Jump to content

Söker insulinmätare!

MartinaJ

Recommended Posts

Hej!

Jag har letat efter insulinmätare väldigt länge nu, men jag ger snart upp. Det verkar helt enkelt inte finnas! Är det någon som har diabetes här och har fått sitt insulin mätt någongång? Hur gjordes detta i så fall?

Finns det någon lite device som mäter insulin, eller är det bara ELISA array-tester som gäller?

Jag får mitt c-peptid mätt hos min läkare....Jag har fått honom med på (tjatat mig till :) ) att mäta detta én gång pr år (jag går til diabets/hälsokontroll hos honom 4 ggr pr år). Han tycker att det är onödigt, men jag vill veta om jag fortfarande producerar egen insulin. Då tycker jag att jag inte behöver injicera insulin - och kan använda min energi på att minimera kh i maten och forsöka minska insulinresistensen.

Jag tror hans modstånd delvis är ekonomisk och delvis är hann konsekvent "medicin-man" :). Vad jag vet finns inga hem-mätare till detta

Jag får mitt c-peptid mätt hos min läkare....Jag har fått honom med på (tjatat mig till :) ) att mäta detta én gång pr år (jag går til diabets/hälsokontroll hos honom 4 ggr pr år). Han tycker att det är onödigt, men jag vill veta om jag fortfarande producerar egen insulin. Då tycker jag att jag inte behöver injicera insulin - och kan använda min energi på att minimera kh i maten och forsöka minska insulinresistensen.

Jag tror hans modstånd delvis är ekonomisk och delvis är hann konsekvent "medicin-man" :). Vad jag vet finns inga hem-mätare till detta

Har värdet ökat eller minskat över tid? Finns det referensvärden att jämföra med eller hur värderar man provet?

Hej!

Jag har letat efter insulinmätare väldigt länge nu, men jag ger snart upp. Det verkar helt enkelt inte finnas! Är det någon som har diabetes här och har fått sitt insulin mätt någongång? Hur gjordes detta i så fall?

Finns det någon lite device som mäter insulin, eller är det bara ELISA array-tester som gäller?

Varför vill du mäta inusulin?

Och nä, det finns inte. Blodsockermätare finns. Dessutom lär det inte vara så intressant att mäta insulin, eftersom det bryts ned på några minuter.

Har värdet ökat eller minskat över tid? Finns det referensvärden att jämföra med eller hur värderar man provet?

Jag har just fått mätt c-peptid för andra gången - får resultatet i kommande vecka - och kan då återvända här med jämnförelse till mätningen för ett år sen. Den enda mätningen hidtills viste att jag har normal insulinproduktion. Jag hade värdet 0.46 och referensrammen är 0.21 - 1.1.

Min läkare anser att detta har ingen betydelse: jag har diabetes och bör medicineras sådan och sådan. Punkt.

Jag anser att så länge jag har normal insulinproduktion bör jag fokusera på at göra vad jag kan för att inte belasta min krop med mycket kh och forsöka förbättra min insulinkänslighet. Annorlunda vill det förhålla sig om provet en dag visar att min egenproduktion är för låg eller har upphört.

Detta är helt min egen fundering, konklusion och målsättning - gott hjälpt av bl.a. detta forum.

Jag vill gärna komplementera lite. Jag vill ge min läkare stort beröm. För även om han är  "medicin-man" helt egenom, så kan jag bara berömma hans sätt att bemöta mig. Han säger vad han tycker - och gör sen sån jag önskar.... och sen ler vi lite till varandra :)

• Like 3

Min insulinproduktion beror på vad jag äter, med lchf räcker produktionen för att normalisera blodsockret. Om jag skulle äta mer KH och överskott av proteiner skulle säkert produktionen öka en del och blodsockret hållas i schack tills en dag jag skulle överskrida mitt tolerans och få tillbaka mitt diabetes 2 som jag haft i remission med lchf 6 år nu.

• Like 2

Min insulinproduktion beror på vad jag äter, med lchf räcker produktionen för att normalisera blodsockret. Om jag skulle äta mer KH och överskott av proteiner skulle säkert produktionen öka en del och blodsockret hållas i schack tills en dag jag skulle överskrida mitt tolerans och få tillbaka mitt diabetes 2 som jag haft i remission med lchf 6 år nu.

Vet du möjligtvis vad för mat/dryck som jag bör unvika om vill slippa höga insulinnivåer. Mejerier är uteslutet, men hur är det med kaffe?

För mycket proteiner är heller inte bra. Man som höjer bs, höjer väl automatiskt insulinet. Sen så säger J. Fung att viss mat höjer insulinet men inte blodsockret. Vilken då?

Kan du vara säker på detta? Enligt vad jag läst mig fram till, så finns det flera former för diabetes, andra än D1 (ingen egenproduktion av insulin) och D2 (producerar insulin, men har resistens).

Tänker främst på LADA diabetes (finns även adra, mer sällsynta varianter). I denna wiki-artikeln står att över 50% av de som diagnosticeras som d2 i verkligheten har LADA. Specielt (men inte enbart) de som är normalviktiga (bl.a. jag). LADA kallas också för D1,5. Problematiken med LADA är bl.a. att insulinproduktionen med tiden upphõr.

Det är bl.a. detta som gör att jag vill ha koll på hur det är med min egeninsulin.

http://en.wikipedia.org/wiki/Latent_autoimmune_diabetes_of_adults

Det finns ju en del att söka om olika råvarors insulinindex. Men som med alla hormoner kanske det lägsta är inte det bästa. Det som jag försöker begränsa i min diet är det som orsakar insulin- och/eller leptinresistens, som till exempel fruktos. Fruktos höjer ju inte blodsocker. Jag undviker också Omega6 växtoljor etc.

Men vi är olika, jag är väldigt kolhydratkänslig, en frisk ung man/kvinna tål mycket mer.

Carl August, visst finns det olika sorter av diabetes, och om inte jag skulle klara mitt blodsockernivåer med bara strikt lchf skulle LADA diagnosen kanske vara aktuell. Nu har mitt insulinresistens gått ner så mycket att det egna insulinproduktionen räcker, det klart att det är bra att mäta c-peptider men det går inte som jag vet att mäta hemma.

Men behovet och produktionen av insulin påverkas ju av vad vi äter. Det ser ju diabetes 1 patienter också, de styr ju hur mycket insulin de skall använda av beräkningar vad de äter.

• Like 2

Jag tycker att det funkar rätt bra med blodsockermätare. Om man äter LCHF och kollar att inte blodsockret stiger nämvärt efter måltid klarar man nog av att hantera insulinet. Jag tycker att det bättre att mäta tre kvart till en timme efter måltid om man vill ha koll på den maximala belastningen.

• Like 1

Jag tycker att det funkar rätt bra med blodsockermätare. Om man äter LCHF och kollar att inte blodsockret stiger nämvärt efter måltid klarar man nog av att hantera insulinet. Jag tycker att det bättre att mäta tre kvart till en timme efter måltid om man vill ha koll på den maximala belastningen.

Jo jo, men varför göra det enkelt.......när man nu kan göra det mera krångligt?  :lol:

• Like 1

• 2 weeks later...

Egenmätning av insulin finns ännu inte men kommer säkert med tiden?

Sannolikt blir det en trådlös och kontinuerlg medelvärdesbildande mätning av puls, blodsocker och insulin direkt i våra smartphones,,,

I USA finns numera "hemma"-utrustning för att mäta långtidssocker, finns oxå på en del apotek men såvitt jag känner till har dessa ännu för dålig noggrannhet för att vara användbara men utveckligen av både teknik och diabetes går snabbt numera!

Om man kunde mäta insulinet skulle många diabetiker upptäckas i tid. Nu tas oftast fasteblodsockret vilket är det sista tecknet på diabetes,,,

• 6 years later...