mx-1 Posted February 23, 2014 Share Posted February 23, 2014 Hej! Jag är 35 år och har under de senaste åren använt LCHF för att gå ner 5-10 kg i vikt vid upprepade tillfällen och det har fungerat utmärkt. Under hösten misskötte jag kosten ordentligt med en kost baserad på snabba kolhydrater, socker och snabbmat. På ett hälsotest i oktober förra året fick jag för första gången en indikation på ett för högt totalkolesterol. Vid årsskiftet började jag äta enligt LCHF igen och vikten är på väg ner och fort går det. I veckan var jag till läkaren och tog ett kolesterolprov för att få veta mer om fördelningen. Till min stora skräck visade det sig att mitt LDL-värde är skyhögt samtidigt som HDL-värdet inte är tillräckligt högt: Kolesterol: 9,9 HDL: 1.1 LDL: 7,9 TG: 0,9 Kolesterol/HDL: 9 Enligt läkaren finns det inte mycket att göra och det går högst sannolikt inte att påverka mina värden genom att lägga om livsstilen, utan det är statiner som gäller; något som jag helst inte vill utsätta mig för. Han avrådde mig även från LCHF. Vi kom trots allt överens om att jag ska ändra livsstil och göra ett nytt prov längre fram. Målet nu är att höja HDL och samtidigt sänka LDL samt till viss mån TG. Om jag kan nå en Kolesterol/HDL-kvot under 6 hoppas jag kunna slippa statiner. Självklart kommer jag att börja styrketräna och konditionsträna för att komma i bra form. Frågan nu är om jag vågar fortsätta med LCHF eller om jag måste tänka om? Jag är också nyfiken på tips kring hur jag kan påverka mina värden (om det nu är möjligt). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted February 23, 2014 Share Posted February 23, 2014 Du kan säkert fortsätta med LCHF. Men jag tror att det som är farligt är att hoppa ut och in med kosten som är farligt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post stoscha Posted February 23, 2014 Popular Post Share Posted February 23, 2014 Fullständigt skitsnack! Om du ska få reda på hur mycket farliga LDL du har måste du få mäta apo-kvoten. Jag har haft fullständigt hiskeliga kolesterolvärden trots att jag ätit potenta statiner en masse. Jag har bättre värden nu med hyfsat strikt LCHF helt utan medicin. Jag räknar med att bli helt friskförklarad vid nästa provtagning i maj 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 23, 2014 Share Posted February 23, 2014 Jag skulle också rekommendera dig att be om en Apo-kvot (http://www.kostdoktorn.se/kolesterol#apokvot) för att se hur mycket av LDL som är de farligare små täta respektive de nyttiga stora fluffiga. LDL är lite vanskligt att bedöma i en sådan lipidprofil, eftersom den dels är beräknad med en formel utifrån de andra värdena, dels är LDL samlingsbegrepp för flera olika sorters "transportfordon" för fett o kolesterol. Du har låga fina triglycerider, vilket indikerar att LDL-profilen kan vara gynnsam, men det motsägs av det något låga HDL-värdet, som gärna skulle upp. Håller man kolhydraterna på ett minimum (säg 25 g om dagen) och fyller på med fett till energibehovet, brukar HDL öka samtidigt som TG minskar. Det finns vad jag vet inget bättre sätt att förbättra blodfetter än just kolhydratrestriktion under nivån där man hamnar i ketos. Har du lite historik på blodfetter tillbaka i tiden? EDIT: Ditt HDL är inte på något sätt farligt lågt (gränsen för män satt till 1,0, kvinnor 1,3), det är bara det att man med LCHF väntar sig ett högre värde. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mx-1 Posted February 23, 2014 Author Share Posted February 23, 2014 Tack för alla svar! Jag måste helt klart få ett värde på Apo-kvoten och att växla mellan LCHF och skräpmat kan förstås aldrig vara bra. Från och med nu är det kontinuitet som gäller. Kjell, jag går på en mycket strikt LCHF för tillfället och är säkerligen i ketos. Då antar jag att det är bäst att fortsätta med det? Tyvärr har jag ingen historik på blodfetterna mer än att de var bra fram till omkring 2009 (därefter tog det fram till förra året innan jag gjorde någon hälsokontroll igen). Funderar på om det kan vara så att den mindre bra kosthållningen under hösten kan vara orsaken till det höga LDL-värdet och det inte så höga HDL-värdet? När provet togs hade jag endast ätit enligt LCHF i knappt 1,5 månader efter höstens skräpmat. Hur lång tid tar det innan förändringar i kosten slår igenom på provet? EDIT: Jag äter inte så mycket fett som jag bör för att det ska räknas som LCHF. Kan det vara orsaken till det låga HDL-värdet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted February 23, 2014 Share Posted February 23, 2014 "Jag äter inte så mycket fett som jag bör för att det ska räknas som LCHF. Kan det vara orsaken till det låga HDL-värdet?" Ja, mättat fett höjer HDL kolesterolet Sluta framförallt med att vara fettskrämd och ät bra vanlig mat tex fet fisk.. Använd smör och cocosfett i matlagningen 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 23, 2014 Share Posted February 23, 2014 Hej! Jag är 35 år och har under de senaste åren använt LCHF för att gå ner 5-10 kg i vikt vid upprepade tillfällen och det har fungerat utmärkt. Under hösten misskötte jag kosten ordentligt med en kost baserad på snabba kolhydrater, socker och snabbmat. På ett hälsotest i oktober förra året fick jag för första gången en indikation på ett för högt totalkolesterol. Vid årsskiftet började jag äta enligt LCHF igen och vikten är på väg ner och fort går det. I veckan var jag till läkaren och tog ett kolesterolprov för att få veta mer om fördelningen. Till min stora skräck visade det sig att mitt LDL-värde är skyhögt samtidigt som HDL-värdet inte är tillräckligt högt: Kolesterol: 9,9 HDL: 1.1 LDL: 7,9 TG: 0,9 Kolesterol/HDL: 9 Enligt läkaren finns det inte mycket att göra och det går högst sannolikt inte att påverka mina värden genom att lägga om livsstilen, utan det är statiner som gäller; något som jag helst inte vill utsätta mig för. Han avrådde mig även från LCHF. Vi kom trots allt överens om att jag ska ändra livsstil och göra ett nytt prov längre fram. Målet nu är att höja HDL och samtidigt sänka LDL samt till viss mån TG. Om jag kan nå en Kolesterol/HDL-kvot under 6 hoppas jag kunna slippa statiner. Självklart kommer jag att börja styrketräna och konditionsträna för att komma i bra form. Frågan nu är om jag vågar fortsätta med LCHF eller om jag måste tänka om? Jag är också nyfiken på tips kring hur jag kan påverka mina värden (om det nu är möjligt). Så konstigt att läkaren sa att det inte finns mycket att göra. Sa han ingenting om motion? Att det höjer HDL borde ju en läkare känna till. Motionerar du nu och i så fall på vilket sätt? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 23, 2014 Share Posted February 23, 2014 Tack för alla svar! Jag måste helt klart få ett värde på Apo-kvoten och att växla mellan LCHF och skräpmat kan förstås aldrig vara bra. Från och med nu är det kontinuitet som gäller. Kjell, jag går på en mycket strikt LCHF för tillfället och är säkerligen i ketos. Då antar jag att det är bäst att fortsätta med det? Tyvärr har jag ingen historik på blodfetterna mer än att de var bra fram till omkring 2009 (därefter tog det fram till förra året innan jag gjorde någon hälsokontroll igen). Funderar på om det kan vara så att den mindre bra kosthållningen under hösten kan vara orsaken till det höga LDL-värdet och det inte så höga HDL-värdet? När provet togs hade jag endast ätit enligt LCHF i knappt 1,5 månader efter höstens skräpmat. Hur lång tid tar det innan förändringar i kosten slår igenom på provet? EDIT: Jag äter inte så mycket fett som jag bör för att det ska räknas som LCHF. Kan det vara orsaken till det låga HDL-värdet? För mig tog det ett halvår för HDL att komma upp nära 2, medan TG tog över ett år att gå under 1. Nog mycket individuellt. Jag tror liksom dufva att du ska öka på fettet, speciellt mättat o enkelomättat (smör, kokosfett, olivolja, fullfet grädde och creme fraiche, ost med minst 30% fetthalt, avokado). Lycka till och fortsätt berätta hur det går! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted February 23, 2014 Share Posted February 23, 2014 Hej! Jag är 35 år och har under de senaste åren använt LCHF för att gå ner 5-10 kg i vikt vid upprepade tillfällen och det har fungerat utmärkt. Under hösten misskötte jag kosten ordentligt med en kost baserad på snabba kolhydrater, socker och snabbmat. På ett hälsotest i oktober förra året fick jag för första gången en indikation på ett för högt totalkolesterol. Vid årsskiftet började jag äta enligt LCHF igen och vikten är på väg ner och fort går det. I veckan var jag till läkaren och tog ett kolesterolprov för att få veta mer om fördelningen. Till min stora skräck visade det sig att mitt LDL-värde är skyhögt samtidigt som HDL-värdet inte är tillräckligt högt: Kolesterol: 9,9 HDL: 1.1 LDL: 7,9 TG: 0,9 Kolesterol/HDL: 9 Enligt läkaren finns det inte mycket att göra och det går högst sannolikt inte att påverka mina värden genom att lägga om livsstilen, utan det är statiner som gäller; något som jag helst inte vill utsätta mig för. Han avrådde mig även från LCHF. Vi kom trots allt överens om att jag ska ändra livsstil och göra ett nytt prov längre fram. Målet nu är att höja HDL och samtidigt sänka LDL samt till viss mån TG. Om jag kan nå en Kolesterol/HDL-kvot under 6 hoppas jag kunna slippa statiner. Självklart kommer jag att börja styrketräna och konditionsträna för att komma i bra form. Frågan nu är om jag vågar fortsätta med LCHF eller om jag måste tänka om? Jag är också nyfiken på tips kring hur jag kan påverka mina värden (om det nu är möjligt). Här kommer länk till figur som visar att ju högre kolesterol, ju lägre incidens av dödliga CVD-händelser. Hade Ancel Keys' statistik sett ut så här* så hade vi aldrig behövt oroa oss för våra kolesterolvärden. http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/9107/Det-kom-ett-mejl.aspx (Bläddra till slutet av inlägget) *Jag lämnar till mina medforumister att fylla i lite roliga ytterligare fakta om detta. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mx-1 Posted February 23, 2014 Author Share Posted February 23, 2014 Kjell och dufva: Det låter rimligt att jag kan behöva öka andelen fett. Jag steker visserligen i smör och är inte rädd för fullfet grädde, ost osv, men ofta blir det en köttbit utan sås och då blir fettandelen liten. Även om jag inte lider av fettskräck är ryggmärgsreflexen ändå att dra ner på mättat fett nu när LDL-värdet visade sig vara katastrofalt högt, men jag får försöka bortse från det och öka fettandelen trots att det känns helt fel. Jag har förstås läst en hel del artiklar om att mättat fett inte är farligt, men det sjunker inte riktigt in eftersom kopplingen mellan mycket fett i kosten och höga blodfettsvärden låter logiskt teoretiskt sett. MKJ: Det är snart två år sedan jag tränade styrketräning och konditionsträning. I nuläget rör jag mig extremt lite och inte blir det bättre av att jag har ett stillasittande arbete. Här finns det med andra ord stor förbättringspotential. Planen nu är att snarast komma igång igen med både styrka och kondition och komma i så god form som möjligt. ɐuuɐ: intressant läsning. Jag är inte säker på att jag tolkar grafen rätt, men det ser ut som att det är få incidenter under gränsvärdet samtidigt som det ökar över gränsvärdet. Att det faller med stigande värde kanske helt enkelt beror på att det är färre personer som har riktigt höga värden? Tänker jag fel? EDIT: är det så enkelt att varje blå prick representerar andelen CVD-dödsfall av 100 000 för det värde som anges på x-axeln, dvs att varje prick representerar 100 000 personer med samma värde? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 23, 2014 Share Posted February 23, 2014 Kjell och dufva: Det låter rimligt att jag kan behöva öka andelen fett. Jag steker visserligen i smör och är inte rädd för fullfet grädde, ost osv, men ofta blir det en köttbit utan sås och då blir fettandelen liten. Även om jag inte lider av fettskräck är ryggmärgsreflexen ändå att dra ner på mättat fett nu när LDL-värdet visade sig vara katastrofalt högt, men jag får försöka bortse från det och öka fettandelen trots att det känns helt fel. Jag har förstås läst en hel del artiklar om att mättat fett inte är farligt, men det sjunker inte riktigt in eftersom kopplingen mellan mycket fett i kosten och höga blodfettsvärden låter logiskt teoretiskt sett. MKJ: Det är snart två år sedan jag tränade styrketräning och konditionsträning. I nuläget rör jag mig extremt lite och inte blir det bättre av att jag har ett stillasittande arbete. Här finns det med andra ord stor förbättringspotential. Planen nu är att snarast komma igång igen med både styrka och kondition och komma i så god form som möjligt. ɐuuɐ: intressant läsning. Jag är inte säker på att jag tolkar grafen rätt, men det ser ut som att det är få incidenter under gränsvärdet samtidigt som det ökar över gränsvärdet. Att det faller med stigande värde kanske helt enkelt beror på att det är färre personer som har riktigt höga värden? Tänker jag fel? Styrketräning är bra men har normalt inte så stor inverkan på hdl-kolesterolet. Har du inte tränat på länge så är promenader väl så bra. Kräver inte så mycket inspiration heller, bara att traska iväg i vilket väder som helst. För egen del tycker jag det är avkopplande men tycker man det är långtråkigt kan man ju lyssna på en spännande bok samtidigt som man går. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 23, 2014 Share Posted February 23, 2014 Värdena ser hur som helst konstiga ut! Lågt HDL och låga bra triglycerider. Och högt totalkolesterol! Det höga total kan ju ioförsej bero på det låga HDL? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 23, 2014 Share Posted February 23, 2014 Jag hade också ganska högt totalkolesterol när jag mätte senast iofs med bättre LDL HDL fördelning men totalkolesterolet hade gått upp nästan 2 enheter...jag får en känsla av att det saknas en bra förklaringmodell för detta...en del som äter LCHF får lägre värden...en del får högre. Om det är farligt eller inte verkar också vara högst osäkert...men jag kan också tycka att det känns rent psykologiskt bättre att ligga innanför referensintervallen än utanför ;-)... MEN vad jag vill komma till är att om du tycker att du äter "bra" så fortsätt med det tillsvidare och se om det kommer bättre forsknig runt detta framöver... Att lägga om kosten med ända syftet att sänka kolesterolen kan ju lika gärna vara hälsomässigt negativt... Intressant dock med TG... Det verkar stabilt ligga runt 1 eller därunder när man äter LCHF... Det brukar ofta tolkas positivt...men det kanske inte säger något annat än att man äter kost med hög andel fett? ;-) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 24, 2014 Share Posted February 24, 2014 ...jag får en känsla av att det saknas en bra förklaringmodell för detta... Omsätter du mer fett lär totalen gå upp, vore himla märkligt annars? De som får betydligt lägre värden är antagligen de som lider av metabolt syndrom.. iomed att hyperinsulinemin och det höga blodsockret minskar? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted February 24, 2014 Share Posted February 24, 2014 ... Att lägga om kosten med enda syftet att sänka kolesterolen kan ju lika gärna vara hälsomässigt negativt... Huvudet på spiken! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted February 24, 2014 Share Posted February 24, 2014 ɐuuɐ: intressant läsning. Jag är inte säker på att jag tolkar grafen rätt, men det ser ut som att det är få incidenter under gränsvärdet samtidigt som det ökar över gränsvärdet. Att det faller med stigande värde kanske helt enkelt beror på att det är färre personer som har riktigt höga värden? Tänker jag fel? EDIT: är det så enkelt att varje blå prick representerar andelen CVD-dödsfall av 100 000 för det värde som anges på x-axeln, dvs att varje prick representerar 100 000 personer med samma värde? Här är länk till ursprungsartikeln, av Zoe Harcombe: http://theharcombedietclub.co.uk/proplan/reports/Cholesterol-and-heart-disease.pdf För att konstruera plottarna har man tagit WHOs globala statistik och inkluderat alla länder. Varje prick motsvarar ett land. Man har räknat ut medelkolesterol och antal dödliga CVD-händelser per 100 000 invånare, och sedan plottat. Som synes är de två variablerna i stort sett okorrelerade (plottarna ser ut som hagelsvärmar), men om man ändå vågar sig på att göra en statistisk analys (enligt samma metod som modern nutritionsforskning gillar att använda på liknande data-hagelsvärmar) får man fram en negativ korrelation mellan totalkolesterol och dödliga CVD-händelser. Dessa data genererar alltså inte hypotesen att kolesterol leder till CVD, utan snarare motsatsen. Mycket höga kolesterolvärden är inte med i plotten, så sådana fall kan dessa data naturligtvis inte säga något om. Men jag tycker ändå att det är upplysande att titta på dessa data eftersom många läkare är övertygade om att sambandet ser helt annorlunda ut. Vore bra om ni som går och mäter ert kolesterol kunde printa ut artiklen av Zoe och ge till er läkare, för att ge dem en tankeställare. Be dem gärna förklara hur dessa data ska förklaras utifrån deras kunskaper om kolesterol. Man ska ha klart för sig att det var plottar av den här typen som Ancel Keys stödde sig på när han föreslog att fett och högt kolesterol leder till CVD. Han valde dock ut några få punkter bara, och kunde på det viset få till ett positivt samband. Jag lämnar som en övning till läsaren att välja ut 10 punkter ur hagelsvärmarna i vardera plotten som ger ett positivt samband mellan kolesterol och CVD, dvs reproducera Ancel Keys forskningsfusk. Slutligen, en länk till ett inlägg om liknande statistik (CVD vs % fett i maten) på min favoritblogg Hyperlipid: http://high-fat-nutrition.blogspot.se/2009/02/cholesterol-presentation-between.html 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted February 24, 2014 Share Posted February 24, 2014 Jag hade också ganska högt totalkolesterol när jag mätte senast iofs med bättre LDL HDL fördelning men totalkolesterolet hade gått upp nästan 2 enheter...jag får en känsla av att det saknas en bra förklaringmodell för detta...en del som äter LCHF får lägre värden...en del får högre. Kan inte en del av förklaringen vara att folk som tappar vikt också tenderar att få bättre värden. Korrelationen mellan viktnedgång och sänkt kolesterol är väl dokumenterat i den vetenskapliga litteraturen, t ex: Studies indicated that, for obese patients with NIDDM, hypertension or hyperlipidemia, modest weight reduction appeared to improve glycemic control, reduce blood pressure, and reduce cholesterol levels, respectively. Modest weight reduction also appeared to increase longevity in obese individuals. In conclusion, a large proportion of obese individuals with NIDDM, hypertension, and hyperlipidemiaexperienced positive health benefits with modest weight loss. For patients who are unable to attain and maintain substantial weight reduction, modest weight loss should be recommended; even a small amount of weight loss appears to benefit a substantial subset of obese patients. http://europepmc.org/abstract/MED/1322866/reload=0;jsessionid=6rlQYESLJXMOq3EAIZiQ.8 Dock när man blir viktstabil så verkar det som kolesterolet kan börja ackumulera, och leda till högre värden. Vet inte riktigt hur förklaringsmodellen ser ut, eller vilka processer som är inblandade dock. Det är därför det behövs mer långsiktiga studier på högfettdieter, där resultaten frikopplas från de positiva effekterna av en temporär viktnedgång. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Kjell Granelli Posted February 24, 2014 Popular Post Share Posted February 24, 2014 Kan inte en del av förklaringen vara att folk som tappar vikt också tenderar att få bättre värden. Korrelationen mellan viktnedgång och sänkt kolesterol är väl dokumenterat i den vetenskapliga litteraturen, t ex: Dock när man blir viktstabil så verkar det som kolesterolet kan börja ackumulera, och leda till högre värden. Vet inte riktigt hur förklaringsmodellen ser ut, eller vilka processer som är inblandade dock. Det är därför det behövs mer långsiktiga studier på högfettdieter, där resultaten frikopplas från de positiva effekterna av en temporär viktnedgång. Den längsta studien vad jag känner till varade i två år, med uthålligt goda värden för LCHF. Jag har nu ätit LCHF också i just två år med stadigt förbättrade värden, en förbättring som fortsatt under mitt andra LCHF-år då jag inte tappade ytterligare vikt. Det är svårt att föreställa sig att det plötsligt skulle vända efter två år, det finns liksom ingen vettig förklaringsmodell som känns plausibel. Varför skulle HDL plötsligt sjunka efter två år? Varför skulle TG stiga igen när man inte äter socker eller stärkelse? Varför skulle LDL-fördelningen ändras till flera små täta som lättare oxiderar? Varför skulle blodtrycket börja stiga igen? Varför skulle insulinkänsligheten försämras? Varför skulle vikten börja gå upp? Jag känner mig trygg i att det som skett biokemiskt hormonellt under mina två första år kommer fortsätta i samma stil. Plötsliga försämringar skulle vara en vetenskaplig sensation... 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 24, 2014 Share Posted February 24, 2014 ...jag får en känsla av att det saknas en bra förklaringmodell för detta... Omsätter du mer fett lär totalen gå upp, vore himla märkligt annars? De som får betydligt lägre värden är antagligen de som lider av metabolt syndrom.. iomed att hyperinsulinemin och det höga blodsockret minskar? men jag får inte känslan av att LCHFare genomgående har högt total kolesterol... men jag kanske har fel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 24, 2014 Share Posted February 24, 2014 men jag får inte känslan av att LCHFare genomgående har högt total kolesterol... men jag kanske har fel? Befolkningen generellt har högre kolesterolvärden.. över normen.. så vad är normalt? Men altså.. lixom Mikael är inne på.. det dåliga kolesterolet är ofta beroende av metabola störningar.. fettma är ofta beroende på metabol störning.. av flera orsaker.. både livstil, gener, andra medecinska problem, stress.. osv. Det är lika tokigt att sträva efter ett lågt kolesterol som lågt blodsocker.. bägge skall vara normala.. och vad som är normalt varierar rätt mycket vad gäller kolesterol/lipider/lipoproteiner! Utan man skall i stället inse att det handlar om att med vissa kolesterolprofiler löper man en större risk för CVD! Medans högt blodsocker är avsevärt högre risk.. som i sin tur kan leda till högt/snedfördelade lipider/lipoproteiner. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 24, 2014 Share Posted February 24, 2014 Allt du säger låter vettigt Zepp:) Men...menar du att höjt kolesterolvärde mellan två relativt närliggande mätningar tyder mest på att man ätit mer fett än normalt sista tiden? om man skulles fasta låt säga 48 timmar innan test hur skulle det påverka kolesterolvärdena? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted February 24, 2014 Share Posted February 24, 2014 Utan man skall i stället inse att det handlar om att med vissa kolesterolprofiler löper man en större risk för CVD! Eftersom LCHF-rörelsen vill hävda att man äter "artegen mat", och gärna framhäver jägar/samlares kostmönster, borde man sträva efter ungefär samma kolesterolvärden som dessa befolkningar. Forskningen som finns på jägar/samlar-grupper visar att de hade lågt kolesterol, långt lägre än majoriteten i Sverige. Dessa två videor är obligatoriska om man är intresserad av ämnet: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 24, 2014 Share Posted February 24, 2014 ALlt du säger låter vettigt Zepp:) Men...menar du menar att höjt kolesterolvärde mellan två relativt närliggande mätningar tyder mest på att man ätit mer fett än normalt sista tiden? om man skulles fasta låt säga 48 timmar innan test hur skulle det på värka kolesterolvärde na? Kosten brukar inte påverka faste kolesterolet så snabbt som på bara några timmar.. det brukar som regel ta minst några veckor.. och så länge tror jag inte du orkar fasta. Kolesterolvärdena är stabila över längre tid och handlar mer om ditt metabola tillstånd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 24, 2014 Share Posted February 24, 2014 Men då är det egentligen ApoB/ApoA1 som säger något? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 24, 2014 Share Posted February 24, 2014 Men då är det egentligen ApoB/ApoA1 som säger något? Det kan du mäta fastande eller ej! För.. när det gäller vanliga kolesterolprov.. så är det HDL och LDL man försöker ta reda på.. men man gör det genom att mäta totalkolesterol och kolesterolet i HDL.. sen räknar man fram LDL med Freidewalds formel. Och märk väl man kan ha lågt kolesterol men samtidgt väldigt dåliga APOb/APOa1! "Discordance is when there is a difference between LDL-C and LDL-P. If LDL-C is high and LDL-P is low, there is discordance. If LDL-C is low and LDL-P is high, there is discordance. If both are low or both high, there is no discordance. Studies have indicated that if there is discordance between LDL-C and LDL-P, cardiovascular disease risk tracks more closely with LDL-P than LDL-C. Specifically, when a patient with low LDL-C has a level of LDL-P that is not equally low, there is higher “residual” risk. This may help explain the high number of cardiovascular events that occur in patients with normal or low levels of LDL-C." http://www.docsopinion.com/2012/11/21/the-difference-between-ldl-c-and-ldl-p/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 24, 2014 Share Posted February 24, 2014 Eftersom LCHF-rörelsen vill hävda att man äter "artegen mat", och gärna framhäver jägar/samlares kostmönster, borde man sträva efter ungefär samma kolesterolvärden som dessa befolkningar. Forskningen som finns på jägar/samlar-grupper visar att de hade lågt kolesterol, långt lägre än majoriteten i Sverige. Ja och det gäller eskimåer oxå! "What Did the Greenland Eskimos Teach Us About Fats and Heart Disease?" http://www.docsopinion.com/2013/09/27/greenland-eskimos-fats-and-heart-disease/ Helt artegen lär den alldrig kunna bli på grund av att vi äter jordbruksmat allihopa.. alla som inte har egna fiske och jaktmarker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 Eftersom LCHF-rörelsen vill hävda att man äter "artegen mat", och gärna framhäver jägar/samlares kostmönster, borde man sträva efter ungefär samma kolesterolvärden som dessa befolkningar. Forskningen som finns på jägar/samlar-grupper visar att de hade lågt kolesterol, långt lägre än majoriteten i Sverige. Dessa två videor är obligatoriska om man är intresserad av ämnet: Hinner inte dyka djupt i detta nu, men på sidan 167 i Staffan Lindebergs bok "Food And Western Disease" nämner han 8 vetenskapliga källor som säger att "traditional population" inte har "bättre" kolesterol än folk i västvärlden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 Hinner inte dyka djupt i detta nu, men på sidan 167 i Staffan Lindebergs bok "Food And Western Disease" nämner han 8 vetenskapliga källor som säger att "traditional population" inte har "bättre" kolesterol än folk i västvärlden. Om du verkligen är seriös i ditt intresse av jägar/samlarfolk så måste du kolla in dessa (speciellt del två). Man kan gnälla hur mycket som helst över att det är veganpropaganda etc etc, men det är svårt att förneka datan i studierna han visar upp. Jag har svårt att förstå att du hellre litar blint på Lindeberg eller Ravnskog när dom säger något (utan att faktiskt ha kollat upp referenserna), när du faktiskt har en unik chans att se utdrag från faktiska studier på jägar/samlarfolk. Det är bara att pausa videon ifall man vill läsa mer noggrant: Hadza: Uppmätt kolesterol maxvärde på 129 mg/dl !Kung: Runt 143 mg/dl. I en studie från 1968 låg det dock ännu lägre, på mellan 100-121 mg/dl Pygméer i Afrika: 106 mg/dl Nigeriska "tribesmen": 129 mg/dl Pygméer i Papua Nya Guinea: 133 mg/dl Det nämns också en rad andra folkslag. Hur ligger era kolesterolvärden i jämförelse med detta? Men Lindeberg har delvis rätt (även om han är selektiv och aningen manipulativ). Det finns några folkslag vars kolesterol inte var exceptionellt lågt. Bland dessa finner vi Masajerna (runt 174 mg/dl), Samburu (runt 160-201 mg/dl), finska samer (187-282 mg/dl). Detta var ofta de folkslag som åt hög andel animalier. I videon visas också utdrag från en studie där forskaren konstaterat att Masajerna hade ungefär samma nivå av arteroskleros som en äldre person i västvärlden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 Kollat den andra videon. Hans ton är lite påfrestande, men han redovisar ett otal studier på "naturfolks" totalkolesterol, vilket ju är gott och väl. Omräknat till mg/dl ligger mitt totalkolesterol på 120-150 det senaste året, alltså i nivå med de jägar-samlare som här lägst värden. Men jag förstår inte vad detta bevisar? Att totalkolesterolnivån går ner borde väl indikera att behovet att syntetisera kolesterol för olika t.ex. läkande processer i kroppen är lågt? I mitt fall då lägre än tidigare, vilket är logiskt eftersom jag sedan två år inte längre plågar min kropp med spannmål, legymer, socker eller omega-6 i övermått. Jag reagerade på att han verkar tycka att bara för att vissa naturfolk äter massor med honung (och klarar det fint pga ett metabolt oproblematiskt förflutet), så ska vi som äter paleo o/e LCHF också göra det. Jag och många med mig väljer en kost som fungerar för våra kroppar, inte för att slaviskt följa en dogm. Masajerna hade mycket ateroskleros men endast sparsamt med plack och nästan obefintlig förekomst av faktiska CVD-händelser. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 Kollat den andra videon. Hans ton är lite påfrestande, men han redovisar ett otal studier på "naturfolks" totalkolesterol, vilket ju är gott och väl. Omräknat till mg/dl ligger mitt totalkolesterol på 120-150 det senaste året, alltså i nivå med de jägar-samlare som här lägst värden. Men jag förstår inte vad detta bevisar? Att totalkolesterolnivån går ner borde väl indikera att behovet att syntetisera kolesterol för olika t.ex. läkande processer i kroppen är lågt? I mitt fall då lägre än tidigare, vilket är logiskt eftersom jag sedan två år inte längre plågar min kropp med spannmål, legymer, socker eller omega-6 i övermått. Jag reagerade på att han verkar tycka att bara för att vissa naturfolk äter massor med honung (och klarar det fint pga ett metabolt oproblematiskt förflutet), så ska vi som äter paleo o/e LCHF också göra det. Jag och många med mig väljer en kost som fungerar för våra kroppar, inte för att slaviskt följa en dogm. Masajerna hade mycket ateroskleros men endast sparsamt med plack och nästan obefintlig förekomst av faktiska CVD-händelser. Har du verkligen ett totalkolesterol som är nere i 3,1 - 3,8 mmol/dl? http://www.onlineconversion.com/cholesterol Jag var lite slarvig när jag skrev att masajerna hade arteroskleros. Man gör ju skillnad mellan "arteriosclerosis" och "atherosclerosis", där den första innebär en förhårdning av artärerna. Det som framkom i studien jag refererade till var att masajerna hade "atherosclerosis", dvs plack i artärerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 Har du verkligen ett totalkolesterol som är nere i 3,1 - 3,8 mmol/dl? http://www.onlineconversion.com/cholesterol Jag var lite slarvig när jag skrev att masajerna hade arteroskleros. Man gör ju skillnad mellan "arteriosclerosis" och "atherosclerosis", där den första innebär en förhårdning av artärerna. Det som framkom i studien jag refererade till var att masajerna hade "atherosclerosis", dvs plack i artärerna. Ja, det har under 2013 varierat mellan 3,0 till 3,8, fast jag ser nu att ett värde i somras var 4,42. Jag har en amerikansk blodfettsmätare som mäter totalkolesterol, HDL och TG, så jag är van vid att konvertera mellan mg/dl och mmol/l. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 Kjell får man fråga vad du hade för kolesterolvärden innan du började med LCHF? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 26, 2014 Share Posted February 26, 2014 Kjell får man fråga vad du hade för kolesterolvärden innan du började med LCHF? Totalkolesterol kring 6 och TG kring 2. Annat kollades inte, och jag var på den tiden helt omedveten om dessa parametrar. Gick på koll en gång om året främst pga att jag sedan 1995 behövde blodtrycksmedicin, alltså behövde kolla det och få nya recept. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
turnipnswede Posted February 26, 2014 Share Posted February 26, 2014 Jag har läst nånstans här på forumet om hur LDL bara är en matematisk uträkning baserat på; totalkolestrol-HDL-(0.45*triglyceriderna). Kallas Friedewalds formel. Det är för dyrt att faktiskt kolla upp det exakta LDL värdet så man använder sig av den här metoden inom vården. Jag vet inte hur exakt det är men jag tycker det låter opålitligt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Hej! Jag är 35 år och har under de senaste åren använt LCHF för att gå ner 5-10 kg i vikt vid upprepade tillfällen och det har fungerat utmärkt. Under hösten misskötte jag kosten ordentligt med en kost baserad på snabba kolhydrater, socker och snabbmat. På ett hälsotest i oktober förra året fick jag för första gången en indikation på ett för högt totalkolesterol. Vid årsskiftet började jag äta enligt LCHF igen och vikten är på väg ner och fort går det. I veckan var jag till läkaren och tog ett kolesterolprov för att få veta mer om fördelningen. Till min stora skräck visade det sig att mitt LDL-värde är skyhögt samtidigt som HDL-värdet inte är tillräckligt högt: Kolesterol: 9,9 HDL: 1.1 LDL: 7,9 TG: 0,9 Kolesterol/HDL: 9 Enligt läkaren finns det inte mycket att göra och det går högst sannolikt inte att påverka mina värden genom att lägga om livsstilen, utan det är statiner som gäller; något som jag helst inte vill utsätta mig för. Han avrådde mig även från LCHF. Vi kom trots allt överens om att jag ska ändra livsstil och göra ett nytt prov längre fram. Målet nu är att höja HDL och samtidigt sänka LDL samt till viss mån TG. Om jag kan nå en Kolesterol/HDL-kvot under 6 hoppas jag kunna slippa statiner. Självklart kommer jag att börja styrketräna och konditionsträna för att komma i bra form. Frågan nu är om jag vågar fortsätta med LCHF eller om jag måste tänka om? Jag är också nyfiken på tips kring hur jag kan påverka mina värden (om det nu är möjligt). Hej. Har läst genom tråden nästan helt. Måste säga att ditt kolesterolvärde är lite märkligt, men det får mig också undra en del saker som har med faktumet att göra att vissa äter en variant av LCHF som de tolkat det. Exempelvis finns det de som fått för sig att vilket fett som helst är helt okej inom LCHF och satt i sig omega-6 rika fetter som bara den. Därför måste jag be dig detaljspecificera hur din LCHF kost sett ut. Berätta hur du ätit, vad du ätit specifikt. Jag misstänker att det kan ligga något rätt viktigt i den detaljspecen, eller som i kombination med annat kan ha sin förklaring. Att ditt HDL värde är så pass nära 1.0 säger mig direkt att du inte ätit något Omega-3 tillskott, eller mycket omega-3 rik föda? Att ditt LDL värde är högt kan bero på att det i stor del består av VLDL där ditt jättenära normalvärdet 1.0 gör att du har ett högre LDL värde av ox-ldl andelen i det, men stor andel VLDL. Det gör ju att totalkolesterolet går upp också och det ser rätt allvarligt ut. Men som sagt, detaljspec av vad du har ätit är förmodligen något som bör redovisas. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mx-1 Posted February 27, 2014 Author Share Posted February 27, 2014 Hej. Har läst genom tråden nästan helt. Måste säga att ditt kolesterolvärde är lite märkligt, men det får mig också undra en del saker som har med faktumet att göra att vissa äter en variant av LCHF som de tolkat det. Exempelvis finns det de som fått för sig att vilket fett som helst är helt okej inom LCHF och satt i sig omega-6 rika fetter som bara den. Därför måste jag be dig detaljspecificera hur din LCHF kost sett ut. Berätta hur du ätit, vad du ätit specifikt. Jag misstänker att det kan ligga något rätt viktigt i den detaljspecen, eller som i kombination med annat kan ha sin förklaring. Att ditt HDL värde är så pass nära 1.0 säger mig direkt att du inte ätit något Omega-3 tillskott, eller mycket omega-3 rik föda? Att ditt LDL värde är högt kan bero på att det i stor del består av VLDL där ditt jättenära normalvärdet 1.0 gör att du har ett högre LDL värde av ox-ldl andelen i det, men stor andel VLDL. Det gör ju att totalkolesterolet går upp också och det ser rätt allvarligt ut. Men som sagt, detaljspec av vad du har ätit är förmodligen något som bör redovisas. Hej, jag tror att du är inne på rätt spår. Vid närmare eftertanke är det inte rättvist att kalla den diet jag har följt för LCHF även om jag under det första veckorna följde regelboken. Basen sedan dess har varit kött utan grönsaker och i de flesta fall utan att lägga till en fet sås. Det har blivit mestadels lufttorkad skinka, ägg, bacon, fläsk, nöt, kebabkött med blandad sås, ost och mycket kaffe. Vad gäller omega-3 har jag ätit 3-5 kapslar de flesta dagar. Sedan en vecka tillbaka följer jag LCHF på "riktigt" igen men äter mer lax, kyckling och grönsaker samtidigt som jag försöker minska något på andelen mättat fett. Förhoppningsvis får det mina värden att rätta till sig. Kan du förklara din teori kring LDL-värdet på ett lite enklare sätt? Jag är inte säker på att jag har förstått rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts