Jump to content

Hälsningar från England

Scandichic

Recommended Posts

Hej! Jag fick höra att jag hade diabetes den 28onde januari. Jag fick ett paket tabletter och rådet ' gå och kolla på nätet. Börja med diabetes.org.uk. Jag föreslår att ingen börjar här. Om rådet (se receptet) inte var så farligt, skulle man skratta! Egentligen kan man regelmässigt äta kakor om man använde hälften av sockret i receptet! Verkligen?! Lyckligtvis hittade jag diabetes.co.uk där ett medlem berättade om Kostdoktorn och jag läste webbsidan och bestämde att börja med LCHF. Jag har gått ner i vikt 5 kilo.

Jag är engelska, gift med 2 unga barn och jobbar som lärare. Jag pluggade språk både i Sverige och i Storbritannien när jag var yngre och älskar Sverige. (Vi gifte oss 2002 i Masthuggskyrkan i Göteborg.) jJag gillar Henning Mankell och Lisa Marklund! Om jag skriver fel, var snäll och berätta!

Undersökte inte läkaren vilka möjligheter du har att bli frisk igen?

Känner du till den här svenska tjejduon?

(Går det inte att lägga in en länk till youtube utan att hela klippet kommer upp i tråden? Jag trodde bara det skulle bli en länk)

• Like 1

Undersökte inte läkaren vilka möjligheter du har att bli frisk igen?

Känner du till den här svenska tjejduon?

(Går det inte att lägga in en länk till youtube utan att hela klippet kommer upp i tråden? Jag trodde bara det skulle bli en länk)

Nej, det blev bara värre! Jag mådde illa på jobbet och var rädd att jag hade gått för lågt eftersom jag började ändra det som jag åt omdelbart. Jag fick dricka en sockerdricka och skickades hem. Jag åkte direkt till läkaren och var tvungen att vänta två timmar innan jag fick prata med sjuksköterska som sa att jag måste äta mera kolhydrater. Jag visade henne min bok,därav jag skriver vad jag äter och hon var mycket bestämt att jag måste äta mera kolhydrater och tänka på "portion kontroll." Jag frågade henne om det var en bra idé att äta mat som höjde blodsockret och sa att jag ville äta LCHF. Hon blev väldigt sur och sa att hon vill inte träffas mera och att i framtiden jag måste gå till sjukhuset. Jag påpekade att har hade gått ner i vikt (2 kilo) och svaret var " det är diabetes som gjorde det!" Hon vägrade ge mig en metare och sa att det behövs inte eftersom tabletterna sänker blodsockret. Jag påpekade att jag kunde inte veta om jag fick äta vissa mat om jag inte gjorde ett prov innan jag åt och 2 timmar därefter. Hon svarade att det inte var "policy" att ge mig en metare. Jag svarade att det var mot NICE (någon slaggs hälsogrupp där läkare söker råd). Som sagt, det gick inte bra!

Jag köpte min egen metare och blodsockret är mellan 5.3 - 6.6. Jag har gått ner i vikt 6 kilo nu - måste vara diabetes - ha, ha!

Jag älskar det där musiken! Tycker du om Florence and the machine?

• Like 1

Hej på dej! Hur står det till? Och din man? Jag vågade skriva till slutet! Jag mår bra och har gott ner ännu mer i vikt - en kilo! Måste gå- min man har lagat omelett - moms!

Eftersom du bad om rättelse (fast alla förstår ju vad du menar, så det är ingen stor grej) Moms är en skatt. Det du menar är mums :-)

• Like 3

Imponerad av din svenska, trodde att du var som jag invandrad svenska till öriket. Läser du även de svenska författarna på svenska, kan rekommendera Håkan Nesser som jag själv tycker är flera klassar bättre än de flesta andra svenska deckar författare. Kollar själv diabeter.co.uks forum emellanåt och skriver på en iternationell blogg (Kostrådgivarnas syster blogg).

Jo, vi ska flytta lite lamm om en stund. Jag har just varit ute och lagat lite på ett av de flyttbara lammhusen, hurra för borrskruv och skruvdragare! Sen plockade jag lite persilja på vägen in till den toscanska kycklingen vi ska få till mat ikväll eller snarare unghöns, ett av våra egna.

Berättade jag att jag tillslut fick en glukosmätare? Hurra för det också, men jag glömde att hämta ut teststickor så idag ska jag inte testa men imorgon tänkte jag göra risotto för att se vad som händer med blodsockret. Inte för min egen skull så mycket som att jag vill kunna visa diabetessköterskan vad som händer.

