Giz Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Har kört LCHF i 4 månader och jag har mått bra på många sätt under den tiden, men en sak som jag börjar bli orolig för nu är mitt immunförsvar. Jag har min nu 3:e förkylning under 3 månader, haft magsjuka och håller på att få mitt 4:e munsår (har munsår 2 gånger året innan eller vid sjukdom), det är ett tecken på att mitt immunförsvar är ganska obefintligt. Jag har aldrig vart så här sjuk:/ Jag vill ju inte jätte gärna tro att det är min kostomläggning, men jag börjar ju ifrågasätta om det kanske är så ändå. Vad ska jag göra?? Öka på mitt intag av kolhydrater i tex form av frukt och lite rotfrukter (vill fortfarande slopa vitt mjöl-produkter) för att se om det blir bättre?? Bör jag gå till läkaren och kolla upp mig? ---------------Uppdatering 05-05-2014------------------------------- Tänkte uppdatera er om hur det har gått! Jag gick till läkaren och bad om en full hälsokontroll samt blodprover. Jag misstänkte järnbrist i första hand, men ville kolla mig ordentligt. Mitt HB var bra, låg på 133, men vet av tidigare erfarenhet att jag är undantaget som bekräftar regeln, jag har nästan alltid bra HB men har ofta dåliga järndepåer. Fick svar ganska fort att mina Järndepåer var väldigt sänkta och fick värdens monsterdos av järntabletter utskrivna, 2 på morgonen och två på kvällen i 2 månader, sen ska jag på återkoll. De ville också att jag ska komma ner igen i veckan för tarmprover, de vill se så det inte är det som läcker blod. Men troligtvis beror min järnbrist på kraftiga menstruationer sen jag fick barn. MEN det jag inte fattar är att jag även INNAN barnafödandet lätt får järnbrist och innan jag fick barn hade jag väldigt lite mens, kunde ha gula och blå tamponger. Nu måste jag ha de största (gröna) + binda och blöder igenom på 3-4 timmar när det är som värst. Så nu är jag egentligen inte förvånad över provsvaret. Men rent generellt verkar min kropp ha svårt att plocka upp järn trots att jag äter järnrik kost! Har antagligen sabbat tarmarna med dålig mat som tex gluten under många år, har lästa att gluten kan göra så tarmarna har svårt att plocka upp mineraler, så antar att det även kan gälla järn? Så i övrigt då på min LCHF kost? Allt annat var perfekt! Inga höga blodfetter eller kolesterol, bra blodtryck osv. Skönt att få det bekräftat och kan köra upp i ansiktet på bekanta som tvivlar på min kost jag nu levt med i 6 månader. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Jag tror det är en del av omställningsbesvären. Jag fick också skov efter skov av herpes när jag började. Förkylningar minns jag inte, men det verkar som du har småbarn och då hör det väl till. Inklusive magsjuka. Allt det där hade du kanske fått ändå, även på tiden före du la om kosten? Håll ut och ändra ingenting, skulle jag säga. Äter du D-vitamin? Det skulle du kunna göra i så fall, men det tar ju lite tid innan det verkar. Sen är det väl en hel del i kroppen som måste återställas innan immunförsvaret är på topp igen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Hade också några mindre utbrott av sjukdom de första månaderna med LCHF. Har sedan försökt sova lite mer, äta mer ekologiskt, mjölksyrade opastöriserade grönsaker, ekologisk kycklinglever, lite alger, D-vitamin, vildfångad fet fisk mm. Sen dess har jag inte varit sjuk alls. Tidigare fick jag lätt halsont vid stressiga perioder. Har ätit LCHFmat i nästan ett och ett halvt år. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Giz Posted February 22, 2014 Author Share Posted February 22, 2014 Jag tror det är en del av omställningsbesvären. Jag fick också skov efter skov av herpes när jag började. Förkylningar minns jag inte, men det verkar som du har småbarn och då hör det väl till. Inklusive magsjuka. Allt det där hade du kanske fått ändå, även på tiden före du la om kosten? Håll ut och ändra ingenting, skulle jag säga. Äter du D-vitamin? Det skulle du kunna göra i så fall, men det tar ju lite tid innan det verkar. Sen är det väl en hel del i kroppen som måste återställas innan immunförsvaret är på topp igen. jag äter multivitamin kvinna från apoteket, är alla möjliga bra saker i, bland annat D-vitamin. Den funkar väll antar jag? Eller ska man köpa ren D-vitamin? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 D-vitaminen i vanliga multivitamintabletter är långt ifrån vad modern forskning visar man behöver, speciellt vi här uppe i mörka Norden. Läs mer här https://www.kostdoktorn.se/d-vitamin Jag kör 5000IE vinterhalvåret, 2500IE vår och höst och inget under sommaren. Har inte (peppar, peppar) varit sjuk på 2 år. (Började med LCHF och D-vitamin för 1,5 år sen) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Jag har ätit D-vitamin, D3 (25000IE) och Mineral M3 (skulle man tydligen komplettera med om man åt D-vitamin. Och så äter jag ALg-tabletter och Kalktabletter (också som man tydligen ska kompletter med om man äter Algtabletter) i ca 4 veckor. Men nu har jag blivit förkyld i alla fall. Men den verkar lite lindrigare, för jag har inte fått någon hosta, som jag brukar få. LCHF började jag med 7 januari i år. Jag tror att om man vistas med mycket människor och småbarnsföräldrar, så är nog risken stor att man drabbas ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Kan du ge exempel på vad du äter? Du kanske behöver höja näringstätheten lite, brukar hjälpa mot förkylning/skov? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Giz Posted February 22, 2014 Author Share Posted February 22, 2014 Kan du ge exempel på vad du äter? Du kanske behöver höja näringstätheten lite, brukar hjälpa mot förkylning/skov? ägg i tex omeletter, äggröror, kokta, stekta. köttfärsås med paprika,vitlök och chili i, detta gärna med sjögräsnudlar som får agera pasta. tacos med grönsaker. kycklingwook med grönsaker. Rysk yohgurt med bär som lite lyx till mys eller helger. Om jag är i farten äter jag typ en makrillsburk och ett ägg, det står jag mig på ett tag. Idag hade jag tänkt göra carbonarasås med bacon,lök mm och sjögräsnudlar. Ganska normal mat? äter 2 gånger om dagen, vid 13 tiden och 19-20 tiden. fettkaffe på morgonen också! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Zinkbrist? Kan sabba immunförsvaret har jag hört. Omöjligt att testa tillförlitligt, men du kan ju prova en kur och se om det hjälper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Giz Posted February 22, 2014 Author Share Posted February 22, 2014 Zinkbrist? Kan sabba immunförsvaret har jag hört. Omöjligt att testa tillförlitligt, men du kan ju prova en kur och se om det hjälper. fast är det inte mycket zink i ägg?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Magsjukan kan du iaf få bukt med om du tar en matsked hela vitpeparkorn så fort nån i närheten börjar hulka. Har inte varit däckad sedan jag började med det för 25 år sen. Funkar på semestermage också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 ägg i tex omeletter, äggröror, kokta, stekta. köttfärsås med paprika,vitlök och chili i, detta gärna med sjögräsnudlar som får agera pasta. tacos med grönsaker. kycklingwook med grönsaker. Rysk yohgurt med bär som lite lyx till mys eller helger. Om jag är i farten äter jag typ en makrillsburk och ett ägg, det står jag mig på ett tag. Idag hade jag tänkt göra carbonarasås med bacon,lök mm och sjögräsnudlar. Ganska normal mat? äter 2 gånger om dagen, vid 13 tiden och 19-20 tiden. fettkaffe på morgonen också! Låter bra! Ett bra tips annars är kycklinglever, går att smyga i lite i köttfärssåsen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Magsjukan kan du iaf få bukt med om du tar en matsked hela vitpeparkorn så fort nån i närheten börjar hulka. Har inte varit däckad sedan jag började med det för 25 år sen. Funkar på semestermage också EN MATSKED hel vitpeppar??? Fy fasiken, jag börjar hulka vid bara tanken..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Intressant att flera drabbats. Jag gick LCHF våren 09, och hösten 09 var min sjukaste period i livet - inkl svininfluensan. Efter det bakslaget har det varit mycket bättre men runt årsskiftet 12/13 lyckades vi landa 2 vanliga influensor efter varandra och avslutade med vinterkräkan, allt inom en 4 veckors period. Jag kan alltså inte säga som Annika Dahlqvist att jag med LCHF aldrig blir sjuk. Dock har en sak blivit märkbart bättre och det är att jag nu aldrig har dom övre luftvägsinfektionerna som jag hade mycket ofta innan LCHF. Vad gäller hur man bäst klarar av att gå av vete/gluten skriver William Davis här om det kan vara till hjälp. Han rekommenderar bla probiotika. Immunförsvaret mage-tarm är vårt största och består till största delen av bakterier. När man går LCHF och när man slutar med gluten/vete så ändras bakteriefloran i matsmältningssystemet. Kanske kan vara en öppning. http://www.wheatbellyblog.com/2014/01/how-to-survive-wheat-withdrawal/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plutten11 Posted February 23, 2014 Share Posted February 23, 2014 Kan det vara så att man känner av en förkylning lite mer utan kolhydrater, som ofta har en uppiggande effekt? Jag har småbarn o har täta småförkylningar. Tror dock jag känner av dem lite mer än förut. På mig har kolhydrater en klart uppiggande effekt, kanske en orsak till att jag åt så mycket av dem förut. Jag blir lite piggare om jag får i mig lite mer energi i form av fett när jag är förkyld. Har du ätit lchf en kortare tid kan det ju lika gärna vara tillfälligheter att du blivit mer sjuk nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted February 23, 2014 Share Posted February 23, 2014 Jag har aldrig varit så lite sjuk som de senaste två åren med LCHF. Och när jag varit sjuk har det alltid varit en mildare form - lite hängig bara. Hittills. Peppar, peppar. Var inte ofta sjuk förr heller men jag märker ändå stor skillnad. Jag hade en släng av en förkylning som jag känner igen sedan förr nu under hösten. Förr skulle den ha inneburit feber och mot slutet suttit i luftrören under en längre tid - den här gången blev jag lite hängig, kände av den i bihålorna men ingen feber. Inga efterföljande luftrörsbesvär. Det hela var helt över på max 5 dagar men mest sänkt var jag i 2 dagar. Förra veckan hade min som vinterkräksjukan. Han var sjuk en hel natt och var hemma två dagar från skolan. Tidigare har jag varit som en magnet för vinterkräksjukan. De senaste två åren har jag varit nära barn (riktigt nära ibland, inklusive torkat kräk) 5 gånger (både eget barn och andras) men inte blivit drabbad. Verkligen jättekonstigt. Min egen lilla teori har att göra med att jag blivit bra i magen, fri från IBS. Har hört att stor del av immunförsvaret sitter där. Kan det vara så? Eller har jag bara haft tur? (Ps. Vitpepparkorn körde min sons dagisfröknar också alltid med så fort vinterkräksjukan började gå - och de var aldrig sjuka. Har själv aldrig provat det. Läste i tidningen häromdagen att oregano också kunde hjälpa.) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted February 23, 2014 Share Posted February 23, 2014 Jag har kortare förkylningstid nu på lchf än före. Ett par långa per år blir det ändå - jag har ju småbarn. Och förra våren hade alla i huset magsjuka. Vissa två varv. Men det varierar väl också från år till år. Mina aftor har försvunnit helt. Mina konstanta förkylningar likaså. Men inte läppherpes och inte är jag helt immun mot förkylning. Jästsvamp har jag inte haft sen jag började med lchf för fyra år sedan. Sammantaget är jag mera sällan sjuk. Jag tror slumpen spelar mycket in. Du behöver äta lchf flera år för att kunna säga något definitivt. Du kanske råkar ha otur detta halvår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 23, 2014 Share Posted February 23, 2014 Har kört LCHF i 4 månader och jag har mått bra på många sätt under den tiden, men en sak som jag börjar bli orolig för nu är mitt immunförsvar. Jag har min nu 3:e förkylning under 3 månader, haft magsjuka och håller på att få mitt 4:e munsår (har munsår 2 gånger året innan eller vid sjukdom), det är ett tecken på att mitt immunförsvar är ganska obefintligt. Jag har aldrig vart så här sjuk:/ Jag vill ju inte jätte gärna tro att det är min kostomläggning, men jag börjar ju ifrågasätta om det kanske är så ändå. Vad ska jag göra?? Öka på mitt intag av kolhydrater i t ex form av frukt och lite rotfrukter (vill fortfarande slopa vitt mjöl-produkter) för att se om det blir bättre?? Bör jag gå till läkaren och kolla upp mig? Jag tror det kan ha med kostomläggningen att göra men när man väl haft flera förkylningar så hamnar man lätt i en ond cirkel. Troligen blir det bättre med tiden men frågan är ju om du kan göra något nu för att förbättra situationen. Att gå till läkare hjälper nog inte. Jag var förkyld först i 6 veckor i sträck och sedan i 4 månader nästa gång jag blev förkyld samma vinter. På vårdcentralen sa dom bara "det är många som har långdragna förkylningar den här vintern". Jag skall fundera lite men först vill jag har lite mer underlag. Har du fler symptom som blivit sämre sedan du bytte kost? Går du neråt i vikt eller hur ser viktförändringen ut? Hur är det med fysisk aktivitet? När du är frisk vill säga. Sover du tillräckligt? Äter du fisk och skaldjur? Hur många måltider innehåller ägg? Hur ofta äter du oxkött? Hur mycket gröna grönsaker blir det på en dag? Hur lång tid går det mellan dagen sista måltid och till att du går och lägger dig? En del får fler infektioner och andra får färre och jag tror inte skillnaderna beror på någon slump. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted February 23, 2014 Share Posted February 23, 2014 Jag är fortfarande snuvig och så har jag en molande värk bak i ryggen, precis vid skulderbladen längst ned. Ungefär som om kroppen vill spänna upp sig på något konstigt sätt. Har aldrig känt detta tidigare. Nu har jag haft det i drygt 1 vecka. Vad kan det vara? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted February 23, 2014 Share Posted February 23, 2014 Sträckning kanske har du tränat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted February 23, 2014 Share Posted February 23, 2014 Jag är fortfarande snuvig och så har jag en molande värk bak i ryggen, precis vid skulderbladen längst ned. Ungefär som om kroppen vill spänna upp sig på något konstigt sätt. Har aldrig känt detta tidigare. Nu har jag haft det i drygt 1 vecka. Vad kan det vara? Jag skulle tro att den molande värken vid skulderbladen beror på de virusar som du nu har varit sjuk av en vecka. Det är inte ett helt okänt fenomen vid förkylningar/influensa, denna molande värk, eller huggsmärta. Går snart över 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honung Posted February 23, 2014 Share Posted February 23, 2014 Jag var också förkyld gång på gång en hel höst när jag började med lchf. Började oroa mig för att det var kostens fel. Men jag kände flera "normalkostare" som också var förkylda hela den där hösten, så det kan ha varit slumpen. I varje fall har jag efter den hösten varit friskare de senaste två åren än jag någonsin har varit. Jag fick förr återkommande bihåleinflammationer, halsfluss och svampinfektioner, och jag har sluppit allt detta nu. Jag kan fortfarande bli förkyld men det blir lindrigare och går över rätt snabbt. Slump eller lchf? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted February 23, 2014 Share Posted February 23, 2014 Jag skulle tro att den molande värken vid skulderbladen beror på de virusar som du nu har varit sjuk av en vecka. Det är inte ett helt okänt fenomen vid förkylningar/influensa, denna molande värk, eller huggsmärta. Går snart över Tack Syster! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TanjaW Posted February 24, 2014 Share Posted February 24, 2014 Sedan jag kör med Zink, Vitamin D och Vitamin C (inte dem multivitaminburkar, utan högvärdiga) har min förkylningsserie försvunnit. Googla lite om just dessa tillskott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted February 24, 2014 Share Posted February 24, 2014 Själv har jag varit friskare än på ca 15 år sen jag lade om kosten. Färre sjukdomstillfällen och ofta tror jag att jag ska bli sjuk men vaknar dagen efter pigg och nyter medan andra omkring mig däckar. Blir jag sjuk brukar det ta en bråkdel av tiden innan jag är på fötter igen och det har för det mesta varit lindrigare hos mig också. Har faktiskt bara varit riktigt däckad en gång på 4 år; innan fick jag nästan ofelbart 3-4 förkylningar om året o.s.v. Nu vet jag inte hur strikt du äter eller vilka mål du har. Det kan ju vara så att du mår bäst med lite mer blandad kost, d.v.s. en kost mer åt paleo-hållet med lite frukter, rotfrukter o.s.v. Vi reagerar alla lite olika, många går ju ner lysande i vikt av det också och upplever enorma hälsoförbättringar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Giz Posted February 24, 2014 Author Share Posted February 24, 2014 Jag tror det kan ha med kostomläggningen att göra men när man väl haft flera förkylningar så hamnar man lätt i en ond cirkel. Troligen blir det bättre med tiden men frågan är ju om du kan göra något nu för att förbättra situationen. Att gå till läkare hjälper nog inte. Jag var förkyld först i 6 veckor i sträck och sedan i 4 månader nästa gång jag blev förkyld samma vinter. På vårdcentralen sa dom bara "det är många som har långdragna förkylningar den här vintern". Jag skall fundera lite men först vill jag har lite mer underlag. Har du fler symptom som blivit sämre sedan du bytte kost? Går du neråt i vikt eller hur ser viktförändringen ut? Hur är det med fysisk aktivitet? När du är frisk vill säga. Sover du tillräckligt? Äter du fisk och skaldjur? Hur många måltider innehåller ägg? Hur ofta äter du oxkött? Hur mycket gröna grönsaker blir det på en dag? Hur lång tid går det mellan dagen sista måltid och till att du går och lägger dig? En del får fler infektioner och andra får färre och jag tror inte skillnaderna beror på någon slump. Oj, vilken lista, he he, jag ska försöka besvara dem:) Jag skall fundera lite men först vill jag har lite mer underlag. Har du fler symptom som blivit sämre sedan du bytte kost? Nej, inte vad jag kan komma på nu. Går du neråt i vikt eller hur ser viktförändringen ut? Första 2 veckorna gick jag ner 2,5 kilo, sen gick jag upp 0,5 kilo och sedan stod jag still i nästan 2 månader (skrev en tråd i nybörjarsektionen då), började sedan med 16:8 i samband med att jag började jobba och började då gå ner, långsamt visserligen, men total viktminskning på lchf är 5 kilo. Hur är det med fysisk aktivitet? När du är frisk vill säga. Blir inte mer än promenader tyvärr. Började jobba ganska nyligen igen och har småbarn så det hinns inte med:/ Sover du tillräckligt? Från och till, har en 8 månaders pojke som oftast sover bra, men inte alltid. De dagarna jag ska jobba tar sambon honom, annars hjälps vi åt. Sover mellan 6-8 timmar iaf, ibland med avbrott pga sonen, men som sagt inte varje natt. Äter du fisk och skaldjur? Ganska dåligt om man inte räknar med makrill i tomatsås, men det är typ det. Äter typ fisk o skaldjur 1-3 gånger i månaden bara. Makrill i tomatsås på burk äter jag iaf 2-3 gånger i veckan. Hur många måltider innehåller ägg? På helgen eller när jag är ledig blir minst 1 måltid med ägg. När jag jobbar (jobbar 4 dagar i veckan 6 tim åt gången) blir det oftast bara något ägg för att stilla lite hunger om det är en stund kvar innan jag ska hem tex. Hur ofta äter du oxkött? Oj, ja, typ 2 gånger om året om någon bjuder typ, är rädd för att tillaga det och så är det dyrt. Hur mycket gröna grönsaker blir det på en dag? Gröna grönsaker blir det kanske bara varannan dag i form av broccolie och spenat. Annars är det mest paprika, kol, tomat och gurka som jag mer eller mindre äter varje dag. Hur lång tid går det mellan dagen sista måltid och till att du går och lägger dig? Äter sista måltiden vid 20:00 ca, (är inte hemma från jobb för ens 19). Lägger mig vid 23-24. Går upp mellan 6-8 på morgonen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 Hur ofta äter du oxkött? Oj, ja, typ 2 gånger om året om någon bjuder typ, är rädd för att tillaga det och så är det dyrt. Det där senare känner jag till, men ändå, be att få oxen avlivad nästa gång så slipper du vara rädd :-) . Jag är oxå lite besviken på återkomnande förkylningar, inte mer än förut och inte så svåra men träningsstörande. Ett herpesangrepp brukade avsluta nästan varje förkylning förut men det har varit lugnt senaste halvåret. Undrar om man inte har lite för bråttom att kräva förbättringar av sina livsstilsförändringar, att man gärna vill knäppa den skeptiska omgivningen på näsan gör ju inte saken bättre. Jag dissar numera lchf rätt rejält utåt men säger att jag fortsätter tills jag hittar nåt bättre, det händer att jag berättar om bättre pinkeri men det brukar ingen vilja lyssna på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 Oj, vilken lista, he he, jag ska försöka besvara dem:) Jag skall fundera lite men först vill jag har lite mer underlag. Har du fler symptom som blivit sämre sedan du bytte kost? Nej, inte vad jag kan komma på nu. Går du neråt i vikt eller hur ser viktförändringen ut? Första 2 veckorna gick jag ner 2,5 kilo, sen gick jag upp 0,5 kilo och sedan stod jag still i nästan 2 månader (skrev en tråd i nybörjarsektionen då), började sedan med 16:8 i samband med att jag började jobba och började då gå ner, långsamt visserligen, men total viktminskning på lchf är 5 kilo. Hur är det med fysisk aktivitet? När du är frisk vill säga. Blir inte mer än promenader tyvärr. Började jobba ganska nyligen igen och har småbarn så det hinns inte med:/ Sover du tillräckligt? Från och till, har en 8 månaders pojke som oftast sover bra, men inte alltid. De dagarna jag ska jobba tar sambon honom, annars hjälps vi åt. Sover mellan 6-8 timmar iaf, ibland med avbrott pga sonen, men som sagt inte varje natt. Äter du fisk och skaldjur? Ganska dåligt om man inte räknar med makrill i tomatsås, men det är typ det. Äter typ fisk o skaldjur 1-3 gånger i månaden bara. Makrill i tomatsås på burk äter jag iaf 2-3 gånger i veckan. Hur många måltider innehåller ägg? På helgen eller när jag är ledig blir minst 1 måltid med ägg. När jag jobbar (jobbar 4 dagar i veckan 6 tim åt gången) blir det oftast bara något ägg för att stilla lite hunger om det är en stund kvar innan jag ska hem tex. Hur ofta äter du oxkött? Oj, ja, typ 2 gånger om året om någon bjuder typ, är rädd för att tillaga det och så är det dyrt. Hur mycket gröna grönsaker blir det på en dag? Gröna grönsaker blir det kanske bara varannan dag i form av broccolie och spenat. Annars är det mest paprika, kol, tomat och gurka som jag mer eller mindre äter varje dag. Hur lång tid går det mellan dagen sista måltid och till att du går och lägger dig? Äter sista måltiden vid 20:00 ca, (är inte hemma från jobb för ens 19). Lägger mig vid 23-24. Går upp mellan 6-8 på morgonen. Jag har inte hunnit fundera färdigt men har en undran så länge. När började du med 16:8 i förhållande till alla infektioner? Vill bara se om det kan ha något samband. När du räknade upp vad du åt så fick jag intrycket att det var mycket ägg men det får jag inte när jag läser svaren på mina frågor. Jag får inte ihop det riktigt. Jag frågar därför att jag ville kolla näringsintaget när det gäller mineraler och vitaminer eftersom det kan påverka immunförsvaret. Äter du griskött eller kyckling varje dag? Man behöver ju se på helheten och promenader är ju bra. Det är bättre än högintensiv träning när immunförsvaret är lite risigt men hur mycket promenader blir det? Jag förstår ju att det är svårt att hinna med när man har småbarn men är dom tillräckligt små så kan man väl ha dom i vagn? Jag har själv haft en del trassel med nedsatt immunförsvar och då fick jag intrycket att mjölkprodukter gjorde det sämre men jag är inte helt säker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Giz Posted February 25, 2014 Author Share Posted February 25, 2014 Jag har inte hunnit fundera färdigt men har en undran så länge. När började du med 16:8 i förhållande till alla infektioner? Vill bara se om det kan ha något samband. När du räknade upp vad du åt så fick jag intrycket att det var mycket ägg men det får jag inte när jag läser svaren på mina frågor. Jag får inte ihop det riktigt. Jag frågar därför att jag ville kolla näringsintaget när det gäller mineraler och vitaminer eftersom det kan påverka immunförsvaret. Äter du griskött eller kyckling varje dag? Man behöver ju se på helheten och promenader är ju bra. Det är bättre än högintensiv träning när immunförsvaret är lite risigt men hur mycket promenader blir det? Jag förstår ju att det är svårt att hinna med när man har småbarn men är dom tillräckligt små så kan man väl ha dom i vagn? Jag har själv haft en del trassel med nedsatt immunförsvar och då fick jag intrycket att mjölkprodukter gjorde det sämre men jag är inte helt säker. Började med 16:8 i Januari, men var sjuk och hade munsår även innan det. Jag snittar ca 1-2 om dagen om man slår ut det på en vecka. Idag blev det 2 st tex. Jag äter ganska ofta griskött, blandfärs, kotletter, korvar osv. Kyckling lite mindre, kanske 1-2 gånger i veckan. Jag går en del på jobbet och när jag är ledig går jag en del (så iaf 2-3 gånger i veckan blir det långpromenader med barnvagnen). Annars är det mer smålängor som till bussen eller affären som tar 10-25 min varje dag. Jag använder en del mjölkprodukter, men inte mer än vad jag gjorde innan lchf, nu är bara mjölkprodukterna fetare, det är skillnaden typ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 Du kanske skulle fundera lite på griskött och korvar... griskött kan vara inflammatoriskt (dvs ha en dålig fettprofil vad det gäller omega3/omega6). Jag skulle nog inte ersätta det med kyckling men kanske med nöt och lamm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Efter en sista avslutande förkylning som gav mig också dubbelsidig lunginflammation våren 2012, har jag inte varit förkyld alls. Det var samma vår jag la om livsstilen till lågkolhydrat och började äta fläsk ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Började med 16:8 i Januari, men var sjuk och hade munsår även innan det. Jag snittar ca 1-2 om dagen om man slår ut det på en vecka. Idag blev det 2 st tex. Jag äter ganska ofta griskött, blandfärs, kotletter, korvar osv. Kyckling lite mindre, kanske 1-2 gånger i veckan. Jag går en del på jobbet och när jag är ledig går jag en del (så iaf 2-3 gånger i veckan blir det långpromenader med barnvagnen). Annars är det mer smålängor som till bussen eller affären som tar 10-25 min varje dag. Jag använder en del mjölkprodukter, men inte mer än vad jag gjorde innan lchf, nu är bara mjölkprodukterna fetare, det är skillnaden typ. Jag skulle tro att det blir bättre när kroppen anpassat sig till fettdrift men några saker kan du prova. Om du inte har dokumenterad järnbrist så kan du prova med Apoteket Man som multipreppis istället. Den innehåller inget järn och extra zink. Jag har läst att hårkokta ägg dvs med stelnad äggula minskar upptaget av zink. Ta alltså inte multitabletten när du har ägg i magen. Lamm och nötkött innehåller mest zink. Om du tycker det är dyrt och inte vet hur du skall tillaga det så kan du t ex göra det i en glasform i låg temperatur under lång tid i ugnen. Då kan du köpa billigare kött och jag tycker själv att kött som kräver lång tillagning är väl så gott. Börja helst varje måltid med råa gröna grönsaker. Gröna grönsaker är bra över huvud taget. Dom underlättar ämnesomsättningen och kan troligen mildra övergångsbesvären. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Jag skulle tro att det blir bättre när kroppen anpassat sig till fettdrift men några saker kan du prova. Om du inte har dokumenterad järnbrist så kan du prova med Apoteket Man som multipreppis istället. Den innehåller inget järn och extra zink. Jag har läst att hårkokta ägg dvs med stelnad äggula minskar upptaget av zink. Ta alltså inte multitabletten när du har ägg i magen. Lamm och nötkött innehåller mest zink. Om du tycker det är dyrt och inte vet hur du skall tillaga det så kan du t ex göra det i en glasform i låg temperatur under lång tid i ugnen. Då kan du köpa billigare kött och jag tycker själv att kött som kräver lång tillagning är väl så gott. Börja helst varje måltid med råa gröna grönsaker. Gröna grönsaker är bra över huvud taget. Dom underlättar ämnesomsättningen och kan troligen mildra övergångsbesvären. Om man äter LCHF ska man börja med fettet för bästa resultat har jag läst i sss bok för viktminskning och när man äter det för diabetes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Giz Posted February 27, 2014 Author Share Posted February 27, 2014 Du kanske skulle fundera lite på griskött och korvar... griskött kan vara inflammatoriskt (dvs ha en dålig fettprofil vad det gäller omega3/omega6). Jag skulle nog inte ersätta det med kyckling men kanske med nöt och lamm. Ja det skadar ju inte att testa:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Giz Posted February 27, 2014 Author Share Posted February 27, 2014 Jag skulle tro att det blir bättre när kroppen anpassat sig till fettdrift men några saker kan du prova. Om du inte har dokumenterad järnbrist så kan du prova med Apoteket Man som multipreppis istället. Den innehåller inget järn och extra zink. Jag har läst att hårkokta ägg dvs med stelnad äggula minskar upptaget av zink. Ta alltså inte multitabletten när du har ägg i magen. Lamm och nötkött innehåller mest zink. Om du tycker det är dyrt och inte vet hur du skall tillaga det så kan du t ex göra det i en glasform i låg temperatur under lång tid i ugnen. Då kan du köpa billigare kött och jag tycker själv att kött som kräver lång tillagning är väl så gott. Börja helst varje måltid med råa gröna grönsaker. Gröna grönsaker är bra över huvud taget. Dom underlättar ämnesomsättningen och kan troligen mildra övergångsbesvären. Tack, ska testa och tänka på detta. Har aldrig tillagat lamm men han har hört att det är ett bra kött och gott om man tillagar det rätt. Har ätit få lamm i mitt liv och i ungefär hälften av dem har det inte vart gott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Om man äter LCHF ska man börja med fettet för bästa resultat har jag läst i sss bok för viktminskning och när man äter det för diabetes. Jag har ju inte nämnt fettet över huvud taget så jag förstår inte vad du menar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Tack, ska testa och tänka på detta. Har aldrig tillagat lamm men han har hört att det är ett bra kött och gott om man tillagar det rätt. Har ätit få lamm i mitt liv och i ungefär hälften av dem har det inte vart gott. Om du kommer på nåt bra sätt, lägg gärna in receptet här.. När jag gör smakar det kofta. Vilket är lite knäckande, jag brukar vara hyfsad på att laga mat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Jag har ju inte nämnt fettet över huvud taget så jag förstår inte vad du menar. Nej just get om man äter LCHF ska man börja med fettet för att det underlättar för högt blodsocker. Du nämner att man ska börja med grönsaker börja med fettet på en måltid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Om du kommer på nåt bra sätt, lägg gärna in receptet här.. När jag gör smakar det kofta. Vilket är lite knäckande, jag brukar vara hyfsad på att laga mat! Jag fattar inte det här med att det smakar kofta. Hur ofta äter folk koftor eller annan ull? Som lammbonde äter vi köttet från både unga och äldre djur. Jag har testat att tugga lite på ett par sockor och en kofta för att jämföra. Skillnaden är enorm. Både lamm- och fårkött smakar gott, koftan och sockorna har ingen smak alls. Vad är det folk äter? Egentligen? Som smakar kofta? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Jag fattar inte det här med att det smakar kofta. Hur ofta äter folk koftor eller annan ull? Som lammbonde äter vi köttet från både unga och äldre djur. Jag har testat att tugga lite på ett par sockor och en kofta för att jämföra. Skillnaden är enorm. Både lamm- och fårkött smakar gott, koftan och sockorna har ingen smak alls. Vad är det folk äter? Egentligen? Som smakar kofta? Jag tycker också att lamm/får smakade kofta tills jag åt gräsbetade lamm/får. Dom smakar gott! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Jag tycker också att lamm/får smakade kofta tills jag åt gräsbetade lamm/får. Dom smakar gott! Ahah! Våra lamm äter alltid gräs i någon form, vintertid som ensilage förstås, eller hö. Jag undrar ändå över koftkonsumtionen. Hur vet folk vad som är lamm eller kofta, om de inte äter ull i någon form? Jag svarar själv: De äter broiler och vacucmmörat nöt. Garanterat smakfritt, så när kött har smak blir de förskräckta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Om du kommer på nåt bra sätt, lägg gärna in receptet här.. När jag gör smakar det kofta. Vilket är lite knäckande, jag brukar vara hyfsad på att laga mat! Köpte ett lamm i höstas, tyckte det blev godast antingen kokat eller blodigt. Blir det för torrt framträder ullsmaken. Spjäll i ugnen blev tex inge vidare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Det smakar som våt ull luktar 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Nej just get om man äter LCHF ska man börja med fettet för att det underlättar för högt blodsocker. Du nämner att man ska börja med grönsaker börja med fettet på en måltid. Så när du skrev "börja med fettet" så menade du att man skall inleda måltiden med fett? Det har jag aldrig hört tidigare. Det kanske någon annan kan kommentera. Eftersom trådskaparen fick ta till 16:8 för att få fortsatt viktnedgång så gör det kanske inte så mycket om fettet minskas en aning. Gröna grönsaker innehåller ämnen som ökar mättnadskänslan och förbättrar ämnesomsättningen. En del menar att det allra bästa är att äta gröna bladgrönsaker en halvtimme innan man äter måltiden. Att man får problem med immunförsvaret när man börjar äta LCHF beror troligen på att kroppen ännu har svårt att omsätta så mycket fett vilket blir en påfrestning för kroppen och det gäller att hitta vägar att minska den påfrestningen och underlätta ämnesomsättningen. Jag hade från början tänkt skriva mer än jag gjorde men jag gick igenom en jobbig sak i onsdags så jag har varit trött och risig ett par dagar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Om du kommer på nåt bra sätt, lägg gärna in receptet här.. När jag gör smakar det kofta. Vilket är lite knäckande, jag brukar vara hyfsad på att laga mat! Jag tyckte lamm smakade så illa första gången jag åt det så jag ringde mamma som skickat med mig maten till min praktikplats och frågade om det kunde vara något fel på köttet (jag visste inte att det var lamm). Det var först när jag lagade till lamm i lergryta med vitlök och rosmarin som jag lärde mig tycka om det. Sedan tyckte jag att annat kött var rätt smaklöst så det är ju som Totto skriver mer smak på lamm. Det tog några år till innan jag tyckte att lamm kokat i vatten var gott men sedan åt jag nästan bara lamm och köpte ett halv eller helt lamm varje höst och frös in. Ett helt eller halvt lamm är ju också billigare och köper man det dessutom direkt från lantbrukaren utan mellanhänder så är det ett väldigt prisvärt kött. Det var åtminstone det då för nu har jag inte köpt på det viset på över 10 år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Tack, ska testa och tänka på detta. Har aldrig tillagat lamm men han har hört att det är ett bra kött och gott om man tillagar det rätt. Har ätit få lamm i mitt liv och i ungefär hälften av dem har det inte vart gott. Jag vet inte hur du tänker kring järnet men multisar för kvinnor har ofta extra järn och för mycket järn i förhållande till zink och selén är inte bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Det smakar som våt ull luktar Det är nog många här på forumet som kommer ihåg Lovikavanten, vilken var gjord i ull. På vintern när det var blötsnö, så var denna "fantastiska" vante lika blöt som snön, efter en stund med snöbollskramande. Vantarna torkades sedan på elementet och då utsöndrades en lukt av får Därav kan lamm lukta och smaka som ull, våra barndomsluktminnen sitter djupt rotade 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Jag svarar själv: De äter broiler och vacucmmörat nöt. Garanterat smakfritt, så när kött har smak blir de förskräckta. Det stämmer delvis på mig (som tycker lamm smakar kofta.. Använd fantasin vettja ) Vi har inte så stort matkonto just nu, och bra kött är så jävla dyrt så det blir inte så ofta. Det gäller att handla grytkött och fläsklägg när det är lockpriser! Å andra sidan lagar och äter jag med förtjusning både älg- och renkött. Vilt har ju också en ganska stark smak, så till den grad att kokböckerna tycker att man ska kräma på med enbär för att mildra smaken. Men kofta smakar det inte! Det var nog mitt fel att tråden spårade ur - sorry Giz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Giz Posted February 28, 2014 Author Share Posted February 28, 2014 Jag vet inte hur du tänker kring järnet men multisar för kvinnor har ofta extra järn och för mycket järn i förhållande till zink och selén är inte bra. aha, ja, jag är en utav dem som ofta fått järnbrist, har dessutom ganska kraftiga menstruationer sen jag fick barn så jag behöver nog ha extra järn ändå:/ ca 3 månader innan jag blev gravid hade jag så dåliga järndepåer att jag var när att få blodpåsar. Hade 9 i depå, vid 7 får man blodpåsar och som kvinna ska man ha mins depåer på 20. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Nu har Totto startat en separat tråd om lammkött. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts