårt att hitta den maten i affären! Valnötter och sesamfrön innehåller ju en hel del. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Hur mycket valnötter och sesamfrön orkar du tugga i dig och hur ofta,, samt de innehåller ofta antioxidanter, vitaminer. mineraler o litta annat oxå.. som till viss del kompenserar för och skyddar fetterna från oxidation! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts