Antonius Posted January 6, 2013 Share Posted January 6, 2013 Ska man alltid äta sig ohungrig eller så kallat mätt?, om jag äter t.ex. en paj med grädde ost och ägg så blir jag ofta mer mätt, äter jag smör och ost bara så blir jag ofta ohungrig. Är något bättre eller sämre? är det bättre att vara s.k mätt än ohungrig? svårt att känna av tycker jag ibland om man ätit tillräckligt eller inte! anser själv att jag är för stor i maten... Låt oss säga att jag äter 3 nötfärsbiffar stekta i lite smör, hur mycket smör (gram) och hur mycket ost (skivor) behöver jag ungefär lägga till det då för att det ska räcka och jag förhoppningsvis ska bli ohungrig/mätt? om någon kunde säga på ett ungefär! tack . Känns ju typ helt omöjligt om man ska behöva käka 100 gram smör till det eller något... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 6, 2013 Share Posted January 6, 2013 Bara du själv kan veta hur mycket du behöver äta för att bli ohungrig/mätt. Det handlar om hur dina mättnadssignaler fungerar, samt hur många gånger om dagen du äter. Sedan är det frågan också om vad man äter. Jag t.ex blir mätt en längre tid av blandfärsbiffar än av nötfärs. Det behövs också mindre extra fett för att fylla den sk. fettkvoten om du använder fläsk istället för nöt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted January 7, 2013 Share Posted January 7, 2013 Jag har personligen själv börjat tänka mer på ohungrig än mätt. Jag har ibland (framför allt när det gäller ost) svårt att sluta äta i tid och överäter då och då. Bättre då att helt enkelt försöka känna efter när man är lagom ohungrig. En av de viktigaste sakerna att "lära sig" med LCHF är just att skilja på hunger, "sugen på", mätt och ohungrig. Det är naturligtvis mycket lättare sagt än gjort och jag "kämpar" som sagt fortfarande men att hitta dessa "känslor" när det handlar om ost och småätande (även om småätandet gäller nyttiga saker somjust ost eller andra feta godsaker). 100g smör skulle jag nog få i mig om det är vitlössmör... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Feff Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 Det handlar även lite om man vill gå ner i vikt eller ej och om hur snabbt man önskar att det skall gå. För att gå ner i vikt sikta på att bli "ohungrig". Jag hade problem med att jag åt enorma mängder mat. Viss det hjälper att öka fettmängden men det kan vara svårt, och man vill ju ogärna suga i sig en majonästub. Mitt tips är i stället att jag som jag gör. Jag äter på små tallrikar (assietter model större). Dels ser det ut som en fullstor portion och dels blir det ett ögonblicks väntan innan man reser sig för att fylla på. När man väl reser sig för att fylla på känner man att man inte är så hungrig längre och den andra portionen blir i regel ganska liten. Och eftersom att man började med att lägga upp på en liten tallrik, har man ofta ätit betydligt mindre än normal när man ätit upp. Jag brukar ju tipsa om böcker i mina inlägg. Här vill jag tipsa om Martin Ingvars bok "Hjärnkoll på vikten". Den är inte strikt LCHF men han förklarar väldigt bra varför man bör undvika kolhydrater och hur hjärnan resonerar kring mat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts