Lovas Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Hej! Har trots strikt lchf sedan 2 år tillbaka inte lyckats bli av med min migrän. Jag är liggande med anfall minst en dag i veckan, inte sällan oftare. Efter att ha knaprat hög dos betablockerare i 6 månader utan någon effekt på migränen så fick jag en tid till neurologen. Läkaren skrev ut epilepsimedicin (topiramat). Efter att ha läst bipacksedeln verkar den vara rena rävgiftet men känner ändå att det är värt ett försök. Men till frågan: den rekommenderas ej tillsammans med ketogen diet. Vet någon varför? Måste jag sluta med världens bästa kost nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Jag kan inget om medicinen du har fått och jag har inte i närheten av så kraftiga migränanfall heller. Jag känner dock att jag vill fråga/tipsa. Ost och choklad kan vara triggande för migrän. Har du provat att ändra LCHF kosten utifrån dina behov? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Om jag förstår abstracten av denna studien rätt http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12199733, så kan man speciellt när man börjar med ketogen diet (ex LCHF) och topiramat finnas risk för "metabol acidos" (kroppen blir alldeles för sur, lågt ph) samt njursten (" nephrolithiasis"). Händer detta ska man ge bikarbonat, tydligen. Att detta studerats beror säkert på att ketogen diet, speciellt för barn, länge använts som behandling mot epilepsi. Där är det alltså "rumsrent" med LCHF. Ta med dig eller sänd abstractet till din läkare och hör vad hen tycker. Du kanske ska försöka ligga på 100-150g kh per dag och sedan långsamt minska kh. Obs bara en gissning, det låter inte som man ska leka med metabol acidos. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Låter som att du skall skaffa en ketonmätare.. för säkerhets skull! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Har du provat att ta bort mejeriprodukter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 kan vara värt att prata med neurologen. Jag fick byta från betablockerare till diuretika (milt vätskedrivande också blodtrycksmedicin från början) som migränförebyggande och det fungerade bra. Även Saroten i lägre dos kan fungera som förebyggande så det finns alternativ om du inte redan testat dem. Sen beror det ju också på om du kunnat reda ut vad som utlöser anfallen? Ibland är det ju saker som man inte kan påverka, som hormoner. Jag misstänker att du testat det mesta i gör det självväg, man brukar göra det med envisa migrän, hade själv som värst 3-4 anfall i veckan. Nu fick jag hjälp att hitta vad som utlöser det för mig och kan förebygga en hel del utan att behöva äta medicin konstant, men behövde verkligen den anfallsfria perioden för att komma igen. Hoppas du hittar något fungerande förebyggande för dig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leia Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Hormoner kan man väl påverka östrogen, adrenalin, kortisol, d-vitamin, oxytocin..... är väl alla hormon? Själv hade jag blodsockerutlöst migrän, ofta uppbackat av hormoner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Hormoner kan man väl påverka östrogen, adrenalin, kortisol, d-vitamin, oxytocin..... är väl alla hormon? Själv hade jag blodsockerutlöst migrän, ofta uppbackat av hormoner. Är det kopplat till menscykeln är det svårare att förebygga själv. Man kan äta förebyggande medicin de dagar som krävs i cykeln, till skillnad från födoämnesutlöst migrän som man kan undvika genom att inte äta det som utlöser migränen.... Vad är enklast? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lovas Posted February 20, 2014 Author Share Posted February 20, 2014 Hej på er! Tack för så mycket respons! Ang "triggers", så får jag alltid migrän vid ägglossning och mens. jag får migrän när jag stressar (eller snarare när jag tar det lugnt och slappar av efter att ha stressat), när jag jobbar mer än tre dagar i rad, när jag sover för lite eller mycket, solen i ögonen (speciellt i bilen), vissa lysrör, när jag slarvar med maten (antar att det har med blodsockret att göra, om jag tex fastar en dag så har jag garanterat migrän dagen efter), när jag dricker alkohol samt dagen efter. Och även trots att jag "skött mig". Jag äter inte choklad, jag har provat att plocka bort både gluten och mjölkprotein ur kosten utan resultat. Jag dricker väldigt sällan alkohol. Tog premiärtabletten av topiramat igår kväll. Kvinnan på Apoteket förstod inte vad jag pratade om när jag frågade om medicinen och lchf, trodde inte att det skulle vara något problem. Ska dock ringa neuro vid lunch när de har telefontid och prata med dom med. Håll tummarna! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Tummar hålles att du blir hjälpt av den! Migrän är ett helvete! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hero Posted April 27, 2016 Share Posted April 27, 2016 Även jag har fått Topiramat utskrivet mot min svåra migrän och läser att det inte bör intas vid ketogen kost. Hur har det gått för dig Lovas. Äter du dem än? Vad sa neurologen? Vad kan hända om man tar dem vid LCHF-kost? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted April 28, 2016 Share Posted April 28, 2016 Hejsan! Jag var nyligen på en föreläsning med Mats Humble. Han förespråkade ett intag av vitamin B2 mot migrän. Han har själv blivit kvitt sin migrän av det. Det verkar också som fler har kommit fram till det resultatet. Kanske värt att prova, läs mer här: http://bagarmossensfriskvard.se/index.php/laer-ig-mer/9-vitaminer/372-vitamin-b2-hjaelper-mot-migraen 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hero Posted April 28, 2016 Share Posted April 28, 2016 Jag har provat vitamin B2 i hög dos utan effekt. Rekommenderad daglig dos är 1,2 mg och jag åt 400 mg. Apoteket specialtillverkade tabletter åt mig. Har provat det mesta och det var därför jag fick Topiramat utskrivet nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts