Popular Post Pingvin Posted February 21, 2014 Popular Post Share Posted February 21, 2014 Tjossan!Fick just veta mina kolesterolvärden efter att nu ha ätit strikt LCHF i över 2.5 år. I början av LCHF var de:Total: 7.4 HDL: 1.42Triglycerider: 0.9 LDL: 5.3Kvot mellan Total/HDL: 5.2Idag är de:Total: 7.3 HDL: 1.55Triglycerider: 0.9 LDL: 5.1Kvot mellan Total/HDL: 4.7Min nya läkare vill träffa mig. Han är orolig över mitt höga totalkolesterol.Jag är inte ett enda dugg orolig. Sköterskan jag pratade med som berättade dessa värden fick en snabbkurs i kolesterol och att LDL egentligen är framräknat och inte analyserat i blodet, samt att det ska vara förhöjt om man faktiskt har en lever som tillverkar dessa förpackningar när man är i ketos och använder triglyceriderna som bränsle och kolesterolet i kroppen.Det intressanta är att jag har för mig att blodprovet vi tog skulle vara levervärden och inte kolesterol. Så frågan om dessa värden egentligen är fastande egentligen. I så fall kan ju säkert triglyceriderna vara ännu lägre om jag faktiskt är i fasta minst 12 timmar innan. Men har för mig jag hade garderat mig med att inte ätit på mer timmar än så vid det besöket. Hade jag vetat kolesterolprov skulle tas hade jag krävt Apo A-I och Apo B också. Men men.. jäkla sneaker till läkare Med tanke på att jag käkat massor med smör, ägg och en del hemmagjort majonnäs och olivolja så visar ju detta på att mättat fett, mycket fett och kolesterolrikt inte försämrar kolesterolvärdet.Någon som är av annan uppfattning eller har någon anmärkning? 13 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Kjell Granelli Posted February 21, 2014 Popular Post Share Posted February 21, 2014 Håller helt med dig! Värdena ser jättebra ut. Kvoten TG/HDL superlåg vilket indikerar att du har få oxiderade LDL samt hög insulinkänslighet. Bra sätt du uttryckte dig -- två år på LCHF försämrar inte blodfetterna! 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Tänk om man kunde samla ihop alla blodfettsvärden från alla som ätit LCHF en längre tid ( ett år eller mer) och publicera i tex Läkartidningen, vad bra det hade varit! Fortfarande är det ju bara vi redan frälsta som inte är rädda för mättat fett. De flesta jag pratar med köper "low carb", men tror att "high fat" är jättefarligt. Skull hemskt gärna vilja få reda på mina värden och visa släkt och vänner som är skeptiska. Tyvärr kostar det ju en massa pengar om man som frisk/nyfiken vill testa... Grattis till fina värden, förresten. Alltid kul att läsa. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Tänk om man kunde samla ihop alla blodfettsvärden från alla som ätit LCHF en längre tid ( ett år eller mer) och publicera i tex Läkartidningen, vad bra det hade varit! Fortfarande är det ju bara vi redan frälsta som inte är rädda för mättat fett. De flesta jag pratar med köper "low carb", men tror att "high fat" är jättefarligt. Skull hemskt gärna vilja få reda på mina värden och visa släkt och vänner som är skeptiska. Tyvärr kostar det ju en massa pengar om man som frisk/nyfiken vill testa... Grattis till fina värden, förresten. Alltid kul att läsa. Skulle du bo nära Hofterup så är du välkommen att få testat totalkolesterol, triglycerider och HDL hos mig, till självkostnadspris. När jag blev "frisk" investerade jag i en testapparat, så det blir betydligt billigare än att betala för tester hos något lab. Värdena ligger konsekvent mycket bra Det behövs förresten bara stick i fingret. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Tack, kanske lite långt att åka... ? Tycker dessutom att stick i fingret är riktigt otäckt. Mycket hellre blodprov via ven i armen! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Skull hemskt gärna vilja få reda på mina värden och visa släkt och vänner som är skeptiska. Tyvärr kostar det ju en massa pengar om man som frisk/nyfiken vill testa... Jag tycker att de flesta läkare jag sprungit på under åren är villiga att skriva remiss till provtagning. Jag har ju i och för sig mitt blodtryck, men tror att jag skulle fått remiss även utan det. Mitt råd är att registrera dig hos en vårdcentral och välja en husläkare. Gå dit och berätta att du känner dig lite hängig (alltså ljug) och berätta samtidigt att du äter LCHF sedan en tid. Säg också att du är lite orolig för dina kolesterolvärden. Skulle tro att remissen inte är långt borta! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Håller helt med dig! Värdena ser jättebra ut. Kvoten TG/HDL superlåg vilket indikerar att du har få oxiderade LDL samt hög insulinkänslighet. Bra sätt du uttryckte dig -- två år på LCHF försämrar inte blodfetterna! Kan man se insulinkänslighet via kolesterolproven? Hur då? Referenser? Högaktuellt för mig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Kan man se insulinkänslighet via kolesterolproven? Hur då? Referenser? Högaktuellt för mig! I denna studien http://www.ncbi.nlm....pubmed/16054467 kan man läsa varför man kan betrakta kvoten TG/HDL som surrogatmarkör för insulinkänslighet, oxiderade LDL samt metabolt syndrom. Man menar att kvoten ska ligga under 3,5. Volek+Phinney skriver om detta i sin bok http://www.amazon.co.uk/Art-Science-Low-Carbohydrate-Performance/dp/0983490716 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Hittade ett två år gammal kolesterolprov med triglycerider på 0,9 och HDL på 1,6. Då dividerar jag och får 0,56? Är det rätt räknat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Helt riktigt! Fint värde:-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 I denna studien http://www.ncbi.nlm....pubmed/16054467 kan man läsa varför man kan betrakta kvoten TG/HDL som surrogatmarkör för insulinkänslighet, oxiderade LDL samt metabolt syndrom. Man menar att kvoten ska ligga under 3,5. Volek+Phinney skriver om detta i sin bok http://www.amazon.co.uk/Art-Science-Low-Carbohydrate-Performance/dp/0983490716 Jag får inte detta att stämma för min del. Jag har: Totalkolesterol: 5,5 HDL 1,4 LDL 3,7 TG 0,9 Total/HDL= 3,8 (vilket är fint) TG/HDL = 0,64 .....Vilket också är ett fint värde enl ovanstående, men jag har diabetes 2 med antagelig hög insulinresistens....Kan väl inte vara riktigt något i teorien ella mätningen, eller?? Som jag har nämnt i annan tråd har jag normalt c-peptid värde, vilket betyder att jag har normal egenproduktion av insulin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Om du har normal insulinproduktion så kan det ju vara så att du har god insulinkänslighet. Vad ligger långtidssocker på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Hur bär man sig åt för att skaffa sig kolesterol som enligt den här formeln blir så högt som 3,5? Finns det såna värden? Och jag som alltså har nydiagnostiserad diabetes var inte insulinresistent för två år sen? Vi får se vad det nya provet visar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Jag får inte detta att stämma för min del. Jag har: Totalkolesterol: 5,5 HDL 1,4 LDL 3,7 TG 0,9 Total/HDL= 3,8 (vilket är fint) TG/HDL = 0,64 .....Vilket också är ett fint värde enl ovanstående, men jag har diabetes 2 med antagelig hög insulinresistens....Kan väl inte vara riktigt något i teorien ella mätningen, eller?? Som jag har nämnt i annan tråd har jag normalt c-peptid värde, vilket betyder att jag har normal egenproduktion av insulin. Kan man vara insulinresisten med normalt c-peptid? Eller blir det normalt för att du äter LCHF? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Om du har normal insulinproduktion så kan det ju vara så att du har god insulinkänslighet. Vad ligger långtidssocker på? Ja ursäkta, det borde jag ha nämnt. Men det är just mitt problem: för högt socker. Jag har än inte fått värdet normalt - trots LCHF. Jag får nytt svar i kommande vecka. Senaste svaret från oktober 2013: 54,7 Nä, jag kan inte få det till att jag skulle ha god insulinkänslighet. Tvärtom. Jag mäter bs flera ggr om dagen och det går fint (relativt) med mkt strikt LCHF, men så snabt jag äter något olämpligt så skjuter bs i höjden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Är du helt övertygad om att det är typ 2 du har? Det finns ju så många konstiga varianter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Kan man vara insulinresisten med normalt c-peptid? Eller blir det normalt för att du äter LCHF? Jag har endast ett c-petid värde; målt för ett år sen. Får att veta från nya mätningen i kommande vecka - skall återvända då. Om jag har förstått rätt så visar mina värden en typisk T2 profil: inget fel på min insulinproduktion, men för högt bs = insulinresistens. Det är T1´orna som har den omvända problematiken: ingen egenproduktion av insulin, men ofta med bevarad insulinkänslighet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Hej, jag hittade provsvar från 26/11-13. Det var innan jag började med LCHF och då åt jag 20 mg Simvastatin (den har jag slutat med på eget bevåg) Men jag är inte så insatt, Så jag undrar om de värdena var bra? Totalkolesterol: 5.1 HDL: 1.6 LDL: 2.99 TG: 2.6 LDL-kol/HDL-kol: 1.9 Vad ska jag räkna ut? Och vad är bra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Nu har jag kikat lite på det där med Trg/HDL.. för jag blev inte klok på detta.. hur jag än räknade så blev det jättekonstigt! Oså.. klack det till i huvudet.. det är amerikanska kolesterolvärden! Så för att jämföra med svenska får man räkna om det.. då blir formeln.. (Trg*89)/(HDL*39)= >3,5 Så tar vi Kajsas värden! 2,6*89/1,6*39= 3,7 Mina egna! 1,7*89/1,2*39=3,2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Är du helt övertygad om att det är typ 2 du har? Det finns ju så många konstiga varianter. Säker och säker......jag är öppen och försöker verkligen förstå min diabetes, och alt jag hidtills har fått konstaterat säger mig (och min läkare) att jag har T2: Normal insulinproduktion (c-peptid 0,46) = Typ 2 (men kan utveckla sig till LADA (också kallat Typ 1,5). Typ1 kan jag vel inte vara med denna produktion. BS höjs starkt om jag äter något olämligt (mkt kh) BS är rätt normalt vid strikt LCHF (5,5 - 8,5) Jag tar normalt ingen medicin, men jag har insulin-retard som jag använder minimalt (6 IE) enbart när jag (sällan) har haft ett återfall i gamla vanor. Jag är normalviktig. Flera kusiner har diabetes (vad jag vet så har de alla Typ2, men de kan självklart ha LADA då denna ofta feldiagnosticeras som Typ2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Nu har jag kikat lite på det där med Trg/HDL.. för jag blev inte klok på detta.. hur jag än räknade så blev det jättekonstigt! Oså.. klack det till i huvudet.. det är amerikanska kolesterolvärden! Så för att jämföra med svenska får man räkna om det.. då blir formeln.. (Trg*89)/(HDL*39)= >3,5 Så tar vi Kajsas värden! 2,6*89/1,6*39= 3,7 Mina egna! 1,7*89/1,2*39=3,2 Hm.. Vad imponerad jag blir. Min fråga är ju då… 3,7 inte någé bra då? Ska jag börja knapra statiner igen? Kommer be om en ny provtagning, eftersom jag ändrat till LCHF. Frågan är bara när jag ska ta det. Kanske ska vänta några månader till.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Hm.. Vad imponerad jag blir. Min fråga är ju då… 3,7 inte någé bra då? Ska jag börja knapra statiner igen? Kommer be om en ny provtagning, eftersom jag ändrat till LCHF. Frågan är bara när jag ska ta det. Kanske ska vänta några månader till.. Båda våra värden tyder på att vi lider av metabolt syndrom! Vilket det oxå är en slaskdiagnos.. det kan vara lite allt möjligt.. vanligt är dock prediabetes/insulinresistens och liknande! Och då hade jag ännu sämre värden förut.. med Trg som högst på 3,6.. och HDL på 0,9! Som vi visat förut, så kan man utvärdera blodlipider på flera olika sätt.. det är diagnostiska verktyg för att få kläm på vad det är som är reell orsak så man har större chans att sätta in rätt åtgärd! Man bör nog äta LCHF minst ett halvår innan man tar nya prover.. då många verkar få helt kajko värden medans kroppen ställer om sig.. helst bör man vänta tills man slutat gå ner i vikt. Men då det för en del kan ta år så är det knappast görligt.. man vill ha koll under tiden. Om man säger som så.. det vanligaste vid en ketogen diet är att Trg. sjunker som en sten.. och att HDL stiger. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Nu har jag kikat lite på det där med Trg/HDL.. för jag blev inte klok på detta.. hur jag än räknade så blev det jättekonstigt! Oså.. klack det till i huvudet.. det är amerikanska kolesterolvärden! Så för att jämföra med svenska får man räkna om det.. då blir formeln.. (Trg*89)/(HDL*39)= >3,5 Så tar vi Kajsas värden! 2,6*89/1,6*39= 3,7 Mina egna! 1,7*89/1,2*39=3,2 Men det verkar konstigt i alla fall. Jag har diabetes 2 och mina värden vid senaste mätningen var Triglycerid 65 och HDL 67 båda mätta i Tyskland som tillämpar samma system som USA. Mitt värde TG/HDL blir alltså 0,97. Jag mäter en gång i kvartalet och detta tal har alltid legat under 1. Är det möjligt om man har diabetes 2? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Men det verkar konstigt i alla fall. Jag har diabetes 2 och mina värden vid senaste mätningen var Triglycerid 65 och HDL 67 båda mätta i Tyskland som tillämpar samma system som USA. Mitt värde TG/HDL blir alltså 0,97. Jag mäter en gång i kvartalet och detta tal har alltid legat under 1. Är det möjligt om man har diabetes 2? Ja det är det! 65/89=0,7= perfekt! 67/39=1,7= perfekt! Du har din diabetes under kontroll!? Jag tror hela grejen med Trg/HDL är när man kommer in obehandlad/odiagnosticerad.. då kan detta peka på bakomliggande orsak.. typ diabets typ2/metabolt syndrom/prediabetes! Och det kan ta mellan 10-30 år innan diabetesen utvecklats så långt att man har kroniskt höga/morbida blodsockervärden.. vid fasteprov. Innan dess upptäcks det främst via postprandiala värden eller glukosbelastning. Går man som många gör på hälsokontroller via jobbet så tas prover fastande.. då upptäcks inte en begynnande diabetes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Nu har vi nog helt tappat tråden, höll jag på att säga - ursäkta Pingvin! Kan inte hjälpas! Jag har endast ett c-petid värde; målt för ett år sen. Får att veta från nya mätningen i kommande vecka - skall återvända då. Om jag har förstått rätt så visar mina värden en typisk T2 profil: inget fel på min insulinproduktion, men för högt bs = insulinresistens. Det är T1´orna som har den omvända problematiken: ingen egenproduktion av insulin, men ofta med bevarad insulinkänslighet. Det finns också en grupp av diabetes som kallas för MODY och som är starkt ärftlig men svår att diagnostisera. MODY 1, 2, 3 etc upp till elva och det är olika gener som är inblandande. För att säkerställa MODY måste du gentesta och det är dyrt. Flera former är ganska milda med viss bevarad insulinproduktion. Det är sällan som metformin hjälper, däremot de där preparaten som stimulerar insulinproduktionen. MODY är sannolikt gravt underdiagnostiserat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Nu har jag kikat lite på det där med Trg/HDL.. för jag blev inte klok på detta.. hur jag än räknade så blev det jättekonstigt! Oså.. klack det till i huvudet.. det är amerikanska kolesterolvärden! Så för att jämföra med svenska får man räkna om det.. då blir formeln.. (Trg*89)/(HDL*39)= >3,5 Så tar vi Kajsas värden! 2,6*89/1,6*39= 3,7 Mina egna! 1,7*89/1,2*39=3,2 Tack för det Zepp! Jag har också misstänkt att något var lurt eftersom i stort sett ALLA värden var så bra... man lär så länge man lever! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Huppsan, nu fattar jag ju ingenting då... undrar om det jag har räknat ut på min mor då inte är så bra, kanske någon vill hjälpa till? Tot. Kolesterol = 10,2 TG = 0,7 HDL = 2,6 LDL = 7,4 LDL/HDL-Kvot = 2,9 Kvinna 76 år Icke Diabetiker I stort sett fullt frisk BMI = ca 21 Mycket Tacksam för utlåtande eftersom läkaren tycker att hon ska äta både Statiner och Trombyl utan i mitt tycke några som helst vettiga indikationer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Nu har jag kikat lite på det där med Trg/HDL.. för jag blev inte klok på detta.. hur jag än räknade så blev det jättekonstigt! Oså.. klack det till i huvudet.. det är amerikanska kolesterolvärden! Så för att jämföra med svenska får man räkna om det.. då blir formeln.. (Trg*89)/(HDL*39)= >3,5 Så tar vi Kajsas värden! 2,6*89/1,6*39= 3,7 Mina egna! 1,7*89/1,2*39=3,2 Jag funderade på om man kan betrakta TG/HDL med våra mått utan att behöva multiplicera med 89 resp 39. Någon som är duktig på matte och kan verifiera eller tillrättavisa mig: 89/39=2,28 så att kvoten ska vara lägre än 3,5 dividierar vi med 2,28, så att kvoten i stället ska vara lägre än 1,53 (dvs 3,5/2,28). Är detta rätt tänkt tro? Håller du förresten med om att TG/HDL verkar vara ett intressant mått? Räknade nu om mina kvoter som jag mätt de senaste åren och de ligger på 1,0 eller en bit över och inte under 0,5... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Huppsan, nu fattar jag ju ingenting då... undrar om det jag har räknat ut på min mor då inte är så bra, kanske någon vill hjälpa till? Tot. Kolesterol = 10,2 TG = 0,7 HDL = 2,6 LDL = 7,4 LDL/HDL-Kvot = 2,9 Kvinna 76 år Icke Diabetiker I stort sett fullt frisk BMI = ca 21 Mycket Tacksam för utlåtande eftersom läkaren tycker att hon ska äta både Statiner och Trombyl utan i mitt tycke några som helst vettiga indikationer TG/HDL omräknat till våra mått blir då: =(0,7*89)/(2,6*39) = 0,61 dvs bra. Hoppas jag förstår detta rätt nu. EDIT: Att rekommendera din mamma statiner verkar helt tossigt med tanke på låga TG och högt HDL. Men det är klart att värdena på totalkolesterol resp LDL slentrianmässigt resulterar i statiner... Apo-kvot hade ju varit intressant. Var kom trombylen ifrån, har hon haft någon hjärtkärlhändelse? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Huppsan, nu fattar jag ju ingenting då... undrar om det jag har räknat ut på min mor då inte är så bra, kanske någon vill hjälpa till? Tot. Kolesterol = 10,2 TG = 0,7 HDL = 2,6 LDL = 7,4 LDL/HDL-Kvot = 2,9 Kvinna 76 år Icke Diabetiker I stort sett fullt frisk BMI = ca 21 Mycket Tacksam för utlåtande eftersom läkaren tycker att hon ska äta både Statiner och Trombyl utan i mitt tycke några som helst vettiga indikationer 10,2/2,6=3,9.. kanonvärde om det är 4 eller under.. ingen eller minimal risk för CVD.. speciellt om man är kvinna.. vilket skyddar ytterligare! 0,7*89/ 2,6*39=0,61.. dvs ingen diabetes/metabolt syndrom. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Jag funderade på om man kan betrakta TG/HDL med våra mått utan att behöva multiplicera med 89 resp 39. Någon som är duktig på matte och kan verifiera eller tillrättavisa mig: 89/39=2,28 så att kvoten ska vara lägre än 3,5 dividierar vi med 2,28, så att kvoten i stället ska vara lägre än 1,53 (dvs 3,5/2,28). Är detta rätt tänkt tro? Håller du förresten med om att TG/HDL verkar vara ett intressant mått? Räknade nu om mina kvoter som jag mätt de senaste åren och de ligger på 1,0 eller en bit över och inte under 0,5... Blir ju himla svårt att räkna på annat sätt iomed att det handlar om olika storheter mätt med americanska mått! Du får gärna fundera en stund och räkna lite fram och tillbaka för att komma fram till en svensk kvot.. baserat på svenska mått. Det är som jag nämnt längre upp i tråden.. ytterligare ett sätt att utvärdera blodlipider.. dock rätt få vetenskapliga studier på just Trg/HDL! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Blir ju himla svårt att räkna på annat sätt iomed att det handlar om olika storheter mätt med americanska mått! Du får gärna fundera en stund och räkna lite fram och tillbaka för att komma fram till en svensk kvot.. baserat på svenska mått. Kört många mil idag, så det får bli imorgon i stället Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Tack Kjell och Zepp, ni är Guld värda, vet ni om det Kjell: Trombylen kommer ifrån att hon har en antydan till förträngning i blodkärlen i vaderna, läkaren hotade med "kallbrand" om hon inte tar Trombyl, då tycker jag att det är vettigare med en remiss till kärlkirurg om faran är så överhängande Och Nej ingen hjärt kärl-händelse. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Tack Kjell och Zepp, ni är Guld värda, vet ni om det Kjell: Trombylen kommer ifrån att hon har en antydan till förträngning i blodkärlen i vaderna, läkaren hotade med "kallbrand" om hon inte tar Trombyl, då tycker jag att det är vettigare med en remiss till kärlkirurg om faran är så överhängande Och Nej ingen hjärt kärl-händelse. Tack för det! Trombylen kan (=vågar) jag inte uttala mig om, men K2 i tillägg till D3 (tar hon väl? ) gör att kalcium omfördelas från t.ex. blodbanan till tänder och skelett. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Tack för det! Trombylen kan (=vågar) jag inte uttala mig om, men K2 i tillägg till D3 (tar hon väl? ) gör att kalcium omfördelas från t.ex. blodbanan till tänder och skelett. Hon har ätit LCHF i 6 år och tar D3, men inte K2, något jag ska tipsa henne om, omedelbart 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Kring 200 mikrogram per dygn har använts i studier som visat tydligt resultat. Helt ofarligt att överdosera. Lagras ej i kroppen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Tack Kjell och Zepp, ni är Guld värda, vet ni om det Kjell: Trombylen kommer ifrån att hon har en antydan till förträngning i blodkärlen i vaderna, läkaren hotade med "kallbrand" om hon inte tar Trombyl, då tycker jag att det är vettigare med en remiss till kärlkirurg om faran är så överhängande Och Nej ingen hjärt kärl-händelse. Hon har ju svinhögt HDL.. och svinlåga Trg! Be om APOkvot, den kommer sannolikt bekräfta att hon är helt frisk.. men gammal! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Hon har ju svinhögt HDL.. och svinlåga Trg! Be om APOkvot, den kommer sannolikt bekräfta att hon är helt frisk.. men gammal! Frisk vill hon höra...men inte gammal... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Nu gjorde jag en huvudräkning.. och kom fram till att kvoten med svenska mått blir 1,5! Jag har gått på Chalmers.. så jag borde veta! Dock var mattematik inte mitt starkaste ämne! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 10,2/2,6=3,9.. kanonvärde om det är 4 eller under.. ingen eller minimal risk för CVD.. speciellt om man är kvinna.. vilket skyddar ytterligare! 0,7*89/ 2,6*39=0,61.. dvs ingen diabetes/metabolt syndrom. Det är något som inte stämmer här för min del. Jag har TG 0,9 och HDL 1,4 => (0,9*89)/(1,4*39) = 1,47. Jag har gått genom mätningarna de senaste 2½ åren. Första mätningen (innan LCHF) hade jag den högsta siffran: 2,4. Alla mätningar efter detta har siffran legat från 2,0 tills nåvarande 1,47 (har ätit i stort LCHF hela tiden). Detta skulle, enligt denna teori, visa att jag varken har metabolt syndrom eller diabetes; men däremot en god insulinkänslighet. Hmm...kan inte stämma. Jag har knappast metabolt syndrom; jag uppfyller, och har endast någonsin uppfylt, ett kriterie: högt bs/diabetes. Men jag har diabetes - fast det skulle jag inte ha med TG/HDL kvoten 1,47...??? Eller? Undrar om du förstår sammanhangen? Stort tack om du vill titta på mitt fall 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Om jag räknar om mitt exempel blir det alltså: triglycerider*89/HDL*39 får jag 1.29. Det är mer rimligt jämfört med 0,56men fortfarande helt ok. Ska bli spännande att se vad det nya provet visar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Det är något som inte stämmer här för min del. Jag har TG 0,9 och HDL 1,4 => (0,9*89)/(1,4*39) = 1,47. Jag har gått genom mätningarna de senaste 2½ åren. Första mätningen (innan LCHF) hade jag den högsta siffran: 2,4. Alla mätningar efter detta har siffran legat från 2,0 tills nåvarande 1,47 (har ätit i stort LCHF hela tiden). Detta skulle, enligt denna teori, visa att jag varken har metabolt syndrom eller diabetes; men däremot en god insulinkänslighet. Hmm...kan inte stämma. Jag har knappast metabolt syndrom; jag uppfyller, och har endast någonsin uppfylt, ett kriterie: högt bs/diabetes. Men jag har diabetes - fast det skulle jag inte ha med TG/HDL kvoten 1,47...??? Eller? Undrar om du förstår sammanhangen? Stort tack om du vill titta på mitt fall Hur har du med andra metabola markörer? Blodtryck t ex? Min läkare sa att vi sätter ju nya diabetiker på statiner - Never, sa jag. Och så brukar vi sätta in ACE-hämmare för att få ner blodtrycket, sa han. Va? sa jag. Ska du SÄNKA mitt blodtryck, jag kommer att svimma. Ja, hm hm, nä, men det skyddar njurarna men du har ju lågt tryck så jag vet inte hm hm... sa doktorn. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Nu gjorde jag en huvudräkning.. och kom fram till att kvoten med svenska mått blir 1,5! Jag har gått på Chalmers.. så jag borde veta! Dock var mattematik inte mitt starkaste ämne! Hmm.. jag kom fram till 1,53 --- har du avrundat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Det är något som inte stämmer här för min del. Jag har TG 0,9 och HDL 1,4 => (0,9*89)/(1,4*39) = 1,47. Jag har gått genom mätningarna de senaste 2½ åren. Första mätningen (innan LCHF) hade jag den högsta siffran: 2,4. Alla mätningar efter detta har siffran legat från 2,0 tills nåvarande 1,47 (har ätit i stort LCHF hela tiden). Detta skulle, enligt denna teori, visa att jag varken har metabolt syndrom eller diabetes; men däremot en god insulinkänslighet. Hmm...kan inte stämma. Jag har knappast metabolt syndrom; jag uppfyller, och har endast någonsin uppfylt, ett kriterie: högt bs/diabetes. Men jag har diabetes - fast det skulle jag inte ha med TG/HDL kvoten 1,47...??? Eller? Undrar om du förstår sammanhangen? Stort tack om du vill titta på mitt fall Ta nu inte detta som någon absolut sanning/slutgiltig dom.. det enda jag läst hitintills är den enda studien som Kjell hänvisar till! En sak är rätt säker.. du har typ2 iomed ditt höga blodsocker/kolhydratintollerans! Sen så.. du skiljer dig aningen från de flesta andra med typ 2.. dvs de är ofta väldigt feta.. iomed hyperinsulinemi och konsekvenserna av detta tillstånd! Som Totto redan pepåkat.. typ2 är flera olika sjukdomar.. med samma symptom.. dvs oregerligt högt blodsocker. En annan vanlig orsak är avsaknad av eller dålig utsöndring av GLP1.. dvs Glucagon like peptide 1, som är ett inkretinhormon som utsöndras från magen och ökar bukspottkötelns känslighet för glukos i blodet när det väl kommer. http://en.wikipedia.org/wiki/Glucagon-like_peptide-1 Detta inkretinhormon är viktigt.. iomed att första insulinutsöndringen vid ökat glukos i blodet är viktigt för resten av förloppet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Hmm.. jag kom fram till 1,53 --- har du avrundat? Ja för sjutton.. har man läst på Chalmers har man lärt sig avrundningsreglerna! En av de få saker som fastnade! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Hur har du med andra metabola markörer? Blodtryck t ex? Min läkare sa att vi sätter ju nya diabetiker på statiner - Never, sa jag. Och så brukar vi sätta in ACE-hämmare för att få ner blodtrycket, sa han. Va? sa jag. Ska du SÄNKA mitt blodtryck, jag kommer att svimma. Ja, hm hm, nä, men det skyddar njurarna men du har ju lågt tryck så jag vet inte hm hm... sa doktorn Definitionen på metabolt syndrom (enl. Doc.): högt blodtryck, högt blodsocker/diabetes, dåliga blodfetter och övervikt. Jag ar altid haft fint blodtryck (110/60). Jag har altid haft mkt bra blodfetter (med min nuvarande vetskap har jag troligen legat för lågt, men altid fått beröm från läkaren....); Jag var lite gran överviktig någla få år, men numera, liksom i yngre dagar, har jag varit smal. Enda kriteriet är högt BS (har haft det i minst 12 år, men klarade inte als av att hålla styr på det innan LCHF) Jag fick en blodprop i hjärtat för 2½ år sen. Jag hade ett BS på 17 då jag kom till sjukhuset. Desutom var jag rökare.... . Jag klarade mig utan skador på hjärtat....ja; tur och inte förstånd...., men det gjorde så att jag vaknade. Och råkade ut för samma som du: hjärtrehab + min läkare skrev ut alt det du nämner + en massa för hjärtat. Men jag hade jo fina väden, tryck et cetera...så jag tog medicinen ett ganska kort tag...hittade LCHF m.v. och slängde alla mediciner....och har forfarande fina värden (minus BS, som fortfarande är något förhöjt). Men detta med TG/HDL får jag inte att stämma in på mig; får se vad våra kära experter kann reda ut.... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Jag är ju novis på det här med diabetes men det verkar ju inte som om du är typ 2. Inte typ 1 heller förstås. Din diabetes upptäcktes för 12 år sen? Och nu håller du blodsockret i schack med lavkarbo? Har du alls provat metformin och i så fall, hade det effekt på blodsockret? Har du fått ta antikroppar, GAD och ö-antikroppar? Det finns ju en autoimmun vuxenvariant av diabetes som kallas LADA. Har du föräldrar och andra släktingar med diabetes? MODY är starkt ärftlig. Jag väntar på att få antikroppssvaren. Om de är negativa ska jag gå vidare med c-peptid. Sen får vi se hur vi gör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Denna tråden har fått mig att tänka nya tankar om min diabetes. Skall läsa på om GLP1, LADA, MODY et cetera. Och samtala med min läkare om att forska mera, nya prov m.m. Tyvärr måste jag säga att diabetesvården här är bedrövlig dålig.....jag kan berätta den rena skräckhistorian.......de råd och den behandling jag har modtagit har varit stort sett värdelös; nä faktisk skadlig. Det som har hjälpt har varit Doc et al. Jag har provat metformin och andra tabletter, men de hade faktisk ingen verkan als. Men då får jag säga, att jag åt enl. de almänna råden (= mkt kh)....så om det var dét eller min diabetes som inte reagerer på bl a metformin....det ska jag inte kunna säga. Jag ser nu i dag att metformin inte verkar om man har MODY... Jag kör med strikt LCHF, eller fakir. Och då är bs rätt så bra. Sen nån enstaka gång tar jag minimum dos insulin retard. Jag vet också att jag kan minska insulinresistensen med olika föranstaltningar, bl a HIIT. Det kan jag absolut göra mer av; annars är jag yrkesfiskare och rör mig rätt mkt i mitt job. Men det blir också ofta perioder med dåligt väder m.m. som ger mig rätt många yrkespassiva dagar....och då är min självdisiplin inte riktigt till att besöka gymmet så ofta som jag burde... Så jag skall nog till att ta en del nya tag Tackar för alla råd och synspunkter. Betyder mycket för mig. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Läser du engelska? Här är en länk till ett brittiskt diabetesforum där jag har lärt mig oerhört mycket den senaste månaden; http://www.diabetes.co.uk/forum/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Huppsan, nu fattar jag ju ingenting då... undrar om det jag har räknat ut på min mor då inte är så bra, kanske någon vill hjälpa till? Tot. Kolesterol = 10,2 TG = 0,7 HDL = 2,6 LDL = 7,4 LDL/HDL-Kvot = 2,9 Kvinna 76 år Icke Diabetiker I stort sett fullt frisk BMI = ca 21 Mycket Tacksam för utlåtande eftersom läkaren tycker att hon ska äta både Statiner och Trombyl utan i mitt tycke några som helst vettiga indikationer Ju högre kolesterol, ju lägre incidens av hjärt-kärl-händelser med dödlig utgång: http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/9107/Det-kom-ett-mejl.aspx (bläddra till figuren i slutet av inlägget). Associationen är rätt tydlig för kvinnor, men finns där även för män. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts