Johanna07 Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Tänkte att det kunde vara kul att visa bilder får en typisk matdag, kanske mest för att jag ibland tycker alla äter så lite . Wahls protocol är en paleo kost designad av Terry Wahls som har MS. Frukost (gillar egentligen inte frukost...). Benbuljong (kokad i 48 timmar, renben), fröknäcke med leverpastej och syrad gurka. Hade i en tsk kelp i benbuljongen. Lunch på primaten. Dagens fisk bestående av en räksallad, med avokado och äggula (äter inte äggvitan). Bladgrönt, färgade grönsaker och kombucha (fermenterat te). Lite ont om svavelrika grönsaker på primaten idag. Snack! Kakaodrink gjord på 1 msk kokosolja, 2 äggulor, drygt 1 msk kakao och hett vatten. En morot, fröknäcke med leverpastej och en pannbiff. Åt bara moroten och kakaodrinken. Två colting-bollar efter träningen... http://2.bp.blogspot.com/-Oi1aanhGi_4/T5btGofzH9I/AAAAAAAABcc/f6yVvXzMb_M/s1600/DSC03516.jpg Pannbiffar gjorda på renkött och kohjärta (gräsbetat båda två). Grönkålschips (grönbladiga grönsaker), kimchi (syrade grönsaker), rostade rödbetor och rödkålssallad (färgade grönsaker) samt broccoli, svamp och lök (svavelrika grönsaker). Fröknäcke med lever igen Kvällsdryck (benbuljong). 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 19, 2014 Author Share Posted February 19, 2014 Får inte bilderna att funka *suck*. Vissa bilder blir uppochned? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Får inte bilderna att funka *suck*. Vissa bilder blir uppochned? Inga problem. Man ser ändå. Gud, vad mycket god mat. Tur att jag har mat på spisen, då jag blev grymt hungrig... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Det ser jättesmarrigt ut! Gud vad du är duktig som ids fixa så mycket när du pendlar. Jag föredrar att fasta de dagar jag pendlar och när jag kommer hem ör det rester som gäller så det går fort Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 19, 2014 Author Share Posted February 19, 2014 Strävan för mig har hela tiden varit en näringstät kost, det är mitt viktigaste mål, inte vikten. Men jag har gått ned ungefär 40 kg under föregående år. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 19, 2014 Author Share Posted February 19, 2014 Det ser jättesmarrigt ut! Gud vad du är duktig som ids fixa så mycket när du pendlar. Jag föredrar att fasta de dagar jag pendlar och när jag kommer hem ör det rester som gäller så det går fort Det är lite jobb! Jag lagar mat på helgen mycket, bla fröknäcke, leverpastej, pannbiffar, benbuljong och rödkålssallad. Alla säger till mig på fredagen att nu får du gå hem och vila under helgen, men det blir inte så mycket av vila 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Det är lite jobb! Jag lagar mat på helgen mycket, bla fröknäcke, leverpastej, pannbiffarna och benbuljongen. Alla säger till mig på fredagen att nu får du gå hem och vila under helgen, men det blir inte så mycket av vila Var får du tag på renben..? Blir lite nostalgisk, när jag var liten fick man va med på rengärdet ibland.. Den köttsoppan var inte av denna värld! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 19, 2014 Author Share Posted February 19, 2014 Var får du tag på renben..? Blir lite nostalgisk, när jag var liten fick man va med på rengärdet ibland.. Den köttsoppan var inte av denna värld! Jag beställda via någon som beställer från någon i jokkmokk. Hon bor i Stockholm... jag kan luska fram hennes email om du vill? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elja Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Det är lite jobb! Jag lagar mat på helgen mycket, bla fröknäcke, leverpastej, pannbiffarna och benbuljongen. Alla säger till mig på fredagen att nu får du gå hem och vila under helgen, men det blir inte så mycket av vila Inspirerande! Tack vare dig har jag gjort egen kimchi. Supergott! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 19, 2014 Author Share Posted February 19, 2014 Inspirerande! Tack vare dig har jag gjort egen kimchi. Supergott! Spännande! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Jag beställda via någon som beställer från någon i jokkmokk. Hon bor i Stockholm... jag kan luska fram hennes email om du vill? Tackar Men när jag nu använder insidan av skallen så tror jag nog att jag kan fixa det själv. Jag kommer ju från Tornedalen, för tusan Det har liksom inte fallit mig in innan, bara. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Blev inspirerad av din benbuljong Johanna! Har just bakat en kyckling i lergryta. Gjorde sås av all buljongen, och läste sedan här om din benbuljong. Tog skrovet och alla ben och slängde i det i nytt vatten. Har kokat nu ca 30 minuter. Kommer ju inte hinna med 48 timmar ikväll . Men, vad tror ni, finns det någon näring kvar att koka ur nu efter att jag lagt den i nytt vatten? Och kan det bli näring av detta även om det bara kokar 2-3 timmar? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 19, 2014 Author Share Posted February 19, 2014 Blev inspirerad av din benbuljong Johanna! Har just bakat en kyckling i lergryta. Gjorde sås av all buljongen, och läste sedan här om din benbuljong. Tog skrovet och alla ben och slängde i det i nytt vatten. Har kokat nu ca 30 minuter. Kommer ju inte hinna med 48 timmar ikväll . Men, vad tror ni, finns det någon näring kvar att koka ur nu efter att jag lagt den i nytt vatten? Och kan det bli näring av detta även om det bara kokar 2-3 timmar? Kycklingbuljong behöver du inte alls koka lika länge. Minns vagt något om högst 6 timmar. 2-3 timmar är nog perfekt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Ok vad bra! Men tror du det finns nån näring kvar i benen när jag först haft dem i lergryta 3 timmar och lagt i nytt vtn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 19, 2014 Author Share Posted February 19, 2014 Ok vad bra! Men tror du det finns nån näring kvar i benen när jag först haft dem i lergryta 3 timmar och lagt i nytt vtn? Jo det tror jag. Man kan återanvända ben tydligen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Har du något bra recept på kimchi? Testade att göra det en gång tidigare men kändes inte som de blev bra. Tror jag hade ett autentiskt recept från en korean men.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 19, 2014 Author Share Posted February 19, 2014 Vi får fråga Elja... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Jag beställda via någon som beställer från någon i jokkmokk. Hon bor i Stockholm... jag kan luska fram hennes email om du vill? Jag är intresserad. Kan man få mejladress och kontakta henne? Vad har du beställt via henne? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leia Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Du äter den nya tidens mat! Eller snarare den ny-gamla tidens mat... Inga mejerier? Tanke bakom det? Du äter ofta - någon tanke bakom det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 20, 2014 Author Share Posted February 20, 2014 Jag är intresserad. Kan man få mejladress och kontakta henne? Vad har du beställt via henne? Renfärs, renben och lever. Men jag tycker renfärsen är för dyr så jag kommer att fortsätta beställa färs via gröna gårdar. Men ben och lever var bra. Funderar på att beställa renhjärta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elja Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Har du något bra recept på kimchi? Testade att göra det en gång tidigare men kändes inte som de blev bra. Tror jag hade ett autentiskt recept från en korean men.... Jag använde det här: http://www.ledgenomexempel.se/basta-receptet-pa-hemmagjord-kimchi/ Inte från en korean, men en som verkar ha koll på fermentering! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Renfärs, renben och lever. Men jag tycker renfärsen är för dyr så jag kommer att fortsätta beställa färs via gröna gårdar. Men ben och lever var bra. Funderar på att beställa renhjärta. Ben och lever skulle jag gärna vilja köpa. Pris på dessa, och priset på färsen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Jag använde det här: http://www.ledgenomexempel.se/basta-receptet-pa-hemmagjord-kimchi/ Inte från en korean, men en som verkar ha koll på fermentering! Tack för receptet. Detta ska jag definitivt prova på. Nu behöver jag inte gå på koreansk restaurang varje gång för att få kimchi... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Jag använde det här: http://www.ledgenomexempel.se/basta-receptet-pa-hemmagjord-kimchi/ Inte från en korean, men en som verkar ha koll på fermentering! Jag brukar köpa Tistelvinds Kimchi, den hotta varianten. Det är verkligen god och hot! :-) Jag vet inte om den ska smaka exakt som Kimchi ska göra men den innehåller ekologiska ingredienser OCH är utan socker. Tistelvinds surkål brukar jag också köpa och den innehåller alldeles för lite kummin så där brukar jag tillsätta mer själv. Jag ska också pröva Kimchireceptet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts