may Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Jag hittade den här nya svenska studien om kroppens egen produktion av Omega-3 via en nyhetsartikel på svt.se. http://www.su.se/om-oss/press-media-nyheter/pressrum/kroppens-egen-fettproduktion-viktigare-än-vi-tidigare-trott-1.167438 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Studien är gjord på möss... Kan man visa att samma gäller för människan så blir linolja och rapsolja nyttiga helt plötsligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 "Att brist på omega-3 kan bero på otillräcklig produktion av fleromättat fett i levern, framkommer också i studien. – Att äta en alltför ensidig kost, eller få i sig för mycket av till exempel kolhydrater kan leda till störningar i kroppens fettproduktion. Även leverproblem och olika typer av hormonstörningar kan påverka fettproduktionen, säger Anders Jacobsson. Resultaten visar att om DHA-brist uppstår så kan man, till viss del, tillgodose behovet genom att ändra på kosten. Rikliga mängder DHA finns framförallt i fet fisk, diverse nötter och frukter. Resultaten publicerades nyligen i tidskriften Journal of Lipid Research." Ekologiska mejeriprodukter innehåller väl också omega3 enligt någon färsk studie. Tycker det är intressant att för mycket kolhydrater stör fettproduktionen, undrar var gränsen går till för mycket. Kanske står i studien, får läsa den lite senare. Jag tar omega3 kapslar, något jag inte gjort tidigare, och märker ganska stor skillnad på min värk när jag tar dem mot när jag inte gör det. Kan ju vara så att min produktion är störd av olika orsaker. Kanske kan detta vara en bidragande orsak till att många blir kvitt värk eller iaf får lindring när de drar ner ordentligt på kolhydrater så hoppar den egna fettproduktionen i levern igång igen? Bara en fundering Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Möss är trots allt inte små håriga människor Dessutom har studier på människans förmåga att elongera vegfetter gjorts många gånger Dom brukar visa att 0,5-4% omvandlas och att det beror på om du är ung/gammal man/kvinna om fettsyrorna du intar är i balans etc etc Få av oss är nog i det optimala skicket och kan nog snarast anta att vår uppgradering av vegolja till äkta omega-3 är nånstans mellan bristfällig och urusel 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Jag hittade den här nya svenska studien om kroppens egen produktion av Omega-3 via en nyhetsartikel på svt.se. http://www.su.se/om-oss/press-media-nyheter/pressrum/kroppens-egen-fettproduktion-viktigare-än-vi-tidigare-trott-1.167438 Intressant! Jag har undrat mycket över det. Nötkreatur kan väl i alla fall omvandla växtfett till omega 3 annars skulle ju inte gräsbetat kött innehålla högre halter än annat kött. Vad nedanstående innebär i praktiken är jag inte säker på "Omega-3-fettsyror (n-3-fettsyror) och omega-6-fettsyror (n-6-fettsyror) är två familjer av fleromättade fettsyror som har livsviktiga funktioner i kroppen. Linolsyra (18:2 n-6) och alfa-linolensyra (18:3 n-3) är modersubstanser och behöver därför tillföras med kosten. I kroppen kan flera fettsyror med längre kolkedja och fler dubbelbindningar bildas i cellerna. Från linolsyra bildas bl.a. arakidonsyra (20:4 n-6, AA), medan eikosapentaensyra (20:5 n-3, EPA), dokosapentaensyra (22:5 n-3, DPA) och dokosahexaensyra (22:6 n-3, DHA) bildas från alfa-linolensyra. De långkedjiga omega-3- och omega-6-fettsyrorna har livsviktiga funktioner men behovet kan vanligen täckas om tillförseln av linolsyra och alfa-linolensyra via kosten är tillräcklig." http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Fett/Fakta-om-fett/Omega-3--och-omega-6-fettsyror/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Ät några nötter, romansallad och en matsked malda linfrön varje dag så är det lugnt. Ju mer forskningen kartläggs inom området desto tydligare blir det att omega3-kapslar är helt onödigt (eller t o m kan ha skadlig effekt). Sen att det bidrar till överexploateringen av fiskbestånden är ytterligare en orsak varför fiskolja är en dålig idé. Till och med krillbestånden är kraftigt decimerade på många håll, pga exploateringen för fiskolja och foder till fiskeodlingar. I stort sett ALLA frukter och grönsaker innehåller små mängder omega3, och där balansen mellan omega3 och 6 oftast är optimal. Det kan tyckas som minimala mängder, men under dagen blir det en hel del. Till och med jag som vegan har aldrig problem att med råge nå upp till RDI för omega3. Inkluderar man exempelvis linfrön, chia, hampafrön etc i sin dagliga diet så får man även i sig en massa annat nyttigt. Sen finns ju också omega3-kapslar från alger, för den som tror sig behöva detta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted February 22, 2014 Author Share Posted February 22, 2014 Ät några nötter, romansallad och en matsked malda linfrön varje dag så är det lugnt. Ju mer forskningen kartläggs inom området desto tydligare blir det att omega3-kapslar är helt onödigt (eller t o m kan ha skadlig effekt). Sen att det bidrar till överexploateringen av fiskbestånden är ytterligare en orsak varför fiskolja är en dålig idé. Till och med krillbestånden är kraftigt decimerade på många håll, pga exploateringen för fiskolja och foder till fiskeodlingar. I stort sett ALLA frukter och grönsaker innehåller små mängder omega3, och där balansen mellan omega3 och 6 oftast är optimal. Det kan tyckas som minimala mängder, men under dagen blir det en hel del. Till och med jag som vegan har aldrig problem att med råge nå upp till RDI för omega3. Inkluderar man exempelvis linfrön, chia, hampafrön etc i sin dagliga diet så får man även i sig en massa annat nyttigt. Sen finns ju också omega3-kapslar från alger, för den som tror sig behöva detta. Jag aktar mig för frukt men chiafröpudding, mmm. :-) Äter det jätteofta till frukost med bär. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Det vore sensationellt om DHA förekom i växter.. ett nytt Nobellpris i kemi! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 De organismer som producerar mest DHA och EPA är faktiskt växter, i form av mikroalger i havet: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3671209/ "Marine microalgae are key organisms in the production of long chain (between 14 and 22 carbon atoms) polyunsaturated fatty acids (LC-PUFAs) in marine food webs (Harwood and Jones 1989;Guschina and Harwood 2006). The most common LC-PUFAs found in marine microalgae are the omega-3 fatty acids eicosapentaenoic acid (EPA, 20:5n3) and docosahexaenoic acid (DHA, 22:6n3), and, to a lesser extent, the omega-6 fatty acid arachidonic acid (AA, 20:4n6). Both EPA and DHA are particularly found in taxa belonging to the Chromalveolata, such as diatoms, dinoflagellates and prymnesiophytes (Volkman et al. 1989;Tonon et al. 2002;Mansour et al. 2005)." Landlevande växter, t ex gräs eller salladsblad, kan innehålla kortkedjigt omega-3, som vi djur sedan måste omvandla till långkedjigt via en oftast ineffektiv process. Därför är det missvisande att tala om ett RDI för "omega-3" om man inte specificerar vilket omega-3 man pratar om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Till protokollet.. alger är varken växter eller djur! Fiskar får ofta sina EPA från alger! Ju längre upp i näringskedjan.. ju mer koncentreras det! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Till protokollet.. alger är varken växter eller djur! Fiskar får ofta sina EPA från alger! Ju längre upp i näringskedjan.. ju mer koncentreras det! Veganer: se upp med omega-3-kapslarna från alger! De är inte veganska med andra ord. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Det vore sensationellt om DHA förekom i växter.. ett nytt Nobellpris i kemi! Det vore sensationellt om DHA förekom i växter.. ett nytt Nobellpris i kemi! Men hur tolkar du det jag lade inte i tråden? Jag är inte så hemma på det här men det står ju att DHA kan bildas av linolsyra eller har jag fattat fel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Ja.. det bildas i djur.. och alger! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Ät några nötter, romansallad och en matsked malda linfrön varje dag så är det lugnt. Ju mer forskningen kartläggs inom området desto tydligare blir det att omega3-kapslar är helt onödigt (eller t o m kan ha skadlig effekt). Sen att det bidrar till överexploateringen av fiskbestånden är ytterligare en orsak varför fiskolja är en dålig idé. Till och med krillbestånden är kraftigt decimerade på många håll, pga exploateringen för fiskolja och foder till fiskeodlingar. I stort sett ALLA frukter och grönsaker innehåller små mängder omega3, och där balansen mellan omega3 och 6 oftast är optimal. Det kan tyckas som minimala mängder, men under dagen blir det en hel del. Till och med jag som vegan har aldrig problem att med råge nå upp till RDI för omega3. Inkluderar man exempelvis linfrön, chia, hampafrön etc i sin dagliga diet så får man även i sig en massa annat nyttigt. Sen finns ju också omega3-kapslar från alger, för den som tror sig behöva detta. Men du får inte de essentiella DHA och EPA från nötter, romansallad eller malda linfrön, väl. Bra balans kan man få, det köper jag, men vår förmåga att elongera de korta omega-3-fettsyrorna är försvinnande dålig. Eller du misstänker att den är bättre än nuvarande forskning tyder på? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Ja.. det bildas i djur.. och alger! Syftar du på det jag skrev? Den texten gäller människor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Intressant! Jag har undrat mycket över det. Nötkreatur kan väl i alla fall omvandla växtfett till omega 3 annars skulle ju inte gräsbetat kött innehålla högre halter än annat kött. Vad nedanstående innebär i praktiken är jag inte säker på "Omega-3-fettsyror (n-3-fettsyror) och omega-6-fettsyror (n-6-fettsyror) är två familjer av fleromättade fettsyror som har livsviktiga funktioner i kroppen. Linolsyra (18:2 n-6) och alfa-linolensyra (18:3 n-3) är modersubstanser och behöver därför tillföras med kosten. I kroppen kan flera fettsyror med längre kolkedja och fler dubbelbindningar bildas i cellerna. Från linolsyra bildas bl.a. arakidonsyra (20:4 n-6, AA), medan eikosapentaensyra (20:5 n-3, EPA), dokosapentaensyra (22:5 n-3, DPA) och dokosahexaensyra (22:6 n-3, DHA) bildas från alfa-linolensyra. De långkedjiga omega-3- och omega-6-fettsyrorna har livsviktiga funktioner men behovet kan vanligen täckas om tillförseln av linolsyra och alfa-linolensyra via kosten är tillräcklig." http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Fett/Fakta-om-fett/Omega-3--och-omega-6-fettsyror/ Texten berättar ATT vi kan elongera både kortkedjiga omega-6 och omega-3. Vad de inte nämner är att nuvarande vetenskap menar att vår förmåga är för liten för att det rimligen ska bli de några gram vi behöver dagligen av vardera. Som du skriver är gräsbetande djur duktiga på att förlänga omega-3, liksom man får mycket i fisk ursprungligen från algerna. Människan har ju också till helt nyligen under miljoner år stadigvarande ätit just gräsbetande djur och olika marina animalier, så vi har kunnat tillbakabilda förmågan (precis som vi och övriga primater inte längre kan syntetisera C-vitamin). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Texten berättar ATT vi kan elongera både kortkedjiga omega-6 och omega-3. Vad de inte nämner är att nuvarande vetenskap menar att vår förmåga är för liten för att det rimligen ska bli de några gram vi behöver dagligen av vardera. Som du skriver är gräsbetande djur duktiga på att förlänga omega-3, liksom man får mycket i fisk ursprungligen från algerna. Människan har ju också till helt nyligen under miljoner år stadigvarande ätit just gräsbetande djur och olika marina animalier, så vi har kunnat tillbakabilda förmågan (precis som vi och övriga primater inte längre kan syntetisera C-vitamin). Tack Kjell för informationen! Kanske något att gräva i ändå eftersom det finns enorma ekonomiska intressen i att vi tror att vi behöver ta omega 3 som tillskott. Jag har inga siffror men mitt intryck är att omega 3 är något som väldigt många tar som tillskott. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Syftar du på det jag skrev? Den texten gäller människor. Ja jag avser din text. Vi har en brist på Elongase ensymer för att göra 18 kols fettsyror till 20 kols.. vilka är de som är essentiella för oss.. och för vårt Eikosanoid system. "In summary, the conversion efficiency from ALA to DHA is very limited in healthy individuals; furthermore, the apparent inefficiency of the conversion from ALA to DHA is markedly variable between individuals within different sectors of the populations such that the lack of sufficient dietary DHA could compromise optimal health in those with very minimal conversion capacities. The very low conversion efficiencies and wide variation in capacities lend support to serious consideration being given to dietary DHA as an 'essential' fatty acid and/or a 'conditionally essential' fatty acid depending upon the conversion capacity of individuals within the population." http://www.dhaomega3.org/Overview/Conversion-Efficiency-of-ALA-to-DHA-in-Humans Möss har inte det problemet.. de har heller inga problem att syntetisera C-vitamin från glukos! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Sen får man inte glömma att balansen på ALA och LA från växter i vår kost avgör hur mycket äkta omega-3 det kan bli i slutändan Det är nämligen samma enzym (delta-6 desaturas) som behövs för att förlänga både LA och ALA Har vi balansen 1:1 i intaget av dessa finns det en hel del enzym för att bilda omega-3 (DHA & EPA) Tyvärr har ju många i dagens läge en urusel balans mellan intaget av pufa-fettsyror En del kanske får i sig 20 ggr mer LA än ALA Då är enzymet som behövs sedan länge förbrukat av omega-6 överskottet och bara homeopatiska mängder EPA och DHA kan bildas i våra kroppar 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Man kanske skulle tipsa reportern på svt.se att vi antagligen inte behöver C-vitamin heller då med samma logik Katten som ligger bredvid mig i soffan är ju även han ett litet hårigt och gulligt däggdjur Han tillverkar ju allt C-vitamin han behöver från bara kött och fett Då måste ju det gälla för oss också 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Sen får man inte glömma att balansen på ALA och LA från växter i vår kost avgör hur mycket äkta omega-3 det kan bli i slutändan Det är nämligen samma enzym (delta-6 desaturas) som behövs för att förlänga både LA och ALA Har vi balansen 1:1 i intaget av dessa finns det en hel del enzym för att bilda omega-3 (DHA & EPA) Tyvärr har ju många i dagens läge en urusel balans mellan intaget av pufa-fettsyror En del kanske får i sig 20 ggr mer LA än ALA Då är enzymet som behövs sedan länge förbrukat av omega-6 överskottet och bara homeopatiska mängder EPA och DHA kan bildas i våra kroppar Oj, det visste jag inte. Men förvånar inte heller... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Man kanske skulle tipsa reportern på svt.se att vi antagligen inte behöver C-vitamin heller då med samma logik Katten som ligger bredvid mig i soffan är ju även han ett litet hårigt och gulligt däggdjur Han tillverkar ju allt C-vitamin han behöver från bara kött och fett Då måste ju det gälla för oss också Gör min hund också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
chilisalsa Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Vi har en gång i evolutionen kunnat tillverka C-vitamin... vi har kvar genen men den är avslagen.Har väl inte varit ett tillräckligt evolutionärt tryck på det helt enkelt. Men människan är en ovanlig varelse här. Ett och annat marsvin har också tappat den förmågan....Han som publicerat http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24489111 med slutsatsen att vi kan bilda DHA själva a borde nog alldeles tillräckligt borde nog läsa på lite :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Hittade den här men fattar inte ett barr Hot Topic: Endogenous Production of n-3 and n-6 Fatty Acids in Mammalian Cells http://animalscience.ucdavis.edu/animalbiotech/my_laboratory/Publications/VanEJDS1.pdf Det här lät ju intressant men den är tyvärr inte fri Endogenous conversion of omega-6 into omega-3 fatty acids improves neuropathology in an animal model of Alzheimer's disease. http://europepmc.org/abstract/MED/21914946 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted February 23, 2014 Share Posted February 23, 2014 Ja jag avser din text. Vi har en brist på Elongase ensymer för att göra 18 kols fettsyror till 20 kols.. vilka är de som är essentiella för oss.. och för vårt Eikosanoid system. "In summary, the conversion efficiency from ALA to DHA is very limited in healthy individuals; furthermore, the apparent inefficiency of the conversion from ALA to DHA is markedly variable between individuals within different sectors of the populations such that the lack of sufficient dietary DHA could compromise optimal health in those with very minimal conversion capacities. The very low conversion efficiencies and wide variation in capacities lend support to serious consideration being given to dietary DHA as an 'essential' fatty acid and/or a 'conditionally essential' fatty acid depending upon the conversion capacity of individuals within the population." http://www.dhaomega3.org/Overview/Conversion-Efficiency-of-ALA-to-DHA-in-Humans Möss har inte det problemet.. de har heller inga problem att syntetisera C-vitamin från glukos! Det är generellt sett en dålig idé att söka objektiv fakta på en sajt som också har ett ekonomiskt intresse av att sälja produkten man diskuterar (du ser säkert "Köp nu"-länkarna under Supplements?). Det behöver inte betyda att allt dom skriver är skit, men de har ju helt klart ett intresse i att få oss att tro att vi behöver tillskott. Sen skadar det inte att visa ett diagram över en komplicerad konversionsprocess för att ytterligare skrämma slag på hälsomanikerna. Det stämmer säkerligen att konversionen är låg, men uppenbarligen räcker det. Tänk också på att mängden kroppen behöver är väldigt liten. Men i vanlig ordning tänker folk att om lagom är bra, då måste mer vara bättre. Det verkar även som kroppen uppreglerar konverteringen när man inte intar lika mycket DHA via kosten. Följande argument är inte speciellt förankrat i någon vetenskap eller så, utan mest ett resonemang (som iaf i mina öron känns logiskt). Vi härstammar ju från primater, och rent fysiologiskt är inte förändringarna vi genomgått speciellt revolutionerande. Schimpanser verkar ju klara av att förse behovet av essentiella fettsyror från vegetabiliska källor, så tanken att vi människor också ska kunna göra det är inte speciellt häpnadsväckande. Sen kvarstår också att förklara hur veganer kan överleva mer än några år utan att få tillräckligt med omega3. Den här mannen verkar klara sig ganska bra, och med god mental förmåga vid 98 års ålder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 23, 2014 Share Posted February 23, 2014 Det är generellt sett en dålig idé att söka objektiv fakta på en sajt som också har ett ekonomiskt intresse av att sälja produkten man diskuterar (du ser säkert "Köp nu"-länkarna under Supplements?). Det behöver inte betyda att allt dom skriver är skit, men de har ju helt klart ett intresse i att få oss att tro att vi behöver tillskott. Sen skadar det inte att visa ett diagram över en komplicerad konversionsprocess för att ytterligare skrämma slag på hälsomanikerna. Det stämmer säkerligen att konversionen är låg, men uppenbarligen räcker det. Tänk också på att mängden kroppen behöver är väldigt liten. Men i vanlig ordning tänker folk att om lagom är bra, då måste mer vara bättre. Det verkar även som kroppen uppreglerar konverteringen när man inte intar lika mycket DHA via kosten. Följande argument är inte speciellt förankrat i någon vetenskap eller så, utan mest ett resonemang (som iaf i mina öron känns logiskt). Vi härstammar ju från primater, och rent fysiologiskt är inte förändringarna vi genomgått speciellt revolutionerande. Schimpanser verkar ju klara av att förse behovet av essentiella fettsyror från vegetabiliska källor, så tanken att vi människor också ska kunna göra det är inte speciellt häpnadsväckande. Sen kvarstår också att förklara hur veganer kan överleva mer än några år utan att få tillräckligt med omega3. Den här mannen verkar klara sig ganska bra, och med god mental förmåga vid 98 års ålder. Det är väl som det flesta du brukar hänvisa till.. dvs siter som promotar vegansk, "plant positive"!? Annars så håller jag med.. men artikeln var lätt att hitta och summerade redan kända sk fakta. Att veganer kan leva och ha hälsan är ingen nyhet.. likaså att folk som äter LCHF kan bli sjuka.. beror ju på mycket annat oxå.. tex att vi alla äter/lever olika hälsosamt.. likaså att en stor individuell variation förekommer. "SUMMARY Human plasma and tissues are responsive to dietary intake of the long-chain n−3 fatty acids, and levels increase in plasma and tissues in a dose-dependent manner. The most effective way to increase a particular n−3 fatty acid is to provide that specific dietary fatty acid, because interconversion of the n−3 fatty acids is limited in humans. ALA accumulates only to a minor extent, most likely as the result of increased oxidation at higher doses, and modestly raises EPA but not DHA. Plasma phospholipid EPA concentrations increase in a linear manner in response to dietary EPA, whereas dietary DHA causes a dose-dependent, saturable increase in plasma phospholipid DHA concentrations with doses up to ≈2 g/d. Both DHA and EPA similarly reduce ARA concentrations in plasma. Tissue contents of long-chain n−3 fatty acids increase in response to dietary DHA or EPA. Human milk content of DHA depends on maternal intake of this nutrient, and infant plasma DHA concentrations are responsive to the DHA amounts in their milk or formula feedings. The dose-response information provided herein should be useful in predicting efficient doses of n−3 fatty acids for supplementation studies and for developing recommendations for intakes of specific n−3 fatty acids." http://ajcn.nutrition.org/content/83/6/S1467.long 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 23, 2014 Share Posted February 23, 2014 En majoritet av alla på fb-grupper för autoimmuna sjukdomar har varit veganer/vegetarianer (inklusive mig). Det skrämmer mig lite. Verkar vara en extrem kost där det är väldigt lätt att få näringsbrist om man inte vet vad man gör, speciellt veganer. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts