Jump to content

Era bästa tips och tricks?

melderv

Recommended Posts

Hej allihop. Jag tänkte att vi kunde dela med oss av våra bästa tips och tricks för de där lite mer "utmanande" stunderna. Det svåra med LCHF är ju trots allt planering (enligt mig själv i varje fall). Exempelvis är det ju väldigt svårt att hitta bra alternativ runt varenda hörn när vi blir lite småhungriga (De skräpmatsätande springer ju bara in på Pressbyrån och köper en croissant eller nåt). 

Hur gör ni i såna stunder? 

Hur gör ni när ni är utomlands? På semester? Hemma hos någon? Utan möjlighet att laga mat? Etc etc...

Här är mina:

- Alltid baby bell ostar och kokta ägg i väskan (försöker i varje fall)

- Äter mig mätt innan jag ska ut någonstans

- Alltid LCHF-vänligt bröd hemma som är enkelt att göra mackor på

- Har alltid goda ostar (exempelvis blåmögelost) hemma utifall att jag blir sugen på lite småätande. Räcker ofta med rätt lite.

Har säkert samlat på mig fler knep under de senaste månaderna, kommer bara inte på allt då jag faktiskt börjat vänja mig vid livsstilen lite grann (Även om det fortfarande ofta blir kämpigt, ärligt talat). 

Nå, låt höra. Hur gör ni? =)

Det undrar jag med.. En nybörjare här men sjukt svårt speciellt när man är hemma hos någon . Ingen i min närhet äter lchf förutom en vän resten bryr sig knapp om kost och de enda som finns hemma hos dom ör vitt bröd och lätta. Vilket jag INTE vill äta... Sjukt svårt! Känner sig rätt begränsad.. Samt de du säger .. Finns BARA skit grejjer på seven eleven eller pressbyrån!! Inte ens naturell keso . Det där keso mellanmålet men nej det är mini keso med massa jäkla modifierad skit i!! Nej tack.. Inte ens nötter utan socker kan dom

Ha.. Jag brukar ha nötter med mig i väskan men annars har jag inte mkt tips :( var köper man ost Bells??? :)

Jag har samma regel som innan jag åt LCHF: Gå aldrig hungrig till mataffärn. Litar inte helt på Hunger-Humla, hon är alldeles för matintresserad och nyfiken på nya produkter :) När hon väl handlat hem onödigheterna får jag dåligt samvete om de förfars, så då måste jag ju äta upp dem. Bättre att inte låta henne bestämma.

Däremot har jag inga bra tips när det gäller snacks... Eller jo, att alltid ha kokta ägg redo hemma har blivit en vana: är jag det minsta osäker på vad jag ska "råka" äta när jag är bortbjuden eller ute på stan så trycker jag i mig ett ägg på stående fot innan jag går hemifrån. Men jag har aldrig med mig något i väskan.

Det undrar jag med.. En nybörjare här men sjukt svårt speciellt när man är hemma hos någon . Ingen i min närhet äter lchf förutom en vän resten bryr sig knapp om kost och de enda som finns hemma hos dom ör vitt bröd och lätta. Vilket jag INTE vill äta... Sjukt svårt! Känner sig rätt begränsad.. Samt de du säger .. Finns BARA skit grejjer på seven eleven eller pressbyrån!! Inte ens naturell keso . Det där keso mellanmålet men nej det är mini keso med massa jäkla modifierad skit i!! Nej tack.. Inte ens nötter utan socker kan dom

Ha.. Jag brukar ha nötter med mig i väskan men annars har jag inte mkt tips :( var köper man ost Bells??? :)

De bitarna har jag lyckats arbeta mig runt hyffsat bra. Du måste acceptera att inte hela din omgivning kan ändra på sin kost bara för att du valt att göra det. Alla får vi köra själva och stödja varandra exempelvis genom såna här forum. 

Min familj, som jag bor med äter också kolhydrater. Mycket vitt bröd och de ser alltid till att ha sötsaker hemma (min akilleshäl). Så länge jag håller kh-intaget hyffsat lågt, hålls suget efter allt detta borta också. Ändå faller jag ibland, framförallt när jag är gäst hos någon, utomlands eller liknande. 

Tillbaks till hemmets alla utmaningar. Baka ditt eget bröd! Jag har lagt upp ett jättegott recept i min blogg och ska lägga upp ett till snart. Ägg är mina bästa vänner då de är möjliga att variera i det oändliga och är dessutom snabblagade oavsett vad du väljer att göra med dem. 

Baby bell ostarna hittar du i de flesta vanliga livsaffärer. Väldigt ovanligt med någon som inte har dem faktiskt. 

Jag har också Baby-bell och nötter som nödproviant, och små torra korvar som verkar hålla hur länge som helst i rumstemperatur, vill nog helst inte veta vad som tillsats i den blandningen........Hur som helst, det är nödproviant, och bra att ha i bilen när man bara måste ha nåt att äta och inte klarar sig tills man kommer hem. 

Grok-påse, nötter (mandlar), baby-bell. Då jag inte  undviker frukt totalt (tillåter 1 frukt om dagen för att jag bestämmer vad jag äter) så kan jag välja att ta en clementin eller sånt. En mörk choklad bit kan även tillåtas slinka ner - särskilt om jag jagat ett cafe hela dagen och bara hittar brödstinna måltider omkring mig. Ni vill inte se mig när jag får blodsocker fall.

Om jag bara kunde köpa fläsksvålar här i Finland. Lidl har haft ett par gånger under de senaste åren och då har jag köpt hela lagret (det har handlat om ca tio påsar).

På en Norgeresa för 1½ år sedan köpte jag ca 30 påsar. Det räckte ju en tid. Men hållbarheten är inte så lång, så jag kunde inte vara väldigt sparsam med dem.

Min man åker rätt ofta till Stockholm i affärer, men hinner inte då springa runt i mataffärer. Jag ber ibland honom kolla om det skulle säljas på Arlanda, men jag tror inte han egentligen gör det. Vet någon om det säljs fläsksvålar på Arlanda? Om jag kunde säga honom exakt var, så skulle han kanske köpa.

Jag brukar se till att ha ett litet lager med nödproviant både hemma och på jobbet, typ nötter. När jag åkte på en resa packade jag ned avocado, en tub skinkost och en påse valnötter. De kom väl till pass för tåget jag skulle ta var inställt så det blev en tids väntan på stationen. Dock visade det sig att jag i och med kosthållningen inte var särskilt hungrig, så istället bjöd jag mina hungriga medresenärer. Skinkosten fick de dock inte, ni kanske kan räkna ut varför. :)

Om jag bara kunde köpa fläsksvålar här i Finland. Lidl har haft ett par gånger under de senaste åren och då har jag köpt hela lagret (det har handlat om ca tio påsar).

På en Norgeresa för 1½ år sedan köpte jag ca 30 påsar. Det räckte ju en tid. Men hållbarheten är inte så lång, så jag kunde inte vara väldigt sparsam med dem.

Min man åker rätt ofta till Stockholm i affärer, men hinner inte då springa runt i mataffärer. Jag ber ibland honom kolla om det skulle säljas på Arlanda, men jag tror inte han egentligen gör det. Vet någon om det säljs fläsksvålar på Arlanda? Om jag kunde säga honom exakt var, så skulle han kanske köpa.

http://airamsmat.webblogg.se/2006/october/  hon länkar vidare till en dansk sida, jag gjorde som dom och kokade i vatten först.  det blev jättebra

• Like 1

Hemma ser jag alltid till att ha avacado och brie ost. Perfekt att ta till om man blir sugen på något. Vilket jag i och för sig sällan blir nu för tiden :-)

Är man ute kan det vara lite värre. Men om det verkligen kniper kan man alltid på tag på en varm korv någonstns. Utan bröd då såklart. Kanske inte optimalt, men bättre än alternativen... Och det går ju faktiskt att gå till en hamburgerrestaurang också och beställa en stor burgare med extra ost och bacon, sen får man skippa brödet. Och kanske köra en sallad till. En viss norrländsk hamburgerkedja har faktiskt en LCHF burgare också! Då får man allt i ett stort salladsblad. Förutom lite krångligt att äta den (gör inte som jag och sitt i bilen...) så var den helt OK.