Giz

Vad har hänt med mitt immunförsvar?

Recommended Posts

aha, ja, jag är en utav dem som ofta fått järnbrist, har dessutom ganska kraftiga menstruationer sen jag fick barn så jag behöver nog ha extra järn ändå:/

ca 3 månader innan jag blev gravid hade jag så dåliga järndepåer att jag var när att få blodpåsar. Hade 9 i depå, vid 7 får man blodpåsar och som kvinna ska man ha mins depåer på 20.

Oj då, ja då är nog inte järntillskott farligt för dig. När kollade du senast hur du ligger till?

Jag har läst att zink behövs för järnupptaget så balans är ju viktigt i alla fall. Totto och någon mer var ju inne på zink och det kan nog vara värt att prova ett tillskott med enbart zink tillsammans med det tillskott du redan tar.

C-vitamin ökar upptaget av både järn och zink så det kan hjälpa upp det hela att även lägga till C-vitamin. Det ingår väl i ditt tillskott men Ester-C som är ett neutralt c-vitamin som är långtidsverkande skulle kanske också vara bra. Om du i så fall skall ta 200 mg eller 500 mg vet jag inte men inte mer i alla fall. Det är i alla fall den bästa sorten jag har hittat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

. Gröna grönsaker innehåller ämnen som ökar mättnadskänslan och förbättrar ämnesomsättningen. En del menar att det allra bästa är att äta gröna bladgrönsaker en halvtimme innan man äter måltiden.

.

Intressant. Vad är det för ämnen som finns i just gröna grönsaker som befrämjar mättnadskänslan?

Har du någon länk till någonstans att läsa mer?

Annars har väl SSS skrivit att man kan ta lite fett innan om jag inte minns helt fel..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant. Vad är det för ämnen som finns i just gröna grönsaker som befrämjar mättnadskänslan?

Har du någon länk till någonstans att läsa mer?

Annars har väl SSS skrivit att man kan ta lite fett innan om jag inte minns helt fel..

Jag minns inte var jag läste det. Det var länge sedan. Förutom effekten av själva ämnena så bromsar gröna bladgrönsaker magsäckstömningen.

Är du intresserad av biokemi eller är du bara skeptisk till att det stämmer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag minns inte var jag läste det. Det var länge sedan. Förutom effekten av själva ämnena så bromsar gröna bladgrönsaker magsäckstömningen.

Är du intresserad av biokemi eller är du bara skeptisk till att det stämmer?

Jag är intresserad av hur maten jag äter påverkar mig. Nu gav du mig ytterligare fakta jag inte visste om. Det blir till att försöka googla när jag kommer till en dator. Synd att du inte hade några länkar, tycker det är svårt att hitta rätt information.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är intresserad av hur maten jag äter påverkar mig. Nu gav du mig ytterligare fakta jag inte visste om. Det blir till att försöka googla när jag kommer till en dator. Synd att du inte hade några länkar, tycker det är svårt att hitta rätt information.

Helt klart är att gröna grönsaker är speciellt bra för hälsan och allra bäst är mörkgröna bladgrönsaker. Spenat har dock den nackdelen att den innehåller oxalsyra men har positiva effekter på hälsan ändå. Jag gjorde en blandning av hallonblad, kirskål och något mer en gång och gjorde en drink av dom. Jag hade just börjat bli hungrig men efter den drinken som ju nästan inte innehöll någon energi så stod jag mig 2 timmar till innan jag blev riktigt hungrig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt klart är att gröna grönsaker är speciellt bra för hälsan och allra bäst är mörkgröna bladgrönsaker. Spenat har dock den nackdelen att den innehåller oxalsyra men har positiva effekter på hälsan ändå. Jag gjorde en blandning av hallonblad, kirskål och något mer en gång och gjorde en drink av dom. Jag hade just börjat bli hungrig men efter den drinken som ju nästan inte innehöll någon energi så stod jag mig 2 timmar till innan jag blev riktigt hungrig.

Raring, kan du komma ihåg den blandningen behöver jag aldrig vara orolig för tomt kylskåp igen. Större delen av min trädgård består av sånt,så då behöver jag inte slåss med kålflugor och sniglar :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Raring, kan du komma ihåg den blandningen behöver jag aldrig vara orolig för tomt kylskåp igen. Större delen av min trädgård består av sånt,så då behöver jag inte slåss med kålflugor och sniglar :-D

Säkert minns jag inte men kanske det kan ha varit svarta vinbärs blad som var den tredje ingrediensen. Dom är ju väldigt c-vitaminrika så dom använder jag ibland. Smakar gott gör dom också. Kirskål är jag dock inte lika förtjust i men i blandningen gick det bra. Jag tror inte det är så kvistigt vilka sorter du tar heller utan använd dom ätliga blad du har.

Maskros har jag dock för mig är urindrivande och dom kan jag bara äta om jag kokar dom och häller bort kokvattnet. Hallonblad är neutrala och bra.

Det som växer på marken och upp till rävhöjd måste man dock skölja väldigt noga innan man använder det om man skall äta det rått. Hur stor skillnad det blir på effekten av råa respektive kokta blad vet jag inte men i år har jag tänkt prova att koka riktigt späda skott av kirskål. Det blir för jobbigt att stå och skölja dom supernoga. Dom har redan kommit upp och i trädgården har vi redan nässlor som jag brukar äta kokta men jag har en tuffing till kompis som repar nässlor med sina bara händer och tuggar i sig som dom är. (Han sa det i alla fall, jag har inte sett honom göra det.)

Svarta vinbärsblad brukar jag plocka och gå och tugga på som dom är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är fortfarande snuvig och så har jag en molande värk bak i ryggen, precis vid skulderbladen längst ned. Ungefär som om kroppen vill spänna upp sig på något konstigt sätt.

Har aldrig känt detta tidigare. Nu har jag haft det i drygt 1 vecka. Vad kan det vara?

Jag har något liknande. Molande värk alldeles under skulderbladen, men också fram i mellangärdet, under bh-bandet och ner till naveln. Känns speciellt mycket om jag sitter lite ihopsjunken i t.ex. en fåtölj och läser.  Har också varit förkyld lite till och från de sista 4 veckorna. Lika länge som jag hållit på med LCHF. Känner mig också lätt illamående ganska ofta. Men det är kanske något virus som Syster skriver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska nog boka tid hos läkaren för blodprover, det verkar som om förkylning nummer 5 är på ingång, helt sanslöst! Har bara vart friskt i 1 vecka!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska nog boka tid hos läkaren för blodprover, det verkar som om förkylning nummer 5 är på ingång, helt sanslöst! Har bara vart friskt i 1 vecka!

Giz! Hur går det för dig med de envisa infektionerna? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Peppar, peppar... Jg har bara halften av vita blodproppar och jag har varit ner och pussat på mitt 3-åriga barnbarn en vecka. Han hade öroninflammation pågående och jag är fortfarande frisk! Jag har (råd rrån forumet) kört colostrum och gurkmeja. Dessutom tog jag manukahonung som jag tidigare haft gott resultat av. Tyvärr tyckte inte bsrnbarnet om "mormors dunderhonung". Annars tror jag han kunnat bli frisk från sina ständiga öroninflammationer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte uppdatera er om hur det har gått!

Jag gick till läkaren och bad om en full hälsokontroll samt blodprover. Jag misstänkte järnbrist i första hand, men ville kolla mig ordentligt.

Mitt HB var bra, låg på 133, men vet av tidigare erfarenhet att jag är undantaget som bekräftar regeln, jag har nästan alltid bra HB men har ofta dåliga järndepåer.

Fick svar ganska fort att mina Järndepåer var väldigt sänkta och fick värdens monsterdos av järntabletter utskrivna, 2 på morgonen och två på kvällen i 2 månader, sen ska jag på återkoll.

De ville också att jag ska komma ner igen i veckan för tarmprover, de vill se så det inte är det som läcker blod. Men troligtvis beror min järnbrist på kraftiga menstruationer sen jag fick barn. MEN det jag inte fattar är att jag även INNAN barnafödandet lätt får järnbrist och innan jag fick barn hade jag väldigt lite mens, kunde ha gula och blå tamponger. Nu måste jag ha de största (gröna) + binda och blöder igenom på 3-4 timmar när det är som värst. Så nu är jag egentligen inte förvånad över provsvaret.

Men rent generellt verkar min kropp ha svårt att plocka upp järn trots att jag äter järnrik kost! Har antagligen sabbat tarmarna med dålig mat som tex gluten under många år, har lästa att gluten kan göra så tarmarna har svårt att plocka upp mineraler, så antar att det även kan gälla järn?

Så i övrigt då på min LCHF kost? Allt annat var perfekt! Inga höga blodfetter eller kolesterol, bra blodtryck osv. Skönt att få det bekräftat och kan köra upp i ansiktet på bekanta som tvivlar på min kost jag nu levt med i 6 månader.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade såna monsterblödningar nån period också i min ungdom. Men kag har för mej att jag fick nåt piller som minskde blödningarna. Du kanske skulle uppsöka en gynekolog också

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte uppdatera er om hur det har gått!

Jag gick till läkaren och bad om en full hälsokontroll samt blodprover. Jag misstänkte järnbrist i första hand, men ville kolla mig ordentligt.

Mitt HB var bra, låg på 133, men vet av tidigare erfarenhet att jag är undantaget som bekräftar regeln, jag har nästan alltid bra HB men har ofta dåliga järndepåer.

Fick svar ganska fort att mina Järndepåer var väldigt sänkta och fick värdens monsterdos av järntabletter utskrivna, 2 på morgonen och två på kvällen i 2 månader, sen ska jag på återkoll.

De ville också att jag ska komma ner igen i veckan för tarmprover, de vill se så det inte är det som läcker blod. Men troligtvis beror min järnbrist på kraftiga menstruationer sen jag fick barn. MEN det jag inte fattar är att jag även INNAN barnafödandet lätt får järnbrist och innan jag fick barn hade jag väldigt lite mens, kunde ha gula och blå tamponger. Nu måste jag ha de största (gröna) + binda och blöder igenom på 3-4 timmar när det är som värst. Så nu är jag egentligen inte förvånad över provsvaret.

Men rent generellt verkar min kropp ha svårt att plocka upp järn trots att jag äter järnrik kost! Har antagligen sabbat tarmarna med dålig mat som tex gluten under många år, har lästa att gluten kan göra så tarmarna har svårt att plocka upp mineraler, så antar att det även kan gälla järn?

Så i övrigt då på min LCHF kost? Allt annat var perfekt! Inga höga blodfetter eller kolesterol, bra blodtryck osv. Skönt att få det bekräftat och kan köra upp i ansiktet på bekanta som tvivlar på min kost jag nu levt med i 6 månader.

Tror läkaren att infektionerna beror på järnbristen? Har du fått några fler infektioner sedan du skrev senast? Det är i och för sig vår nu och då brukar infektionerna minska i vilket fall som helst.

Vad har läkaren för teori om varför du hade järnbrist även när du hade lite mens?

Har du märkt något skillnad i hur du mår sedan du började ta extra järn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror läkaren att infektionerna beror på järnbristen? Har du fått några fler infektioner sedan du skrev senast? Det är i och för sig vår nu och då brukar infektionerna minska i vilket fall som helst.

Vad har läkaren för teori om varför du hade järnbrist även när du hade lite mens?

Har du märkt något skillnad i hur du mår sedan du började ta extra järn?

Hade en lättare förkylning som gick tillbaka ganska fort efter att jag skrivit denna tråden. Sen efter det har jag bara vart trött och lite håglös, vilket man lätt blir av järnbrist. Jag har börjat ta tabletterna för 4 dagar sedan så jag måste nog vänta i 1½ vecka till innan jag börjar känna av effekten av dem, så har det vart tidigare.

Läkaren trodde väll inte så mycket kan jag tycka, hon sa att det ibland har man perioder man är extra mycket sjuk. Men av vad jag läst om just järnbrist så kan det ge ett nedsatt immunförsvar, det i kombo med att börjat jobba igen och ha ett småbarn under 1 år kan säkert ha påverkat.

Järnbristen trodde läkaren berodde på mina nu kraftiga menstruationer, men hon ville som sagt kolla tarmarna också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade såna monsterblödningar nån period också i min ungdom. Men kag har för mej att jag fick nåt piller som minskde blödningarna. Du kanske skulle uppsöka en gynekolog också

Kan vara värt att kolla upp. Borde ändå höra av mig till gynekologen snart, har inte haft någon återkontroll sen jag födde barn för över 10 månader sedan.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade en lättare förkylning som gick tillbaka ganska fort efter att jag skrivit denna tråden. Sen efter det har jag bara vart trött och lite håglös, vilket man lätt blir av järnbrist. Jag har börjat ta tabletterna för 4 dagar sedan så jag måste nog vänta i 1½ vecka till innan jag börjar känna av effekten av dem, så har det vart tidigare.

Läkaren trodde väll inte så mycket kan jag tycka, hon sa att det ibland har man perioder man är extra mycket sjuk. Men av vad jag läst om just järnbrist så kan det ge ett nedsatt immunförsvar, det i kombo med att börjat jobba igen och ha ett småbarn under 1 år kan säkert ha påverkat.

Järnbristen trodde läkaren berodde på mina nu kraftiga menstruationer, men hon ville som sagt kolla tarmarna också.

Ja då får vi hålla tummarna att tröttheten ger vika när du fyllt på dina järndepåer. Om det att du började jobba också innebär att barnet börjat på dagis så brukar det ju ofta innebära fler infektioner hos barnet som i sin tur smittar föräldrarna.

Om sedan kostbytet också spelat in är ju inte lätt att veta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg