Monitzzz Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Hej! Jag behöver er hjälp! Jag har ätit LCHF i ca 3 veckor men går upp i vikt! Är jag otålig eller gör jag nåt fel? Jag vet att detta inte är någon "quickfix" men med tanke på hur jag åt innan borde jag rasa i vikt Jag har ca 40 kilos övervikt, PCOS och har för högt blodsocker, har inte varit hos läkare och fått det konstaterat men jag hade graviditetsdiabetes när jag väntade min dotter för 5 år sedan och några veckor innan jul märkte jag att jag var olidligt törstig, kunde inte gå hemifrån utan att ha en flaska vatten med mig och drack jättemycket vatten varje dag. Hade inte en tanke på att det kunde vara diabetes innan jag sökte på google. Diabetes och PCOS var visst inte heller en ovanlig kombo! (Hade 14,7 i blodsocker 2,5 timme efter lunch. Låg på 12 ca innan frukost, nu är jag nere på 6-6,5 innan frukost.) Via google hittade jag även er här och har läst mycket den sista tiden. Här kommer förslag på hur en dag kan se ut i matväg... Frukost: Fil m hemmagjord LCHF musli + te med smör och grädde Lunch: Brieost, morötter, gurka Middag: Köttbullar, blomkålsmos och brunsås. Övrigt: Kaffe m mjölk, nötter Frukost: Gräddost m. smör, gurka, tomat, några skivor kallrökt skinka. Te m. smör och grädde Lunch: Kyckling m. sås. Stekt svamp, lök, sparris Middag: Falukorv, brysselkål m bacon, lök och grädde och philadelphiaost. Övrigt: Kaffe m. smör och grädde. Liten bit mörk choklad och nötter. Detta är två typiska dagar för mig. Någon dag har det blivit mer mörk choklad än jag önskat men inga jättemängder. Varför går jag upp i vikt? Någon som har en teori? Tacksam för all hjälp jag kan få Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Använd ett kalkylprogram ett tag (t ex matkalkyl.se) och skriv in allt du äter några dagar/veckor. ALLT. då bör du se vad du egentligen får i dig. Fil, nötter/fröer, ost osv kan innehålla en hel del kolhydrater utan att du är medveten om det. På vilken nivå vill du lägga dig, dvs hur mycket kolhydrater eftersträvar du? Du skriver inte hur mycket fett du äter på en dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monitzzz Posted February 20, 2014 Author Share Posted February 20, 2014 Nja vet inte riktigt vart jag ska ligga när det gäller kolhydrater men äter inget bröd, pasta, potatis mm som är kolhydrater för mig och det har faktiskt varit lättare än jag trodde sen vet jag ju att jag får i mig kolhydrater via resten av maten. Fett är jag kanske inte så bra på. Tar 1-2 tsk i kaffet eller teet, börjat med att bre smör på osten. Sen använder jag vispgrädde 40% om jag gör sås eller äter till bär. Fet creme fraishe mm. Steker grönsaker i smör och även köttet steks i smör. Har jag tex lövbiff så äter jag kryddsmör till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lovis Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Ät mer ägg, jag äter 2-4 ägg varje dag i stort sett. Då kan du ta bort en del som innehåller kolhydrater som morötter, nötter, fil och choklad och ändå bli mätt. Frukost kan vara 2 kokta ägg med 2 msk smör t ex. Och lunch kan du göra en omelett med champinjoner och lite ost på. Försök tänka att du ska äta riktig mat vid varje måltid, inte bara tillbehör som ost, skinkskivor nötter osv. Och vad innehåller såsen, mjöl? Då är det bättre att äta t ex bea eller majonnäs till kött och fisk. Eller ett gott kryddsmör. Sen kan det vara bra att hålla koll på kaffe och te, blir det många koppar med mjölk och grädde blir det också en del kolhydrater. Så, försök att få till maten. Tänk rena produkter och laga mat till varje måltid. Får du ner kolhydraterna så minskar också sötsuget och du behöver inte äta choklad och nötter varje dag. Lycka till 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Kolhydrater finns i det mesta som inte är kött och fett... ;-) T ex fil: ca 5 g KH/100 g. äter du 2 dl fil till frukost är det 10 g direkt... Muslin består väl av föer? t ex solrosfrön har 13 g KH/100. 2 matskedar (30 g) blir 4 g KH. Vispgrädde: 3g KH/100 g. en "skvätt" på 2 matskedar 1 g KH. Så redan frukosten kan ge dig 15 g KH. Vill du gå ner i vikt kanske du bör äta max 20 g KH per dag? falukorv innehåller t ex ca 4 g KH/100 g - hur mycket äter du av den? morötter: 9 g KH/100 g... nötter. paranötter, 3 g KH/100g, mandlar 13 g KH/100g Det summerar sig, vet du! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monitzzz Posted February 20, 2014 Author Share Posted February 20, 2014 Ät mer ägg, jag äter 2-4 ägg varje dag i stort sett. Då kan du ta bort en del som innehåller kolhydrater som morötter, nötter, fil och choklad och ändå bli mätt. Frukost kan vara 2 kokta ägg med 2 msk smör t ex. Och lunch kan du göra en omelett med champinjoner och lite ost på. Försök tänka att du ska äta riktig mat vid varje måltid, inte bara tillbehör som ost, skinkskivor nötter osv. Och vad innehåller såsen, mjöl? Då är det bättre att äta t ex bea eller majonnäs till kött och fisk. Eller ett gott kryddsmör. Sen kan det vara bra att hålla koll på kaffe och te, blir det många koppar med mjölk och grädde blir det också en del kolhydrater. Så, försök att få till maten. Tänk rena produkter och laga mat till varje måltid. Får du ner kolhydraterna så minskar också sötsuget och du behöver inte äta choklad och nötter varje dag. Lycka till Tack! Ja det där med kolhydraterna hade jag ju inte riktigt koll på märker jag Det verkar som jag inte tål ägg, i alla fall inte kokta, sedan jag opererade bort gallan för nåt år sedan. Jag har inga problem om jag ätit tex pannkaka men just kokt ägg får jag mega-kramper av. Lite trist då jag gillar ägg. Om jag vågar ska jag göra omelett och se om det fungerar det är ju jättebra frukost och lunch. Nä jag har inte mjöl i såsen, använder philadelphiaost som någon på denna sidan rekommenderade för att få den lite tjock. Ja lite att fundera på har jag fått nu! Tack snälla! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Tack! Ja det där med kolhydraterna hade jag ju inte riktigt koll på märker jag Det verkar som jag inte tål ägg, i alla fall inte kokta, sedan jag opererade bort gallan för nåt år sedan. Jag har inga problem om jag ätit tex pannkaka men just kokt ägg får jag mega-kramper av. Lite trist då jag gillar ägg. Om jag vågar ska jag göra omelett och se om det fungerar det är ju jättebra frukost och lunch. Nä jag har inte mjöl i såsen, använder philadelphiaost som någon på denna sidan rekommenderade för att få den lite tjock. Ja lite att fundera på har jag fått nu! Tack snälla! Du kanske skulle kunna testa att äta bara lite kokt ägg och sen öka allteftersom. En del som har opererat bort gallblåsan får göra så med fettet, lite i början och öka på till dess kroppen har vant sig med större mängder 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Tänk även på att din kropp inte har ställt in sig på fettförbränning efter bara tre veckor. Det kan vara bra att minska på KH efterhand för att undvika omställningsbesvär och som Syster säger, vänja gallan vid mer fett i maten. Som sagt, försök att räkna lite på vad du äter även om det är tjatig.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Jag tycker din mat ser het okej ut (hoppa över mjölken i kaffet). för mig tog de ungefär 3 månader innan de började hända nått på vågen. Glöm inte att det är bättre att mäta midjemått, men vet ju aldrig om de kan vara muskler som ökat? Några idéer som funkat för mig: 1. En viktig del är att slappna av och sova så man får ner stresshormonerna i kroppen. 2. Undersök om du slentrianäter utan att egentligen behöva det. Många, inklusive mig själv hoppar över tex frukost och låter första målet på dagen bli lunch. En stoooor myt att frukosten skulle vara det viktigaste målet på dagen. Lite samma idé är att testa att krympa ditt "ätfönster" under dagen. 3. Ge det några månader och kolla vikten max någon gång i veckan. 4. mejerifritt funkar för många. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Du är diabetiker.. med de blodsockervärdena.. såvida det inte var en engånsföretelse! Men.. lika bra att du upptäckt detta i tid.. för då kan du lägga om kosten så att du slipper ta insulin längre fram. Här har du ett excempel! No starch, no sugar! http://www.fitintegrity.com/uploads/9/5/1/6/9516119/no_sugar_no_starch_diet.pdf Här har du lite inspiration och nya recept! http://www.kostradgivarna.se/veckomeny/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Hej! Det kan också ha lite att göra med hur mycket du har misshandlat din kropp med jojobantning förut. Om man har gjort det kan det ta tid innan man får snurr på vågen. Att våga äta fett brukar vara bra, men jag förstår att det kan vara tjurigt med gallan. PCOS kan ju också stöka till det.. I första hand måste du nog få koll på ditt blodsocker, så följer nog vikten med vartefter. Neråt, alltså Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Jag hade problem med gallan, 2:a veckan. Men nu känner jag inte av den alls. Innan jag började hade jag uppstötningar var och varannan dag.. Ingenting numera. Och jag är fortfarande nybörjare, startade 7 januari. Lycka till! Kommer att gå bra. Jag har inte rasat precis, men jag känner mig lättare och midjan har minskat med 10 cm. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monitzzz Posted February 21, 2014 Author Share Posted February 21, 2014 Tack snälla för era svar! Bra tips att vänja kroppen / gallan vid ägg och äpple, har jag inte ens tänkt på. Fettet verkar jag inte ha problem med eller så kanske jag äter för lite fett Ja jag har misshandlat min kropp rätt bra, Viktväktarna, Nutrilett, Xtravaganza mm mm så som jag har läst här förstår jag att det kan ta tid men jag trodde inte jag skulle gå upp i vikt Ha en underbar fredag alla! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Jag kan oxå få problem med kokt ägg ibland.. det känns som om de lägger sig på tvären! Ett knep är att mosa ägget med mycket smör.. eller så gör man äggröra/omelet.. med mycket smör såklart! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Jag kan oxå få problem med kokt ägg ibland.. det känns som om de lägger sig på tvären! Ett knep är att mosa ägget med mycket smör.. eller så gör man äggröra/omelet.. med mycket smör såklart! 2 kokta Varma ägg med 15 gram Smör mosas tillsammans med Örtsalt.. Gött! Kallas visst för Munavoita på finska = Äggsmör 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monitzzz Posted March 3, 2014 Author Share Posted March 3, 2014 Tack för alla svar! Från att nästan aldrig ätit frukost är jag nu vrålhungrig på morgonen! MEN vad äter man till frukost? För mig har det mest blivit en påläggstallrik och det känns ju inte riktigt ok. I helgen har jag försiktigt börjat äta ägg, ca 1/2 och nästan bara vitan och så kaviar till. Ska utöka detta så smått. Vad äter ni, om ni äter frukost? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 Frukost? Varannan dag ägg o bacon *mnomnomnom* Varannan filmjölk eller youghurt med grädde i, och lingonsylt (hemkokt, osötad). Alltid en rejäl balja kaffe med mjölk. Annars vaknar jag inte.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 Om jag äter frukost kan det ofta bli tinade blåbär+ lingon med chiafröpudding (1,5 msk chiafrön+3 msk kokosflingor+1 dl omröres ngr ggr och får stå i kylen över natten), kokospannkakor från helgens brunch, frökex med mkt bregott eller så kan det bli en näve mandlar med kaffe när jag kommit till jobbet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 Om du bara äter vitan på ägget får du inte i dej tillräckligt med fett. Tycker du inte om kokta ägg? Vad sägs om en fluffig äggröra med grädde i i stället då? Eller om det är svårt att få ner ägg ta en portion av gårdagens rester? Rysk youghurt med kokosflingor, vaniljpulver och lite nötter är ju bra frukost om du tål mejerier. Min nya favorit är Kavlis ekologiska majonnäs. En halv burk tonfisk hopgeggad med majonnäs (och ett kokt ägg till) är jättegott. Maken brukar äta "kattmat" (jag tycker makrill i tomatsås luktar likadant som våra katters burkmat) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monitzzz Posted March 3, 2014 Author Share Posted March 3, 2014 Jo jag älskar kokt ägg men efter det att jag opererat bort gallblåsan får jag kramp om jag äter kokt ägg, kan även få av äpplen. Jag tror att jag ätit stekt ägg och äggröra efter det att jag opererades och att det gick bra men jag har inte provat efter det att jag blev jättedålig efter att jag ätit kokt ägg. Men nu har jag börjat i lite skala efter ett tips här i forumet Kanske är det ägg-gulan som är retar gallan mest om det är den som är fetast Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 Träna då i småportioner, eftersom ägg är så näringstät och bra mat. Äggvitan innehåller bara protein, så den tål du garanterat. Men du måste få i dej tillräckligt med fett, så du får prova med annat då. En ostskiva med smör på? (sk PUMA - Pålägg Utan MAcka) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts