Bengt Nilsson Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 ”Av de kvinnor som är i 70- och 80-årsåldern drabbas ungefär trettio procent av benskörhet. Män drabbas inte i lika hög grad.” Benbrott ska undvikas med nytt vårdprogram (1177) Följande text betonar att D-vitamin är viktigt för att ta upp kalcium. Behövs det fler mineraler/vitaminer för att det ska bli ännu bättre? Ger LCHF-kost några fördelar när det gäller benskörhet? Benskörhet (1177) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Här står ny kunskap precis på tröskeln att bryta igenom isen (hoppas jag i allafall) Mycket tyder på att en viktig komponent fortfarande fattas i behandlingen och förebyggandet av benskörhet Tyvärr har inte vårdguiden Skåne som du länkar till nåtts av den nya kunskapen För att bygga starka ben krävs förstås mineraler och även d-vitamin vilket alla idag är på det klara med men det är inte hela sanningen Även om vi har kalcium och andra mineraler samt rätt d-vitaminnivåer behöver kroppen även veta var den ska skicka kalcium Det som styr processen i våra kroppar är ett fettlösligt vitamin som kallas K2 Vitaminet blir ännu viktigare om man supplemerar med kalcium och D-vit eftersom helt fel saker kan hända i kroppen om inte mineralerna addresseras rätt Det kan tom sluta med att kalcium anrikas i kärlen istället för i benen där vi vill att det ska hamna Behandlingen som idag rekommenderas är Bisfosfonater vilket i och för sig ökar benmassan med ett par procent per år Tyvärr kan den behandlingen vara kontraproduktiv Bisfosfonater stänger av den normala omsättningen av benmassa som alltid sker i kroppen Ca 10% av vårt skelett monteras alltid ner och byggs upp igen i en evig cykel för att alltid hålla benen i bästa skick Stänger vi av kroppens nedbrytning av skelett ökar förstås benmassan men kvaliteten på benen blir dessvärre sämre Resultatet av behandlingen kan alltså bli att vi får ett hårt men sprött ben istället Äldre som behandlats med bisfosfonater kommer ibland in til lakuten med en fraktur och berättar att dom inte förstår varför dom plötsligt ramlat Det skulle kunna vara så att deras spröda ben spontant gått av och att fallet kom på grund av det efter att benet kollapsat Behandlar man istället med vitamin K2 behålls benomsättningen samtidigt som bentätheten ökar Enligt studier som nu pågår ökar den tom ett par procentenheter mer än om man behandlat med bisfosfonater.. Man önskar ju verkligen att denna nya kunskap så snabbt som möjligt kommer ut till vårdapparaten för att komma de gamla och bensköra till hjälp 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 En gammal doktor som jag jobbade med på akuten för många år sen formulerade sig ungefär såhär: "Tanterna ska ha salt och fett. De äter för lite fett, så de tar inte upp D-vitamin, och så äter de för lite salt så de blir yra. Så trillar de och bryter lårbenshalsen helt i onödan. Tänk på det ni också, flickor!" 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 En gammal doktor som jag jobbade med på akuten för många år sen formulerade sig ungefär såhär: "Tanterna ska ha salt och fett. De äter för lite fett, så de tar inte upp D-vitamin, och så äter de för lite salt så de blir yra. Så trillar de och bryter lårbenshalsen helt i onödan. Tänk på det ni också, flickor!" Jaa, det fanns en hel del kloka "gamla" läkare för ett antal år sedan innan fettskräckshysterins intåg, ja bevare oss väl hur många som har fått lidit i onödan... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Jaa, det fanns en hel del kloka "gamla" läkare för ett antal år sedan innan fettskräckshysterins intåg, ja bevare oss väl hur många som har fått lidit i onödan... Jag såg siffror häromdagen som sa att man åt mindre fett i Sverige under 40 och 50 talet än senare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Jag har för mig att det var nåt krig i Europa under 40-talet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Jag har för mig att det var nåt krig i Europa under 40-talet Ja och när människor under den perioden inte fick tag i smör och socker så var dom mycket friskare... men jag skrev det för att det där med att konsumtionen av fett gått neråt verkar vara en myt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts