kareng Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 "Det enda som har visats sig hjälpa mot IBS är KBT-terapi", menar Karolinska Forskningsinstitutet. Nu drar de igång ett forskningsprojekt där ungdomar via internet ska ha tillgång till terapin. Man tror att cirka 10% av alla ungdomar har problem med IBS. Genom terapin ska de lära sig att hantera smärtan i magen, lära sig att vänta med att gå till toa när de känner att de behöver gå dit e.t..c. Stackars barn!!! Det retar mig ofantligt mycket när det påstås att det inte finns någon bot mot IBS. Vad jag förstått hjälper LCHF väldigt många med IBS, de flesta blir i alla fall bättre. Själv blev jag bra på bara några dagar efter ett helt liv med problemmage. Idag har det varit inslag både i nyhetsblocket och i studion angående den nya forskningsstudien på TV4 Nyhetsmorgon. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Yogafreaken Posted February 20, 2014 Popular Post Share Posted February 20, 2014 "Det enda som har visats sig hjälpa mot IBS är KBT-terapi", menar Karolinska Forskningsinstitutet. Nu drar de igång ett forskningsprojekt där ungdomar via internet ska ha tillgång till terapin. Man tror att cirka 10% av alla ungdomar har problem med IBS. Genom terapin ska de lära sig att hantera smärtan i magen, lära sig att vänta med att gå till toa när de känner att de behöver gå dit e.t..c. Stackars barn!!! Det retar mig ofantligt mycket när det påstås att det inte finns någon bot mot IBS. Vad jag förstått hjälper LCHF väldigt många med IBS, de flesta blir i alla fall bättre. Själv blev jag bra på bara några dagar efter ett helt liv med problemmage. Idag har det varit inslag både i nyhetsblocket och i studion angående den nya forskningsstudien på TV4 Nyhetsmorgon. Jag höll nästan på att sätta kaffet i halsen i morse när jag hörde detta på nyheterna, har själv haft svåra IBS problem och jag kan garantera att mina problem satt inte i hjärnan. Visst att tänka annorlunda och att stressa mindre hjälper naturligtvis mot oron i sambannd med IBS, men när jag uteslöt fullkorn , socker och gluten samt ökade fettintaget dramatiskt svarade magen med ett fullständigt lugn . Detta var 5 år sedan och magen är fortfarande lugn om jag inte få i mig något av dessa gifter. VARFÖR KAN VI INTE FÖRSTÅ DETTA!!!!!!!!! VARFÖR MÅSTE VI FÖRSVARA BRÖDET I ALLA LÄGEN!!!!! VAR SOM HELST BARA VI INTE BEHÖVER ÄNDRA VÅR KOST!!!!! Operera bort delar av magen Ändra ditt tankemönster Ta tabletter( medecin) Ät plast ( typ Becel) BARA SLÄCK PROBLEMEN UTAN ATT FÖRSTÅ VARFÖR PROBLEMEN BÖRJADE Jag vet att det inte hjälper att bli arg men jag vet inte hur jag ska hantera mina känslor. Jag har blivt smal och frisk och vill inget hellre än att hjälpa andra men de flesta läkare och experter gör faktist skada i stället för att bota ( i all välmening förstås, de förstår inte bättre) 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 WTF?! Själv har jag fått höra av läkare att ibs inte är något att bry sig om. Nähä, det var problem för mig ändå. Svårt att ignorera "spring till toaletten NUUUU" magknipen om man så säger.. Men det är väl i stil med smärtklinikers hantering av fibro patienter, acceptera att du har ont och att ditt liv begränsas allt mer, någon mer hjälp får du inte. Istället för att göra vad man kan med kost, träning. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Igen och igen och igen blir jag så ARG och LEDSEN och FRUSTRERAD över bristen på nyfikenhet inom medicinen. Jag vet inte HUR många vittnesbörder jag har läst på olika trådar de sista åren där ALLA har EN gemensam nämnare: Utesluta spannmål, framförallt stendött, modernt bakat vete. (det verkar som det räcker för en del att övergå till stenmalt och sen surdegsbakning för att allt ska funka som det ska igen, för egen del blir jag bara mindre sjuk så det är ingen lösning för mig personligen) Hur svårt kan det vara att TA TILL SIG så många berättelser och börja tänka "men tänk om det ligger något i det?" Men nej. ÄT MER FULLKORN. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Själv har jag haft det stora nöjet att se min käre gubbe bli symptomfri från sin IBS Det var gräsligt att se honom före LCHF, när han hade ätit nåt han inte tålde. Först började magen svullna upp, vilket syntes väldigt tydligt eftersom han var så smal. Sen var det toadags, i minst en halvtimme. När han kom ut därifrån, precis kritvit i ansiktet, försökte han ofta fortsätta med vad han nu hade hållit på med innan, men det gick inte så bra. Han har försökt förklara hur det känns, att han blev helt tömd på kraft.. Mer än en gång har barnen tagit honom i handen och sagt kom pappa, gå och lägg dig en stund.. Jag som är begåvad med plåtmage kan bara försöka föreställa mig hur det är. Han fick träffa en jättebra läkare på vårdcentralen, som verkligen tog honom på allvar. Så han blev utredd uppifrån och ner, framifrån och bak. Mest bak, om vi ska vara ärliga. Men slutresultatet blev just: Du har IBS, du måste lära dig att hantera det själv. Han gav ockå rådet att utesluta en sak i taget ur kosten, vilket faktiskt hjälpte gubben min. Innan hade vi lite i panik försökt med allt på en gång, det gav inga resultat.. Nu har han gått upp kanske tio kilo och väger normalt för sin längd. Mår hur fint som helst, utom när hans mamma lagar mat (eftersom hon inte törs använda grädde reder hon med mjöl.. Och tror att det inte ska märkas! "Men det var ju bara en matsked..") Gubben skrev ett mail till sin läkare och berättade att han löst sitt problem. Han tyckte det lät jättebra och skulle kolla upp det hela själv - kanske såddes ett frö där i alla fall.. Men det är förjävla lessamt att "experter" sitter i TV-soffan och utan några som helst betänkligheter bräker ur sig att KBT är det ENDA som hjälper 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted February 20, 2014 Author Share Posted February 20, 2014 Något som också var viktigt (enligt inslaget) var att börja prata om "bajs och toalettbesök". Att man genom att ta bort stigmatiseringen kring dessa ord kunde man hjälpa tonåringarna (tonåringar är i den mest skämmiga perioden i livet) att inte skämmas så mycket för sin åkomma. Jag tror inte att det finns någon form av terapi, KBT eller inte, som kan ta bort stigmatiseringen av att "skita på sig i klassrummet" - som kan bli följden av att inte lyssna när magen säger att den behöver gå på toa. Ibland är det svårt att skilja på om det är ett humorinslag eller inte när man titta på tv. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Själv har jag sett min morfar leva på mormors hembakade bröd och bikarbonat. Lyssnat på min mammas explosiva fisar (jag lovar, täcket fladdrar..) Haft en mage som krånglade; det började med att jag led av djävulska uppstötningar vid min senare graviditet (halvsatt och sov, åt Gaviscon som läkerol..), sen inte tålde alkohol, så började den krångla av stress (emotionell stress framför allt: "vatten i tarmarna"), sen fick jag svårt att äta nötkött och starka kryddor. Jag tänkte till min stora sorg att jag skulle sluta som morfar; kokt kött, potatis, och inga kryddor i maten förutom kanske lite vitpeppar. Ut med vetet. Magen kolugn. Come rain, come shine, låt jorden gå under, servera mig indiskt, servera mig nötkött, häll i mig flera glas vin. Magen är lugn. Ge mig 1/4 smörgås (åh, nybakat med knaprig skorpa, varmt och doftande ur ugnen, med smör på!!) och magen börjar bullra av gas inom 20 minuter, sen kommer magontet. Dagen efter är jag "funky monkey" i magen och sen har jag dessutom ledvärk i knän och fingerleder i ett par dar. Det är väl klämmigt att tänka positivt, kunna hantera smärta och gå på muggen innan det är försent men själv väljer jag i första hand att INTE ÄTA VETE. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Själv har jag sett min morfar leva på mormors hembakade bröd och bikarbonat. Lyssnat på min mammas explosiva fisar (jag lovar, täcket fladdrar..) Haft en mage som krånglade; det började med att jag led av djävulska uppstötningar vid min senare graviditet (halvsatt och sov, åt Gaviscon som läkerol..), sen inte tålde alkohol, så började den krångla av stress (emotionell stress framför allt: "vatten i tarmarna"), sen fick jag svårt att äta nötkött och starka kryddor. Jag tänkte till min stora sorg att jag skulle sluta som morfar; kokt kött, potatis, och inga kryddor i maten förutom kanske lite vitpeppar. Ut med vetet. Magen kolugn. Come rain, come shine, låt jorden gå under, servera mig indiskt, servera mig nötkött, häll i mig flera glas vin. Magen är lugn. Ge mig 1/4 smörgås (åh, nybakat med knaprig skorpa, varmt och doftande ur ugnen, med smör på!!) och magen börjar bullra av gas inom 20 minuter, sen kommer magontet. dagn efter är jag "funky monkey" i magen och sen har jag dessutom ledvärk i knän och fingerleder i ett par dar. Det är väl klämmigt att tänka positivt, kunna hantera smärta och gå på muggen innan det är försent men själv väljer jag i första hand att INTE ÄTA VETE. Ja det låter ju som om du helt enkelt inte tål vete. Hur reagerade magen om du åt socker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Nilsson Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Jag skickade meddelande till TV4 om ovanstående kommentarer om deras inslag: Ny forskning kan hjälpa unga med magont 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Ja det låter ju som om du helt enkelt inte tål vete. Hur reagerade magen om du åt socker? Inget annat ger samma reaktion. Jag har ätit godis, ostbågar, chips, rotfrukter, frukter (fast jag ska erkänna att mandariner och clementiner i stor mängd ger mig gasig mage som verkligen inte luktar blomma, hehe), havre och råg. Inget ger mig problem. Vete är mitt kryptonit.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 WTF?! Själv har jag fått höra av läkare att ibs inte är något att bry sig om. Nähä, det var problem för mig ändå. Svårt att ignorera "spring till toaletten NUUUU" magknipen om man så säger.. Men det är väl i stil med smärtklinikers hantering av fibro patienter, acceptera att du har ont och att ditt liv begränsas allt mer, någon mer hjälp får du inte. Istället för att göra vad man kan med kost, träning. Inte något att bry sig om? Vilken otrolig inlevelseförmåga... Tyvärr verkar detta uttalande vara något dom tar till när dom inte vet vad en åkomma beror på och/ eller inte har något bra "läkemedel". Ibland säger dom "Det är så vanligt så det är inget att bry sig om". Det sa läkaren när jag fick glaskroppsavlossning och dessutom sa dom att det fick i princip alla över 50. Jag har frågat ett antal personer och dom har då inte fått det så det verkar inte vara sant. Jag går inte till doktorn längre, det är meningslöst och slöseri med tid. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Det låter som om de har tittat för mycket på reklamen från "det gula" läkemedelsföretaget. "Smärta är bara en fråga om attityd. -Tänk så här: Det är kul att ha ont. Om inte det hjälper fråga om nnn, från nnn på apoteket." I detta fallet har de inte något läkemedel att förskriva och då är det bara att ignorera problemet som hjälper. Gud bevare dem, om patienterna själva kan bli kvitt sina problem genom en ändrad kosthållning. Då vet ju ingen människa vart det tar vägen!! Å andra sidan måste man kanske förstå att de tror att det funkar. Jag menar att så duktiga som de själva är att totalt ignorera berättelser om andra sätt att faktiskt bli symptomfria, så vet de ju att det hjälper att bara låtsas om ingenting 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
12345 Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Hej! Tack för kommentar. När vi pratar om IBS och behandling är det viktigt att hålla reda på ett par saker: Bevisläget ser helt olika ut för barn och vuxna 1. För vuxna finns mycket fler och bättre studier än för barn. T.ex. finns ganska god evidens för att olika typer av dieter är bra för väldigt många vuxna med IBS. 2. För barn finns hittills så lite och dåliga studier av dietbehandling av IBS eller andra definitioner av återkommande buksmärtor att man inte kan säga att det finns vetenskapligt stöd för några specifika råd. Naturligtvis ges ändå en del kloka och sannolikt bra råd ändå - framför allt fokuserade på om patienten upplever att viss föda utlöser symtom. Jag brukar diskutera mat och matvanor ingående med mina patienter. Att det inte finns evidens för att diet fungerar är inte samma sak som att det finns evidens för att diet inte fungerar. Hänger du med? Dvs det kan mycket väl vara så att en viss diet är perfekt för barn med IBS, men hittills har ingen kunnat visa det i en studie. Ergo - det finns ingen evidens. 3. Om en person har blivit helt besvärsfri från sin IBS och efter att han/hon börjat med en viss kost är det fantastiskt. Tyvärr innebär det inte att det finns evidens för att det samma gäller för alla, eller ens de flesta, andra (men det kan göra det). Det måste helt enkelt testas i en studien innan man kan säga det. 4. I en ultrakort intervju som en i nyhetsmorgon kommer mycket detaljer inte med. Något som bara lät som en bisats är t.ex. att för barn finns det evidens för att ett flertal olika behandlingar med psykosocialt fokus som visat sig hjälpa mycket bättre än ingen behandling alls, eller än att gå till doktorn som vanligt. T.ex. olika typer av hypnos, avslappning etc. Det betyder inte att smärtan är påhittad eller att allt sitter "i själen". Det betyder bara att man för barn hittills inte lyckats hitta så bra behandlingar som verkar på ev orsaksmekanismer, medan påverkan av själva smärtupplevelsen har varit mycket mer framgångsrik. Hoppas att detta redde ut något ev missförstånd. Vi har i svenska barngastroföreningen tagit fram ett vårdprogram som sammanfattar evidesläget för denna stora patientgrupp. Vårdprogrammet hittar man här http://www.vardsamordning.sll.se/Global/Vardsamordning/Dokument/Publikationer/Vardprogram/RV_Smartdominerade_FMT_barn_och_ungdom_2013_webb.pdf Vänliga hälsningar Ola Olén Bitr. Överläkare, PhD Enheten för pediatrisk gastroenterologi och nutrition, Sachsska barn- och ungdomssjukhuset Enheten för klinisk epidemiologi vid Institutionen för medicin Solna samt KI-SÖS, Karolinska Institutet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Nilsson Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Jag skickade ett mail till Ola Olén om IBS och fick ett långt svar: Hej igen! Tack för kommentar. När vi pratar om IBS och behandling är det viktigt att hålla reda på ett par saker: Bevisläget ser helt olika ut för barn och vuxna 1. För vuxna finns mycket fler och bättre studier än för barn. T.ex. finns ganska god evidens för att olika typer av dieter är bra för väldigt många vuxna med IBS. 2. För barn finns hittills så lite och dåliga studier av dietbehandling av IBS eller andra definitioner av återkommande buksmärtor att man inte kan säga att det finns vetenskapligt stöd för några specifika råd. Naturligtvis ges ändå en del kloka och sannolikt bra råd ändå - framför allt fokuserade på om patienten upplever att viss föda utlöser symtom. Jag brukar diskutera mat och matvanor ingående med mina patienter. Att det inte finns evidens för att diet fungerar är inte samma sak som att det finns evidens för att diet inte fungerar. Hänger du med? Dvs det kan mycket väl vara så att en viss diet är perfekt för barn med IBS, men hittills har ingen kunnat visa det i en studie. Ergo - det finns ingen evidens. 3. Om en person har blivit helt besvärsfri från sin IBS och efter att han/hon börjat med en viss kost är det fantastiskt. Tyvärr innebär det inte att det finns evidens för att det samma gäller för alla, eller ens de flesta, andra (men det kan göra det). Det måste helt enkelt testas i en studien innan man kan säga det. 4. I en ultrakort intervju som en i nyhetsmorgon kommer mycket detaljer inte med. Något som bara lät som en bisats är t.ex. att för barn finns det evidens för att ett flertal olika behandlingar med psykosocialt fokus som visat sig hjälpa mycket bättre än ingen behandling alls, eller än att gå till doktorn som vanligt. T.ex. olika typer av hypnos, avslappning etc. Det betyder inte att smärtan är påhittad eller att allt sitter "i själen". Det betyder bara att man för barn hittills inte lyckats hitta så bra behandlingar som verkar på ev orsaksmekanismer, medan påverkan av själva smärtupplevelsen har varit mycket mer framgångsrik. Hoppas att detta redde ut något ev missförstånd. Vi har i svenska barngastroföreningen tagit fram ett vårdprogram som sammanfattar evidesläget för denna stora patientgrupp, vilket bifogas. Smärtdominerade funktionella mag-tarmsjukdomar hos barn och ungdomar Vänliga hälsningar Ola Olén Bitr. Överläkare, PhD Enheten för pediatrisk gastroenterologi och nutrition, Sachsska barn- och ungdomssjukhuset Enheten för klinisk epidemiologi vid Institutionen för medicin Solna samt KI-SÖS, Karolinska Institutet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
12345 Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Jo, en sak till förstås: Information om studien hittas på www.ibsstudie.se Det är inte en studie som försöker visa att diet är oviktigt. Den studerar helt enkelt inte diet. I framtiden kommer vi garanterat att göra diet-studier på barn med IBS, men man kan inte hinna allt på samma gång. Vänliga hälsningar Ola Olén Bitr. Överläkare, PhD Enheten för pediatrisk gastroenterologi och nutrition, Sachsska barn- och ungdomssjukhuset Enheten för klinisk epidemiologi vid Institutionen för medicin Solna samt KI-SÖS Karolinska Institutet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Och gårdagens nyhet var ju: Amazingly, a study published this month in the British Journal of Nutrition has put Davis’ theory to the test, by giving twenty sufferers of irritable bowel syndrome (IBS) either modern wheat products (bread, pasta, biscuits and crackers etc) or identical products made from an ancient variety. The results were clear-cut: Men när de under sex veckor åt gammeldags vete så förbättrades de med betydligt mindre magont, mindre svullnadskänsla i magen och bättre upplevd livskvalitet. Förbättringarna var så stora att de knappast kunde bero på slumpen. Dessutom uppmättes minskade inflammatoriska ämnen i blodet hos personer som undvek det moderna vetet. http://www.kostdoktorn.se/ny-studie-ar-dagens-vetebrod-farligt-din-halsa?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=ny-studie-ar-dagens-vetebrod-farligt-din-halsa http://rosemarycottageclinic.wordpress.com/2014/02/16/new-study-vindicates-william-davis-modern-wheat-is-more-toxic-than-ancient-varieties/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Jo, en sak till förstås: Information om studien hittas på www.ibsstudie.se Det är inte en studie som försöker visa att diet är oviktigt. Den studerar helt enkelt inte diet. I framtiden kommer vi garanterat att göra diet-studier på barn med IBS, men man kan inte hinna allt på samma gång. Vänliga hälsningar Ola Olén Bitr. Överläkare, PhD Enheten för pediatrisk gastroenterologi och nutrition, Sachsska barn- och ungdomssjukhuset Enheten för klinisk epidemiologi vid Institutionen för medicin Solna samt KI-SÖS Karolinska Institutet Men om ni möter en patient med magbesvär, barn eller vuxen, varför ter det sig inte naturligt för er att först prova om besvären lindras om patienten äter sådan mat som människan är biologiskt anpassad till? Det verkar som om alla möjliga vägar ska prövas, bara inte elefanten i rummet. Synd, när så många till sin stora förvåning plötsligt blir hjälpta av att med hjälp av olika dieter utesluta spannmål, socker, omega-6. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
olleolle Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 [...] Det finns gott om evidens för att säga till IBS-patienter att de kan ha hjälp av att utesluta spannmål. Det finns ingen människa som behöver äta spannmål, således är dess uteslutande ur kosten ett helt ofarligt tilltag som kan bara kopplas till positiva effekter. Jättebra att det söks behandlingsmetoder till de som inte hjälps av spannmålsuteslutning. . M.v.h. OO 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts