Pjs Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Hej! Jag är helt ny på det här med lchf. Inne på min andra strikta vecka. Äter magnesium samt D vitamin men kom på att jag även borde äta c vitamin, eftersom jag inte får i mej det via grönsaker. Vad rekommenderas? Det är en djungel där ute. Tacksam för alla tips Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Vitkål och broccoli är bra källor Inte behöver du äta piller 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Lever! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Vitkål och broccoli är bra källor Inte behöver du äta piller Äter jag strikt LCHF har jag inte plats för vitkål o broccoli. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseL Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Äter jag strikt LCHF har jag inte plats för vitkål o broccoli. Har man inte plats för vitkål och broccoli, och gul paprika som jag föredrar som c-vitaminkälla, så kanske man ska fundera ett tag på vad man håller på med. Ursäkta i förväg om jag trampar på några ömma tår, men någon måtta får det väl ändå vara? 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Jag äter strikt, och väljer nyponskalspulver. Det räcker med en tesked för att täcka RDI... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Havtorn är en annan c-vitaminrik källa, med låg kh-halt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Färsk chilepeppar Massor med C-vitamin. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Om C-vitaminbrist hade varit ett problem vid strikt LCHF hade man nog hört talas om det vid det här laget. Det verkar inte vara ett problem annat än i teorin. Sannolika orsaker: 1. C-vitaminbehovet går ner när man äter minimalt med kolhydrater. Att det är så verkar väl underbyggt, se t ex här: http://www.newswithviews.com/Howenstine/james52.htm "Glucose and ascorbic acid are constantly competing for insulin transport so diets high in sugar and carbohydrates will decrease the amount of ascorbic acid that enters cells and thus create undesirable effects on the immune response." 2. Det lilla C-vitamin man ändå behöver finns i tillräcklig mängd i maten, så länge man håller sig till färsk (eller fryst) mat. Inuiterna botade skörbjugg genom att äta färskt kött (rått eller kokt). En LCHF byggd på konserver är alltså inte att rekommendera. http://pubs.aina.ucalgary.ca/arctic/Arctic32-2-135.pdf Sen tvivlar jag personligen lite grann på poängen med superstrikt LCHF och ser inte hur man ska kunna stå ut med en sådan kosthållning någon längre tid, men det är naturligtvis upp till var och en att prova sig fram och hitta sin egen väg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 De inuiterna som äter ursprunglig kost, får sitt c-vitamin av rå valspåck. Och då är det en specifik sorts val det handlar om. Vet att de har fått dispans att fånga denna val. Men kommer inte ihåg arten just nu mitt i natten, och efter tolv timmars jobb. Så vilket som helst kött duger inte!!!!! Så där har du fel anna(upponer). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Om C-vitaminbrist hade varit ett problem vid strikt LCHF hade man nog hört talas om det vid det här laget. Det verkar inte vara ett problem annat än i teorin. Sannolika orsaker: 1. C-vitaminbehovet går ner när man äter minimalt med kolhydrater. Att det är så verkar väl underbyggt, se t ex här: http://www.newswithviews.com/Howenstine/james52.htm "Glucose and ascorbic acid are constantly competing for insulin transport so diets high in sugar and carbohydrates will decrease the amount of ascorbic acid that enters cells and thus create undesirable effects on the immune response." 2. Det lilla C-vitamin man ändå behöver finns i tillräcklig mängd i maten, så länge man håller sig till färsk (eller fryst) mat. Inuiterna botade skörbjugg genom att äta färskt kött (rått eller kokt). En LCHF byggd på konserver är alltså inte att rekommendera. http://pubs.aina.ucalgary.ca/arctic/Arctic32-2-135.pdf Sen tvivlar jag personligen lite grann på poängen med superstrikt LCHF och ser inte hur man ska kunna stå ut med en sådan kos thållning någon längre tid, men det är naturligtvis upp till var och en att prova sig fram och hitta sin egen väg. Om valet är att vara sjuk eller strikt LCHF så är inte valet svårt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Det är skillnad på strikt och extremt Vill man äta totalt utan kolhydrater fibrer och c-vitamin och helt luta sig mot mättade fetter för energi så äter man som ingen människa på planeten gjort tidigare Äter man dessutom i huvudsak industrikött odlad fisk och ingen fermenterad mat eller inälvor är man ute på nya stigar där ingen trampat tidigare Jag säger inte att man nödvändigtvis blir sjuk av det men man kanske bör fråga sig om det är en optimal kost man håller på med Frågan är om någon verkligen är i ett så svårt metabolt läge att det kan vara påkallat för någon att kravla så långt ut på grenen Vi bör komma ihåg att dom urbefolkningar vi brukar titta på när vi tänker strikt Lchf faktiskt äter ganska väsenskillt mot vad vi kan åstadkomma när vi som moderna jägare skjuter shoppingvagnen ett varv runt Ica-butiken :-) Trots allt är vi en liten halv-apa som utvecklats på savannen i sumpområden eller vid kusten Att någon procent av oss bor i extrema polarområden och tycks klara det utmärkt kanske ändå inte betyder att det är optimalt för de flesta av oss 99% av arten människa äter inte extremt och vi vet heller inte hur många av samer eller inuiter som dukat under medan dom anpassade sig till kosten i extremområderna och klurade ut de metoder som gör det möjligt för dom att bo där 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 De inuiterna som äter ursprunglig kost, får sitt c-vitamin av rå valspåck. Och då är det en specifik sorts val det handlar om. Vet att de har fått dispans att fånga denna val. Men kommer inte ihåg arten just nu mitt i natten, och efter tolv timmars jobb. Så vilket som helst kött duger inte!!!!! Så där har du fel anna(upponer). Om man läser dokumentet jag länkade till ( http://pubs.aina.ucalgary.ca/arctic/Arctic32-2-135.pdf ) hittar man att t ex caribou och torkad fisk fungerar för att hålla skörbjuggen borta. Inuiternas vana att dricka upp buljongen är en viktig delförklaring till att de lyckas få i sig tillräckligt med C-vitamin på en nästan rent animalisk kosthållning. På sidan 137 (tredje sidan i filen) finns en lista på C-vitamininnehåll i olika djurarter och traditionella matvaror. Mest C-vitamin finns, enligt tabellen, i lever från "ringed seal" samt hud från "Beluga whale", men inuiterna var inte beroende av att äta dessa specifika livsmedel. Jag har genom året fått höra olika många kreativa förklaringar till inuiternas icke-brist på C-vitamin, alltifrån att de åt ögon till att de drack blod. Sanningen är mycket enklare. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Du täcker dagsbehovet av vitamin C (75 mg) genom att äta 50 g röd paprika, då får du i dig 2 g kolhydrater. Och är det helt omöjligt får du väl köpa dig en påse askorbinsyra (som är samma sak som vit C) från kryddhyllan och sleva i dig.... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Om man läser dokumentet jag länkade till ( http://pubs.aina.ucalgary.ca/arctic/Arctic32-2-135.pdf ) hittar man att t ex caribou och torkad fisk fungerar för att hålla skörbjuggen borta. Inuiternas vana att dricka upp buljongen är en viktig delförklaring till att de lyckas få i sig tillräckligt med C-vitamin på en nästan rent animalisk kosthållning. På sidan 137 (tredje sidan i filen) finns en lista på C-vitamininnehåll i olika djurarter och traditionella matvaror. Mest C-vitamin finns, enligt tabellen, i lever från "ringed seal" samt hud från "Beluga whale", men inuiterna var inte beroende av att äta dessa specifika livsmedel. Jag har genom året fått höra olika många kreativa förklaringar till inuiternas icke-brist på C-vitamin, alltifrån att de åt ögon till att de drack blod. Sanningen är mycket enklare. Det är alltid roligt och intressant att läsa olika förklaringar, tycker jag. Det kan ju faktiskt vara sanna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Jag skulle vilja påstå att "äta extremt" är en personlig definitionssak. Enligt min mening äter nämligen 99% extremt. Att äta huvdsakligen ris och rå fisk är väl extremt, gröt eller yougurt till frukost och bröd överhuvudtaget är också extremt De flesta äter monotont utan variation och invant dvs. extremt i ordets mening. Falukorv eller köttbullar med mos blir därmed också extremt. Äter jag själv extremt då ? Svaret blit både ja och nej ! Jag äter nämligen inte som flertalet. Jag åter inte längre av vana, utan äter bara sådant som är gott och precis när jag vill utan och följa några "regler". Är jag då motvalls... troligen blir svaret ett ja och jag är stolt över det. Jag äter lågkolhydratkost och tillhör de 1%:en som inte äter extremt 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Läsvärt inlägg av Per Wikholm om helt animalisk kosthållning: http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10434/Kan-man-strunta-helt-i-vegetarisk-foda.aspx Executive summary: om man inte är sugen på att äta saker som fermenterade havsdjur, hjärna eller valhud kan det vara en bra idé att äta en del grönsaker, inte bara för C-vitaminets skull. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Fermenterade havsdjur.. Är det surströmming, det? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Fermenterade havsdjur.. Är det surströmming, det? Nedgrävd (och sedan uppgrävd) säl. Men surströmming duger nog också. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Nedgrävd (och sedan uppgrävd) säl. Men surströmming duger nog också. Eller haj. Fast det börjar visst bli ont om dem. Själv har jag inget emot grönsaker, så länge jag håller blodsockret på låg och jämn nivå. Surströmming, visst, men inte varje dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Nedgrävd (och sedan uppgrävd) säl. Men surströmming duger nog också. Ehum.. *host* håller mig nog till surströmming i så fall. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Ehum.. *host* håller mig nog till surströmming i så fall. OK om jag håller mig till paprika...? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 OK om jag håller mig till paprika...? Eller surkål, både C och B12 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Eller surkål, både C och B12 Hittade nyss Icas eko surkål i plastpåse. Den är jättegod. Men hur länge kan man förvara en öppnad förpackning med surkål tro? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjs Posted February 23, 2014 Author Share Posted February 23, 2014 Havtorn, chili å nyponskalspulver låter bra! Tack tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted February 23, 2014 Share Posted February 23, 2014 Hittade nyss Icas eko surkål i plastpåse. Den är jättegod. Men hur länge kan man förvara en öppnad förpackning med surkål tro? Häll över det i en väl rengjord glasburk, så håller det sig ett bra tag i kylskåpet... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted February 23, 2014 Share Posted February 23, 2014 Vad bra, tack för tips! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbebobbe Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 Hittade nyss Icas eko surkål i plastpåse. Den är jättegod. Men hur länge kan man förvara en öppnad förpackning med surkål tro? Är du säker på att riktig surkål? Alltså mjölksyrajäst vitkål? Jag vet att det förekommer fuskvarianter som består av vitkål med nåt surt tillsatt. Då får man inte de hälsofördelarna som mjölksyrajäsningen ger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisabet Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 Det står Ekologisk surkål på etiketten. Den innehåller visserligen citronsyra, men smakar som surkål. Jag har aldrig tänkt tanken att det inte skulle vara riktig surkål. Det står inte på förpackningen att den skulle vara pastöriserad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisabet Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 Nu har jag skickat ett mejl till ICA och frågat. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisabet Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 Nu har jag fått svar från ICA: "ICA I Love Eco Surkål syras vid att salt tillsätts till den strimlade vitkålen. Mjölksyrebakterien "äter" sockret i kålen vilket gör att det produceras koldioxid och mjölksyra. Det blir en levande bakteriekultur. Mjölksyran produceras av bakterier.Citronsyra och askorbinsyra tillsätts surkålen för att behålla färgen. Citronsyran är naturlig och framställs från majs. Den är inte pastöriserad." Så det var som jag trodde, riktig surkål. Huruvida citronsyran är från svartmögel eller inte, framgår dock inte. Onödig i alla fall. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted March 30, 2014 Share Posted March 30, 2014 Hittade nyss Icas eko surkål i plastpåse. Den är jättegod. Men hur länge kan man förvara en öppnad förpackning med surkål tro? Häll över det i en väl rengjord glasburk, så håller det sig ett bra tag i kylskåpet... Hur länge är "ett bra tag"? 14 kronor för 500gr känns nästan för billigt, men det verkar ju vara på riktigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 30, 2014 Share Posted March 30, 2014 Hur länge är "ett bra tag"? 14 kronor för 500gr känns nästan för billigt, men det verkar ju vara på riktigt. Den håller mer än en vecka i allafall. Jag äter en förp ca i veckan nu. Det är mycket god. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted March 30, 2014 Share Posted March 30, 2014 Hej! Jag är helt ny på det här med lchf. Inne på min andra strikta vecka. Äter magnesium samt D vitamin men kom på att jag även borde äta c vitamin, eftersom jag inte får i mej det via grönsaker. Vad rekommenderas? Det är en djungel där ute. Tacksam för alla tips Äter du inte grönsaker så skulle jag rekommendera inälvsmat, typ lever. Har för mig att det ska innehålla mycket C-vitamin. Det är ju så inuiterna/eskimåerna klarar sig- de äter ju hela djuret, inälvor och allt =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted March 30, 2014 Share Posted March 30, 2014 Den håller mer än en vecka i allafall. Okej, tack, en vecka hinner man äta upp den på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts