Popular Post Syster Posted February 20, 2014 Popular Post Share Posted February 20, 2014 Hur mycket dolt socker får de flesta i sig under en vanlig dag med vanlig mat, utan godis och kakor? Resultatet blev i det här fallet 36 sockerbitar Även Martin Ingvars medverkade. http://www.svt.se/plus/dolda-sockerfallor-i-allt Härligt att det pratas mer och mer om sockerfällorna som finns, där folk ofta inte tror att de finns 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Ja, det är inte klokt vilka mängder! Lagar man egen riktig mat så får man ju i sig en bråkdel ÄVEN om man skulle äta "vanlig" mat och dricka juice på morgonen. Men de gör vi ju inte! Men sedan är det något de inte kommit till insikt om ännu, även om sockrets negativitet börjar bli allmänt känd. Alla stärkelserika livsmedel blir genom att de består av polysackarider socker när de passerat mun, mage och en bit av tarmen. Översätter man en "normalkost" med mycket potatis, bröd, ris och pasta och räknar om det till socker.....oj oj oj 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Alla stärkelserika livsmedel blir genom att de består av polysackarider socker när de passerat mun, mage och en bit av tarmen. Översätter man en "normalkost" med mycket potatis, bröd, ris och pasta och räknar om det till socker.....oj oj oj Ja, faktum är att potatis kan ställa till med sug men om jag tar en sockrad efterrätt (mycket sällan) händer inte samma sak. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 För mig räcker det med lite underjords grönsaker för att sätta igång överätningssymptom eller suget.. kylskåpsdörren går utan paus så jag får byta gångjärnet på den snart.. Men sålänge jag slipper sockersuget vilket skulle bli allvarligare för mig så får jag leva med det hela. Äter det sällan men ibland vill jag bygga lite mer vitaminer etc. samt omväxla från det vanliga. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 För mig räcker det med lite underjords grönsaker för att sätta igång överätningssymptom eller suget.. kylskåpsdörren går utan paus så jag får byta gångjärnet på den snart.. Men sålänge jag slipper sockersuget vilket skulle bli allvarligare för mig så får jag leva med det hela. Äter det sällan men ibland vill jag bygga lite mer vitaminer etc. samt omväxla från det vanliga. Ja, det är tufft när insulinresistensen gått så långt, valen krymper. Tänk om de som angriper dem som äter strikt LCHF kunde förstå detta! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Kommer aldrig hända vi får stå ut med att bli ifrågasatta. Jag kan inte äta LCHF substitut till kakor och godis det höjer blodsocker och triggar sötbegäret. Skrev detta till bakladyn hon nästan skrattade och tog ned mig på jorden skulle aldrig köpa hennes bakböcker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Kommer aldrig hända vi får stå ut med att bli ifrågasatta. Jag kan inte äta LCHF substitut till kakor och godis det höjer blodsocker och triggar sötbegäret. Skrev detta till bakladyn hon nästan skrattade och tog ned mig på jorden skulle aldrig köpa hennes bakböcker. Bakladyn? Förlåt, men vem är det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Bakladyn? Förlåt, men vem är det? Marianne heter hon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Jag klarar inte att äta mörk choklad utan att få sockersug. Jag skulle kunna rangordna den sugtriggande maten jag äter så här: mörk choklad, hemodlade plommon, äppel och osötad äppelmos, hemlagad filbunke, turkisk jogurt eller fetare som äts lika, apelsin, batat, kiwi. Jag äter inte mjölkchoklad, kakor, bröd, pasta, mysli, havregrynsgröt, chokladpudding, lösgodis, mintchoklad som jag var svag för tidigare. Dessa är helt omöjliga nu. De skulle förstås kommit först på listan. Numera har jag inget sug om jag tex läser en bok om bakelser eller kladdkakor. Detta eftersom jag håller mig borta från sånt. På senaste tiden har jag vissa veckor ätit batat ett par gånger i veckan. Det påverkar mig inte nämnvärt annat än att jag gärna skulle ta ett par bitar till av bataten. Men jag blir inte tokig efter socker. Och magen går inte sönder heller. Jag äter frukt då de är i säsong. Vikten går lite upp då. Men suget blir ändå överkomligt. Jag väljer bort söta frukter, tex ananas och vindruvor. Banan kan ingå i fruktsallad men jag äter aldrig en hel banan. Det smakar för sött numera - man ser nästan färger... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Jag klarar inte att äta mörk choklad utan att få sockersug. Jag skulle kunna rangordna den sugtriggande maten jag äter så här: mörk choklad, hemodlade plommon, äppel och osötad äppelmos, hemlagad filbunke, turkisk jogurt eller fetare som äts lika, apelsin, batat, kiwi. Jag äter inte mjölkchoklad, kakor, bröd, pasta, mysli, havregrynsgröt, chokladpudding, lösgodis, mintchoklad som jag var svag för tidigare. Dessa är helt omöjliga nu. De skulle förstås kommit först på listan. Numera har jag inget sug om jag tex läser en bok om bakelser eller kladdkakor. Detta eftersom jag håller mig borta från sånt. På senaste tiden har jag vissa veckor ätit batat ett par gånger i veckan. Det påverkar mig inte nämnvärt annat än att jag gärna skulle ta ett par bitar till av bataten. Men jag blir inte tokig efter socker. Och magen går inte sönder heller. Jag äter frukt då de är i säsong. Vikten går lite upp då. Men suget blir ändå överkomligt. Jag väljer bort söta frukter, tex ananas och vindruvor. Banan kan ingå i fruktsallad men jag äter aldrig en hel banan. Det smakar för sött numera - man ser nästan färger... På ett sätt är det synd att livet inte kan få vara lite enkelt . Det är verkligen olika saker som triggar oss, inte konstigt att debatten blir förvirrad ibland . På din första lista som börjar med mörk choklad kan jag numera äta allt i moderata mängder, vid utvalda tillfällen utan få sug men jag tänker inte provocera mitt system med att öka mängderna. Din sista lista tänker jag inte ens testa . Ju längre jag håller på med det här ju tydligare blir det att generella kostråd blir fel och att experimentera med sig själv är den enda vägen i att hitta rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted February 24, 2014 Share Posted February 24, 2014 På din första lista som börjar med mörk choklad kan jag numera äta allt i moderata mängder, vid utvalda tillfällen utan få sug men jag tänker inte provocera mitt system med att öka mängderna. Din sista lista tänker jag inte ens testa Jo, jag kan nog också äta små mångder från första listan. Men ett visst lite sötsug dyker upp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted February 24, 2014 Share Posted February 24, 2014 Ja, det är inte klokt vilka mängder! Lagar man egen riktig mat så får man ju i sig en bråkdel ÄVEN om man skulle äta "vanlig" mat och dricka juice på morgonen. Men de gör vi ju inte! Men sedan är det något de inte kommit till insikt om ännu, även om sockrets negativitet börjar bli allmänt känd. Alla stärkelserika livsmedel blir genom att de består av polysackarider socker när de passerat mun, mage och en bit av tarmen. Översätter man en "normalkost" med mycket potatis, bröd, ris och pasta och räknar om det till socker.....oj oj oj Mängden kolhydrater per dag i den officiellt rekommenderade normalkosten är cirka 300 gram, vilket motsvarar cirka 1200 kcal. Då kommer 60% av energibehovet från kolhydrater om man äter 2000 kcal per dag. Detta motsvarar i sin tur cirka 90 sockerbitar om dagen om man bara räknar kolhydratmängd. Naturligtvis blir översättningen till sockerbitar missvisande, eftersom sockerbitar består av disackariden sackaros, som består av en glukosmolekyl och en fruktosmolekyl och dessa har mycket olika metabol effekt. De 300 grammen kolhydrater är tvärtom tänkta att bestå av mest stärkelse, dvs långa kedjor av glukos, och ganska små mängder fruktos. Men som illustration av mängderna har väl översättningen till sockerbitar en viss poäng. Inslaget i teve är otydligt vad gäller begreppen "socker", "tillsatt socker" och "kolhydrater". Antagligen med flit för att folk inte orkar höra alltför långrandiga förklaringar. För övrigt anser jag att sackaros alltid är sackaros, glukos alltid är glukos, och fruktos alltid fruktos, oavsett om den råkar vara tillsatt eller inte. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts