mx-1

Skyhögt LDL-värde, vågar jag fortsätta med LCHF?

Recommended Posts

Eftersom LCHF-rörelsen vill hävda att man äter "artegen mat", och gärna framhäver jägar/samlares kostmönster, borde man sträva efter ungefär samma kolesterolvärden som dessa befolkningar. Forskningen som finns på jägar/samlar-grupper visar att de hade lågt kolesterol, långt lägre än majoriteten i Sverige.

Ja och det gäller eskimåer oxå!

"What Did the Greenland Eskimos Teach Us About Fats and Heart Disease?"

http://www.docsopinion.com/2013/09/27/greenland-eskimos-fats-and-heart-disease/

Helt artegen lär den alldrig kunna bli på grund av att vi äter jordbruksmat allihopa.. alla som inte har egna fiske och jaktmarker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom LCHF-rörelsen vill hävda att man äter "artegen mat", och gärna framhäver jägar/samlares kostmönster, borde man sträva efter ungefär samma kolesterolvärden som dessa befolkningar. Forskningen som finns på jägar/samlar-grupper visar att de hade lågt kolesterol, långt lägre än majoriteten i Sverige.

Dessa två videor är obligatoriska om man är intresserad av ämnet:

Hinner inte dyka djupt i detta nu, men på sidan 167 i Staffan Lindebergs bok "Food And Western Disease" nämner han 8 vetenskapliga källor som säger att "traditional population" inte har "bättre" kolesterol än folk i västvärlden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hinner inte dyka djupt i detta nu, men på sidan 167 i Staffan Lindebergs bok "Food And Western Disease" nämner han 8 vetenskapliga källor som säger att "traditional population" inte har "bättre" kolesterol än folk i västvärlden.

Om du verkligen är seriös i ditt intresse av jägar/samlarfolk så måste du kolla in dessa (speciellt del två). Man kan gnälla hur mycket som helst över att det är veganpropaganda etc etc, men det är svårt att förneka datan i studierna han visar upp. Jag har svårt att förstå att du hellre litar blint på Lindeberg eller Ravnskog när dom säger något (utan att faktiskt ha kollat upp referenserna), när du faktiskt har en unik chans att se utdrag från faktiska studier på jägar/samlarfolk. Det är bara att pausa videon ifall man vill läsa mer noggrant:

Hadza: Uppmätt kolesterol maxvärde på 129 mg/dl

!Kung: Runt 143 mg/dl. I en studie från 1968 låg det dock ännu lägre, på mellan 100-121 mg/dl

Pygméer i Afrika: 106 mg/dl

Nigeriska "tribesmen": 129 mg/dl

Pygméer i Papua Nya Guinea: 133 mg/dl

Det nämns också en rad andra folkslag. Hur ligger era kolesterolvärden i jämförelse med detta?

Men Lindeberg har delvis rätt (även om han är selektiv och aningen manipulativ). Det finns några folkslag vars kolesterol inte var exceptionellt lågt. Bland dessa finner vi Masajerna (runt 174 mg/dl), Samburu (runt 160-201 mg/dl), finska samer (187-282 mg/dl). Detta var ofta de folkslag som åt hög andel animalier.

I videon visas också utdrag från en studie där forskaren konstaterat att Masajerna hade ungefär samma nivå av arteroskleros som en äldre person i västvärlden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollat den andra videon. Hans ton är lite påfrestande, men han redovisar ett otal studier på "naturfolks" totalkolesterol, vilket ju är gott och väl. Omräknat till mg/dl ligger mitt totalkolesterol på 120-150 det senaste året, alltså i nivå med de jägar-samlare som här lägst värden. Men jag förstår inte vad detta bevisar? Att totalkolesterolnivån går ner borde väl indikera att behovet att syntetisera kolesterol för olika t.ex. läkande processer i kroppen är lågt? I mitt fall då lägre än tidigare, vilket är logiskt eftersom jag sedan två år inte längre plågar min kropp med spannmål, legymer, socker eller omega-6 i övermått.

Jag reagerade på att han verkar tycka att bara för att vissa naturfolk äter massor med honung (och klarar det fint pga ett metabolt oproblematiskt förflutet), så ska vi som äter paleo o/e LCHF också göra det. Jag och många med mig väljer en kost som fungerar för våra kroppar, inte för att slaviskt följa en dogm.

Masajerna hade mycket ateroskleros men endast sparsamt med plack och nästan obefintlig förekomst av faktiska CVD-händelser.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollat den andra videon. Hans ton är lite påfrestande, men han redovisar ett otal studier på "naturfolks" totalkolesterol, vilket ju är gott och väl. Omräknat till mg/dl ligger mitt totalkolesterol på 120-150 det senaste året, alltså i nivå med de jägar-samlare som här lägst värden. Men jag förstår inte vad detta bevisar? Att totalkolesterolnivån går ner borde väl indikera att behovet att syntetisera kolesterol för olika t.ex. läkande processer i kroppen är lågt? I mitt fall då lägre än tidigare, vilket är logiskt eftersom jag sedan två år inte längre plågar min kropp med spannmål, legymer, socker eller omega-6 i övermått.

Jag reagerade på att han verkar tycka att bara för att vissa naturfolk äter massor med honung (och klarar det fint pga ett metabolt oproblematiskt förflutet), så ska vi som äter paleo o/e LCHF också göra det. Jag och många med mig väljer en kost som fungerar för våra kroppar, inte för att slaviskt följa en dogm.

Masajerna hade mycket ateroskleros men endast sparsamt med plack och nästan obefintlig förekomst av faktiska CVD-händelser.

Har du verkligen ett totalkolesterol som är nere i 3,1 - 3,8 mmol/dl?

http://www.onlineconversion.com/cholesterol

Jag var lite slarvig när jag skrev att masajerna hade arteroskleros. Man gör ju skillnad mellan "arteriosclerosis" och "atherosclerosis", där den första innebär en förhårdning av artärerna. Det som framkom i studien jag refererade till var att masajerna hade "atherosclerosis", dvs plack i artärerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du verkligen ett totalkolesterol som är nere i 3,1 - 3,8 mmol/dl?

http://www.onlineconversion.com/cholesterol

Jag var lite slarvig när jag skrev att masajerna hade arteroskleros. Man gör ju skillnad mellan "arteriosclerosis" och "atherosclerosis", där den första innebär en förhårdning av artärerna. Det som framkom i studien jag refererade till var att masajerna hade "atherosclerosis", dvs plack i artärerna.

Ja, det har under 2013 varierat mellan 3,0 till 3,8, fast jag ser nu att ett värde i somras var 4,42. Jag har en amerikansk blodfettsmätare som mäter totalkolesterol, HDL och TG, så jag är van vid att konvertera mellan mg/dl och mmol/l.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kjell får man fråga vad du hade för kolesterolvärden innan du började med LCHF?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kjell får man fråga vad du hade för kolesterolvärden innan du började med LCHF?

Totalkolesterol kring 6 och TG kring 2. Annat kollades inte, och jag var på den tiden helt omedveten om dessa parametrar. Gick på koll en gång om året främst pga att jag sedan 1995 behövde blodtrycksmedicin, alltså behövde kolla det och få nya recept.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har läst nånstans här på forumet om hur LDL bara är en matematisk uträkning baserat på; totalkolestrol-HDL-(0.45*triglyceriderna). Kallas Friedewalds formel. Det är för dyrt att faktiskt kolla upp det exakta LDL värdet så man använder sig av den här metoden inom vården. Jag vet inte hur exakt det är men jag tycker det låter opålitligt.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag är 35 år och har under de senaste åren använt LCHF för att gå ner 5-10 kg i vikt vid upprepade tillfällen och det har fungerat utmärkt. Under hösten misskötte jag kosten ordentligt med en kost baserad på snabba kolhydrater, socker och snabbmat. På ett hälsotest i oktober förra året fick jag för första gången en indikation på ett för högt totalkolesterol. Vid årsskiftet började jag äta enligt LCHF igen och vikten är på väg ner och fort går det. I veckan var jag till läkaren och tog ett kolesterolprov för att få veta mer om fördelningen. Till min stora skräck visade det sig att mitt LDL-värde är skyhögt samtidigt som HDL-värdet inte är tillräckligt högt:

• Kolesterol: 9,9
  • HDL: 1.1
  • LDL: 7,9
  • TG: 0,9
  • Kolesterol/HDL: 9

Enligt läkaren finns det inte mycket att göra och det går högst sannolikt inte att påverka mina värden genom att lägga om livsstilen, utan det är statiner som gäller; något som jag helst inte vill utsätta mig för. Han avrådde mig även från LCHF. Vi kom trots allt överens om att jag ska ändra livsstil och göra ett nytt prov längre fram.

Målet nu är att höja HDL och samtidigt sänka LDL samt till viss mån TG. Om jag kan nå en Kolesterol/HDL-kvot under 6 hoppas jag kunna slippa statiner. Självklart kommer jag att börja styrketräna och konditionsträna för att komma i bra form.

Frågan nu är om jag vågar fortsätta med LCHF eller om jag måste tänka om? Jag är också nyfiken på tips kring hur jag kan påverka mina värden (om det nu är möjligt).

Hej. Har läst genom tråden nästan helt. Måste säga att ditt kolesterolvärde är lite märkligt, men det får mig också undra en del saker som har med faktumet att göra att vissa äter en variant av LCHF som de tolkat det. Exempelvis finns det de som fått för sig att vilket fett som helst är helt okej inom LCHF och satt i sig omega-6 rika fetter som bara den.

Därför måste jag be dig detaljspecificera hur din LCHF kost sett ut. Berätta hur du ätit, vad du ätit specifikt. Jag misstänker att det kan ligga något rätt viktigt i den detaljspecen, eller som i kombination med annat kan ha sin förklaring.

Att ditt HDL värde är så pass nära 1.0 säger mig direkt att du inte ätit något Omega-3 tillskott, eller mycket omega-3 rik föda?

Att ditt LDL värde är högt kan bero på att det i stor del består av VLDL där ditt jättenära normalvärdet 1.0 gör att du har ett högre LDL värde av ox-ldl andelen i det, men stor andel VLDL. Det gör ju att totalkolesterolet går upp också och det ser rätt allvarligt ut.

Men som sagt, detaljspec av vad du har ätit är förmodligen något som bör redovisas.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Har läst genom tråden nästan helt. Måste säga att ditt kolesterolvärde är lite märkligt, men det får mig också undra en del saker som har med faktumet att göra att vissa äter en variant av LCHF som de tolkat det. Exempelvis finns det de som fått för sig att vilket fett som helst är helt okej inom LCHF och satt i sig omega-6 rika fetter som bara den.

Därför måste jag be dig detaljspecificera hur din LCHF kost sett ut. Berätta hur du ätit, vad du ätit specifikt. Jag misstänker att det kan ligga något rätt viktigt i den detaljspecen, eller som i kombination med annat kan ha sin förklaring.

Att ditt HDL värde är så pass nära 1.0 säger mig direkt att du inte ätit något Omega-3 tillskott, eller mycket omega-3 rik föda?

Att ditt LDL värde är högt kan bero på att det i stor del består av VLDL där ditt jättenära normalvärdet 1.0 gör att du har ett högre LDL värde av ox-ldl andelen i det, men stor andel VLDL. Det gör ju att totalkolesterolet går upp också och det ser rätt allvarligt ut.

Men som sagt, detaljspec av vad du har ätit är förmodligen något som bör redovisas.

Hej, jag tror att du är inne på rätt spår. Vid närmare eftertanke är det inte rättvist att kalla den diet jag har följt för LCHF även om jag under det första veckorna följde regelboken. Basen sedan dess har varit kött utan grönsaker och i de flesta fall utan att lägga till en fet sås. Det har blivit mestadels lufttorkad skinka, ägg, bacon, fläsk, nöt, kebabkött med blandad sås, ost och mycket kaffe. Vad gäller omega-3 har jag ätit 3-5 kapslar de flesta dagar.

Sedan en vecka tillbaka följer jag LCHF på "riktigt" igen men äter mer lax, kyckling och grönsaker samtidigt som jag försöker minska något på andelen mättat fett. Förhoppningsvis får det mina värden att rätta till sig.

Kan du förklara din teori kring LDL-värdet på ett lite enklare sätt? Jag är inte säker på att jag har förstått rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg