Bengt Nilsson Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Karl Hultén skriver på sin blogg om LPS Vad man visade i den här studien var att man kunde härma effekterna av en fettmaskapande diet bara genom att injicera ett bakteriefragment som heter LPS i råttornas blod och de blev feta trots att deras diet inte var fettmaskapande. Vad studien också visade var att man hittar LPS i blodet hos överviktiga råttor som blivit feta av en fettmaskapande diet. Läs vidare här: Så blir du fet av läckande tarm Sedan kan man även läsa om spannmål 7 goda skäl att undvika spannmål (1 av 2) 7 goda skäl att undvika spannmål (2 av 2) 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Är det någon som kan något om läckande tarm härinne? Läste inlägget som Bengt refererar till ovan. Kan en läckande tarm läka så att individen får tillbaka känsligheten för insulin och leptin? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Är det någon som kan något om läckande tarm härinne? Läste inlägget som Bengt refererar till ovan. Kan en läckande tarm läka så att individen får tillbaka känsligheten för insulin och leptin? Hultén skriver om hur man läker tarmen här nedan. Jag blev mkt bättre i mina ledbesvär när jag minimerade mejeriprodukter (utom smör) och käkade probiotika, jag valde att äta mkt surkål och kimchi. Tur att jag tycker det är så himla gott. :-) http://karlhulten.se/sa-laker-du-en-lackande-tarm-2/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Per Wikholm Posted February 20, 2014 Popular Post Share Posted February 20, 2014 Mycket bra artiklar av Karl Hultén! Generellt så tror jag att LCHF-rörelsen har mycket att lära om just vår hur vår tarmhälsa påverkar övrig hälsa. Den överförenklade bilden av att det bara handlar om kolhydrater och insulin tror jag är fel. En stor del av problematiken vad gäller såväl övervikt som andra folksjukdomar handlar sannolikt om de antinutrienter som finns i spannmål och baljväxter. Föda som ingen annan primat äter. 12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Mycket bra artiklar av Karl Hultén! Generellt så tror jag att LCHF-rörelsen har mycket att lära om just vår hur vår tarmhälsa påverkar övrig hälsa. Den överförenklade bilden av att det bara handlar om kolhydrater och insulin tror jag är fel. En stor del av problematiken vad gäller såväl övervikt som andra folksjukdomar handlar sannolikt om de antinutrienter som finns i spannmål och baljväxter. Föda som ingen annan primat äter. Du tänker då på hur antinutrienterna rubbar tarmfloran mot vad som varit det "naturliga"? Håller med om att det är ett spännande och lovande område, som vi kommer lära oss mycket om. Jag började ta probiotika med 14 olika bakteriestammar för sex veckor sedan, samtidigt som jag ökade på intaget av salladsgrönsaker. Placebo eller inte så upplever jag i alla fall att magen sköter sig ännu bättre nu, och då var det ändå en rejäl (och oväntad!) förbättring när jag började med paleo/LCHF för drygt två år sedan. Min tanke är att efter många decennier i spannmåls och sockerträsket hade jag inte alla de nyttiga små liven i tarmen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisabet Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Jag började ta probiotika med 14 olika bakteriestammar Vilken probiotika tar du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Vilken probiotika tar du? Denna: http://stockholmnt.tictail.com/product/bio-kult-probiotika Två om dagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 I en frisk tarm finns det mellan några hundratal till tusental olika stammar med bakterier Varenda människas mage är egentligen ett eget komplett ekosystem Jag har svårt att tro att man kommer åt obalanser genom att tex dricka en probiotisk dryck med ett par bakteriarter varje morgon som mejeriindustrin vill få oss att tro Det är nog ungefär lika lätt att ändra sin tarmflora med det som det är att försöka ändra fågelbestånden i norrland genom att släppa ut ett par papegojor i skogen någon gång per vecka Vill man göra en permanent förbättring måste man nog ändra hela sin kost Man behöver svälta sjukdomsframkallande arter Man behöver få in de välgörande sorterna och då troligen inte bara ett par sorter utan kanske hundratals nya arter Sen måste även dessa få rätt sorts mat för att kunna etablera sig Med det sagt tror jag att man kan nå verkliga och stora hälsofördelar om man kan skaffa sig en optimal tarmflora 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 För att rädda patienter med totalt havererad tarmflora har man börjat med försök att transplantera hela tarmfloror från friska till de drabbade Fekalietransplantation eller "skitlavemang" kanske det rätta namnet är Även om man kan se risker med detta (Man får ju en helt annan människas bakterieuppsättning) har metoden redan räddat livet på flera väldigt sjuka människor http://www.vetenskaphalsa.se/fritt-fram-for-diarrebakterier-nar-tarmfloran-slagits-ut/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 För att rädda patienter med totalt havererad tarmflora har man börjat med försök att transplantera hela tarmfloror från friska till de drabbade Fekalietransplantation eller "skitlavemang" kanske det rätta namnet är Även om man kan se risker med detta (Man får ju en helt annan människas bakterieuppsättning) har metoden redan räddat livet på flera väldigt sjuka människor http://www.vetenskaphalsa.se/fritt-fram-for-diarrebakterier-nar-tarmfloran-slagits-ut/ Det bästa är tydligen om donatorn är en som lever nära, helst i samma hushåll, för då har man en liknande tarmflora 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 I en frisk tarm finns det mellan några hundratal till tusental olika stammar med bakterier Varenda människas mage är egentligen ett eget komplett ekosystem Jag har svårt att tro att man kommer åt obalanser genom att tex dricka en probiotisk dryck med ett par bakteriarter varje morgon som mejeriindustrin vill få oss att tro Det är nog ungefär lika lätt att ändra sin tarmflora med det som det är att försöka ändra fågelbestånden i norrland genom att släppa ut ett par papegojor i skogen någon gång per vecka Vill man göra en permanent förbättring måste man nog ändra hela sin kost Man behöver svälta sjukdomsframkallande arter Man behöver få in de välgörande sorterna och då troligen inte bara ett par sorter utan kanske hundratals nya arter Sen måste även dessa få rätt sorts mat för att kunna etablera sig Med det sagt tror jag att man kan nå verkliga och stora hälsofördelar om man kan skaffa sig en optimal tarmflora Det har du säkert rätt i. Den sorten jag länkade till ovan är den med flest typer jag funnit. Och så mycket grönsaker som de kan leva på! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Probiotika-lavemang ett annat sätt. Googla "probiotic enema". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Studie: ALLA får läckande tarm av gluten! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Studie: ALLA får läckande tarm av gluten! Man kan ju undra hur den studien är upplagd. Matar dom möss med enbart gluten så blir det ju inte samma sak som att äta spannmål. Så länge folk åt grovt surdegsbakat bröd så hade dom inte speciellt mycket livsstilssjukdomar. Jag är väldigt skeptisk till att spannmål är skadligt för alla. Däremot är jag övertygad om att den spannmål som storproduceras idag är en undermålig produkt. Både sorter och odlingsmetoder har betydelse för näringsinnehållet. Dessutom innehåller spannmål ganska mycket kadmium. Tyvärr även den ekologiska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Jag är väldigt skeptisk till att spannmål är skadligt för alla. Jag förstår att det verkar märkligt, eftersom så många människor äter spannmål till synes utan att skadas. Men om detta är sant så bildas läckage i alla människors tarm: "CONCLUSIONS:Based on our results, we concluded that gliadin activates zonulin signaling irrespective of the genetic expression of autoimmunity, leading to increased intestinal permeability to macromolecules." "SLUTSATSER: Baserat på våra resultat, drog vi slutsatsen att gliadin aktiverar zonulinsignalering oberoende av en autoimmunitets genetiska uttryck, vilket leder till högre grad av läckande tarm avseende makromolekyler". Det verkar rimligt att det kan vara sant, som jag bedömer det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Man kan ju undra hur den studien är upplagd. Matar dom möss med enbart gluten så blir det ju inte samma sak som att äta spannmål. Så länge folk åt grovt surdegsbakat bröd så hade dom inte speciellt mycket livsstilssjukdomar. Jag är väldigt skeptisk till att spannmål är skadligt för alla. Däremot är jag övertygad om att den spannmål som storproduceras idag är en undermålig produkt. Både sorter och odlingsmetoder har betydelse för näringsinnehållet. Dessutom innehåller spannmål ganska mycket kadmium. Tyvärr även den ekologiska. Alla får TEMPORÄRT läckande tarm, eller uttryckt på ett annat sätt, temporärt försvagad tarmbarriär. Men det läker snabbt efter varje måltid om du är frisk. Hos vissa så läker det inte och bidrag till sjukdomstillstånd. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Jag förstår att det verkar märkligt, eftersom så många människor äter spannmål till synes utan att skadas. Men om detta är sant så bildas läckage i alla människors tarm: "CONCLUSIONS:Based on our results, we concluded that gliadin activates zonulin signaling irrespective of the genetic expression of autoimmunity, leading to increased intestinal permeability to macromolecules." "SLUTSATSER: Baserat på våra resultat, drog vi slutsatsen att gliadin aktiverar zonulinsignalering oberoende av en autoimmunitets genetiska uttryck, vilket leder till högre grad av läckande tarm avseende makromolekyler". Det verkar rimligt att det kan vara sant, som jag bedömer det. Jo men det har ju stor betydelse hur studien är gjord. Det finns ju studier där dom tagit ren fruktos och dragit slutsatser och sedan tror en del att frukt ger samma effekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Jo men det har ju stor betydelse hur studien är gjord. Det finns ju studier där dom tagit ren fruktos och dragit slutsatser och sedan tror en del att frukt ger samma effekt. Frukt innehåller inte gliadin... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Jo men det har ju stor betydelse hur studien är gjord. Det finns ju studier där dom tagit ren fruktos och dragit slutsatser och sedan tror en del att frukt ger samma effekt. Så här skriver det om metoden: "Both ex vivo human small intestines and intestinal cell monolayers were exposed to gliadin, and zonulin release and changes in paracellular permeability were monitored in the presence and absence of zonulin antagonism." Alltså, de exponerade både tunntarm som tagit från människa till lab samt endotelium (skikt en cell tjockt som finns runt tarmen) för gliadin. Så mätte de både zonulin-utsläpp samt endoteliums genomsläpplighet. För mig låter det som en vettig metod. Jag har läst om det de senaste månaderna samt sett ett par föreläsningar, där jag inte hänger med på all biokemi, men som sagt det verkar inte så tossigt alls... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Så här skriver det om metoden: "Both ex vivo human small intestines and intestinal cell monolayers were exposed to gliadin, and zonulin release and changes in paracellular permeability were monitored in the presence and absence of zonulin antagonism." Alltså, de exponerade både tunntarm som tagit från människa till lab samt endotelium (skikt en cell tjockt som finns runt tarmen) för gliadin. Så mätte de både zonulin-utsläpp samt endoteliums genomsläpplighet. För mig låter det som en vettig metod. Jag har läst om det de senaste månaderna samt sett ett par föreläsningar, där jag inte hänger med på all biokemi, men som sagt det verkar inte så tossigt alls... Problemet är att om man plockar ut enskilda substanser ur maten och provar på enbart dom så är det inte alls säkert att det blir samma effekt som när ämnena ingår i ett livsmedel. Järn ingår t ex i kött och jag mår bra av kött men jag kan inte äta järn om det ingår i tabletter. Det mår jag skit av. Fruktos i fri form har inte samma effekt som fruktos när det ingår i frukt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Problemet är att om man plockar ut enskilda substanser ur maten och provar på enbart dom så är det inte alls säkert att det blir samma effekt som när ämnena ingår i ett livsmedel. Järn ingår t ex i kött och jag mår bra av kött men jag kan inte äta järn om det ingår i tabletter. Det mår jag skit av. Fruktos i fri form har inte samma effekt som fruktos när det ingår i frukt. Det är ju en viktigt poäng. Men när gliadinet når den relevanta delen av tarmen är proteinet så smält som det kan, givet de enzymer mm vi har, liksom övrig mat också är väldigt sönderdelad. Hade man haft med övrig mat i dessa experiment, kunde man å andra sidan kanske inte veta att det var just gliadin som orsakade tarmläckaget. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Problemet är att om man plockar ut enskilda substanser ur maten och provar på enbart dom så är det inte alls säkert att det blir samma effekt som när ämnena ingår i ett livsmedel. Järn ingår t ex i kött och jag mår bra av kött men jag kan inte äta järn om det ingår i tabletter. Det mår jag skit av. Fruktos i fri form har inte samma effekt som fruktos när det ingår i frukt. Frågan är om det ändrar hur kosten reagerar med tarmbarriären. Fruktos i frukt har inte samma effekt på blodsocker och dyl. men det beror väl på 1) fruktos i frukt går inte a dosera i samma mängder som juice 2) fiberna gör upptaget långsammare. Men upptas gör det ju. Forskningen säger ju inget om hur gliadin påverkar kroppen efter att det har passerat tarmbarriären, utan bara vad dom har sett händer vid interaktion med tarmbarriären. Tarmbarriären har ju en enorm yta, så det verkar inte så otroligt att man kan studera varje molekyl för sig, dvs att interaktionen med tarmbarriären lokalt bestäms av molekylen och den tarmyta den möter. Men det är en bra fråga. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Frågan är om det ändrar hur kosten reagerar med tarmbarriären. Fruktos i frukt har inte samma effekt på blodsocker och dyl. men det beror väl på 1) fruktos i frukt går inte a dosera i samma mängder som juice 2) fiberna gör upptaget långsammare. Men upptas gör det ju. Forskningen säger ju inget om hur gliadin påverkar kroppen efter att det har passerat tarmbarriären, utan bara vad dom har sett händer vid interaktion av tarmbarriären. Tarmbarriären har ju en enorm yta, så det verkar inte så otroligt att man kan studera varje molekyl för sig, dvs att interaktionen med tarmbarriären lokalt bestäms av molekylen och den tarmyta den möter. Men det är en bra fråga. Som så ofta när det gäller vår biologi så landar det i att vi var och en måste väga den information vi kan finna och besluta oss för ett personligt förhållningssätt. Hur jag förhåller mig till gluten är väl känt vid det här laget 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Problemet är att om man plockar ut enskilda substanser ur maten och provar på enbart dom så är det inte alls säkert att det blir samma effekt som när ämnena ingår i ett livsmedel. Järn ingår t ex i kött och jag mår bra av kött men jag kan inte äta järn om det ingår i tabletter. Det mår jag skit av. Fruktos i fri form har inte samma effekt som fruktos när det ingår i frukt. Det finns inte många människor som mår bra av järntabletter, de flesta mår skit av dem, som du säger Magvärk, förstoppning och illamående upplever väldigt många. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Det är ju en viktigt poäng. Men när gliadinet når den relevanta delen av tarmen är proteinet så smält som det kan, givet de enzymer mm vi har, liksom övrig mat också är väldigt sönderdelad. Hade man haft med övrig mat i dessa experiment, kunde man å andra sidan kanske inte veta att det var just gliadin som orsakade tarmläckaget. Det jag menar är att det kanske finns andra ämnen i det livsmedel man äter som påverkar så att det negativa inte händer. Om man t ex skulle plocka ut ett enskilt ämne i kaffe så kanske det också skulle kunna orsaka problem som det inte orsakar när man dricker kaffe. Det har t ex visat sig i studer där man gett människor tillskott i forma av vitamin A och betakaroten att rökare fick cancer av dom ämnena men det är inte farligt för rökare att äta morötter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Det finns inte många människor som mår bra av järntabletter, de flesta mår skit av dem, som du säger Magvärk, förstoppning och illamående upplever väldigt många. Ja och inte drar man slutsatsen att man skall sluta äta livsmedel som innehåller järn på grund av det. Jag får diarré av järntabletter men inget av det du nämner så man reagerar olika. När jag av en terapeut fick ett mineraltillskott så drömde jag varje natt att jag åt glas. Jag hade inte kollat så noga på burken så tänkte inte på att det innehöll järn men jag fick en känsla av att något med tillskottet inte var bra. Nästa gång hos terapeuten så nämnde jag att jag hade en känsla av att något inte var bra för mig och att det kanske var järnet. - Jaha sa hon. Det finns en likadan utan järn eftersom en del inte mår bra av det som innehåller järn. Jag blev ganska paff men med det nya preparatet drömde jag inte mer att jag åt glas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Gliadin är ett i gluten förekommande glykoprotein. Gliadin spelar en viktig roll vid sjukdomen celiaki, eftersom det är gliadin som utlöser den antikroppsrektion som orsakar de förceliaki karaktäristiska skadorna på tunntarmens slemhinna. http://sv.wikipedia.org/wiki/Gliadin På fördraget om gluten som jag var på i torsdag så förklarade Tom O'brien att tester för celiaki endast är tillförlitliga om villi helt har blivit "nedslitna". Så man har inget tillförlitligt test för de som ännu inte är så långt i sin sjukdom att villi försvunnit, eller de där antikropparna attackerar andra organ (tex nervsystemet). Det betyder inte att ALLA problem är kopplade till gluten, men det verkar så vanligt och ha så svåra konsekvenser att det är värt att ställa sig frågan. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Gliadin är ett i gluten förekommande glykoprotein. Gliadin spelar en viktig roll vid sjukdomen celiaki, eftersom det är gliadin som utlöser den antikroppsrektion som orsakar de förceliaki karaktäristiska skadorna på tunntarmens slemhinna. http://sv.wikipedia.org/wiki/Gliadin På fördraget om gluten som jag var på i torsdag så förklarade Tom O'brien att tester för celiaki endast är tillförlitliga om villi helt har blivit "nedslitna". Så man har inget tillförlitligt test för de som ännu inte är så långt i sin sjukdom att villi försvunnit, eller de där antikropparna attackerar andra organ (tex nervsystemet). Det betyder inte att ALLA problem är kopplade till gluten, men det verkar så vanligt och ha så svåra konsekvenser att det är värt att ställa sig frågan. Hur skiljer man det han syftar på från tarmproblem som tillfälligt gör att man inte tål gluten? När tarmen är skadad av andra orsaker så är det ju vanligt att man bli känslig för gluten men så fort tarmen är som vanligt igen så tål man gluten igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Hur skiljer man det han syftar på från tarmproblem som tillfälligt gör att man inte tål gluten? När tarmen är skadad av andra orsaker så är det ju vanligt att man bli känslig för gluten men så fort tarmen är som vanligt igen så tål man gluten igen. Ja, om tarmbarriären är "otät" kan molekyler läcka in i blodet som inte är smälta ordentligt. Men jag tror man menar att ingen människa egentligen kan smälta gluten, men om en tarmbarriär är intakt och man inte har utvecklat antikroppar så gör det ingen skada. Sen är många symptom på glutenintolerans inte lokaliserade i magen, det känns inte som allergier, vilket gör det svårt att koppla symptomen till problem med viss mat. Huvudvärk, depression, neurologiska symptom är exempel på sånt. Han berättade om sin italienska farmor som hade haft förhöjda levervärden men annars kärnfrisk. Hennes doktor sa åt henne att sluta dricka alkohol. Hon drack inget alkohol. Hon blev plötsligt väldigt sjuk och när de kom till sjukhuset upptäckte de att bara 4% av lever var frisk. Det visade sig efter mycket om och men att hon hade celiaki. Ett tecken på just glutenintolerans är förhöjda levervärden. Det kan inte betonas nog; många symptom på glutenintolerans är inte lokaliserade till magen. Det betyder inte att alla diffusa symptom beror på gluten, men det är värt att testa. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Nedanstående symptom finns på Vårdguiden. Vanliga symtom är trötthet diarré, gaser och buller i magen viktnedgång blodbrist med järnbrist och brist på vitaminerna B12 och folsyra blåsor i munnen värk i skelettet svårigheter att få barn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Nedanstående symptom finns på Vårdguiden. Vanliga symtom är trötthet diarré, gaser och buller i magen viktnedgång blodbrist med järnbrist och brist på vitaminerna B12 och folsyra blåsor i munnen värk i skelettet svårigheter att få barn. På celiaki eller glutenintolerans? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 På celiaki eller glutenintolerans? Glutenintolerans, kommer härifrån http://www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Glutenintolerans/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Att dom inte skriver förhöjda levervärden! Vad ska dom skriva? Att celiaki patienter löper XXX så stor risk att drabbas av hjärt och kärlsjukdomar? Depression? Autoimmuna åkommor? Att Celiaki patienter uppvisar skador på hjärnan som liknar de vid MS? Ataxia? Man mår inget bra, med det finns tecken som en läkare kan leta efter. Men jag tror att i och med att symptomen kan uppträda på andra ställen en magen så känner inte många läkare till detta. Dom har inte läst dessa studier då de publiceras i andra tidskrifter än deras fält. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 "Olämpligt att på egen hand pröva mat utan gluten Många tycker att de har besvär som tyder på glutenintolerans och vill pröva att äta mat utan gluten för att må bättre. Men det är ingen bra lösning eftersom även många som tål gluten upplever en tillfällig förbättring när de börjar äta glutenfri kost, och för dem som verkligen har glutenintolerans kan diagnosen och den rätta behandlingen försenas." Det här låter ju helknäppt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Från 1177? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Från 1177? Ja, den länk du gav? Dom säger att det är inte bra att prova en glutenfri kost därför att även de som inte är glutenintoleranta kan må bättre? Lägg till det att testerna i Sverige mycket väl kan ge falska svar... Nej, det är inte fel på folks erfarenheter, det är fel på testet. Duh. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Ja, om tarmbarriären är "otät" kan molekyler läcka in i blodet som inte är smälta ordentligt. Men jag tror man menar att ingen människa egentligen kan smälta gluten, men om en tarmbarriär är intakt och man inte har utvecklat antikroppar så gör det ingen skada. Sen är många symptom på glutenintolerans inte lokaliserade i magen, det känns inte som allergier, vilket gör det svårt att koppla symptomen till problem med viss mat. Huvudvärk, depression, neurologiska symptom är exempel på sånt. Han berättade om sin italienska farmor som hade haft förhöjda levervärden men annars kärnfrisk. Hennes doktor sa åt henne att sluta dricka alkohol. Hon drack inget alkohol. Hon blev plötsligt väldigt sjuk och när de kom till sjukhuset upptäckte de att bara 4% av lever var frisk. Det visade sig efter mycket om och men att hon hade celiaki. Ett tecken på just glutenintolerans är förhöjda levervärden. Det kan inte betonas nog; många symptom på glutenintolerans är inte lokaliserade till magen. Det betyder inte att alla diffusa symptom beror på gluten, men det är värt att testa. Men tänk om man inte tål gluten på grund av något som man skulle kunna bli frisk ifrån och så går man resten av livet och tror att man har en obotlig överkänslighet med allt vad det för med sig. Det är ju ett himla besvär att undvika gluten så som dom med celiaki måste göra. Skilda skärbrädor och lusläsa innehållsförteckningar där tillverkarna ofta garderar sig genom att skriva "kan innehålla spår av gluten och nötter". Om man bara mår bättre utan spannmål av andra anledningar så är ju pyttelite inget problem medan den som har celiaki har väldigt svårt att äta på restaurang eftersom några brödsmulor eller stänk av vetemjöl kan göra att tarmluddet skadas för lång tid framöver. En del blir ju akut jättesjuka också har jag för mig att jag läst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Men tänk om man inte tål gluten på grund av något som man skulle kunna bli frisk ifrån och så går man resten av livet och tror att man har en obotlig överkänslighet med allt vad det för med sig. Det är ju ett himla besvär att undvika gluten så som dom med celiaki måste göra. Skilda skärbrädor och lusläsa innehållsförteckningar där tillverkarna ofta garderar sig genom att skriva "kan innehålla spår av gluten och nötter". Om man bara mår bättre utan spannmål av andra anledningar så är ju pyttelite inget problem medan den som har celiaki har väldigt svårt att äta på restaurang. Jag tycker inte alls det är svårt att undvika gluten. Jag äter på restaurang. Risken OM man har problem med gluten som inte upptäcks av våra svenska prov är att man kan skada kroppen REJÄLT. Better safe than sorry. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Jag tycker inte alls det är svårt att undvika gluten. Jag äter på restaurang. Problemet är OM man har problem med gluten som inte upptäcks av våra svenska prov är att man kan skada kroppen REJÄLT. Better safe than sorry. Har du celiaki? Hur gör du om du äter på restaurang? Frågar du om dom haft skilda skärbrädor osv? Blir du sjuk om ett livsmedel innehåller spår av gluten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Har du celiaki? Hur gör du om du äter på restaurang? Frågar du om dom haft skilda skärbrädor osv? Blir du sjuk om ett livsmedel innehåller spår av gluten? Jag är inte diagnostiserad med celiaki, nej. Har inte ens frågat om prov eftersom mina symptom inte är i magen. När jag går på restaurang så beställer jag fisk/kött med grönsaker/rotfrukter. Undviker "dåliga" restauranger där jag misstänker att dom inte lagar matan själv med bra råvaror. Nej jag frågar inte om skilda skärbrädor, men jag äter inte heller glutenfri pizza eller paj där detta kan vara problem. Håller man sig till fisk/kött + grönsaker så går det bra. Jag är försiktig med såser, de är ofta redda, och ber istället om olivolja. Jag skulle nog vara försiktig med plocka-din-egen-sallad som finns i vissa affärer och läsa noga. Annars så äter jag aldrig processerad mat så det är sällan jag får problem med gluten i det jag köper. Jag köper mest animaliskt, ägg och grönsaker. Kokosolja, smör, kokosflingor, nötter, nötmjöl. Kollar alltid nötterna och nötmjölet men då jag köper från tex kung markatta, saltå kvarn så är det sällan de har konstigheter i. Jag har inte ätit gluten på ett år. Jag kan möjligen ha blivit omedvetet exponerad 2-3 gånger då jag utan anledning blivit sämre, två gånger efter restaurangbesök på dåliga restauranger. Men jag reagerar på natriumglutamat också så det är svårt att veta. Jag tror inte det har varit pga av skärbräde eller något sådant utan kanske något de hade sprutat in i kycklingen eller lagen till skaldjuren. Vanliga symptom är att jag tappar känseln i ansiktet. Jag känner några som har MS som också följer en strikt glutenfri kost. De säger samma, att just gluten märks direkt om man råkar få i sig. Värk, försämrad rörelse, problem med balans, domningar. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Jag är inte diagnostiserad med celiaki, nej. Har inte ens frågat om prov eftersom mina symptom inte är i magen. När jag går på restaurang så beställer jag fisk/kött med grönsaker/rotfrukter. Undviker "dåliga" restauranger där jag misstänker att dom inte lagar matan själv med bra råvaror. Nej jag frågar inte om skilda skärbrädor, men jag äter inte heller glutenfri pizza eller paj där detta kan vara problem. Håller man sig till fisk/kött + grönsaker så går det bra. Jag är försiktig med såser, de är ofta redda, och ber istället om olivolja. Jag skulle nog vara försiktig med plocka-din-egen-sallad som finns i vissa affärer och läsa noga. Annars så äter jag aldrig processerad mat så det är sällan jag får problem med gluten i det jag köper. Jag köper mest animaliskt, ägg och grönsaker. Kokosolja, smör, kokosflingor, nötter, nötmjöl. Kollar alltid nötterna och nötmjölet men då jag köper från tex kung markatta, saltå kvarn så är det sällan de har konstigheter i. Jag har inte ätit gluten på ett år. Jag kan möjligen ha blivit omedvetet exponerad 2-3 gånger då jag utan anledning blivit sämre, två gånger efter restaurangbesök på dåliga restauranger. Men jag reagerar på natriumglutamat också. Jag tror inte det har varit pga av skärbräde eller något sådant utan kanske något de hade sprutat in i kycklingen eller lagen till skaldjuren. Vanliga symptom är att jag tappar känseln i ansiktet. Jag känner några som har MS som också följer en strikt glutenfri kost. De säger samma, att just gluten märks direkt om man råkar få i sig. Värk, försämrad rörelse, problem med balans, domningar. Är du testad för celiaki? Du har ju MS men det finns ju många som inte har någon sjukdom men som mår bättre utan spannmål ändå. Det jag menar är att det blir en massa besvär som man slipper om man bara mår bättre utan spannmål men inte har celiaki. Det kanske inte gäller just dig som har MS och för dig är det säkert också lättare att undvika gluten än det är för en blandkostare. Jag känner ju människor som trott att dom hade celiaki och det var ett jäkla pyssel med skilda skärbrädor och egen smörask osv. Nu äter dom bröd som vanligt igen eftersom det visade sig att det inte var överkänslighet mot gluten som var grundorsaken till ohälsan. Här är en lista över sådant som tydligen kan innehålla gluten Vanliga glutenfällor Följande produkter kan innehålla gluten: Barnmat, buljong, chips, choklad, crabfish, vissa drycker, energi-/proteinbars, färdiga rätter, glass, godis, gröt, kryddblandningar, nudlar, snacks, soppor, såser, rostad lök och vällingar. Vad är gluten och i vad finns det? 7 Chark- och andra köttprodukter kan också innehålla gluten, däribland korvar, blodpudding/blodkorv, leverpastej, pannbiffar, köttbullar med mera. Gluten är också vanligt förekommande i fisk- och skaldjursprodukter som gratänger, patéer, panerade och friterade varianter, fiskbullar och dylikt. Gluten kan tyvärr även dyka upp där man minst anar, t ex som kaksmulor i glass, krutonger i en sallad, pasta i minnestronesoppa eller i form av mjöl på en stekt köttbit för att den ska få fin färg. Ta för vana att alltid läsa ingrediensförteckningen när du handlar. Och fråga hellre en gång för mycket om vad maten innehåller när du äter ute. http://www.fria.se/admin/UploadFile.aspx?path=/UserUploadFiles/Glutenfri_200x200_2011_Final_C.pdf Du kan ju tänka dig vad jobbigt det kan vara för en tonåring som är ute bland kompisar och ha koll på allt för att inte få i sig gluten. I ett av fallen jag nämnde så var det en tonåring där föräldrarna kommit fram till att han hade celiaki. Han blev sjuk av framförallt vete men nu är han lika frisk som vem som helst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Är du testad för celiaki? Du har ju MS men det finns ju många som inte har någon sjukdom men som mår bättre utan spannmål ändå. Det jag menar är att det blir en massa besvär som man slipper om man bara mår bättre utan spannmål men inte har celiaki. Det kanske inte gäller just dig som har MS och för dig är det säkert också lättare att undvika gluten än det är för en blandkostare. Jag känner ju människor som trott att dom hade celiaki och det var ett jäkla pyssel med skilda skärbrädor och egen smörask osv. Nu äter dom bröd som vanligt igen eftersom det visade sig att det inte var överkänslighet mot gluten som var grundorsaken till ohälsan. Här är en lista över sådant som tydligen kan innehålla gluten Vanliga glutenfällor Följande produkter kan innehålla gluten: Barnmat, buljong, chips, choklad, crabfish, vissa drycker, energi-/proteinbars, färdiga rätter, glass, godis, gröt, kryddblandningar, nudlar, snacks, soppor, såser, rostad lök och vällingar. Vad är gluten och i vad finns det? 7 Chark- och andra köttprodukter kan också innehålla gluten, däribland korvar, blodpudding/blodkorv, leverpastej, pannbiffar, köttbullar med mera. Gluten är också vanligt förekommande i fisk- och skaldjursprodukter som gratänger, patéer, panerade och friterade varianter, fiskbullar och dylikt. Gluten kan tyvärr även dyka upp där man minst anar, t ex som kaksmulor i glass, krutonger i en sallad, pasta i minnestronesoppa eller i form av mjöl på en stekt köttbit för att den ska få fin färg. Ta för vana att alltid läsa ingrediensförteckningen när du handlar. Och fråga hellre en gång för mycket om vad maten innehåller när du äter ute. http://www.fria.se/admin/UploadFile.aspx?path=/UserUploadFiles/Glutenfri_200x200_2011_Final_C.pdf Du kan ju tänka dig vad jobbigt det kan vara för en tonåring som är ute bland kompisar och ha koll på allt för att inte få i sig gluten. I ett av fallen jag nämnde så var det en tonåring där föräldrarna kommit fram till att han hade celiaki. Han blev sjuk av framförallt vete men nu är han lika frisk som vem som helst. Jag äter inget av det där (däremot crabfish på restaurangen då jag mådde dåligt) Mår han bra är väl allt bra? Kanske han behövde en period utan för att just må bra. Jag tycker inte det är besvär. Min bror lider av sömnsvårigheter, migrän och depression. Mins syster och mamma har migrän. Jag har MS. Jag gissar att hela min familj har problem med gluten i mer eller mindre grad. Jag tror tex min bror skulle må tusen ggr bättre av att undvika gluten och att det vore värt lite extra krångel. Men det är ju lättare för en vuxen. Från de familjer som har berättat om sina barn och glutenintolerans/problem så märker barnen själva varför de ska undvika gluten. Det är inte värt det. Konstant sjuka, allergi, ont i magen, problem att koncentrera sig. Detta trots negativa prover. En mamma skrev ut pdf'erna från gluten summit och tog med till sin doktor för att visa att proverna är ofullständiga. PS. Jag har inte separata skärbrädor, men jag har nästan aldrig gluten hemma. Det är kanske jobbigare om familjen äter blandat. Jag skulle helt enkelt bestämma att bara ha glutenfria saker. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Jag är testad för celiaki, både med blodprover och prov av tarmslemhinnan via gastroscop, och enligt dessa tester så tål jag gluten, vilket jag absolut inte gör. Lite soja och mina händer är täckta med handeksem. Jag har ätit glutenfri mat i 16 år och ingen i vår familj äter något med gluten hemma. Det är absolut inga svårigheter att undvika gluten, varken på restaurang eller hemma. Tvärtom så upplever jag att restuaranger är väldigt noga då man påpekar att man inte tål gluten, och gör allt för att maten inte ska kontamineras. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Det jag försöker säga är att det är en väsentlig skillnad på att undvika spannmål och att undvika gluten så noga som man måste göra om man ha celiaki. Om 1000 personer mår bättre av att undvika spannmål så kanske det bara är en av dom som har celiaki och måste vara supernoga med "spår" av gluten. Att inte kunna äta hos kompisar utan att förhöra dom om hur dom tillagat maten osv tycker åtminstone jag skulle vara jobbigt. Jag tålde inte mjölkprodukter under några perioder och dom ställen vi brukar äta på när vi är ute på vift kunde ofta inte erbjuda mat utan mjölkprodukter. Det blev till att ringa runt varje gång vi skulle iväg och ofta gav vi upp och tog med oss matlåda istället. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Det jag försöker säga är att det är en väsentlig skillnad på att undvika spannmål och att undvika gluten så noga som man måste göra om man ha celiaki. Om 1000 personer mår bättre av att undvika spannmål så kanske det bara är en av dom som har celiaki och måste vara supernoga med "spår" av gluten. Att inte kunna äta hos kompisar utan att förhöra dom om hur dom tillagat maten osv tycker åtminstone jag skulle vara jobbigt. Jag tålde inte mjölkprodukter under några perioder och dom ställen vi brukar äta på när vi är ute på vift kunde ofta inte erbjuda mat utan mjölkprodukter. Det blev till att ringa runt varje gång vi skulle iväg och ofta gav vi upp och tog med oss matlåda istället. Mölkprotein är mycket svårare än gluten tycker jag, därför att man ofta steker i smör. Mycket mer krångligt. Men du missar min poäng. Jag har inte celiaki och skulle troligen testa negativt. Trots det har jag en allvarlig sjukdom som påverkas starkt av gluten. Det finns exempel på personer med MS som helt har reverserat i sin sjukdom (syns på MR bilder) genom att undvika gluten/spannmål. Det är inte bara vid Celiaki gluten kan vara riktigt skadligt, proverna vi har idag är helt enkelt missvisande. Spannmål verkar hos vissa kunna skapa autoimmuna reaktioner (jag säger inte att alla autoimmuna reaktioner är pga av gluten). Var i kroppen dessa autoimmuna reaktioner attackerar beror på var du är svag, kanske beroende på din genetiska uppsättning. Vid Celiaki är det magen som är svag. Men alla de andra autoimmuna åkommorna då? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Det jag försöker säga är att det är en väsentlig skillnad på att undvika spannmål och att undvika gluten så noga som man måste göra om man ha celiaki. Om 1000 personer mår bättre av att undvika spannmål så kanske det bara är en av dom som har celiaki och måste vara supernoga med "spår" av gluten. Att inte kunna äta hos kompisar utan att förhöra dom om hur dom tillagat maten osv tycker åtminstone jag skulle vara jobbigt. Jag tålde inte mjölkprodukter under några perioder och dom ställen vi brukar äta på när vi är ute på vift kunde ofta inte erbjuda mat utan mjölkprodukter. Det blev till att ringa runt varje gång vi skulle iväg och ofta gav vi upp och tog med oss matlåda istället. Men MKJ, det är det som är problemet, man behöver inte ha en diagnostiserad celiaki för att bli verkligt sjuk av gluten, och faktiskt vice versa, det finns de med diagnostiserad celiaki som kan äta gluten och märker inte smack. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Bara för att ge lite bredd i diskussionen; andra saker som jag tror kan orsaka en autoimmun reaktion är miljögifter, tungmetaller, infektioner, för lite solljus/sömn (typ nattarbete). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Jag har celiaki, faktiskt inget större problem! Restauranger är noga för det mesta, syltor undviker jag gärna ändå. Innehållsförteckningar läser jag ändå så ingen skillnad. Det varierar i reaktion mellan personer med celiaki i hur kraftig reaktionen blir, det varierar även över tid. Är jag dålig av andra orsaker, särskilt inflammatoriska som astman och eller ledvärk får jag kraftiga reaktioner av en smula, mår jag bra i övrigt är jag inte lika känslig. Och inte heller riskerar man att dö, som allergiker som kan få anafylaktisk chock. Skulle vara ökad cancerrisk om man slarvar för mycket. Pratade med en bekant inna helgen som haft mkt problem med sin sons mage, men han var absolut inte allergisk eller intolerant enl läkaren och kosten kunde inte påverka.. Efter några kortisonkurer fick hon nog och tog bort gluten och mjölk, hennes son är efter det fullt frisk och har inget behov av mediciner, till läkarens stora förvåning.. Att stoppa i barn kortison hellre än att testa ta bort något så pass enkelt ur maten är häpnadsväckande. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Pratade med en bekant inna helgen som haft mkt problem med sin sons mage, men han var absolut inte allergisk eller intolerant enl läkaren och kosten kunde inte påverka.. Efter några kortisonkurer fick hon nog och tog bort gluten och mjölk, hennes son är efter det fullt frisk och har inget behov av mediciner, till läkarens stora förvåning.. Att stoppa i barn kortison hellre än att testa ta bort något så pass enkelt ur maten är häpnadsväckande. För många av de här barnen så är hälsoproblemen så mycket större än de sociala problemen. Och föräldrarna verkar inte alltid få hjälp från sjukvården/skola. Kostförändring eller kortison resten av livet? Enkelt val tycker jag. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Avdelningen humor - 7 Ridiculous Things People Say To You When You're Gluten-Free http://www.huffingtonpost.com/2014/03/04/gluten-free_n_4866110.html 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts