Jump to content

Macadamianötter!!

Lutzia
 Share

Recommended Posts

Smällde ju i mig hela påsen på 85 gram igår, o hade ångest över det. Men ska maila företaget och fråga hur det ligger till :)

Återkom gärna om du får svar av dem!

Nästan tur att macadaminötter är såpass dyra som de är, annars hade det varit risk att man började käka dem dagligen...

• Like 2

Smällde ju i mig hela påsen på 85 gram igår, o hade ångest över det. Men ska maila företaget och fråga hur det ligger till :)

Ja det blir ju mellan 2-4 gram extra kolhydrater.. du får sova med tagelskjortan på en natt helt enkelt.. alternativt ta en löprunda på några hundra meter.. som kompensation!

Altså.. skall man möla nötter skall det vara Macadamia.. det kan vi vara överens om!

Tur att det inte vara cashew.. det hade blivit tagelskjorta en hel vecka.. alternativ flera mil! :wacko:

Återkom gärna om du får svar av dem!

Nästan tur att macadaminötter är såpass dyra som de är, annars hade det varit risk att man började käka dem dagligen...

Japp, skriver så fort de svarar. Men när jag har googlat så beror kolhydratsvärdet tydligen på om de är kokade i olja osv.

• Like 1

Ja det blir ju mellan 2-4 gram extra kolhydrater.. du får sova med tagelskjortan på en natt helt enkelt.. alternativt ta en löprunda på några hundra meter.. som kompensation!

Altså.. skall man möla nötter skall det vara Macadamia.. det kan vi vara överens om!

Tur att det inte vara cashew.. det hade blivit tagelskjorta en hel vecka.. alternativ flera mil! :wacko:

Haha, jag får ju dåligt samvete för allt! Allt eller inget liksom.

Haha, jag får ju dåligt samvete för allt! Allt eller inget liksom.

Ja altså jag har oxå dagar då jag äter sådant som kommer i paket.. och struntar i att laga riktig mat.

Grejen är att man är trött/oinspirerad/omotiverad vissa dagar.. då finns det sämre saker att äta än 85 gram Macadamia!

Men.. som regel, när man väl återhämtat sig och kommit i form så längtar man efter riktig mat, lagad från grunden!

Du vet, det där vara inte sista gången.. det är så det ser ut.. man gör avsteg/faller av vagnen.. man glömmer och går vidare och så handlar det mest om vad man äter i genomsnitt över en längre period.

• Like 2

Ja altså jag har oxå dagar då jag äter sådant som kommer i paket.. och struntar i att laga riktig mat.

Grejen är att man är trött/oinspirerad/omotiverad vissa dagar.. då finns det sämre saker att äta än 85 gram Macadamia!

Men.. som regel, när man väl återhämtat sig och kommit i form så längtar man efter riktig mat, lagad från grunden!

Du vet, det där vara inte sista gången.. det är så det ser ut.. man gör avsteg/faller av vagnen.. man glömmer och går vidare och så handlar det mest om vad man äter i genomsnitt över en längre period.

Dessa nötter, 90%ig mörk choklad och ölkorv är mina snacks på helgen. Kunde ju vart mycket värre :)

• Like 3

Detta svaret fick jag:

Hejsan Therese

Vad gäller näringsvärden så kan detta skilja sig åt. Detta beror på var man skördat, när den skördats samt skillnad på jordmån etc.

Det värde du refererar till är ett analyserat värde från ett ackrediterat bolag.

85 gram nötter nån gång ibland tycker jag är helt ok.

...ja, eller med tanke på att det var macadamianötter skulle jag nog se det mer som "en bra början". ;)

Men det klart, behöver man s.a.s. budgetera sitt energiintag så går det ju rätt fort att "spräcka kontot" om man råkar sitta med en jättepåse macadamianötter i knät.

• Like 3