Athenasmatte

Hur är det med salt?

Recommended Posts

Hej!

Precis som att man länge fått höra att "mättat fett är farligt" så har man också fått höra att salt är farligt. Jag har dock läst och hört någonstans att detta också är en gammal myt? Stämmer det att man alltså inte behöver vara rädd för salt? Sedan jag började på LCHF måste jag salta maten mycket mer än tidigare känns det som!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Precis som att man länge fått höra att "mättat fett är farligt" så har man också fått höra att salt är farligt. Jag har dock läst och hört någonstans att detta också är en gammal myt? Stämmer det att man alltså inte behöver vara rädd för salt? Sedan jag började på LCHF måste jag salta maten mycket mer än tidigare känns det som!

Som jag har förstått det så är de mer eller mindre en myt, den forskning man stödjer sig på känns lite skakig. Men sista ordet är nog inte sagt. Se denna videon med Jason Fung som jag tycker är bra, han går igenom läget. Kanske de tom kan vara så att vi saltar för lite på maten? :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror också det är en myt till stora delar. Studier som gjorts visar visserligen måttligt höjt blodtryck, men dels är effekten mycket liten, dels har ju deltagarna ätit dev vanliga kosten inkl spannmål, socker och omega-6. Skippar man dessa så har kroppen vad jag förstår lättare att via njurarna utsöndra överskott av olika mineraler, däribland NaCl (vanligt salt).

Så jag är i alla fall inte längre orolig över för högt saltintag, snarare då att man kan riskera få för lite av mineraler som natrium, kalium och magnesium.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog till stor del myt. Hos mig förbättras systoliskt blodtryck när jag får i mig 5-10g salt om dagen ihop med minst 1g kalium. Det är nog som Kjell säger ovan att det är socker, omega-6 fetter, spannmål, samt i min mening för mycket kalciumrika produkter som är orsaken. Och Salt brukar ju ingå ihop med dessa.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog så att det är mycket mera hälsovådligt med för lite salt, jämfört med för mycket av samma vara.

Njurarna fixar saltbalansen på ett utmärkt sätt, förutom vid vissa sjukdomar i njurarna då man blir förlagd med saltrestriktion.

Och skulle man av någon anledning få i sig på tok för mycket salt så kräks man :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänker på radiointervjun med professor Fredrik Nyström härom veckan (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=5751474). Han menade ju att salt var rena giftet och speciellt för oss med för högt blodtryck. Måste erkänna att jag aldrig riktigt fattade vad han menade. Det var något i stil med att "äter man för mycket salt binder man mer och mer vätska över tid och blodtrycket blir bara högre och högre".

Är det någon här som fattade vad han menade och kan förklara för mig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänker på radiointervjun med professor Fredrik Nyström härom veckan (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=5751474). Han menade ju att salt var rena giftet och speciellt för oss med för högt blodtryck. Måste erkänna att jag aldrig riktigt fattade vad han menade. Det var något i stil med att "äter man för mycket salt binder man mer och mer vätska över tid och blodtrycket blir bara högre och högre".

Natasha Campbell McBride säger samma sak vad gäller rent NaCl, det vanliga bordssaltet. MEN hon menar att dessa symptom inte alls dyker upp om man äter ett oraffinerat havssalt. Enligt henne så gör havssaltets blandning av mineraler (bland annat mycket magnesium samt alla andra mineraler vi behöver) att de negativa effekterna av Na balanseras bort. Hon säger att kroppen har jobbigt att hantera rent Na. Havssalt är alltså en utmärkt källa till alla mineraler vi behöver och så länge vi äter ett riktigt havssalt behöver vi inte oroa oss för vatten och högt blodtryck.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Livsmedelsverket vill att vi äter 17 sockerbitar/dag och är försiktiga med saltet. Jag gör tvärtom eftersom mina kroppsvätskor består av salt och jag svettas och kissar ut mycket salt varje dag.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Havssalt är tre fjärdedelar natriumklorid, resten föreningar med magnesium, kalium, kalcium m.fl., så det låter riktigt som Natasha menar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte hört intervjun men det skall vara balans mellan natrium och kalium annars finns risk att man binder vätska.

När det gäller salt verkar ju dom som äter LCHF ha ett behov av ökat intag men jag antar att man ändå behöver ha balans mellan natrium och kalium.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte hört intervjun, men det här med att samla på sig/binda vätska tillhör nog en större kolhydratkonsumtion tillsammans med ett stort saltintag i de flesta fall tror jag.

Om det då leder till ett högre blodtryck tvistar de lärda :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg