Pingvin

Fick veta mina kolesterolvärden idag. Läkaren orolig. Det är inte jag! :D

Recommended Posts

Nu har jag kikat lite på det där med Trg/HDL.. för jag blev inte klok på detta.. hur jag än räknade så blev det jättekonstigt!  :blink:

Oså.. klack det till i huvudet.. det är amerikanska kolesterolvärden!

Så för att jämföra med svenska får man räkna om det.. då blir formeln.. (Trg*89)/(HDL*39)= >3,5

Så tar vi Kajsas värden!

2,6*89/1,6*39= 3,7

Mina egna!

1,7*89/1,2*39=3,2

Tack för det Zepp! Jag har också misstänkt att något var lurt eftersom i stort sett ALLA värden var så bra... man lär så länge man lever!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huppsan, nu fattar jag ju ingenting då... undrar om det jag har räknat ut på min mor då inte är så bra, kanske någon vill hjälpa till? :)

Tot. Kolesterol = 10,2

TG = 0,7

HDL = 2,6

LDL = 7,4

LDL/HDL-Kvot = 2,9

Kvinna

76 år

Icke Diabetiker

I stort sett fullt frisk

BMI = ca 21

Mycket Tacksam för utlåtande eftersom läkaren tycker att hon ska äta både Statiner och Trombyl utan i mitt tycke några som helst vettiga indikationer :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag kikat lite på det där med Trg/HDL.. för jag blev inte klok på detta.. hur jag än räknade så blev det jättekonstigt!  :blink:

Oså.. klack det till i huvudet.. det är amerikanska kolesterolvärden!

Så för att jämföra med svenska får man räkna om det.. då blir formeln.. (Trg*89)/(HDL*39)= >3,5

Så tar vi Kajsas värden!

2,6*89/1,6*39= 3,7

Mina egna!

1,7*89/1,2*39=3,2

Jag funderade på om man kan betrakta TG/HDL med våra mått utan att behöva multiplicera med 89 resp 39. Någon som är duktig på matte och kan verifiera eller tillrättavisa mig: 89/39=2,28 så att kvoten ska vara lägre än 3,5 dividierar vi med 2,28, så att kvoten i stället ska vara lägre än 1,53 (dvs 3,5/2,28). Är detta rätt tänkt tro?

Håller du förresten med om att TG/HDL verkar vara ett intressant mått?

Räknade nu om mina kvoter som jag mätt de senaste åren och de ligger på 1,0 eller en bit över och inte under 0,5...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Huppsan, nu fattar jag ju ingenting då... undrar om det jag har räknat ut på min mor då inte är så bra, kanske någon vill hjälpa till? :)

Tot. Kolesterol = 10,2

TG = 0,7

HDL = 2,6

LDL = 7,4

LDL/HDL-Kvot = 2,9

Kvinna

76 år

Icke Diabetiker

I stort sett fullt frisk

BMI = ca 21

Mycket Tacksam för utlåtande eftersom läkaren tycker att hon ska äta både Statiner och Trombyl utan i mitt tycke några som helst vettiga indikationer :)

TG/HDL omräknat till våra mått blir då: =(0,7*89)/(2,6*39) = 0,61 dvs bra. Hoppas jag förstår detta rätt nu.

EDIT: Att rekommendera din mamma statiner verkar helt tossigt med tanke på låga TG och högt HDL. Men det är klart att värdena på totalkolesterol resp LDL slentrianmässigt resulterar i statiner... Apo-kvot hade ju varit intressant.

Var kom trombylen ifrån, har hon haft någon hjärtkärlhändelse?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tot. Kolesterol = 10,2

TG = 0,7

HDL = 2,6

LDL = 7,4

LDL/HDL-Kvot = 2,9

Kvinna

76 år

Icke Diabetiker

I stort sett fullt frisk

BMI = ca 21

10,2/2,6=3,9.. kanonvärde om det är 4 eller under.. ingen eller minimal risk för CVD.. speciellt om man är kvinna.. vilket skyddar ytterligare!

0,7*89/ 2,6*39=0,61.. dvs ingen diabetes/metabolt syndrom.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag funderade på om man kan betrakta TG/HDL med våra mått utan att behöva multiplicera med 89 resp 39. Någon som är duktig på matte och kan verifiera eller tillrättavisa mig: 89/39=2,28 så att kvoten ska vara lägre än 3,5 dividierar vi med 2,28, så att kvoten i stället ska vara lägre än 1,53 (dvs 3,5/2,28). Är detta rätt tänkt tro?

Håller du förresten med om att TG/HDL verkar vara ett intressant mått?

Räknade nu om mina kvoter som jag mätt de senaste åren och de ligger på 1,0 eller en bit över och inte under 0,5...

Blir ju himla svårt att räkna på annat sätt iomed att det handlar om olika storheter mätt med americanska mått!

Du får gärna fundera en stund och räkna lite fram och tillbaka för att komma fram till en svensk kvot.. baserat på svenska mått.

Det är som jag nämnt längre upp i tråden.. ytterligare ett sätt att utvärdera blodlipider.. dock rätt få vetenskapliga studier på just Trg/HDL!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blir ju himla svårt att räkna på annat sätt iomed att det handlar om olika storheter mätt med americanska mått!

Du får gärna fundera en stund och räkna lite fram och tillbaka för att komma fram till en svensk kvot.. baserat på svenska mått.

Kört många mil idag, så det får bli imorgon i stället  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Kjell och Zepp, ni är Guld värda, vet ni om det :)

Kjell: Trombylen kommer ifrån att hon har en antydan till förträngning i blodkärlen i vaderna, läkaren hotade med "kallbrand" om hon inte tar Trombyl, då tycker jag att det är vettigare med en remiss till kärlkirurg om faran är så överhängande :)

Och Nej ingen hjärt kärl-händelse.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kjell: Trombylen kommer ifrån att hon har en antydan till förträngning i blodkärlen i vaderna, läkaren hotade med "kallbrand" om hon inte tar Trombyl, då tycker jag att det är vettigare med en remiss till kärlkirurg om faran är så överhängande :)

Tack för det!  :P

Trombylen kan (=vågar) jag inte uttala mig om, men K2 i tillägg till D3 (tar hon väl? :) ) gör att kalcium omfördelas från t.ex. blodbanan till tänder och skelett.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för det!  :P

Trombylen kan (=vågar) jag inte uttala mig om, men K2 i tillägg till D3 (tar hon väl? :) ) gör att kalcium omfördelas från t.ex. blodbanan till tänder och skelett.

Hon har ätit LCHF i 6 år och tar D3, men inte K2, något jag ska tipsa henne om, omedelbart :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kring 200 mikrogram per dygn har använts i studier som visat tydligt resultat. Helt ofarligt att överdosera. Lagras ej i kroppen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hon har ju svinhögt HDL.. och svinlåga Trg!

Be om APOkvot, den kommer sannolikt bekräfta att hon är helt frisk.. men gammal!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hon har ju svinhögt HDL.. och svinlåga Trg!

Be om APOkvot, den kommer sannolikt bekräfta att hon är helt frisk.. men gammal!

Frisk vill hon höra...men inte gammal... :)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu gjorde jag en huvudräkning.. och kom fram till att kvoten med svenska mått blir 1,5!  :unsure:

Jag har gått på Chalmers.. så jag borde veta!  :unsure:  :ph34r:

Dock var mattematik inte mitt starkaste ämne!  :(

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

10,2/2,6=3,9.. kanonvärde om det är 4 eller under.. ingen eller minimal risk för CVD.. speciellt om man är kvinna.. vilket skyddar ytterligare!

0,7*89/ 2,6*39=0,61.. dvs ingen diabetes/metabolt syndrom.

Det är något som inte stämmer här för min del.

Jag har TG 0,9  och HDL 1,4  =>  (0,9*89)/(1,4*39) = 1,47.  

Jag har gått genom mätningarna de senaste 2½ åren. Första  mätningen (innan LCHF) hade jag den högsta siffran: 2,4.

Alla mätningar efter detta har siffran legat från 2,0 tills nåvarande 1,47 (har ätit i stort LCHF hela tiden).  Detta skulle, enligt denna teori, visa att jag varken har metabolt syndrom eller diabetes; men däremot en god insulinkänslighet. Hmm...kan inte stämma.

Jag har knappast metabolt syndrom; jag uppfyller, och har endast någonsin uppfylt, ett kriterie: högt bs/diabetes.

Men jag har diabetes - fast det skulle jag inte ha med TG/HDL kvoten 1,47...??? Eller?

Undrar om du förstår sammanhangen? Stort tack om du vill titta på mitt fall :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag räknar om mitt exempel blir det alltså: triglycerider*89/HDL*39 får jag 1.29. Det är mer rimligt jämfört med 0,56men fortfarande helt ok.

Ska bli spännande att se vad det nya provet visar.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har gått genom mätningarna de senaste 2½ åren. Första  mätningen (innan LCHF) hade jag den högsta siffran: 2,4.

Alla mätningar efter detta har siffran legat från 2,0 tills nåvarande 1,47 (har ätit i stort LCHF hela tiden).  Detta skulle, enligt denna teori, visa att jag varken har metabolt syndrom eller diabetes; men däremot en god insulinkänslighet. Hmm...kan inte stämma.

Jag har knappast metabolt syndrom; jag uppfyller, och har endast någonsin uppfylt, ett kriterie: högt bs/diabetes.

Men jag har diabetes - fast det skulle jag inte ha med TG/HDL kvoten 1,47...??? Eller?

Hur har du med andra metabola markörer? Blodtryck t ex?

Min läkare sa att vi sätter ju nya diabetiker på statiner - Never, sa jag.

Och så brukar vi sätta in ACE-hämmare för att få ner blodtrycket, sa han. Va? sa jag. Ska du SÄNKA mitt blodtryck, jag kommer att svimma. Ja, hm hm, nä, men det skyddar njurarna men du har ju lågt tryck så jag vet inte hm hm... sa doktorn.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu gjorde jag en huvudräkning.. och kom fram till att kvoten med svenska mått blir 1,5!  :unsure:

Jag har gått på Chalmers.. så jag borde veta!  :unsure:  :ph34r:

Dock var mattematik inte mitt starkaste ämne!  :(

Hmm.. jag kom fram till 1,53 --- har du avrundat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta nu inte detta som någon absolut sanning/slutgiltig dom.. det enda jag läst hitintills är den enda studien som Kjell hänvisar till!

En sak är rätt säker.. du har typ2 iomed ditt höga blodsocker/kolhydratintollerans!

Sen så.. du skiljer dig aningen från de flesta andra med typ 2.. dvs de är ofta väldigt feta.. iomed hyperinsulinemi och konsekvenserna av detta tillstånd!

Som Totto redan pepåkat.. typ2 är flera olika sjukdomar.. med samma symptom.. dvs oregerligt högt blodsocker.

En annan vanlig orsak är avsaknad av eller dålig utsöndring av GLP1.. dvs Glucagon like peptide 1, som är ett inkretinhormon som utsöndras från magen och ökar bukspottkötelns känslighet för glukos i blodet när det väl kommer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Glucagon-like_peptide-1

Detta inkretinhormon är viktigt.. iomed att första insulinutsöndringen vid ökat glukos i blodet är viktigt för resten av förloppet.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm.. jag kom fram till 1,53 --- har du avrundat?

Ja för sjutton.. har man läst på Chalmers har man lärt sig avrundningsreglerna!  ^_^

En av de få saker som fastnade!  :wacko:

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur har du med andra metabola markörer? Blodtryck t ex?

Min läkare sa att vi sätter ju nya diabetiker på statiner - Never, sa jag.

Och så brukar vi sätta in ACE-hämmare för att få ner blodtrycket, sa han. Va? sa jag. Ska du SÄNKA mitt blodtryck, jag kommer att svimma. Ja, hm hm, nä, men det skyddar njurarna men du har ju lågt tryck så jag vet inte hm hm... sa doktorn

Definitionen på metabolt syndrom (enl. Doc.): högt blodtryckhögt blodsocker/diabetesdåliga blodfetter och övervikt.

Jag ar altid haft fint blodtryck (110/60).

Jag har altid haft mkt bra blodfetter (med min nuvarande vetskap har jag troligen legat för lågt, men altid fått beröm från läkaren....);

Jag var lite gran  överviktig någla få år, men numera, liksom i yngre dagar, har jag varit smal.

Enda kriteriet är högt BS (har haft det i minst 12 år, men klarade inte als av att hålla styr på det innan LCHF)

Jag fick en blodprop i hjärtat för 2½ år sen. Jag hade ett BS på 17 då jag kom till sjukhuset. Desutom var jag rökare....  :o . Jag klarade mig utan skador på hjärtat....ja; tur och inte förstånd...., men det gjorde så att jag vaknade. 

Och råkade ut för samma som du: hjärtrehab + min läkare skrev ut alt det du nämner + en massa för hjärtat. Men jag hade jo fina väden, tryck et cetera...så jag tog medicinen ett ganska kort tag...hittade LCHF m.v. och slängde alla mediciner....och har forfarande fina värden (minus BS, som fortfarande är något förhöjt).

Men detta med TG/HDL får jag inte att stämma in på mig; får se vad våra kära experter kann reda ut.... :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är ju novis på det här med diabetes men det verkar ju inte som om du är typ 2. Inte typ 1 heller förstås. Din diabetes upptäcktes för 12 år sen? Och nu håller du blodsockret i schack med lavkarbo? Har du alls provat metformin och i så fall, hade det effekt på blodsockret?

Har du fått ta antikroppar, GAD och ö-antikroppar? Det finns ju en autoimmun vuxenvariant av diabetes som kallas LADA.

Har du föräldrar och andra släktingar med diabetes? MODY är starkt ärftlig.

Jag väntar på att få antikroppssvaren. Om de är negativa ska jag gå vidare med c-peptid. Sen får vi se hur vi gör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Denna tråden har fått mig att tänka nya tankar om min diabetes.

Skall läsa på om GLP1, LADA, MODY et cetera. Och samtala med min läkare om att forska mera, nya prov m.m.

Tyvärr måste jag säga att diabetesvården här är bedrövlig dålig.....jag kan berätta den rena skräckhistorian.......de råd och den behandling jag har modtagit har varit stort sett värdelös; nä faktisk skadlig.

Det som har hjälpt har varit Doc et al. Jag har provat metformin och andra tabletter, men de hade faktisk ingen verkan als. Men då får jag säga, att jag åt enl. de almänna råden (= mkt kh)....så om det var dét eller min diabetes som inte reagerer på bl a metformin....det ska jag inte kunna säga. Jag ser nu  i dag att metformin inte verkar om man har MODY...

Jag kör med strikt LCHF, eller fakir. Och då är bs rätt så bra. Sen nån enstaka gång tar jag minimum dos insulin retard. Jag vet också att jag kan minska insulinresistensen med olika föranstaltningar, bl a HIIT.  Det kan jag absolut göra mer av; annars är jag yrkesfiskare och rör mig rätt mkt i mitt job. Men det blir också ofta perioder med dåligt väder m.m. som ger mig rätt många yrkespassiva dagar....och då är min självdisiplin inte riktigt till att besöka gymmet så ofta som jag burde...

Så jag skall nog till att ta en del nya tag :)  Tackar för alla råd och synspunkter. Betyder mycket för mig.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tot. Kolesterol = 10,2

TG = 0,7

HDL = 2,6

LDL = 7,4

LDL/HDL-Kvot = 2,9

Kvinna

76 år

Icke Diabetiker

I stort sett fullt frisk

BMI = ca 21

Ju högre kolesterol, ju lägre incidens av hjärt-kärl-händelser med dödlig utgång: http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/9107/Det-kom-ett-mejl.aspx  (bläddra till figuren i slutet av inlägget). Associationen är rätt tydlig för kvinnor, men finns där även för män.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg