Gå till innehåll

90 km på skidor - På LCHF och Generation UCAN


Glen Åkesson

Recommended Posts

Hej. Måste bara skriva av mig min glädje (eller kanske dela glädjen...)

 

Igår åkte jag mitt första "vasalopp". Jag har ätit LCHF i 2 år och tränat på LCHF under hela tiden. Just nu är jag inte i Ketos, men kanske ligger runt en 50-60 g kh om dagen.

 

Förutom glid (som var urkasst) och vädret (5 grader plus och regn) fungerade allt på topp. Jag orkade hur mycket som helst och var nog den med sämst skidor som kom fram bland de 400 första till Mora.

 

Matintag på morgonen:

- 3 ägg+1 banan, 1 tallrik filmjölk och 2 koppar kaffe

 

Matintag under loppet:

- Olivolja 1 dl i mugg vid 45 km och ett ägg samt

- Generation UCAN stärkelse 4 påsar iblandat i vatten samt

- En halv liter kaffe och vatten

- osötade elektrolyttabletter och BCAA

 

Intag efter loppet (få inte skrämselhicka... ;=))

- 200 gram Marabou Schweizernöt (för söt) och en halv påse Gott och Blandat (också den en aning söt...)

- En tallrik kebab med pommes frites (fick i mig halva kanske)

- 6 dl mjölk

- Vatten

- 1 påse generation UCAn mixat med elektrolyter och olivolja (detta var nog det godaste, vilket säger en del om hur trött man var. En sån här blandning ska inte vara god helt enkelt).

- 700 mg Magnesium och B-vitaminkapslar (mot kramp och utmattningssymptom)

- Mammas köttgryta med fikon i och en kvarts potatis.

 

Erfarenheter:

- Ingen direkt svacka mentalt som var kopplad till blodsockerdippar. Kramp i rygg och ljumskar samt under fötterna efter 6 mil.

- Frossa som började 2 minuter efter målgång (jag tog nog ut mig mer än jag kände under loppet).

- Väldigt jämn prestationsnivå, dvs i stort sett endast muskelsvaghet ju längre loppet led och i takt med att fästet försvann och glidet blev dåligt.

- Inga rapar, fjärtar och risig kista pga kolhydratuppladning. Hörde en del gubbs som hade gastroproblem i spåret...

- Ursnabb återhämtning. Just nu, ca 24 timmar efter målgång känner jag lust att dra ut och springa, men låter bli eftersom kroppen är lite slten.

 

Slutsats:

- Kommer att köra samma upplägg igen om jag åker, kanske optimera maten efter loppet till att bli mer nyttig. Men jag tror också att kroppens depåer är så slut att det inte spelar någon roll i slutet av ett så här långt lopp.

- Generation UCAN (se Peter Attia och sök på Generation UCAN) fungerar briljant. Inga insulinsvängningar och bra fettförbränning utan svacka (brände 5500 kcal enligt pulsklocka och fick i mig 600 kcal kolhydrater under loppet) under hela tiden.

 

 

Om någon ska prova långlopp: Kolhydratladda inte. Ät FET mat och ta om nödvändigt Generation UCANstärkelse + BCAA om ni vill maxa prestationen.

 

/Glen

 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till att ha klarat av Vasaloppet!

9 mil på skidor är en stor bedrift, själv tycker jag att det räcker med 3 mil.

 

Åkte Tjejvasan i lör för elfte gången, 4:e ggn på lchf kost.

 

Känner mig väldigt uthållig på denna kost.

Under loppet blev det blåbärssoppa samt vatten och efter loppet äter jag det jag är sugen på

dvs allt möjligt.

Även under söndagen unnade jag mig stekt potatis o knäckebröd m, men sen är det tillbaka till lchf kost.

 

Känner också att jag återhämtar mig snabbt på denna kost.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 3 weeks later...

Kul. Och grattis själv. Överväg att prova en påse Generation UCAN 30 minuter före start och kör på vatten och kaffe resten. Det fungerade för sambon som aldrig åkt förut och klarade sig i mål på 2:30 ca. 

 

Lycka till.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Detta ämne är nu arkiverat och det går inte längre svara i det.

×
×
  • Skapa nytt...