StinasKompis Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Stöter ofta på begreppet ketos här i forumet. Har fått för mig att det är samma sak som fettförbränning. Stämmer det? Isåfall undrar jag: borde man inte hamna i ketos så fort kroppen inte har fler kolhydrater att förbränna? För när kolhydraterna är slut så måste väl kroppen ta av fettet??!! Har fått intrycket att det är viktigt att äta sparsamt med kolhydrater för att "stanna kvar i ketos". Men varför anses det viktigt? Om man skulle "komma ur ketosen" så kommer man väl tillbaks igen när kolhydraterna förbrännts? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Stöter ofta på begreppet ketos här i forumet. Har fått för mig att det är samma sak som fettförbränning. Stämmer det? Isåfall undrar jag: borde man inte hamna i ketos så fort kroppen inte har fler kolhydrater att förbränna? För när kolhydraterna är slut så måste väl kroppen ta av fettet??!! Har fått intrycket att det är viktigt att äta sparsamt med kolhydrater för att "stanna kvar i ketos". Men varför anses det viktigt? Om man skulle "komma ur ketosen" så kommer man väl tillbaks igen när kolhydraterna förbrännts? Mnjaeä.. inte riktigt! Ketos beyder främst att man äter rätt lite kolhydrater! Vid lågt intag av kolhydrater så får man brist på glukos.. då ersätts de av ketonkroppar.. de mesta i allafall, sen så gör kroppen glukos själv av aminosyror. laktat och glycerol! Den främsta fettförbräningen sker via betaoxidation.. den ökar självklart när man äter ketogent. Men i början så är inte kroppen van vid detta så det tar några veckor för att ställa om och under tiden så kan man ha lite.. eller mycket omställningsproblem! Grejen med att vara i ketos är främst för de med problem som handlar om glukosmetabolismen.. diabetiker och de med metabolt syndrom.. och liknande. Sen så har vi detta med att räkna kolhydrater/mäta ketonkroppar.. det handlar om att ha koll på att man äter så som man tänker sig att äta och försätta sig i ketos. Summa sumarum.. det handlar till stora delar om att undvika högt blodsocker/insulin.. ofta för att gå ner i vikt eller någon annan inbillad eller faktisk hälsofördel! Här har du en förklaring om hur det funkar! Keto-adaptation: what it is and how to adjust http://www.ketotic.org/2012/05/keto-adaptation-what-it-is-and-how-to.html Alla behöver inte vara i ketos.. en del har fördelar av det.. men det finns egentligen ingen nackdel med att vara i ketos.. möjligtvis i så fall att man blir tvungen att äta en massa god mat.. fast rätt sällan per dag! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Stöter ofta på begreppet ketos här i forumet. Har fått för mig att det är samma sak som fettförbränning. Stämmer det? Isåfall undrar jag: borde man inte hamna i ketos så fort kroppen inte har fler kolhydrater att förbränna? För när kolhydraterna är slut så måste väl kroppen ta av fettet??!! Har fått intrycket att det är viktigt att äta sparsamt med kolhydrater för att "stanna kvar i ketos". Men varför anses det viktigt? Om man skulle "komma ur ketosen" så kommer man väl tillbaks igen när kolhydraterna förbrännts? Jag tycker detta med ketos är intressant och är förvånad över att det talas så lite om det. Jag tror inte att jag för min del har metaboltsyndrom men är övertygad om jag är i ketos. Har inga mätinstrument men känner det som en total avsaknad av sug, lite mer än vanlig törst och hungern är väldigt balanserad. Hoppa över en måltid är i sig ingen katastrof. Den amerikanska lågkolhydratsforskren Jeff Volek finns på en trevlig och lättillgänglig föreläsning om Ketos och dess fördelar http://www.youtube.com/watch?v=GC1vMBRFiwE. Komma i ketos verkar inte svårt enligt honom och äter man LCHF säger han följande om jag gör en minisammanfattning: Det handlar om att individualisera kosten så därför ges inga generella besked om när man går in i ketos. Man får helt enkelt pröva sig fram. Följande kan dock användas som fingervisning: Atleter kan äta upp till ca 70 kolhydrat/dag En del klarar upp till ca 50 gram kolhydrat/dag De som har insulinresistens får nöja sig med ca 30 gram/kolhydrat dag. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Kan någon förklara det här med ketos så jag förstår skillnaden mellan att vara i ketos (viktreduktion) och svält? När man är i ketos är man väl alltid i någon form av svält om man samtidigt går ner i vikt? Jag definierar svält = mindre energi in än ut (grovt räknat och jag vet att kroppen kan reagera olika på energi från fett och kolhydrater). Det jag inte förstår är skillnaden mellan att vara i ketos vid LCHF (de som går ner i vikt) och att vara i ketos vid exempelvis kalorirestriktion. För att gå ner i vikt måste man få i sig mindre energi än man gör av med. I båda fallen tar kroppen av reserven (det egna fläsket), det är ju därför man går ner i vikt. Jag förstår skillnaden mellan LCHF och kalorirestriktion när det gäller hungerkänslor. Ibland nämns det att om kroppen är i svältläge alltför länge går ämnesomsättningen ner, och på så vis skulle väl alla typer av svältdieter (LCHF för viktreduktion eller annan kalorirestriktion) vara dåliga i längden om man inte vill förstöra sin ämnesomsättning. Stämmer det? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Kan någon förklara det här med ketos så jag förstår skillnaden mellan att vara i ketos (viktreduktion) och svält? När man är i ketos är man väl alltid i någon form av svält om man samtidigt går ner i vikt? Jag definierar svält = mindre energi in än ut (grovt räknat och jag vet att kroppen kan reagera olika på energi från fett och kolhydrater). Det jag inte förstår är skillnaden mellan att vara i ketos vid LCHF (de som går ner i vikt) och att vara i ketos vid exempelvis kalorirestriktion. För att gå ner i vikt måste man få i sig mindre energi än man gör av med. I båda fallen tar kroppen av reserven (det egna fläsket), det är ju därför man går ner i vikt. Jag förstår skillnaden mellan LCHF och kalorirestriktion när det gäller hungerkänslor. Ibland nämns det att om kroppen är i svältläge alltför länge går ämnesomsättningen ner, och på så vis skulle väl alla typer av svältdieter (LCHF för viktreduktion eller annan kalorirestriktion) vara dåliga i längden om man inte vill förstöra sin ämnesomsättning. Stämmer det? Nej, tycker inte detta låter rätt. Enligt din definition är allt som får en att gå ned i vikt en svältdiet, och har inget med ketos att göra. För mig är svältdiet en diet med grava näringsbrister som skadar kroppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Nej, tycker inte detta låter rätt. Enligt din definition är allt som får en att gå ned i vikt en svältdiet, och har inget med ketos att göra. För mig är svältdiet en diet med grava näringsbrister som skadar kroppen. Jag pratar om att vara i ketos och gå ner i vikt. Vad är skillnaden mellan att vara i ketos och gå ner i vikt vid LCHF och att vara i ketos och gå ner i vikt vid annan kalorirestriktion? Båda fallen bygger på mindre energi in än ut. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Jag pratar om att vara i ketos och gå ner i vikt. Vad är skillnaden mellan att vara i ketos och gå ner i vikt vid LCHF och att vara i ketos och gå ner i vikt vid annan kalorirestriktion? Båda fallen bygger på mindre energi in än ut. Ja men det har inget med svält att göra. Vid ketos får kroppen energi mest från ketoner och inte glukos vad jag har förstått. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Jo så har jag också fattat det. Ketos kan man komma i dels som vi gör... vi ger kroppen möjlighet att komma igång med ren fettförbränning. Det finns ju ingen LCHF:are som svälter sej. Sen vid näringsbrist när kroppen inte har nåt annat så måste kroppen gå in i ketos för att ta av det egna kroppsfettet... (men bryter vi inte ner muskler före? Om man inte är fettdriven är väl muskler lättare att omvandla till glykos? Eller är jag totalt ute och cyklar nu?) Sen finns det ketoacidos som är ett jättefarligt tillstånd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Ja men det har inget med svält att göra. Vid ketos får kroppen energi mest från ketoner och inte glukos vad jag har förstått. jag upprepar min fråga: "Vad är skillnaden mellan att vara i ketos och gå ner i vikt vid LCHF och att vara i ketos och gå ner i vikt vid annan kalorirestriktion?" Du hamnar i ketos oavsett metod för att gå ner i vikt. Du får energi från ketoner i båda fallen. Du får i dig mindre energi än du gör av med i båda fallen. Hur påverkas ämnesomsättningen i längden av ett energiunderskott (som ju gäller oavsett metod)? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Jo så har jag också fattat det. Ketos kan man komma i dels som vi gör... vi ger kroppen möjlighet att komma igång med ren fettförbränning. Det finns ju ingen LCHF:are som svälter sej. Sen vid näringsbrist när kroppen inte har nåt annat så måste kroppen gå in i ketos för att ta av det egna kroppsfettet... (men bryter vi inte ner muskler före? Om man inte är fettdriven är väl muskler lättare att omvandla till glykos? Eller är jag totalt ute och cyklar nu?) Sen finns det ketoacidos som är ett jättefarligt tillstånd Alltså, jag kanske är ovanligt trög men jag förstår fortfarande inte skillnaden mellan ketos och ketos? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 jag upprepar min fråga: "Vad är skillnaden mellan att vara i ketos och gå ner i vikt vid LCHF och att vara i ketos och gå ner i vikt vid annan kalorirestriktion?" Du hamnar i ketos oavsett metod för att gå ner i vikt. Du får energi från ketoner i båda fallen. Du får i dig mindre energi än du gör av med i båda fallen. Hur påverkas ämnesomsättningen i längden av ett energiunderskott (som ju gäller oavsett metod)? Du hamnar inte alls i ketos i båda fallen. Går du ner med kalorirestriktion som bygger på en kost med mycket glukos som bränsle och som inte är svält är du inte i ketos. Svält är ett väldigt extremt tillstånd. Kalorirestriktion är inte svält. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Svältketos innebär att du tvingar kroppen att ta av reserverna (fett+ muskler).. dietinducerad ketos innebär inte svält, iomed att du äter ditt energibehov främst av fett, och protein för dina musklers behov. Kalorirestriktionen vid dietinducerad ketos är tänkt att uppkomma när din aptit sjunker.. dvs din kropp har betydligt bättre tillgång till sina reserver iomed att du alldrig eller sällan stänger ner fettförbräningen! Såå.. vilket fett är det som omvandlas till ketonkroppar vid LCHF.. dietfett eller kroppsfett.. bägge! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Alltså, jag kanske är ovanligt trög men jag förstår fortfarande inte skillnaden mellan ketos och ketos? När vi "äter som vanligt" använder sig kroppen/hjärnan av kolhydrater som bränsle. När vi ställer om kroppen till ketos/fettdrift gör den ketonkroppar som blir bränsle istället. Att kroppen gör ketonkroppar beror på hjärnan inte kan använda rent fett. Så i näringsmässig ketos, på engelska nutriotional ketosis vilket ligger långt under svält. Som vanligt gäller att du äter när du är hungrig och slutar när du är mätt. Man kan se det i följande skala: Näringsmässig ketos - engelska nutritional ketosis (här äter du näringsriktig mat och får inga brister; minskar helt enkelt kolhydraterna) Svält - en ketos på högre nivå - med för lite mat och näringsbrist Ketoacidosis - det som inträder vid Diabetes typ 1 utan behandling. Är en sjukdom och sker inte vid LCHF Titta gärna på den bifogade länken till föreläsningen. Volek är tydlig och visar också hur mycket mat man äter även i Ketos. Tror att varje strikt och halvstrikt LCHF:are känner igen sig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Svältketos innebär att du tvingar kroppen att ta av reserverna (fett+ muskler).. dietinducerad ketos innebär inte svält, iomed att du äter ditt energibehov främst av fett, och protein för dina musklers behov. Kalorirestriktionen vid dietinducerad ketos är tänkt att uppkomma när din aptit sjunker.. dvs din kropp har betydligt bättre tillgång till sina reserver iomed att du alldrig eller sällan stänger ner fettförbräningen! Såå.. vilket fett är det som omvandlas till ketonkroppar vid LCHF.. dietfett eller kroppsfett.. bägge! Så när viktreduktion är avklarad, ökar hungerkänslorna vanligen, och man börjar äta lite mer, vid normal signalering ser kroppen till att detta blir rätt. Men eftersom ketos inte driver hunger och skapar sug är det lätt att hålla vikten, den naturliga regleringen är satt i funktion. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Du hamnar inte alls i ketos i båda fallen. Går du ner med kalorirestriktion som bygger på en kost med mycket glukos som bränsle och som inte är svält är du inte i ketos. Svält är ett väldigt extremt tillstånd. Kalorirestriktion är inte svält. Jag pratar om NÄR du hamnar i ketos vid kalorirestriktion, exempelvis om du äter måltidsersättningar, och enbart det, enligt exempelvis ITRIM. Min fråga var "Vad är skillnaden mellan ketos och ketos"? Ketos vid LCHF och ketos vid exempelvis ITRIM. Är ITRIM med 800 kcal per dag svält (och därför hamnar du i ketos)? Men inte LCHF? Hamnar du i ketos vid ett högre energiintag (fortfarande energiunderskott, men inte svält?) med LCHF och ändå går ner i vikt? Ska fortsätta läsa de andra svaren för att se om jag kan få någon ordning på det . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Jag pratar om NÄR du hamnar i ketos vid kalorirestriktion, exempelvis om du äter måltidsersättningar, och enbart det, enligt exempelvis ITRIM. Min fråga var "Vad är skillnaden mellan ketos och ketos"? Ketos vid LCHF och ketos vid exempelvis ITRIM. Är ITRIM med 800 kcal per dag svält (och därför hamnar du i ketos)? Men inte LCHF? Hamnar du i ketos vid ett högre energiintag (fortfarande energiunderskott, men inte svält?) med LCHF och ändå går ner i vikt? Ska fortsätta läsa de andra svaren för att se om jag kan få någon ordning på det . Aha sorry, very low calori diet? Jag skulle gissa en stor skillnad är näringsinnehållet (för alla viktiga funktioner i kroppen), plus mättnadskänslan, plus hormonresponsen. Jag har provat VLCD och jag var hungrig, även om kroppen "domnar" av efter ett par dagar. Går inte att jämföra med nutrional ketogen diet, tycker jag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Jag pratar om NÄR du hamnar i ketos vid kalorirestriktion, exempelvis om du äter måltidsersättningar, och enbart det, enligt exempelvis ITRIM. Min fråga var "Vad är skillnaden mellan ketos och ketos"? Ketos vid LCHF och ketos vid exempelvis ITRIM. Är ITRIM med 800 kcal per dag svält (och därför hamnar du i ketos)? Men inte LCHF? Hamnar du i ketos vid ett högre energiintag (fortfarande energiunderskott, men inte svält?) med LCHF och ändå går ner i vikt? Ska fortsätta läsa de andra svaren för att se om jag kan få någon ordning på det . Jag tror (men är inte helt säker) att man tar av muskler när man går ner på pulver. Jag gick ner 12 kg på xtravaganzas men jojade upp igen. Har gått ner 12 kg nu med men kroppen har format sig annorlunda. Magen är i princip borta, midja tillbaka, brösten är kvar och inte alls mager över nyckelbenen. Är faktiskt smalare på lite högre vikt vid nu med LCHF än med pulverbantning Bantningsinstituten vill också att man skall träna för att inte tappa muskelmassa, vilket inte heller sker vi viktnedgång på LCHF även om du inte tränar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Aha sorry, very low calori diet? Jag skulle gissa en stor skillnad är näringsinnehållet (för alla viktiga funktioner i kroppen), plus mättnadskänslan, plus hormon responsen. Jag har provat VLCD och jag var hungrig, även om kroppen "domnar" av efter ett par dagar. Går inte att jämföra med nutrional ketogen diet, tycker jag. Jag har också kört VLCD (det var så det hette) och efter någon vecka när jag hamnat i ketos var jag inte speciellt hungrig längre. Dock tog ju kroppen stryk, även om jag tränade mycket under tiden och inte förlorade en massa muskler enligt Tanitavågen. Några månader efter svälten tappade jag mycket hår. Jag har en känsla av att min ämnesomsättning rubbades av min tid i svält (ketos). Frågan är om det kan vara så. Är det någon som vet om man kan förstöra sin ämnesomsättning för evigt eller om den går tillbaka till det normala efter ett tag. Vad händer med ämnesomsättningen när man är i ketos vid LCHF? Är det ingen risk att ämnesomsättningen försämras då? Är det någon skillnad mellan ketos och ketos (båda fallen gäller när man går ner i vikt samtidigt)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Är det någon skillnad mellan ketos och ketos (båda fallen gäller när man går ner i vikt samtidigt)? Jag skulle gissa ja, bla pga av vilken hormonrepsons du har på en kropp mer i svältläge (VLCD) och en kropp under näringsriktig energiunderskott (LCHF). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Jag pratar om NÄR du hamnar i ketos vid kalorirestriktion, exempelvis om du äter måltidsersättningar, och enbart det, enligt exempelvis ITRIM. Min fråga var "Vad är skillnaden mellan ketos och ketos"? Ketos vid LCHF och ketos vid exempelvis ITRIM. Är ITRIM med 800 kcal per dag svält (och därför hamnar du i ketos)? Men inte LCHF? Hamnar du i ketos vid ett högre energiintag (fortfarande energiunderskott, men inte svält?) med LCHF och ändå går ner i vikt? Ska fortsätta läsa de andra svaren för att se om jag kan få någon ordning på det . Skilnaden är att du med LCHF kan äta mer kalorier än vad som förbrukas och ändå vara i ketos. Fett bryts ner till ketoner oavsett om det är kroppsfett eller dietärt. Vid VLCD hoppar man in och ut ur ketos hela tiden beroende på hur mycket kolhydrater det är i svältkosten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Jag har också kört VLCD (det var så det hette) och efter någon vecka när jag hamnat i ketos var jag inte speciellt hungrig längre. Dock tog ju kroppen stryk, även om jag tränade mycket under tiden och inte förlorade en massa muskler enligt Tanitavågen. Några månader efter svälten tappade jag mycket hår. Jag har en känsla av att min ämnesomsättning rubbades av min tid i svält (ketos). Frågan är om det kan vara så. Är det någon som vet om man kan förstöra sin ämnesomsättning för evigt eller om den går tillbaka till det normala efter ett tag. Vad händer med ämnesomsättningen när man är i ketos vid LCHF? Är det ingen risk att ämnesomsättningen försämras då? Är det någon skillnad mellan ketos och ketos (båda fallen gäller när man går ner i vikt samtidigt)? Jag tror det är bra att släppa tankar på kaloriunderskott, nutritional ketotis är en naturlig process som kroppen är byggd för. När kroppen tycker att du har tagit tillräckligt av dess fett ber den dig äta lite mer och på det sättet uppstår en naturlig balans. Insulinkänsligheten ökar och leptinet kan hjälpa till med mättnadskänslan, därför sker inte jojon som vid vanlig banting. Ja, under förutsättning att man håller sig på den kolhydratnivå som kroppen klarar att metabolisera. Forskaren som jag refererar till har levt i ketos i 16 år och trivs bra med det och inte sjutton ser han utsvulten ut, energin hos honom är dessutom god . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Skilnaden är att du med LCHF kan äta mer kalorier än vad som förbrukas och ändå vara i ketos. För att du ska gå ner i vikt måste du ha ett energiunderskott, det gäller med LCHF lika väl som vid all annan viktreduktion. Det är ketos vid energiunderskott jag pratar om. Alltså INTE ketos bara för att du äter mycket fett och lite kolhydrater. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 För att du ska gå ner i vikt måste du ha ett energiunderskott, det gäller med LCHF lika väl som vid all annan viktreduktion. Det är ketos vid energiunderskott jag pratar om. Alltså INTE ketos bara för att du äter mycket fett och lite kolhydrater. Är du helt säker på detta du hävdar nu? Om du är insulinresistent blir fettet ju sas inlåst och kan inte användas av kroppen, då hjälper inte kaloriunderskott. Skulle tro det är därför viktväktarna inte funkar när vi jojat ett antal gånger. Tro därför det är bättre att släppa tankar på kaloriunderskott och se till hur kroppen förbränner maten istället. Om du är fettdriven i ketos, använder kroppen det dietära fettet som bränsle och det lagras inte in som fett. För mig har det varit så att kroppen har plockat av det kroppsegna fettet fram till den sade stopp. Den ger inte bort allt fett när man är i nutritional ketosis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Är du helt säker på detta du hävdar nu? Ja, jag är helt säker på att det måste till ett energiunderskott för att man ska gå ner i vikt (om man är en relativt frisk person i alla fall). Med LCHF kan energiunderskott ske automatiskt och utan hunger så länge man har eget fett att ta av. Speciellt om man är i ketos. Generellt (även vid pulverbantning) gör ketos så att hungern minskar eller upphör. LCHF underlättar viktminskning på så sätt att det är lättare att få kontakt med sina hunger- och mättnadskänslor om man inte äter så mycket kolhydrater och därigenom äta mindre än man förbrukar. Dock kvarstår min fråga - vad är skillnaden mellan ketos (LCHF - viktminskning) och ketos (ex. pulverbantning) i en viktminskningsfas? Riskerar man att sabba sin ämnesomsättning vid långvarigt energiunderskott (ketos och viktnedgång underlång tid)? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Ja, jag är helt säker på att det måste till ett energiunderskott för att man ska gå ner i vikt (om man är en relativt frisk person i alla fall). Med LCHF kan energiunderskott ske automatiskt och utan hunger så länge man har eget fett att ta av. Speciellt om man är i ketos. Generellt (även vid pulverbantning) gör ketos så att hungern minskar eller upphör. LCHF underlättar viktminskning på så sätt att det är lättare att få kontakt med sina hunger- och mättnadskänslor om man inte äter så mycket kolhydrater och därigenom äta mindre än man förbrukar. Dock kvarstår min fråga - vad är skillnaden mellan ketos (LCHF - viktminskning) och ketos (ex. pulverbantning) i en viktminskningsfas? Riskerar man att sabba sin ämnesomsättning vid långvarigt energiunderskott (ketos och viktnedgång underlång tid)? Hur skulle man kunna riskera sin ämnesomsättning, när kroppen vid en viss tidpunkt svarar med mer hunger och då fyller man på med mer mat (som jag förutsätter är näringsriktig). Du kan ju äta lågkolhydrat restan av livet om du vill men pulver skulle nog fungera sådär Har du tittat på föreläsningen han ger massor med svar? Skulle vara kul om du gjorde det och vi kan ta diskussionen därifrån. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Ja, jag är helt säker på att det måste till ett energiunderskott för att man ska gå ner i vikt (om man är en relativt frisk person i alla fall). Med LCHF kan energiunderskott ske automatiskt och utan hunger så länge man har eget fett att ta av. Speciellt om man är i ketos. Generellt (även vid pulverbantning) gör ketos så att hungern minskar eller upphör. LCHF underlättar viktminskning på så sätt att det är lättare att få kontakt med sina hunger- och mättnadskänslor om man inte äter så mycket kolhydrater och därigenom äta mindre än man förbrukar. Dock kvarstår min fråga - vad är skillnaden mellan ketos (LCHF - viktminskning) och ketos (ex. pulverbantning) i en viktminskningsfas? Riskerar man att sabba sin ämnesomsättning vid långvarigt energiunderskott (ketos och viktnedgång underlång tid)? Jag tror i själva verket att du hänger upp dig på kaloriunderskottet? Ja.. för att gå ner i vikt så måste det uppstå ett energiunderskott.. antingen via minskat intag eller ökade utgifter.. eller bägge! Kör du VLCD så brukar man ligga på 500-600 Kcal om dagen.. det är ett rejält underskott.. nackdelen med detta är att det bara skall göras i max 14 dagar. Grejen med dietinducerad ketos är.. att du inte orkar äta hur mycket kalorier som helst.. iomed att de (kalorierna) främst består utav fett.. och fettmetabolismen är betydligt mer rigid än vad glukosmetabolismen är! Dvs iomed att din kropp har lättare att ta utav lagrat fett mellan måltiderna så uppstår alldrig svält.. utan en anpassning som om man har ansenligt med fett att ta utav sköter sig självt.. i bästa fall iallafall! Ketos betyder mest att man äter rätt lite kolhydrater mindre än kroppens omedelbara behov.. då blir den tvungen att göra glukos själv via glukoneogenes, glykogenolys och ersätta stora delar av glukosen med ketonkroppar för de organ som har ketolysiska ensymer för att bränna dessa i stället för glukos. De är främst hjärnan och hjärtat.. musklerna har rätt lite ketolysiska ensymer.. men iomed deras stora andel av din kroppsmassa så förbrukar de ändå ansenliga mängder under dygnet.. speciellt i början! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Hur skulle man kunna riskera sin ämnesomsättning, när kroppen vid en viss tidpunkt svarar med mer hunger och då fyller man på med mer mat (som jag förutsätter är näringsriktig). Du kan ju äta lågkolhydrat restan av livet om du vill men pulver skulle nog fungera sådär Har du tittat på föreläsningen han ger massor med svar? Skulle vara kul om du gjorde det och vi kan ta diskussionen därifrån. Det verkar inte som om någon vet vad det är för skillnad mellan att vara i ketos (LCHF viktminskning = energiunderskott) och att vara i ketos vid (ex. pulverbantning = energiunderskott). Jag vet att man kan vara i ketos för att man äter mycket fett och lite kolhydrater men med bibehållen vikt (energibalans) - det är inte det min fråga har handlat om - den typen av ketos tror jag inte på något sätt är farlig. Som sagt väldigt många har levt många år på LCHF-kost i ketos och aldrig varit friskare. Själv mår jag väldigt bra efter två år. Inte heller verkar det som om någon vet om man kan förstöra sin ämnesomsättning genom att under lång tid leva med energiunderskott. Och om det är någon skillnad mellan att leva med energiunderskott på LCHF jämfört någon annan "viktminskningsmetod". Min gissning och känsla säger mig att det inte är någon fara när det gäller LCHF men jag tänkte att det skulle vara intressant om det fanns ett svar. Det kan ju vara så att man vid LCHF får i sig alla näringsämnen man behöver trots energiunderskott i viktminskningsfasen. Jag ska kolla på föreläsningen du tipsat om :-)! Tack för att du i alla fall försökt att svara! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Jag tror i själva verket att du hänger upp dig på kaloriunderskottet? Ja.. för att gå ner i vikt så måste det uppstå ett energiunderskott.. antingen via minskat intag eller ökade utgifter.. eller bägge! Kör du VLCD så brukar man ligga på 500-600 Kcal om dagen.. det är ett rejält underskott.. nackdelen med detta är att det bara skall göras i max 14 dagar. Grejen med dietinducerad ketos är.. att du inte orkar äta hur mycket kalorier som helst.. iomed att de (kalorierna) främst består utav fett.. och fettmetabolismen är betydligt mer rigid än vad glukosmetabolismen är! Dvs iomed att din kropp har lättare att ta utav lagrat fett mellan måltiderna så uppstår alldrig svält.. utan en anpassning som om man har ansenligt med fett att ta utav sköter sig självt.. i bästa fall iallafall! Ketos betyder mest att man äter rätt lite kolhydrater mindre än kroppens omedelbara behov.. då blir den tvungen att göra glukos själv via glukoneogenes, glykogenolys och ersätta stora delar av glukosen med ketonkroppar för de organ som har ketolysiska ensymer för att bränna dessa i stället för glukos. De är främst hjärnan och hjärtat.. musklerna har rätt lite ketolysiska ensymer.. men iomed deras stora andel av din kroppsmassa så förbrukar de ändå ansenliga mängder under dygnet.. speciellt i början! Det här känns mer som svar på min fråga! Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Om man äter LCHF / ketogen kost och är i energiunderskott så täcker man bristen med energi från det lagrade kroppsfettet. När dessa fettsyror nått blodbanan är de tillgängliga för muskelceller mm precis som fett man just ätit. Det är väl detta som gör att viktminskning med LCHF i ketos inte får några negativa konsekvenser, typ "förstörd" ämnesomsättning. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Om man äter LCHF / ketogen kost och är i energiunderskott så täcker man bristen med energi från det lagrade kroppsfettet. När dessa fettsyror nått blodbanan är de tillgängliga för muskelceller mm precis som fett man just ätit. Det är väl detta som gör att viktminskning med LCHF i ketos inte får några negativa konsekvenser, typ "förstörd" ämnesomsättning. Men det handlar ju inte bara om energi, utan också om mikronutrienter. Kan man äta allt kroppen behöver i form av miktonutrienter via kosttillskott? Jag tror inte det, och det är lite den filosofin som VLCD bygger på, eller varför man inte ska äta det mer än 14 dagar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Om man äter LCHF / ketogen kost och är i energiunderskott så täcker man bristen med energi från det lagrade kroppsfettet. När dessa fettsyror nått blodbanan är de tillgängliga för muskelceller mm precis som fett man just ätit. Det är väl detta som gör att viktminskning med LCHF i ketos inte får några negativa konsekvenser, typ "förstörd" ämnesomsättning. Kan man förstöra sin ämnesomsättning (för evigt) vid "annan bantning med energiunderskott"? Vissa säger att det är så och andra att ämnesomsättningen efter ett tag återgår till det normala. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Men det handlar ju inte bara om energi, utan också om mikronutrienter. Kan man äta allt kroppen behöver i form av miktonutrienter via kosttillskott? Jag tror inte det, och det är lite den filosofin som VLCD bygger på, eller varför man inte ska äta det mer än 14 dagar. Och vilka bantare äter det bara i 14 dagar? Och vilka bantninstitut/företag tror ni säljer det bara för 14 dagar, eller apotek eller livsmedelsbutiker. Om dessa pulver nu skulle ge en fullödig fettadaption, har jag inte på ett enda ställe, på en enda påse eller en enda burk sett info som ger råd om fortsatt lågkolhydrat kost för ta tillvara den uppnådda ketosen. Tipset är ju att återgå till nyttig västerländsk kost. Att anpassa kroppen till ketos är en process på minst 6 veckor kanske mer. Samma forskare, Volek, har visat att om vi kan gå ner i vikt på lågfettskost är vi insulinkänsliga men om vi inte går ner på lägfett har vi olika grader av insulinresistens medan alla kunde gå ner på högfettkost. Min slutsats blir ju då att efter att ha lågfettbantat ett antal gånger med påföljd att det sedan inte gick att banta mer, kroppen släppte inte fettet, så har det förstört ämnesomsättning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Nej, jag tror inte på "för evigt". Med en näringsrik kost kan man läka väldigt mycket (tror jag). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Kan man förstöra sin ämnesomsättning (för evigt) vid "annan bantning med energiunderskott"? Vissa säger att det är så och andra att ämnesomsättningen efter ett tag återgår till det normala. Det som oftast händer är att man bantar bort sina muskler.. och då får du en lägre basalmetabolism. Sen så är nog det mest bestående "chronic dieters syndrome", dvs det sätter sig på psyket.. och man blir besatt av bantning och vikt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StinasKompis Posted February 19, 2014 Author Share Posted February 19, 2014 Tack för allt engagemang. Ska kolla på den länkade föreläsningen vid tillfälle. Tills vidare konstaterar jag att "svält" är ett fult ord inom LCHF och att "ketos" är ett fint ord, men att det verkar finnas en hel del oklarheter. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Sen så är nog det mest bestående "chronic dieters syndrome", dvs det sätter sig på psyket.. och man blir besatt av bantning och vikt. Japp, själv kallar jag det "bantarhjärna"! Något man får jobba med att få bort; räkna, väga mäta, vara rädd. LCHF är bra på det sättet, att kör man det kroppsligt och intuitivt (med kunskap), växer tilliten till kroppen igen 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts