Peter B Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 .... hittade en billig hälsotest på Groupon...gjorde ett liknande för ca 8 månader sedan (också Groupon)... Fortfarande fastevärden på socker som bekymrar... 6,1 (5,8 förra testet) ref intervall 4-6 Det positiva är att HBa1c värdet trots detta sjunkit. 35 (37) ref intervall 31-46 Jag har lite svårt att tolka vad detta kan bero på....tar gärna emot spekulationer... Kolesterolvärden: Tot kolesterol :8,1 hdl:2 ldl: 5,15 triglycerider 1,1 Ska man vara orolig över detta? ... Totalkolesterolen har höjts nästan 2 enheter sedan förra mätningen...testföretaget tyckte jag skulle sluta äta feta mejeriprodukter ;-) ...egentligen vet jag att det inte ska vara någon fara men nog känns det rent psykologiskt bättre när värdet ligger på 6 för total kolesterol.. Sen fick jag ett konstigt värde: P-ASAT 0,93 ref intervall <0,76 De andra levervärdena var snaras åt det låga hållet...kan detta ha något samband med kosten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Föga klinisk nytta med ASAT-analys i dagens sjukvård http://ww2.lakartidningen.se/ltarkiv/2002/temp/pda25396.pdf 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 26, 2014 Share Posted February 26, 2014 Jag har fixat en kopia på prover som togs på mig för några år sedan. ASAT låg på 0,66 och ref för kvinnor är 0,6. Marginellt över men det var just när hälsan krånglade och jag funderar lite eftersom du hade lite förhöjt också Peter. Kan det indikera fett i levern? Fett i levern kan ju också ge förhöjt fasteglukos och det har ju du haft. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted February 26, 2014 Share Posted February 26, 2014 ASAT kan som Zepp säger, ha en väldigt liten betydelse, och det indikerar INTE fettlever med den lilla förhöjningen. ASAT kan stiga om man råkar ha ett blåmärke vid blodprovstagningen,(på grund av bilirubinutfällning i vävnaden) så pass känsligt är det, och inget man skall oroa sig för Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 26, 2014 Share Posted February 26, 2014 Jag tycker dina värden ser bra ut. HDL höga och fina, TG låga. Tot.kol/HDL ca 4 = bra. Bra kvot TG/HDL. Apo-kvot hade ju varit trevligt för att bekräfta det man tror att LDL är företrädesvis de stora fluffiga. HbA1c bra. Fastevärde precis över 6 har jag också någon enstaka gång, men oftast kring 5. Med lågt långtidsblodsocker för din del känns det helt ok. Lyd testföretagets råd så ska nog värdena löpa amok... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 26, 2014 Share Posted February 26, 2014 ASAT kan som Zepp säger, ha en väldigt liten betydelse, och det indikerar INTE fettlever med den lilla förhöjningen. ASAT kan stiga om man råkar ha ett blåmärke vid blodprovstagningen,(på grund av bilirubinutfällning i vävnaden) så pass känsligt är det, och inget man skall oroa sig för Man får väl skilja på fettlever och fett i levern? Jag menar att för att kalla det fettlever behöver det väl vara över en viss gräns medan en viss upplagring av fett i levern väl inte är så ovanligt. Har du fakta kring detta så är det intressant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 26, 2014 Share Posted February 26, 2014 Peter, jag tycker att du ska det höga fastesockret på allvar. Det där kan indikera prediabetes eller värre. Jag skulle försöka få blodsocket kollat efter mat, inte bara fastande om jag var du. Särskilt med tanke på att dina övriga värden inte alls tyder på insulinresistens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted February 26, 2014 Share Posted February 26, 2014 Man får väl skilja på fettlever och fett i levern? Jag menar att för att kalla det fettlever behöver det väl vara över en viss gräns medan en viss upplagring av fett i levern väl inte är så ovanligt. Har du fakta kring detta så är det intressant. Fettlever brukar man benämna ett tillstånd med mer än 5% fett i levern, detta kan man inte diagnostisera med leverprover som ASAT och ALAT, utan det vill till leverbiopsi, ultraljud och/eller datortomografi (CT) för att se dessa förändringar. ASAT och ALAT är mycket osäkra kort och kan indikera både det ena och det andra, som inte har med levern att göra och är väldigt föränderliga, som så mycket andra prover som vi ibland kan fästa för stor vikt vid, som är utan betydelse. Som sagt, ett hematom (blåmärke) kan ge ett förhöjt ASAT. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 26, 2014 Share Posted February 26, 2014 Har man tränat före provet rasar olika sk levervärden upp utan vidare! Och som syster säger.. har man fått en skada typ blåmärke så rasar det oxå iväg. Levervärdena främst ALAT/ASAT är ensymer, de förekommer i olika grad i olika värden/omfattning.. inte bara i levern. Man kikar främst efter olika kombinationer.. för att indikera vanliga vällevnadssjukdommar.. typ fettlever.. som i sin tur kan indikera metabolt syndrom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 26, 2014 Author Share Posted February 26, 2014 mmmm..jag kan ju inte heller hitta ngt speciellt om vad ASAT skall indikera...men håll med om att det är lite skumt med prov som har specificerade gränsintervall....och sen när man ligger utanför dessa så betyder det ingenting ;-) En orsak till att jag började med LCHF var ju mina relativt höga fastevärden för blodsockret och det verkar ju ligga kvar högt trots LCHF...det som förvånar mig lite är att HbA1C ändå ligger så lågt. Sen så hade jag inte vänta mig att totalkolesterolen skulle stiga så mycket sedan förra testet...det var lite därför jag fiskade efter dina värden Kjell..jag fattar det som att du mäter ofta...och att värdena ligger relativt stabilt... hursomhelst värdena är inget som direkt oroar mig men det är intressant att få lite synpunkter... så tack till er som skrivit 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts