Bengt Nilsson Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Ann Fernholm blev intervjuad av svenska YLE och sist kommer följande: Fernholm krossar den gamla myten om att normalvikt är viktigt att uppnå. - Det viktiga är att få ner blodsockret. Vi går också omkring med väldigt höga insulinnivåer och det triggar tillväxt i kroppen och det är en förklaring till varför fetma är kopplat till cancer. Många har så svårt att äta sött med måtta, därför är det säkrast att helt strunta i sockret. Hela intervjun: "Skippa sockret, ät fett istället" Anns blogg: Ett sötare blod 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plutten11 Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Bra att lyfta fram detta med. Är ju annars väldigt mkt fokus på att gå ner i vikt. Skaldeman nämner i en avsina böcker att han använder viktminskning som skäl till att få människor att äta sig till bättre hälsa. Han menar att få skulle göra sig besväret att radikalt ändra kosten för att enbart uppmå bättre hälsa. Tankvärt 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 På senare tid har jag börjat fundera kring om fetman är det primära problemet som det framhålls i den allmänna debatten? Utan det är insulinresistensen och det söta blodet som är själva grundbulten. Om så är fallet borde fetma vara en "sjukdom" sprungen ur metabola syndromet på samma sätt som diabetes typ 2, högt blodtryck, alzheimer osv och inte själva orsaken. Tänker jag rätt? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 På senare tid har jag börjat fundera kring om fetman är det primära problemet som det framhålls i den allmänna debatten? Utan det är insulinresistensen och det söta blodet som är själva grundbulten. Om så är fallet borde fetma vara en "sjukdom" sprungen ur metabola syndromet på samma sätt som diabetes typ 2, högt blodtryck, alzheimer osv och inte själva orsaken. Tänker jag rätt? Det tycker jag låter rätt. Om man konsekvent äter raffinerade kolhydrater i stor mängd skapas en hormonell situation i kroppen där man ständigt lagrar fett och sparar energi. Resultatet blir viktuppgång, så det kan man väl kalla ett symptom som förvärras av högt insulin och så småningom insulin- och leptinresistens, vilka gör det etter värre. Dock visar studier från USA att 20% av överviktiga är metabolt friska, så övervikt i sig behöver inte betyda att man mår så dåligt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Det tycker jag låter rätt. Om man konsekvent äter raffinerade kolhydrater i stor mängd skapas en hormonell situation i kroppen där man ständigt lagrar fett och sparar energi. Resultatet blir viktuppgång, så det kan man väl kalla ett symptom som förvärras av högt insulin och så småningom insulin- och leptinresistens, vilka gör det etter värre. Dock visar studier från USA att 20% av överviktiga är metabolt friska, så övervikt i sig behöver inte betyda att man mår så dåligt. Men då är ju hela debatten snedvriden, vi angriper ett symptom? Om inte alla mår dåligt, betyder det då att det finns olika orsaker till fetma? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Men då är ju hela debatten snedvriden, vi angriper ett symptom? Om inte alla mår dåligt, betyder det då att det finns olika orsaker till fetma? Fast omvänt betyder detta med 20% att 80% av överviktiga har metabolt syndrom, så det finns anledning att slåss mot fetma i sig. Dessutom känner sig många nog obekväma med tiotals kilo i övervikt. Sedan tycker jag inte man ska se LCHF (eller andra dieter som utesluter spannmål, socker och omega-6) som i första hand recept på viktminskning, utan just recept på att må bra. Kommer viktminskning som en bieffekt är det desto bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Fast omvänt betyder detta med 20% att 80% av överviktiga har metabolt syndrom, så det finns anledning att slåss mot fetma i sig. Dessutom känner sig många nog obekväma med tiotals kilo i övervikt. Sedan tycker jag inte man ska se LCHF (eller andra dieter som utesluter spannmål, socker och omega-6) som i första hand recept på viktminskning, utan just recept på att må bra. Kommer viktminskning som en bieffekt är det desto bättre. Jo absolut, har själv kunnat tappa 12 kg är jättelycklig för det, men om människor tror att fetman är en primär orsak så kan boten bli fel. Det spelar ingen roll hur man går ner, utan det viktiga är att man går ner. T ex "hallonbåtar" eller vlcd-pulver. Jag har väninnor som närmar sig 60 och som tror att äta lite mindre men hålla kvar pasta, bröd inkl kaffebröd kommer att hjälpa dem . Ekvationen kommer helt enkelt aldrig att gå ihop, så länge fetma inte ses som en del av ett större metabolt problem. (Om nu resonemanget stämmer). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Jo absolut, har själv kunnat tappa 12 kg är jättelycklig för det, men om människor tror att fetman är en primär orsak så kan boten bli fel. Det spelar ingen roll hur man går ner, utan det viktiga är att man går ner. T ex "hallonbåtar" eller vlcd-pulver. Jag har väninnor som närmar sig 60 och som tror att äta lite mindre men hålla kvar pasta, bröd inkl kaffebröd kommer att hjälpa dem . Ekvationen kommer helt enkelt aldrig att gå ihop, så länge fetma inte ses som en del av ett större metabolt problem. (Om nu resonemanget stämmer). Där är vi till 100% överens. Hallonbåtar, pasta o kaffebröd ändrar inte kroppens hormonobalans. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts