Jump to content

Angående C vitamin


Larz
 Share

Recommended Posts

C vitamin skall ju vara så viktig sägs det. På mina fyra år som LCHF:are har jag inte fått i mig detta mer än i mycket små mängder och långt ifrån dagligen.

Jag lever och mår oförskämt bra ändå. Borde jag ha skörbjugg eller någon annan sjukdom till föjd av detta?

;) Lars

Link to comment
Share on other sites

Mår du bra så är det nog ok... Men för skojs skull kollade jag i "Näringslära för högskolan", där det står att lindrig C-vitaminbrist yttrar sig som "ospecifika symptom t.ex. trötthet, irritabilitet, muskelsvaghet och minskad antioxidativ kapacitet". Det ska också kunna bidra till tandlossning. Alla symptom utom det där med antioxidativ kapacitet kan man ju märka själv, som sagt mår du bra så är nog allt väl. Jag äter dock nån citrusfrukt då och då för säkerhets skull  :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack Kjell

 

Kan du utveckla antioxidativ kapacitet till en ovetande yngling :D

 

minskad Antioxidativ kapacitet = Minskad förmåga att ta hand om fria radikaler (skadliga ämnen), dessa skadliga ämnen ''fria radikaler'' gör så att du åldras snabbare.

 

Antioxidanter är överskattade. Din kropp bildar själv antioxidanter, inuti dina celler, och enligt Kostdoktorn ska det räcka. http://www.kostdoktorn.se/bor-du-ata-antioxidanter/

Link to comment
Share on other sites

Tack Antonius för svaret! Det är förmodligen riktigt att det räcker långt med de antioxidanter kroppen själv producerar. Fast jag tror att vi, liksom övriga primater, förlorade förmågan att själva producera C-vitamin i takt med att vi under vår evolution åt alltmer C-vitaminrika vegetabilier. De andra däggdjuren, som ju själva kan syntetisera C-vitamin, är mer inriktade på att äta antingen gräs eller bytesdjur. Så jag fortsätter med någon frukt då och då  ;)

Link to comment
Share on other sites

Tack Antonius för svaret! Det är förmodligen riktigt att det räcker långt med de antioxidanter kroppen själv producerar. Fast jag tror att vi, liksom övriga primater, förlorade förmågan att själva producera C-vitamin i takt med att vi under vår evolution åt alltmer C-vitaminrika vegetabilier. De andra däggdjuren, som ju själva kan syntetisera C-vitamin, är mer inriktade på att äta antingen gräs eller bytesdjur. Så jag fortsätter med någon frukt då och då  ;)

Varsågod! ;), kanske det! låter som en klok teori! :), jo det kanske är bäst att man får i sig någon citruksfrukt då och då! eller lite broccoli, det borde räcka! :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Behovet av C-vitamin går ner när man inte äter så mycket kolhydrater. Tror det är Dr. Barry Groves som skriver om det i boken Trick and Treat, att de sjöfarare som inte åt så mycket kolhydrater klarade sig bra medan de som åt mycket kolhydrater drabbades av skörbjugg.

 

Wilhjalmur Stefansson, den där snubben som tillbringade flera år med att leva bland inuiter, gjorde ju också ett experiment där han och en kollega under ett år endast åt animalisk högfett kost. De var kärnfriska efter det året.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Behovet av C-vitamin går ner när man inte äter så mycket kolhydrater. Tror det är Dr. Barry Groves som skriver om det i boken Trick and Treat, att de sjöfarare som inte åt så mycket kolhydrater klarade sig bra medan de som åt mycket kolhydrater drabbades av skörbjugg.

 

Wilhjalmur Stefansson, den där snubben som tillbringade flera år med att leva bland inuiter, gjorde ju också ett experiment där han och en kollega under ett år endast åt animalisk högfett kost. De var kärnfriska efter det året.

 

Intressant! Slår mig att jag nog läst att inälvsmat är rik på C-vitamin, det kan förklara det med eskimåerna / Stefansson.

Link to comment
Share on other sites

Saxat från en hemsida:

 

 

Barrväxter

I Januari ska man  passa på att plocka tall-, gran- och enbarr eftersom de är extra näringsrika under midvintern. 

Alla barrväxter innehåller c-vitamin. I augusti är halten ungefär samma som hos apelsiner, 53 mg/100 g barr, men i januari ökar halten till 395 mg/100 g barr, alltså nästan åtta gånger så mycket. Barren innehåller också eteriska oljor som bland annat stimulerar blodcirkulationen.

Tall
Tallbarrste är rikt på c-vitamin, hjälper mot hosta och värmer gott. Klipp eller hacka ner några matskedar färska barr i en kastrull. Häll på en stor kopp vatten och koka i fem minuter. Sila. Teet smakar sött och lite kådigt. Du kan också stoppa ner en tallkvist direkt i en termos med hett vatten och låt dra under skidturen. 

En
Te på enbär är bra mot urinvägsinfektioner. Koka en matsked bär med 2 dl vatten i fem minuter. Sila. Drick två koppar per dag i max en vecka. Undvik enbär om du har problem med njurarna. I så fall kan du ta lingonris istället.

Lingon
Både lingonets bär och blad är bra vid urinvägsbesvär. Lingonriset är grönt hela vintern under snölagret. Gräv fram lite ris och koka te på två teskedar blad till en kopp hett vatten. Koka i fem minuter, sila och drick tre koppar om dagen i två veckor mot urinvägsinfektion eller blåskatarr. Du kan också dricka några glas lingondricka om dagen i två veckor.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Intressant! Slår mig att jag nog läst att inälvsmat är rik på C-vitamin, det kan förklara det med eskimåerna / Stefansson.

Jag har funderat på det där med C-vitamin och lågkolhydratkost. Är det inte så att C-vitamin är en viktig anti-oxidant? Och är det inte så att hög andel (främst raffinerade) kolhydrater i kosten ökar de fria radikalerna? Om man då inte äter så mycket kolhydrater borde man inte drabbas lika mycket av fria radikaler och då minskar behovet av anti-oxidanter, såsom C-vitamin.

 

Kan det ligga något i det?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har funderat på det där med C-vitamin och lågkolhydratkost. Är det inte så att C-vitamin är en viktig anti-oxidant? Och är det inte så att hög andel (främst raffinerade) kolhydrater i kosten ökar de fria radikalerna? Om man då inte äter så mycket kolhydrater borde man inte drabbas lika mycket av fria radikaler och då minskar behovet av anti-oxidanter, såsom C-vitamin.

 

Kan det ligga något i det?

 

Har också för mig att det är så. Har läst något liknande för längesedan men jag kommer inte ihåg vart. Är ju själv ett levande bevis för att det bör vara så. Har aldrig mått så bra i vuxen ålder som när jag gick över till LCHF och det är fyra år sen nu så vore det något galet borde det ha visat sig nu kan man ju tycka :D

//Lars

Link to comment
Share on other sites

Har också för mig att det är så. Har läst något liknande för längesedan men jag kommer inte ihåg vart. Är ju själv ett levande bevis för att det bör vara så. Har aldrig mått så bra i vuxen ålder som när jag gick över till LCHF och det är fyra år sen nu så vore det något galet borde det ha visat sig nu kan man ju tycka :D

//Lars

Ligger nog något i detta - saxat från http://paleodietlifestyle.com/supplementing-on-paleo-diet/

Also consider that the established RDA is based on people eating a standard western diet and that those people will likely need much more of some nutrients to cover for the damage done by other foods.

For example, if you eat low carb, you need much less vitamin C because carbs and vitamin C are incompetition for absorption. This is why native Americans didn’t get scurvy while new settlers where plagued by it.

(Jag har dock inte alls kollat deras källor!)

 

Edit 20:22: fixat länken

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Behovet av C-vitamin går ner när man inte äter så mycket kolhydrater. Tror det är Dr. Barry Groves som skriver om det i boken Trick and Treat, att de sjöfarare som inte åt så mycket kolhydrater klarade sig bra medan de som åt mycket kolhydrater drabbades av skörbjugg.

 

Wilhjalmur Stefansson, den där snubben som tillbringade flera år med att leva bland inuiter, gjorde ju också ett experiment där han och en kollega under ett år endast åt animalisk högfett kost. De var kärnfriska efter det året.

 

Jag skrev om detta i en annan tråd också, men bara för kontexten skull. Stefanssons kollega Carsten Andersen (som också var med i experimentet) drabbades av lunginflammation vid slutet av studien. Jag säger inte att detta måste ha varit relaterat till brist på c-vitamin eller att inte ha ätit grönsaker, men sluta fara med osanning om att dom skulle ha varit kärnfriska under detta experimentet. Denna videon visar utdrag ur den faktiska studien ist för att göra sin egen tolkning.

 

Denna artikeln/studien hävdar att paleolitiska mannen fick i sig runt 600 g dagligen av vitamin c (motsvarande ca 10 apelsiner). Och att detta var orsaken att vi tappade förmågan att syntetisera vitamin c.

http://blogs.scientificamerican.com/guest-blog/2012/07/23/human-ancestors-were-nearly-all-vegetarians/

 

Kort sammanfattning kan ses här:

Link to comment
Share on other sites

Mikael, tack för länken till artikeln samt den korta videon. Min ingång till LCHF kommer via en övertygelse om att paleolitisk kost är det rätta för oss, alltså vår "artegna" kost. Samtidigt måste jag ju erkänna att gränsdragningen vid cirka 2,5 miljoner år bak i tiden är något nyckfull och kan ifrågasättas. Jag tycker mig förstå dig som att "artegen" kost ska definieras av vad vi åt längre tillbaka i tiden? Ordningen "primater" uppstod för cirka 60 miljoner år sedan; "hominider" har funnits sedan vi separerade från de nuvarande chimpanserna och bonoboerna för 5-7 miljoner år sedan. Och det är riktigt att, inom dessa tidrymder i alla fall, ju längre tillbaka vi går i tiden, desto större andel av vår kost var vegetabilisk. Å andra sidan hade vi då mycket större matsmältningsorgan. Jag ska nu läsa artikeln du länkade till samt kolla de studier som nämns i videon.

Intressant är också att en poäng Robert Lustig gör i sin nya bok "Fat Chance" är att den kolhydratrika mat som är ok för människor att äta är uteslutande de som finns i bär och frukter (grönsaker och nötter är så klart också ok, men de är inte särskilt rika på kh). Där finns då tillräckligt med fibrer som gör upptaget av både glukos och fruktos så långsamt att toxiska effekter typ för högt blodsocker som ger för högt insulinpåslag av glukosdelen eller fettproblem i levern eller ut i boldbanan av fruktosdelen undviks. Detta rimmar ju väl med att vi förlorat förmågan att syntetisera C-vitamin. 

Link to comment
Share on other sites

Läst artikeln, kollat videor från "Plant Positive", kollat en del av studierna... En tanke jag får varför LCHF är så framgångsrikt för många människor, inkl mig själv, är inte så mycket exakt VAD vi äter, utan mer vad vi INTE äter. Uteslutning av spannmål, socker samt magra mejeriprodukter är nog större delen av orsaken till framgångarna. Uteslutning av frukt och rotfrukter säkert dessutom viktigt för många att gå ner i vikt, men det finns ju all anledning tänka att de egentligen ingår i den kost som är bra för oss.

När man tänker på våra matsmältningsorgans utveckling och relation till andra primaters, så tycker jag man inser att vi verkligen är allätare, och att det finns ett mycket brett spektrum av sunda möjligheter att äta, så länge vi undviker de tre sakerna ovan.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det kan vara idé att testa ett c-vitamintillskott om man äter LCHF. Även om man anser sig må bra. Jag fick ett rör c-vitamin som bonus när jag beställde proteinpulver från Gymvaruhuset och tänkte att det väl knappast kunde skada att ta en per dag. Det är ju gott i alla fall.

 

Och sedan dess har jag varit så oerhört pigg i benen. Jag har länge haft oerhört tunga trötta ben. Det hade jag långt innan jag började med LCHF. Vi snackar minst 10 år. Lustigt nog är jag långdistanslöpare och kan mala på i flera mil åt gången, men jag har i många år helst tagit hissen istället för trapporna och avskytt att belasta benen tungt. Plan mark och hög hastighet har gått bra, men inte trappor eller tunga lyft.

 

Men nu? Nu kutar jag uppför trappor som om det var det lättaste i världen. Med packning om så behövs. Det är helt otroligt. Skilladen är som natt och dag. Jag känner knappt att benen finns där under midjan. Jag blir aldrig trött i dem.

 

Och jag hade aldrig kunna koppla ihop det med c-vitamin. Jag åt hur mycket frukt som helst förut och käkade potatis. Borde ha legat väldigt bra till vad gäller c-vitaminet. Jag har heller aldrig sett tillstymmelse till skörbjuggssymptom, vare sig före eller efter dietomläggning. Men tydligen mår jag bra tillskottet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...