Jump to content

Alkohol och nikotin

Dahlberg

Recommended Posts

inte hos mig i alla fall har dock bara ätit i ett år nu.

Älskar fortfarande både snus och vin/whiskey.

Kan dock tänka mig att "ruset" av att vara på rätt väg med LCHF kan ge en lite extra energi att rikta på andra dåligheter man förtär.

• Like 1

Man kan använda den extra energi och ork man får till att stå rustad i kampen med lasten, och därigenom dra fördel av kosten.

Det finns dock en risk att man misslyckas hålla sig till kosten om man råkar ta till socker för att dämpa ångesten som uppstår när man tar bort nikotinet.

I början på min LCHF-karriär nollade jag kolhydraterna och då upplevde jag att jag blev helt fri från allt sug. Vare sig det gällde socker, nikotin eller alkohol. Jätteskönt var det.

Nu när jag äter lite mer liberalt med kolhydrater är suget tillbaka. Inte så illa att jag börjat röka igen men det finns där, tyvärr.

Kan LCHF dämpa suget efter alkohol och nikotin? Tycker själv att socker tar bort en del av suget men vill gärna klara mig utan både snus och socker!

Hej!

Om du känner ett inre sug efter alkohol så tenderar du nog att vara beroende. Samma gäller snuset, båda grejerna innehåller ju beroendeframkallande ämnen som du uppenbarligen har nappat på.

Det är jätte bra om sockret hjälper dig, men du bör nog gå och prata med någon om hur du känner inför alkohol och tobak, exempelvis på en vårdcentral.

De kan då valla dig vidare in på rätt spår där du får reda ut vad just du behöver för långsiktig plan för att kunna ta dig ur ditt beroende.

Detta känns som en för stor fråga för att kunna svara på på ett forum, så jag ber dig att ta hjälp av kunnig personal.

Lycka till!!!

MVH

Cristoffer Edvinsson