fisselbubba Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 Hej på er alla. Jag är en 28 år gammal man som har satt mig själv på strikt LCHF sen Oktober för att gå ned i vikt och förhoppningsvis lindra min pälsdjursallergi med astma. Än så länge har resultaten varit bra, jag har förlorat flera kilon och har på det stora hela mått bättre än innan jag började med dieten. Jag lider generellt av nedstämdhet och milda depressioner på vinterhalvåret, och för snart två veckor sedan bestämde jag mig för att testa tillskott av D-vitamin och magnesium efter rekommendationer på bland annat denna sida. Problemet är att jag sedan jag började med tillskotten har jag börjat få väldig huvudvärk med medföljande yrsel på dagarna. Det började samma dag som jag tog den första kapseln och har blivit successivt värre för varje dag. Jag är inne på dag 11 nu och det börjar kännas som riktig migränhuvudvärk. Värken och yrseln kommer någon timme efter intaget av D-vitamin och håller i sig 3-4 timmar efteråt. Jag provade att ta D-vitamin på eftermiddagen härom dan istället för på morgonen när jag brukar, och då kom symptomen en timme snare och varade under kvällen istället för under dagen. Jag har även provat att hoppa över tillskottet en dag, och fick genast mindre symptom som kom tillbaka direkt när jag började igen dagen därpå. Jag jobbar på lager på dagarna och får i princip ingen sol överhuvud taget varken på sommaren eller vintern. Jag tar 1 kapsel med 2500IE (eller 65µg) D3 av märket Purepharma till frukost (oftast 2 kokta ägg med majonäs och en skiva västerbottenost) 2 kapslar med 100mg Magnesium /st av mäket M3 från samma tillverkare, en till frukost och en innan jag går och lägger mig. Varför mår jag så dåligt av D-vitamin? Så vitt jag kan hitta ska det ju vara i princip biverkningsfritt på de låga doser jag intar. Kan det handla om omställningsbesvär? Eller är tillskott D3 helt enkelt inte för mig, hur märkligt det nu må låta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 Låter mer som du är känslig för något i kapseln? Innehåll Olivolja, gelantin, glycerol, vatten Dvitamin och karamellfärg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fisselbubba Posted February 25, 2014 Author Share Posted February 25, 2014 Hej, Zepp. Trodde samma sak i början då jag använde ett billigare märke, bytte därför till Purepharma eftersom jag misstänkte att det första tillskottet var en undermålig produkt. Första 6 dagarna använde jag kostillskott från märket SKIP som innehåller Kolekalciferol (2000IE), cellulosa och kiseloxid. Förutom D-vitaminet har de två tillskotten inga gemensamma ingredienser. Jag vet inte vad jag ska tro. Min intuition säger att det kanske handlar om någon form av omställningsbesvär, och hoppas därför att det ska gå över med tiden, men jag vill ju inte fortsätta med tillskottet ifall det kan vara skadligt på något vis. Det låter ju orimligt i de små doser jag tar, speciellt eftersom nästan hela internet är uniformt positivt till D3-tillskott. Förutom allergi mot katt har jag inga andra sjukdomar, äter inga mediciner alls och är mycket noga med kosten. Äter mest fisk, kött, mycket broccoli, spenat, lite nötter och ägg. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 Prova med en mindre dos. Jag mår inte heller bra av stor dos och jag blev helt av med min vinterdepression när jag började ta 400 IE per dag. Det här är min favoritsort men jag har bara provat ett par sorter. http://www.apotea.se/tillval-vitamin-d-100-tabletter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 Är det uppenbart att man blir sjuk av något bör man ju sluta med det Frågan är väl om det skulle bli bättre med andra märken Man kan ju inte prova sig igenom hela sortimentet på egen hand :-) Torskleverolja skulle kunna vara ett alternativ Den innehåller dessutom flera andra nyttigheter som tom förstärker effekten av d-vit Kanske ska du istället satsa på att käka mer fisk och att sola mer (kanske tom på solarie eller fixa ett eget med D-vit rör) ? Själv tar jag och min familj rejäla doser av D-vit (200000 ie per månad) under vinterhalvåret med bara positiva erfarenheter.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fisselbubba Posted February 25, 2014 Author Share Posted February 25, 2014 Hej och tack för svar! Ska testa att ta preparatet varannan dag och se om det hjälper. Funkar inte det får jag prova med lägre doser + ännu mer fet fisk. Finns ju som sagt ingen poäng med att stoppa i sig något som man mår dåligt av. Undrade mest om någon här varit med om negativa effekter i början efter intag av D-vitamintillskott, och ifall de kan gå över. Eller ifall det eventuellt kan trigga immunförsvarets bekämpande av någon underliggande infektion eller nåt sånt. Men alla funkar väl lite olika antar jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fialisa Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 Jag får vansinnig huvudvärk av magnesium! Kommer inom två timmar och försvinner samma dag jag ingen tar. Värt att prova? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 Jag har läst att man inte ska ta magnesium och D-vitamin ihop. Magnesium minskar verkan av vitaminet. Jag har fått rådet att ta magnesiumet till kvällen... kan det vara så att du sover bort ev biverkning då??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fisselbubba Posted February 25, 2014 Author Share Posted February 25, 2014 Idag har jag tagit magnesium till frukost men skippat D-vitaminet. Det var runt kl 8. Inga biverkningar än så länge. Det verkar som om kolekalciferol triggar mig på nåt sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted September 10, 2014 Share Posted September 10, 2014 Hm...intressant. Har i perioder ätit D-vitamin (liten dos) under vinterhalvåret och inte känt några speciella biverkningar. Men efter att ha läst (bla här i forumet) så har jag ätit en väldigt liten dos...SÅ...jag ökade upp för drygt en vecka sedan. Men är ändå en liten dos. Jag är ingen som letar biverkningar men har reagerat på att jag haft huvudvärk under några dagar...till och från...ett molande som jag inte haft på flera månader. Dessutom en knipande mage...gasig som bara den. Läste ett inlägg (ej detta forum) från en mamma ang D vitamindroppar som man ger till bäbisar från ca 1 v ålder...Hennes barn hade reagerat med magknip och blivit onöjd och skrikig. När hon slutat med dropparna...nöjdare barn. Provade igen...onöjt barn. Bytte sort och barnet blev bättre...så här kanske det inte var frågan om D-vitaminet i sig...utan sorten. Jag tar även magnesium...till kvällen...men kanske ska byta plats...D-vitamin på kvällen och Mg på morgonen. Hur går det för dej @fisselbubba ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts