Leopold Roos

LCHF och munhygien

Recommended Posts

Doc. Finns det någon forskning på munhygien och LCHF?

Får man generellt bättre tänder och tandkött av lågkolhydrat?

Att man ofta får sämre andedräkt vet man ju. Nåt speciellt man bör tänka på för att förbättra det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Leo,

Utan socker och lättsmält stärkelse (som mjöl) får man knappast karies eller tandlossning osv. alls. Det är alltså tveksamt om man då ens behöver tandläkare utöver vid olycksfall.

Angående andedräkten så är ketosdoft något som ofta försvinner med tiden, men inte för alla. Då är det enda riktigt effektiva boten att äta mer (helst snälla/långsamma) kolhydrater för att minska den. I storleksordningen 50-70 gram om dagen brukar räcka för att helt undvika den doften även hos de som får den.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har alltid haft ett väldigt känsligt tandkött. Alltid rött, svullet och blödde lätt när jag borstade tänderna. Redan efter en vecka på LCHF märktes en markant skillnad. Nu är tandköttet platt, fint rosa och blöder nästan aldrig, ibland blir jag nästan förvånad att det inte börjar blöda när jag tex använder tandtråd. ENORM skillnad. Dessutom har det alltid värkt i tänderna när jag bitit ihop, det försvann det med. Nu sitter bara tandköttet och tänderna där och gör sitt jobb utan att någonsin klaga :) I april 2013 blir det 4 år på LCHF för mig och min numer ICKE laktosintoleranta sambo.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När vi ändå pratar om munhygien.
Hur är det med fluor, är det ett måste? Tandläkare har ju rekommenderat detta i åratal.
Jag undrar eftersom jag har aldrig blivit hjälpt av fluor. Fluor hade ingen effekt alls eftersom när jag åt frukt och andra kolhydrater så hade jag ibland ilningar i tänderna även om min tandkräm innehöll fluor.

Numera äter jag LCHF och använder en tandkräm som endast innehåller naturliga ämnen och innehåller inget fluor.
Men jag har inte haft ilningar i tänderna sedan jag övergick till senast nämnda...

Någon som vet? Fluor eller inte fluor? =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bumpar tråden lite...

Jag tycker att det är konstigt att inte problemet med dålig andedräkt diskuteras mer här. Det är ju ett stort problem för många LCHF-are.

Fisherman's Friend hjälper lite för att dölja lukten. Men jag vill helst undvika sötningsmedel för att vänja av mig med söta smaker helt.

Ingen som har fler tips på hur man förbättrar andedräkten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant tråd, jag har ätit hyfsad strikt lchf (5-20 kolhydrater/dag) sen Juli 2012, och har tidigare besökt tandläkaren en gång per år för rutinkontroll samt en extra dag efter sex månader enbart för att rensa tandsten. Jag har aldrig haft några hål i tänderna och borstar generellt bara en gång per dag. För en månad sen när jag besökte tandläkaren blev hon helt chockad, över faktum att jag nästan inte hade någon tandsten alls. Hon frågade mig om jag tillslut tog till mig rådet att använda tandtråd och jag svarade "en gång i månaden kanske".

Jag nämde att jag åt lågkolhydratkost, d.v.s. slopade bort all socker/mjöl och hon hade en liten fundersam blick och sa bara "wow". Jag ska göra ett till besök om c:a 5 månader bara för att bekräfta detta.

Efter att ha följt LCHF vill jag dock tillägga att min "morning breath" har blivit värre, men ett glas vatten verkar neutralisera den dåliga lukten med 90% (enligt min flickvän, hon tror att jag använder SB12). 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg