stoscha Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Falugås frågades efter i en annan tråd. Det är när man snittar en falukorvs ring nästan ner till botten och fyller snitten med diverse godsaker. Min favorit (som måste räknas till liberal eftersom det är äpple, men smaken gifter sej så fint med korven) är senap och tomatpure mellan snitten. Sen fyller man vartannat med en äppelskiva och en lökskiva. Jag brukar också ha äpple och lökhack blandat i en hög mitt i ringen. Lägg generöst med ost ovanpå och in i ugnen. En annan favorit som jag återupplivat sen före fettskräckens dagar är kokt blomkål med smält smör med massor av dill över. Detta serveras med stekta falukorvsskivor som är kryddade med grillkrydda. Originalreceptet var ett helt kokt blomkålshuvud, så det var lite tjusigt också. Men till vardags funkar det gott med blomkålsbuketter. Snabbt och gott. Sen har vi falukorvstornedos med grönpepparsås. Riktig snabb festrätt. Tjocka skivor falukorv läggs i ugnsfast form med en tomatskiva och en ostskiva på. In i ugnen i 10 minuter. Ta ut och häll härlig grönpepparsås runt omkring och gratinera 10 minuter till. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Kokt blomkål med smör och dill låter jättegott! Aldrig ätit blomkålen med dill förut. Måste testas. Men jag undrar.....varför är det tjusigt med ett helt blomkålshuvud, och vardagsmat blomkålsbuketter?? Det tar ju längre tid att skära ner ett huvud till buketter...så då borde buketterna vara tjusigare, om man ser till tidsaspekten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 18, 2014 Author Share Posted February 18, 2014 Det var så vackert upplagt på bilden med hela huvudet och korvskivorna dekorativt lutade emot. Dessutom tar ett helt huvud längre att koka och är tjorvigare att skära upp och servera. Känns lite jobbigt till vardags 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Är falukorv LCHF? Om man läser innehållsförteckningen verkar ju korven bestå till nästa hälften av potatisprodukter, och bör alltså innehålla mycket kolhydrater. Eller finns det även falukorv som till åtminstone 90 % innehåller kött? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Är falukorv LCHF? Om man läser innehållsförteckningen verkar ju korven bestå till nästa hälften av potatisprodukter, och bör alltså innehålla mycket kolhydrater. Eller finns det även falukorv som till åtminstone 90 % innehåller kött? Det gäller att läsa innehållsförteckningen noga. Det finns i alla fall flera sorter som har en lägre kolhydratsprocent än 5%. Sedan är det möjligt att alla innehåller potatismjöl - det vet jag inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 18, 2014 Author Share Posted February 18, 2014 Jag brukar köpa den med nånstans runt 75-85% kött. Kommer inte ihåg kh, men den är god och duger åt mej Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Jag köpte kalkonmortadella på Willys. Otroligt lite kolhydrater och gott. Sen läste jag på innehållet och det kan absolut inte stämma att det är så lite kolhydrater. Nu kommer jag inte ihåg siffrorna men det verkade helt orimligt. Det finns nog en del produkter som inte stämmer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Är falukorv LCHF? Om man läser innehållsförteckningen verkar ju korven bestå till nästa hälften av potatisprodukter, och bör alltså innehålla mycket kolhydrater. Eller finns det även falukorv som till åtminstone 90 % innehåller kött? Ja det verkar tyvärr vara vanligt med bara ca 50% kött i falukorv, o 9% kolhydrater. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Det är ju inte människoföda man behöver ju inte ha kött i utan malda benrester ody och får kalla det kött med euregler är detta okey. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 18, 2014 Author Share Posted February 18, 2014 Falukorv är varumärkesskyddat och får inte innehålla vad skit som helst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Stoscha nämnde faktiskt att det handlade om liberal lchf. Och korv som princip är det ju inget fel på. Sedan att det finns "dennis-grillare" och allt vad dom kallas är ju en skam i en fin korv-kultur som Sverige ändå har (haft?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts