Jump to content

C-vitamin vid strikt lchf


Pjs
 Share

Recommended Posts

Hej! Jag är helt ny på det här med lchf. Inne på min andra strikta vecka. Äter magnesium samt D vitamin men kom på att jag även borde äta c vitamin, eftersom jag inte får i mej det via grönsaker.

 

Vad rekommenderas? Det är en djungel där ute.

 

Tacksam för alla tips

Link to comment
Share on other sites

Äter jag strikt LCHF har jag inte plats för vitkål o broccoli.

Har man inte plats för vitkål och broccoli, och gul paprika som jag föredrar som c-vitaminkälla, så kanske man ska fundera ett tag på vad man håller på med. Ursäkta i förväg om jag trampar på några ömma tår, men någon måtta får det väl ändå vara?

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Om C-vitaminbrist hade varit ett problem vid strikt LCHF hade man nog hört talas om det vid det här laget. Det verkar inte vara ett problem annat än i teorin.

 

Sannolika orsaker: 

 

1. C-vitaminbehovet går ner när man äter minimalt med kolhydrater. Att det är så verkar väl underbyggt, se t ex här: 

http://www.newswithviews.com/Howenstine/james52.htm

 

"Glucose and ascorbic acid are constantly competing for insulin transport so diets high in sugar and carbohydrates will decrease the amount of ascorbic acid that enters cells and thus create undesirable effects on the immune response."

 

2. Det lilla C-vitamin man ändå behöver finns i tillräcklig mängd i maten, så länge man håller sig till färsk (eller fryst) mat. Inuiterna botade skörbjugg genom att äta färskt kött (rått eller kokt). En LCHF byggd på konserver är alltså inte att rekommendera. 

http://pubs.aina.ucalgary.ca/arctic/Arctic32-2-135.pdf

 

Sen tvivlar jag personligen lite grann på poängen med superstrikt LCHF och ser inte hur man ska kunna stå ut med en sådan kosthållning någon längre tid, men det är naturligtvis upp till var och en att prova sig fram och hitta sin egen väg.

Link to comment
Share on other sites

De inuiterna som äter ursprunglig kost, får sitt c-vitamin av rå valspåck. Och då är det en specifik sorts val det handlar om. Vet att de har fått dispans att fånga denna val. Men kommer inte ihåg arten just nu mitt i natten, och efter tolv timmars jobb.

Så vilket som helst kött duger inte!!!!! Så där har du fel anna(upponer).

Link to comment
Share on other sites

Om C-vitaminbrist hade varit ett problem vid strikt LCHF hade man nog hört talas om det vid det här laget. Det verkar inte vara ett problem annat än i teorin.

 

Sannolika orsaker: 

 

1. C-vitaminbehovet går ner när man äter minimalt med kolhydrater. Att det är så verkar väl underbyggt, se t ex här: 

http://www.newswithviews.com/Howenstine/james52.htm

 

"Glucose and ascorbic acid are constantly competing for insulin transport so diets high in sugar and carbohydrates will decrease the amount of ascorbic acid that enters cells and thus create undesirable effects on the immune response."

 

2. Det lilla C-vitamin man ändå behöver finns i tillräcklig mängd i maten, så länge man håller sig till färsk (eller fryst) mat. Inuiterna botade skörbjugg genom att äta färskt kött (rått eller kokt). En LCHF byggd på konserver är alltså inte att rekommendera. 

http://pubs.aina.ucalgary.ca/arctic/Arctic32-2-135.pdf

 

Sen tvivlar jag personligen lite grann på poängen med superstrikt LCHF och ser inte hur man ska kunna stå ut med en sådan kos

thållning någon längre tid, men det är naturligtvis upp till var och en att prova sig fram och hitta sin egen väg.

Om valet är att vara sjuk eller strikt LCHF  så är inte valet svårt.

 

Link to comment
Share on other sites

Det är skillnad på strikt och extremt

 

Vill man äta totalt utan kolhydrater fibrer och c-vitamin och helt luta sig mot mättade fetter för energi så

äter man som ingen människa på planeten gjort tidigare

 

Äter man dessutom i huvudsak industrikött odlad fisk och ingen fermenterad mat eller inälvor är man ute på nya stigar där ingen trampat tidigare

 

Jag säger inte att man nödvändigtvis blir sjuk av det men man kanske bör fråga sig om det är en optimal kost man håller på med

Frågan är om någon verkligen är i ett så svårt metabolt läge att det kan vara påkallat för någon att kravla så långt ut på grenen

 

Vi bör komma ihåg att dom urbefolkningar vi brukar titta på när vi tänker strikt Lchf faktiskt äter ganska väsenskillt

mot vad vi kan åstadkomma när vi som moderna jägare skjuter shoppingvagnen ett varv runt Ica-butiken :-)

 

Trots allt är vi en liten halv-apa som utvecklats på savannen i sumpområden eller vid kusten

Att någon procent av oss bor i extrema polarområden och tycks klara det utmärkt kanske ändå inte betyder att det är optimalt för de flesta av oss

 

99% av arten människa äter inte extremt och vi vet heller inte hur många av samer eller inuiter som dukat under medan dom anpassade sig till kosten i extremområderna och klurade ut de metoder som gör det möjligt för dom att bo där

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

De inuiterna som äter ursprunglig kost, får sitt c-vitamin av rå valspåck. Och då är det en specifik sorts val det handlar om. Vet att de har fått dispans att fånga denna val. Men kommer inte ihåg arten just nu mitt i natten, och efter tolv timmars jobb.

Så vilket som helst kött duger inte!!!!! Så där har du fel anna(upponer).

 

Om man läser dokumentet jag länkade till  ( http://pubs.aina.ucalgary.ca/arctic/Arctic32-2-135.pdf ) hittar man att t ex caribou och torkad fisk fungerar för att hålla skörbjuggen borta. Inuiternas vana att dricka upp buljongen är en viktig delförklaring till att de lyckas få i sig tillräckligt med C-vitamin på en nästan rent animalisk kosthållning. På sidan 137 (tredje sidan i filen) finns en lista på C-vitamininnehåll i olika djurarter och traditionella matvaror. Mest C-vitamin finns, enligt tabellen, i lever från "ringed seal" samt hud från "Beluga whale", men inuiterna var inte beroende av att äta dessa specifika livsmedel. 

 

Jag har genom året fått höra olika många kreativa förklaringar till inuiternas icke-brist på C-vitamin, alltifrån att de åt ögon till att de drack blod. Sanningen är mycket enklare.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om man läser dokumentet jag länkade till  ( http://pubs.aina.ucalgary.ca/arctic/Arctic32-2-135.pdf ) hittar man att t ex caribou och torkad fisk fungerar för att hålla skörbjuggen borta. Inuiternas vana att dricka upp buljongen är en viktig delförklaring till att de lyckas få i sig tillräckligt med C-vitamin på en nästan rent animalisk kosthållning. På sidan 137 (tredje sidan i filen) finns en lista på C-vitamininnehåll i olika djurarter och traditionella matvaror. Mest C-vitamin finns, enligt tabellen, i lever från "ringed seal" samt hud från "Beluga whale", men inuiterna var inte beroende av att äta dessa specifika livsmedel. 

 

Jag har genom året fått höra olika många kreativa förklaringar till inuiternas icke-brist på C-vitamin, alltifrån att de åt ögon till att de drack blod. Sanningen är mycket enklare.

Det är alltid roligt och intressant att läsa olika förklaringar, tycker jag. Det kan ju faktiskt vara sanna ;)
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja påstå att "äta extremt" är en personlig definitionssak. Enligt min mening äter nämligen 99% extremt. Att äta huvdsakligen ris och rå fisk är väl extremt, gröt eller yougurt till frukost och bröd överhuvudtaget är också extremt De flesta äter monotont utan variation och invant dvs. extremt i ordets mening. Falukorv eller köttbullar med mos blir därmed också extremt. 

 

Äter jag själv extremt då ? Svaret blit både ja och nej ! Jag äter nämligen inte som flertalet. Jag åter inte längre av vana, utan äter bara sådant som är gott och precis när jag vill utan och följa några "regler". Är jag då motvalls... troligen blir svaret ett ja och jag är stolt över det. Jag äter lågkolhydratkost och tillhör de 1%:en som inte äter extremt :P   

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Läsvärt inlägg av Per Wikholm om helt animalisk kosthållning:

 

http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10434/Kan-man-strunta-helt-i-vegetarisk-foda.aspx

 

Executive summary: om man inte är sugen på att äta saker som fermenterade havsdjur, hjärna eller valhud kan det vara en bra idé att äta en del grönsaker, inte bara för C-vitaminets skull.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nedgrävd (och sedan uppgrävd) säl. Men surströmming duger nog också.

Eller haj. Fast det börjar visst bli ont om dem.

 

Själv har jag inget emot grönsaker, så länge jag håller blodsockret på låg och jämn nivå. Surströmming, visst, men inte varje dag.

Link to comment
Share on other sites

Hittade nyss Icas eko surkål i plastpåse. Den är jättegod. Men hur länge kan man förvara en öppnad förpackning med surkål tro?

 

Är du säker på att riktig surkål? Alltså mjölksyrajäst vitkål? Jag vet att det förekommer fuskvarianter som består av vitkål med nåt surt tillsatt. Då får man inte de hälsofördelarna som mjölksyrajäsningen ger.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu har jag fått svar från ICA:

 

"ICA I Love Eco Surkål syras vid att salt tillsätts till den strimlade vitkålen. Mjölksyrebakterien "äter" sockret i kålen vilket gör att det produceras koldioxid och mjölksyra. Det blir en levande bakteriekultur. Mjölksyran produceras av bakterier.
Citronsyra och askorbinsyra tillsätts surkålen för att behålla färgen. Citronsyran är naturlig och framställs från majs. Den är inte pastöriserad."

 

Så det var som jag trodde, riktig surkål. Huruvida citronsyran är från svartmögel eller inte, framgår dock inte. Onödig i alla fall.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hittade nyss Icas eko surkål i plastpåse. Den är jättegod. Men hur länge kan man förvara en öppnad förpackning med surkål tro?

Häll över det i en väl rengjord glasburk, så håller det sig ett bra tag i kylskåpet...

 

Hur länge är "ett bra tag"?

 

14 kronor för 500gr känns nästan för billigt, men det verkar ju vara på riktigt.

Link to comment
Share on other sites

Hej! Jag är helt ny på det här med lchf. Inne på min andra strikta vecka. Äter magnesium samt D vitamin men kom på att jag även borde äta c vitamin, eftersom jag inte får i mej det via grönsaker.

 

Vad rekommenderas? Det är en djungel där ute.

 

Tacksam för alla tips

Äter du inte grönsaker så skulle jag rekommendera inälvsmat, typ lever. Har för mig att det ska innehålla mycket C-vitamin. Det är ju så inuiterna/eskimåerna klarar sig- de äter ju hela djuret, inälvor och allt =)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...