Greeneyes66 Posted February 24, 2014 Share Posted February 24, 2014 Nybörjare med LCHF sedan 4 veckor...och tycker att det går rätt så bra...Jag jobbar inom barnsjukvården och jobbar 3 skift...kvällar, dagar och så perioder med nätter. Tycker det kan vara lite svårt med att inte vara hungrig och inte äta på natten...Jisses...det är ju ofta det man håller sig vaken och alert på...att äta...och dessutom dra i sig en Cola 03.00 (inte varje natt var det så...men det hände.), så man klarar sista delen av natten Och jag måste ha fokus! Nu är det ju inte så...har bakat ett solrosbröd enligt LCHF och tar en sån macka på natten med mycket smör och ost...och ett ägg. Står mej bra på det...men svårigheten är vad jag ska äta innan jag lägger mej...Måste ha nåt i magen om jag ska sova...Har hittills gjort en smoothies på morgonen och det har fungerat bra. Förutom att man blir lite kissnödig då. Nu ska man ju kanske inte äta så mycket mejeriprodukter...Hm...men att dra i mig omelett med bacon...tilltalar mig inte innan jag ska sova... Nån fler med liknade liv? Tips och råd?! Tacksam! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 Kokt ägg funkar bra för mig. Så många som du känner för. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Nilsson Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 Mat vars ingredienser måste köras som farligt gods kan ju inte vara lämplig föda. Vilken mat och vilka ingredienser gäller det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 Vilken mat och vilka ingredienser gäller det? De kemikalier som behövs för margarintillvekning till exempel 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 Det där känner jag igen!; efter mina många år med nattarbete; att man vill se till att äta något på morgonkvisten innan man ska sova som inte gör en kissnödig så man vaknar för tidigt. Dessutom vill man inte skramla med pannor och piggna till utan bara få i sig nåt och somna sött(fett;-)) sen. Förslag på 2 mättande snabba frukostar utan för mycket vätska: Ensaladilla Russa (snabb för att man får förbereda den): 6 hårdkokta tärnade ägg blandas med 1 burk tonfisk i olja (häll av det mesta), 1dl majonnäs, 1 finhackad schalottenlök, 1/2dl hackade gröna oliver, 1 msk pressad citron och 1/2 tsk örtsalt (typ Herbamare), blanda om och förvara i kylen, brukar räcka till 3 frukostar, om du inte vill äta den rakt av så ta en avokadohalva till. PUMA: kommer inte ihåg vem som myntade det fiffiga begreppet för Pålägg Utan MAcka: rulla ihop ost-, skink- och korvskivor med en hyvlad smörskiva på (funkar fint att hyvla smör med osthyvel direkt från kylen). Kolla innehållsförteckning på skinka och korv dock, kan innehålla mer än man önskar sig som druvsocker och en massa E. Nåt som jag gillar även utan smör; är en skiva äkta Mortadellakorv eller två... Äter du magnesiumtillskott så är det lämpligt att passa på att ta dem strax före sängdags, hjälper sömnen på traven. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 Jag slutade mitt treskiftesjobb för två år sen.. Framför allt var det nätterna som tog knäcken på mig, till slut kunde jag inte sova på dagarna längre Och då vet man att man ska på en natt till.. Det får fan inte hända nånting halv fyra på natten! Vilket det naturligtvis alltid gjorde eftersom jag jobbade inom en akut verksamhet. jaja - till frukosten Jag brukade mumsa i mig ett kokt ägg, antingen med bara majje (mycket majje ) eller nån fet sallad typ coleslaw eller floridasallad. Gott, mättande, snällt för magen och garanterat inte kissnödigt 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 Smoothies kan ju funka ändå och utan mejerier. En grön smoothie på avokado, gröna blad, en skvätt citronsaft och vatten átt späda till lagom konsistens tex. Lite högre i kolhydrat men kokosmjölk och blåbär är gott, eller kokosmjölk, hallon, äggula och kanske några cashewnötter eller linfrö i. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 Hej, jobbar som nattssk. Haft lite olika lösningar genom åren. I början hade jag middag med mig och åt frukost innan jag la mig. Idag brukar jag äta brunch vid ett innan jag går på och äta nästa mål när jag vaknar, utan problem. Jobbar mellan 18 och 07, sover till 15 . Äter ägg och bacon med MBC kaffe (mixat kaffe med smör och kokosfett. (Jag har 25g ca av vardera) Tvärtom känner jag mig lättare och klarar passen bättre nu. När jag jobbar två /tre nätter äter jag bara det målet vid 16-tiden. Pröva dig fram, ett kokt ägg mosat med smör och lite vitpeppar är mkt gott och mättande innan du kryper till kojs. Lägg mer energi på att göra rummet riktigt mörkt, pröva med orangea ögonglas som blockerar det blåa ljuset (som gör att melatoninproduktionen minskar och du blir piggare). Jag tar på mig mina när jag lämnar jobbet och har dem på tills jag landar i sängen. Har du svårt att somna kan du pröva "white noice" finns som appar eller så kan du ladda ner en torrent. Ha det i örat när du ska somna. Det täcker andra ljud och ska få hjärnan att slappna av.... Detta funkar för mig, tror det är viktigt att pröva sig fram...... Lycka till! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 Tips och råd?! Nattarbete är nog inte det bästa för en människa, men då du väljer det, och sedan vill ha något som lätt går ner innan sänggåendet, så vill jag instämma med Angua om smoothies. Eller varför inte en varm fet buljong, då värmer hjälper dig in i lalaland... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted February 25, 2014 Author Share Posted February 25, 2014 Tack för de tipsen! Har gjort lite smörrullar ibland...men...vette fasen om jag tycker det är så gott...Hm...men jag äter....: Magnesium äter jag...ska ta dem före sömn from nu! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted February 25, 2014 Author Share Posted February 25, 2014 Jobbar ju inom en akutverksamhet där det kan hända en hel del -huxflux...å måsta ha fokus. Trivs att jobba nätter och än så länge funkar det...Vet att det inte är alltför nyttigt...men...nån måste jobba nätter då jag arbetar i en dygnet runt verksamhet, 24:7. Har provat MBC kaffe...har gjort försök...meeeen...jag får kväljningar...Ska göra fler försök-för det verkar vara ett mkt bra alternativ! Kanske inte innan sömn...men i övrigt.. Tack! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts