nabe Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Hej. Är inne på min 7:e vecka med LCHF-kost. Har sedan några dagar börjat få ont i gallan:( Har haft samma problem under en graviditet för 2 år sedan, så känner igen symptomen. Vad tror ni, måste jag sluta med LCHF? blir ledsen då det känns som jag verkligen "hittat hem" och blivit av med mitt sockermonster. Kan tillägga att jag är försiktig med ägg och rökt mat och äter egentligen inte mer fett nu än min tidigare "kosthållning" som var både fettrik och kolhydratsrik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Hoppas inte du behöver sluta, såhär skriver doc: Äter man tillräckligt mycket fett så används gallan snabbt och inga stenar hinner normalt bildas. Så varför tror många ännu att fet mat ger gallbesvär? Jo, för att om man redan har gallstenar så kan de fastna på vägen ut i tarmen när man behöver galla igen. Fet mat kan ge gallbesvär på kort sikt – om man redan har gallsten. Med lite tur sköljs dock stenar ut och många blir fria även från tidigare besvär. Fettsnål mat tenderar att ge allt mer gallbesvär i längden. Det kan ofta sluta med behov att operera bort gallblåsan http://www.kostdoktorn.se/fettsnal-pulverbantning-med-itrim-ger-gallsten 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Har man små problem kan man "spola ur" systemet genom att helt enkelt fortsätta äta fet mat men har man stora stenar eller grus fungerar det förstås inte Då är kniven enda botemedlet för att helt bli av med problemet 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Hej. Är inne på min 7:e vecka med LCHF-kost. Har sedan några dagar börjat få ont i gallan:( Har haft samma problem under en graviditet för 2 år sedan, så känner igen symptomen. Vad tror ni, måste jag sluta med LCHF? blir ledsen då det känns som jag verkligen "hittat hem" och blivit av med mitt sockermonster. Kan tillägga att jag är försiktig med ägg och rökt mat och äter egentligen inte mer fett nu än min tidigare "kosthållning" som var både fettrik och kolhydratsrik. Vad äter du en vanlig dag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted February 21, 2014 Author Share Posted February 21, 2014 Vad äter du en vanlig dag? Ja typ så här: Frukost: Kaffe med kokosolja ca 1 msk Lunch: 1 avokado skinka, ost, sallad/babyspenat. Middag: 2 pannbiffar med gräddsås (3/4dl) eller torskfilé med kryddsmör (1 msk) eller kyckling med kryddsmör. Till det en näve blomkål el. broccoli el. vitkål, smör. Kvällsmål: Te med kokosolja eller en bit ost. Kör ungefär varannan dag mejerifritt fast med smör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted February 21, 2014 Author Share Posted February 21, 2014 Hoppas inte du behöver sluta, såhär skriver doc: Äter man tillräckligt mycket fett så används gallan snabbt och inga stenar hinner normalt bildas. Så varför tror många ännu att fet mat ger gallbesvär? Jo, för att om man redan har gallstenar så kan de fastna på vägen ut i tarmen när man behöver galla igen. Fet mat kan ge gallbesvär på kort sikt – om man redan har gallsten. Med lite tur sköljs dock stenar ut och många blir fria även från tidigare besvär. Fettsnål mat tenderar att ge allt mer gallbesvär i längden. Det kan ofta sluta med behov att operera bort gallblåsan http://www.kostdoktorn.se/fettsnal-pulverbantning-med-itrim-ger-gallsten Jo funderar på att jag nog äter mindre fett nu än tidigare. Var chips och chokladmissbrukare.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted February 21, 2014 Author Share Posted February 21, 2014 Hoppas inte du behöver sluta, såhär skriver doc: Äter man tillräckligt mycket fett så används gallan snabbt och inga stenar hinner normalt bildas. Så varför tror många ännu att fet mat ger gallbesvär? Jo, för att om man redan har gallstenar så kan de fastna på vägen ut i tarmen när man behöver galla igen. Fet mat kan ge gallbesvär på kort sikt – om man redan har gallsten. Med lite tur sköljs dock stenar ut och många blir fria även från tidigare besvär. Fettsnål mat tenderar att ge allt mer gallbesvär i längden. Det kan ofta sluta med behov att operera bort gallblåsan http://www.kostdoktorn.se/fettsnal-pulverbantning-med-itrim-ger-gallsten ok, tack ska kolla vad kostdoktorn skriver... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Ja typ så här: Frukost: Kaffe med kokosolja ca 1 msk Lunch: 1 avokado skinka, ost, sallad/babyspenat. Middag: 2 pannbiffar med gräddsås (3/4dl) eller torskfilé med kryddsmör (1 msk) eller kyckling med kryddsmör. Till det en näve blomkål el. broccoli el. vitkål, smör. Kvällsmål: Te med kokosolja eller en bit ost. Kör ungefär varannan dag mejerifritt fast med smör. Märker du någon skillnad på dom dagarna du kör mejerifritt och när du äter mejerier? Vad innebär "ont i gallan"? Jag antar att du vid graviditeten fick fastställt av läkare att det är gallbesvär och förklarade läkare då vad det är som smärtar? Det kan vara lättare att hitta orsaken om man vet exakt vad det rör sig om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 [quote name="MKJ" post="57894" timestamp=" Vad innebär "ont i gallan"? Jag antar att du vid graviditeten fick fastställt av läkare att det är gallbesvär och förklarade läkare då vad det är som . När jag var gravid hade jag en hyperkänslig galla. Första gången blev det akuten 3 gånger för gallbesvären utlöste bukspottkörtelinflammation, och jag fick ligga i dropp 14 dar. Mamma lagade lunch åt mej varje jobbdag för jag kunde absolut inte äta restaurangmat. Andra gången körde jag 8 månader på kokt kött, kokt fisk och kokt potatis.. Tror det var en kombination av tryck och hormoner Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted February 21, 2014 Author Share Posted February 21, 2014 Märker du någon skillnad på dom dagarna du kör mejerifritt och när du äter mejerier? Vad innebär "ont i gallan"? Jag antar att du vid graviditeten fick fastställt av läkare att det är gallbesvär och förklarade läkare då vad det är som smärtar? Det kan vara lättare att hitta orsaken om man vet exakt vad det rör sig om. Jo fick fastställt av läkare. Nej ingen skillnad med mejerifritt. Jo får ont i uppe i magen blir kallsvettig och illamående.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Jo fick fastställt av läkare. Nej ingen skillnad med mejerifritt. Jo får ont i uppe i magen blir kallsvettig och illamående.. Min mamma som ofta hade besvär med gallan innan LCHF och en liten tid efter, "botade" sig alltid med en riktigt varm kopp vatten då hon fick känning, då gick det över... Numera får hon bara ont i gallan efter "fusk" med kolhydrater, vilket inte händer så ofta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted February 21, 2014 Author Share Posted February 21, 2014 När jag var gravid hade jag en hyperkänslig galla. Första gången blev det akuten 3 gånger för gallbesvären utlöste bukspottkörtelinflammation, och jag fick ligga i dropp 14 dar. Mamma lagade lunch åt mej varje jobbdag för jag kunde absolut inte äta restaurangmat. Andra gången körde jag 8 månader på kokt kött, kokt fisk och kokt potatis.. Tror det var en kombination av tryck och hormoner usch, det måste vart jobbigt för dig.. Jag fick en lista av läkaren på vilka livsmedel jag bör undvika samt att vara försiktig med fett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted February 21, 2014 Author Share Posted February 21, 2014 Ja idag och nu efter middagen känner jag ingenting Blev köttfärssås med fetaost och grönsallad. Får lite hopp om att det kanske var något annat, mindre allvarligt. Eller kan det varit grus som nu "lossnat" dem senaste dagarna? Lite tidigt att säga kanske.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Jo fick fastställt av läkare. Nej ingen skillnad med mejerifritt. Jo får ont i uppe i magen blir kallsvettig och illamående.. Det jag undrar är om det är grus/ sten eller om det är inflammation eller något annat med gallan som orsakar smärta. Jag kan inte så mycket om vad "ont i gallan" innebär konkret men när jag väl förstått en sak så är jag bra på att söka information. Det är därför jag är lite frågvis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Om man helt plötsligt får för sig att äta rätt mycket fett så måste extra mycket galla produceras.. ibland kan då grus sköljas ut. Det onda handlar då oftast om att gruset rivit och skadat slemhinnorna vid sin passering.. och det gör ont. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Jag tror att jag hade gallsten på nittiotalet. Jag hade ont då och då, sen fick jag en kväll svåra smärtor efter en riktigt oljig måltid på stan. Dagen efter var jag ganska öm, sen gick det över helt. Jag tror att det var en sten som passerade. Nu kan jag ha mild gallkramp då och då men har inga stenar, det har jag fått kolla med ultraljud. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Har också haft gallbesvär, nu senast efter att jag gick tillbaka till lchf efter julhelgerna. Rejäla attacker och magproblem pga för lite galla ut i systemet antagligen. Jag la in fastedagar, typ 5:2 när magen var som jobbigast, de vilodagarna gjorde gott. Jag drack egengjord grönsaksjuice och grön smoothie plus en mixad pumpasoppa de dagarna, bara flytande mao. Efter två veckor hade systemet hoppat igång igen och enda känningen jag fått efter det var efter födelsedagsmiddag hos svåger m familj där det blev ett avsteg. Men det varade bara en dag som väl var. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted February 22, 2014 Author Share Posted February 22, 2014 Jo fick reda på att min mormor opererat bort gallblåsan vid min ålder (35år) så jag kanske har en ärftlig känslighet också...Enligt det jag läst om gallbesvär bildas ju stenarna vid fettsnål kost. Jag har inte ätit fettsnålt på över 5 år men då hade jag en 3 månader lång bantningskur bestående av Naturdiet dryck (fruktansvärt!) Undrar om grus/stenar bildades då? är det möjligt att det ligger kvar så många år. Eller det kanske är mer komplext än så. Har funderat också på det här med fastedagar, verkar ju inte vara något att rekommendera när man har gallbesvär, eller tänker jag fel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Ja typ så här: Frukost: Kaffe med kokosolja ca 1 msk Lunch: 1 avokado skinka, ost, sallad/babyspenat. Middag: 2 pannbiffar med gräddsås (3/4dl) eller torskfilé med kryddsmör (1 msk) eller kyckling med kryddsmör. Till det en näve blomkål el. broccoli el. vitkål, smör. Kvällsmål: Te med kokosolja eller en bit ost. Kör ungefär varannan dag mejerifritt fast med smör. Hur lång tid efter maten har du fått ont? Hur länge varar det onda? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted February 22, 2014 Author Share Posted February 22, 2014 Hur lång tid efter maten har du fått ont? Hur länge varar det onda? Efter ca. 1/2 h-1 1/2h. Håller väl i sig några timmar. Ibland ganska kort tid. Hade inga besvär igår och heller inte idag:) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 För min del fungerade fastedagarna bra, men har bara det att utgår ifrån jag tror inte det var stenar utan tidigare fått samma smärta och problem som gallkramp enl läkare. Vet inte om det kan göra någon skillnad. Jag fick inte ut tillräckligt med galla till tarm (syns på skiten) och kraftigt uppblåst med problem pga det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted February 22, 2014 Author Share Posted February 22, 2014 För min del fungerade fastedagarna bra, men har bara det att utgår ifrån jag tror inte det var stenar utan tidigare fått samma smärta och problem som gallkramp enl läkare. Vet inte om det kan göra någon skillnad. Jag fick inte ut tillräckligt med galla till tarm (syns på skiten) och kraftigt uppblåst med problem pga det. Jo funderade ett tag på 5:2 men avvaktar ett tag tror jag. Jo syntes på skiten (typ beige )när jag var gravid med gallbesvär. Men normal "skitfärg" har jag haft det senaste tiden, he he. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Efter ca. 1/2 h-1 1/2h. Håller väl i sig några timmar. Ibland ganska kort tid. Hade inga besvär igår och heller inte idag:) Kan det komma efter kaffet eller bara vissa måltider? En del kan bli hjälpta av magnesium. En del blir bättre om dom låter bli kaffe. Kaffe verkar ju i många timmar så det kan ju påverka under hela dagen. Jag tror dock att problemen försvinner när du kört LCHF ett tag och det var ju skönt att du inte känt något idag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted February 22, 2014 Author Share Posted February 22, 2014 Kan det komma efter kaffet eller bara vissa måltider? En del kan bli hjälpta av magnesium. En del blir bättre om dom låter bli kaffe. Kaffe verkar ju i många timmar så det kan ju påverka under hela dagen. Jag tror dock att problemen försvinner när du kört LCHF ett tag och det var ju skönt att du inte känt något idag Tack för dina råd:) Hade tänkt köpa magnesiumtabletter pga kramp i benet. Ja nu har jag varit symptomfri i två dagar med samma kost. Var ju orolig över att behöva sluta med LCHF kost pga att en läkare tidigare sagt att jag skulle vara försiktig med fet mat. Har läst på mer nu och vet att det inte verkar stämma riktigt. Ska komma ihåg det där med kaffe om jag får tillbaka "besvären". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
inga-lill Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 En bekant till mig vände sig till sjukvården, misstänkte gallsten. Jag gav en liten "föreläsning" om att äta fett, för att skölja ut mer galla. Råden från sjukvården var förstås mindre fett, mindre kolesterol...... till saken hör att hen äter ytterst sparsamt med fett redan nu ... :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted April 9, 2014 Author Share Posted April 9, 2014 Har ökat fettmängden nu i maten sedan en tid tillbaka och har faktiskt inte haft några "känningar" sedan dess. När jag tittade tillbaka på vad jag åt då jag hade besvären vart det nog inte så mycket fett egentligen. Alltså jag åt nog mindre fett än vad jag gjorde innan jag började med lchf, så därav "anfallen", kanske? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts