Jump to content

LCHF med en njure

Roslin

Recommended Posts

Hej, jag are svensk men bor i skottland. Jag opererade bort en njure forra aret. Mitt GFR ar nu cirka 60ml/min. Eftersom njursjukdomar klassifiseras enligt GFR har jag stage 2 njursvikt. Jag undrar om det are OK for mej att borja med LCHF. Denna diet are inte as vanlig har as jag kan inte fraga min dr. Jag undrar om det are skillnad ocksa for den njuren jag har kvar are normal.( Svart att skriva svenska pa en iPad med autocorrect)

Maria

Den enda nackdel man lyckats påvisa vad gäller njuren och LCHF är att vissa som är stenbyggare lättare får njursten.. men då pratar vi om några procent.

Det handlar sannolikt om att PH förändras iomed kostbytet.. då ger man Kaliumcitrat.. för att motverka stenbildning.

"This study provides preliminary evidence that long-term weight loss with a very-low-carbohydrate diet does not adversely affect renal function compared with a high-carbohydrate diet in obese individuals with normal renal function."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20338292

• Like 1

Vad jag vet så har njuren inte mycket med fettmetabolism att göra. Eftersom LCHF inte rekommenderar några säreget större mängder protein (vilket ju njuren har att göra med däremot) så borde det inte vara några som helst problem. 

Om jag var som du skulle jag "tassa in" i kosthållningen lite försiktigt. Börja med att ta ut socker, spannmål och fruktjuicer och se till att fetterna kommer från mumsiga naturliga källor (smör, fettrand, ägg, kokosfett, olivolja o.s.v) istället för otäcka fabriksframställda oljor. Det gör i alla fall garanterat ingen skada eftersom inget av det du plockar bort fyller någon näringsmässigt viktig funktion (tvärtom, faktiskt).

För många räcker faktiskt de stegen för att uppnå båda förbättrad hälsa och en bättre vikt. Om det inte räcker kan du ju sen plocka ut/dra ner på de stora kolhydratskällorna som frukt och/eller rotfrukter.

Lycka till.

• Like 3

Det kan väl omöjligen vara farligt för någon att äta riktig normal mat som människan ätit genom årmiljonerna?

Nu är det ju inte så att människan ätit LCHF genom årmiljonerna.

Vad gäller själva frågan så har väl TS antagligen en del kostråd angående njurarna som ska följas. Går det att klämma in LCHF på det så kan det väl testas. Det kan ju bli ganska begränsad kost om man måste hålla nere proteinet mycket, förstås.

Nu är det ju inte så att människan ätit LCHF genom årmiljonerna.

Fast man kan väl säga att de mikronutrienter man får i sig i LCHF är sådana som vi ätit under årmiljoner? Men det är ju riktigt att så mycket fett som krävs vid strikt LCHF har ingen population uthålligt ätit i hundratusentals/miljoner år.

• Like 1

Fast man kan väl säga att de mikronutrienter man får i sig i LCHF är sådana som vi ätit under årmiljoner? Men det är ju riktigt att så mycket fett som krävs vid strikt LCHF har ingen population uthålligt ätit i hundratusentals/miljoner år.

Tja, den mesta LCHF-maten är ju mat som hyggligt liknar mat som man åt under årmiljonerna. Men som du säger har våra förfäder ätit betydligt mindre fett, och mer kolhydrater, och därmed även mer mikronutrienter och fibrer från framför allt frukt/ bär och rötter. Jag tycker att det slängs lite för vilt med evolutionsargumentet.

Jag är inte säker på att LCHF är ett problem, men jag är inte säker på att det är helt optimalt/ säkert på lång sikt heller. Det blir ju lite hårklyvning eftersom så många äter så mycket skräpmat, snacks och godis som vi vet är problem.

• Like 2