• Like 4

Imponerad av din svenska, trodde att du var som jag invandrad svenska till öriket. Läser du även de svenska författarna på svenska, kan rekommendera Håkan Nesser som jag själv tycker är flera klassar bättre än de flesta andra svenska deckar författare. Kollar själv diabeter.co.uks forum emellanåt och skriver på en iternationell blogg (Kostrådgivarnas syster blogg).

Jag har Munsters fall men inte läst den än! Heléne Tursten är en av mina älsklingsförfattare - jag har läst alla hennes böcker. Jag vägrar läsa svenska böcker på engelska (trots att vi har de flesta Mankellböcker på engelska på grund att min man kan inte svenska). Jag gillar Mari Jungstedt, Anne Holt och Jo Nesbø och Smillas känsla för snö (Peter Hoeg) är en av mina älsklingsböcker! :)

• Like 1

Jag har Munsters fall men inte läst den än! Heléne Tursten är en av mina älsklingsförfattare - jag har läst alla hennes böcker. Jag vägrar läsa svenska böcker på engelska (trots att vi har de flesta Mankellböcker på engelska på grund att min man kan inte svenska). Jag gillar Mari Jungstedt, Anne Holt och Jo Nesbø och Smillas känsla för snö (Peter Hoeg) är en av mina älsklingsböcker! :)

Favoriten bland Nesser är Barbarotti böckerna och nyligen läst senaste Leveande och döda i Winsford, kan rekommendera den, just nu läser jag Himmel över London.

• Like 1

Och svenska och engelska skrivs med liten bokstav på svenska! Till skillnad från på engelska. Ursäkta!

Där ser du.. du är utbildad.. det märks.. jag blandar engelska och svenska.. såsom många gör!

Sen så.. nitpicking.. humor is humor.. humör is temper/mood! :D

Två små prickar gör hela skillnaden!

Jo, vi ska flytta lite lamm om en stund. Jag har just varit ute och lagat lite på ett av de flyttbara lammhusen, hurra för borrskruv och skruvdragare! Sen plockade jag lite persilja på vägen in till den toscanska kycklingen vi ska få till mat ikväll eller snarare unghöns, ett av våra egna.

Berättade jag att jag tillslut fick en glukosmätare? Hurra för det också, men jag glömde att hämta ut teststickor så idag ska jag inte testa men imorgon tänkte jag göra risotto för att se vad som händer med blodsockret. Inte för min egen skull så mycket som att jag vill kunna visa diabetessköterskan vad som händer.

Hoppas att gick bra med lamm. Själv har jag varit ut och cyklade med barnen. Jag har en vacker dansk cykel som är en Juliet Viva 2010..Tyvärr gjorde jag sönder min kjol:(. Vad är toscanska kyckling? Lycka till med risotto. Får hoppas att diabetessköterskan lyssnar!:)
  • Like 1

Nej, det blev bara värre! Jag mådde illa på jobbet och var rädd att jag hade gått för lågt eftersom jag började ändra det som jag åt omdelbart. Jag fick dricka en sockerdricka och skickades hem. Jag åkte direkt till läkaren och var tvungen att vänta två timmar innan jag fick prata med sjuksköterska som sa att jag måste äta mera kolhydrater. Jag visade henne min bok,därav jag skriver vad jag äter och hon var mycket bestämt att jag måste äta mera kolhydrater och tänka på "portion kontroll." Jag frågade henne om det var en bra idé att äta mat som höjde blodsockret och sa att jag ville äta LCHF. Hon blev väldigt sur och sa att hon vill inte träffas mera och att i framtiden jag måste gå till sjukhuset. Jag påpekade att har hade gått ner i vikt (2 kilo) och svaret var " det är diabetes som gjorde det!" Hon vägrade ge mig en metare och sa att det behövs inte eftersom tabletterna sänker blodsockret. Jag påpekade att jag kunde inte veta om jag fick äta vissa mat om jag inte gjorde ett prov innan jag åt och 2 timmar därefter. Hon svarade att det inte var "policy" att ge mig en metare. Jag svarade att det var mot NICE (någon slaggs hälsogrupp där läkare söker råd). Som sagt, det gick inte bra!

Jag köpte min egen metare och blodsockret är mellan 5.3 - 6.6. Jag har gått ner i vikt 6 kilo nu - måste vara diabetes - ha, ha!

Jag älskar det där musiken! Tycker du om Florence and the machine?

Skall kolla, jag känner inte till dom.

Hoppas att gick bra med lamm. Själv har jag varit ut och cyklade med barnen. Jag har en vacker dansk cykel som är en Juliet Viva 2010..Tyvärr gjorde jag sönder min kjol:(. Vad är toscanska kyckling? Lycka till med risotto. Får hoppas att diabetessköterskan lyssnar! :)

Toskansk kyckling: Stycka en kyckling och marinera i olivolja, salt, peppar, vitlök, cest från en halv citron plus saft (jag skivar en halv citron, ingen saft), persilja och rosmarin. Sen kör man det hela i ugnen. Vi hade rotfrukter (potatis och kålrot) stekta i ister till plus en sallad på gröna bönor (haricot verte), fetaost, lök  och olivolja.

Till efterrätt hade jag gjort en citronpaj a la LCHF (serverad med vispgrädde) med mestadels mandelmjöl i pajskalet och en äggstanning på 3 ägg, 2 dl creme fraiche, 1 dl kesella, citroncest och saft från en citron, vaniljpulver och, hör och häpna, 2 msk SOCKER, vi har inget ersättningsmedel men jag ska försöka få tag i sukrin. Två matskedar gör å andra sidan varken till eller från, för mig är det mjöl som ställer till det med blodsockret. Mitt blodsocker var 6,1 en timme efter maten och sen succesivt lägre. Gott var det och mätta och nöjda blev vi!

Citronpajen kommer att räcka länge, den är stor.

• Like 2

Nä, men jag hittade inget bra svenskt diabetesforum och detta kallar sig för the global diabetes forum så jag tyckte att kunde passa där, jag med. Så jag har inget tips vad gäller kesella, på tal om vilket jag just har köpt en bytta till för att exprimentera med en LCFH käsekuche/topfentorte.

• Like 1

Totto, nyfiken bor du i UK eftersom du är inne på diabetes.co.uk, i så fall undrar jag var du får tag i kesella, vill gärna få tag i stället för att hålla på och mosa cottage cheese. Sukrin och liknande produkter har jag lyckats hitta online.

Du kan köpa quark i Sainsburys. Jag tror att det är samma sak.

# 18 Zepp

"Sen så.. nitpicking.. humor is humor.. humör is temper/mood!"

Helt OT men kommer osökt att tänka på den gamla barnkammarramsan från Min Skattkammare:

Livet är en strid

Striden är en kamp

Kampen är en häst

Hästen är en dragare

Dragaren är ett stadsbud

Stadsbudet är en knöl

Knölen är en potatis

Alltså är livet en potatis

• Like 1

Philadelphia eller annan cream cheese i stället för kesella? Blir mer fett oxå  :)

Jag brukar byta mot mascarpone, ännu fetare :D

Du kan köpa quark i Sainsburys. Jag tror att det är samma sak.

Jag tror pofibrer är typiskt svenskt!?

Du får kolla efter cocosfibrer i stället.

Tycker både Philadelphia och Marscapone kan bli lite sött men ska prova. Quark är alldeles för mager (den som finns i dettta land).

Pofiber - Letat och letat men inte inte ens Totally Swedish (affären i London) har det men man kan kanske fråga dem (o köpa online). Hade besök i somras av LCHFare som had emed både Pofiber o Fibrex. I bland saknar jag pepparrot men min mamma förbarmar sig över mig och skickar ett par tuber.

Aman prana kokosmjöl(fiber) beställde jag från ett företag i Luxemburg (har ett extra halvkilo)

Tipsar gärna om bra ställen att få tag i det mesta, en favorit är www.justingredients.co.uk, de har ofta bättre pris på olika grejer, där finns psyllium husk och ett fantastiskt utbud av kryddor.

# 18 Zepp

"Sen så.. nitpicking.. humor is humor.. humör is temper/mood!"

Helt OT men kommer osökt att tänka på den gamla barnkammarramsan från Min Skattkammare:

Livet är en strid

Striden är en kamp

Kampen är en häst

Hästen är en dragare

Dragaren är ett stadsbud

Stadsbudet är en knöl

Knölen är en potatis

Alltså är livet en potatis

Vår familjs variant som din fram till

Dragarn är en korkskruv

Korkskruven är vriden

Alltså är livet vridet!

• Like 3

Tycker både Philadelphia och Marscapone kan bli lite sött men ska prova. Quark är alldeles för mager (den som finns i dettta land).

I bland saknar jag pepparrot

Har du en liten jordplätt? Be att få en rotbit ekologisk pepparrot. Det blir en vacker växt med underbart honungsdoftande blommor på försommaren. Men den är invasiv så du måste ha spärr runt planteringen. Men du kommer att ha tillgång till smaken så ofta du vill. En liten rotbit riven i vispad gradde mmmm
  • Like 1

Har du en liten jordplätt? Be att få en rotbit ekologisk pepparrot. Det blir en vacker växt med underbart honungsdoftande blommor på försommaren. Men den är invasiv så du måste ha spärr runt planteringen. Men du kommer att ha tillgång till smaken så ofta du vill. En liten rotbit riven i vispad gradde mmmm

Ska se om jag kan få tag i pepparrot, omöjligt att få tag i marknaden men ska kolla runt lite. Med vårt milda klimat (bor i södra delen), så kanske jag kan skörda året om, konstaterade att persiljan, rosmarinen och purpur slavian klarat den sk vintern.

Ska se om jag kan få tag i pepparrot, omöjligt att få tag i marknaden men ska kolla runt lite. Med vårt milda klimat (bor i södra delen), så kanske jag kan skörda året om, konstaterade att persiljan, rosmarinen och purpur slavian klarat den sk vintern.

Pepperrot är en rot, den klarar sig alltid även i Sverige! och så länge det inte är tjäle kan man gräva upp det man behöver.

Persilja är tvåårig, så din kommer snart att gå i blom, sen fröar den sig så att du har persilja för alltid.

Rosmarin brukar klara sig hos oss här på Gotland, liksom salvia, fransk dragon och andra känsliga örter, så i Sydengland har du nog inga större problem, utöver pets and pests som kan drabba dig lokalt.

• Like 1

Akta dig för att plantera pepparrot.. den växer som kirskål.. omöjlig att utrota.. iallafall i södra sverige.. det torde vara lika i England?

Grejen är att det e för jobbigt att gräva upp vild pepparrot, det går åt så lite.

Akta dig för att plantera pepparrot.. den växer som kirskål.. omöjlig att utrota.. iallafall i södra sverige.. det torde vara lika i England?

Grejen är att det e för jobbigt att gräva upp vild pepparrot, det går åt så lite.

Jag odlar pepparot i en pallkrage och flyttar den efter 2-3 år men man måste gräva upp den på försommaren och ta bort alla förgreningar sedan när jag skördar gräver jag upp och det som inte går åt fryser jag in.

Fundera på en liten bit allmänt skruffig del av min lilla trädgård för pepparrot, får se om jag kan komma över en rot nånstans.

Det går nog att skicka en på posten från Sverige. Jag har dock ingen egen just nu.

Fundera på en liten bit allmänt skruffig del av min lilla trädgård för pepparrot, får se om jag kan komma över en rot nånstans.

Vad heter pepparrot på engelska? Och rättika, till skillnad från daikon?

för övrigt kan du nog ha pepparrot i kruka, på samma sätt som ingefära. Då sprider den sig inte.

Jag har provat att sätta pepparrot från mataffären ett par gånger men den tog sej inte... Det är iofs länge sedan, man pratade då om att de kunde varit kobolt?bestrålad för att hålla längre. Det är därför jag föreslog ekologisk.

Zepp, det är inga problem att odla invasiva grejor om man vet vad man gör och gräver ner en hink utan botten eller så som rotspärr

Vad heter pepparrot på engelska? Och rättika, till skillnad från daikon?

för övrigt kan du nog ha pepparrot i kruka, på samma sätt som ingefära. Då sprider den sig inte.

Hästrädisa  :lol:  horseradish

http://en.wikipedia.org/wiki/Horseradish

Här är ett engelskt trädgårdsforum där dom diskuterar var man kan köpa pepparrot

http://www.growfruitandveg.co.uk/grapevine/vegging-out/where-can-i-buy-horseradish_16412.html

Här säljer privatpersoner plantor

http://www.ebay.co.uk/bhp/horseradish-plant

Några firmor

http://www.crocus.co.uk/plants/_/armoracia-rusticana-horseradish/classid.2000010806/

http://www.marshalls-seeds.co.uk/horseradish-bare-roots-pid2443.html

Köp en rot i vilken affär som helst.. eller som fröer.

Grejen är att Pepparot är ogräs.. som växer så som du inte ens önskar din granne.. o dem vill vill vi ju inget väl eller hur!  :wacko:

Tja pepparrot finns inte i affärerna här det är det som är del av problemet.

Ska kolla på närmaste "garden centre" på gångavstånd, tyvärr brukar de flesta och bästa ligga "in the middle of nowhere" så det kanske blir postorder.