Jump to content

Svårare att gå ner i vikt 2:a gången med LCHF?

Ninja

Recommended Posts

Jag har kört väldigt liberal LCHF i ett par år, dvs lakrits, pilsner och pizza har slunkit ner ibland. Detta har gjort att vågen inte varit min bästa vän...Sen november har jag dock varit väldigt strikt och inte varit över 20g kh/dag men enligt vågen har jag gått ner 1 kg, vilket jag tycker känns motigt. Första gången jag körde strikt märkte jag skillnad direkt men denna gången verkar det som om min kropp vant sig och envist håller fast i kilona. Kan det vara så? Har någon annan märkt det? I vilket fall tänker jag hålla fast vid LCHF för jag märker ju andra positiva effekter (sömn, hud, PMS mm)

Jag har kört väldigt liberal LCHF i ett par år, dvs lakrits, pilsner och pizza har slunkit ner ibland. Detta har gjort att vågen inte varit min bästa vän...Sen november har jag dock varit väldigt strikt och inte varit över 20g kh/dag men enligt vågen har jag gått ner 1 kg, vilket jag tycker känns motigt. Första gången jag körde strikt märkte jag skillnad direkt men denna gången verkar det som om min kropp vant sig och envist håller fast i kilona. Kan det vara så? Har någon annan märkt det? I vilket fall tänker jag hålla fast vid LCHF för jag märker ju andra positiva effekter (sömn, hud, PMS mm)

Kollat om du befinner dig i ketos då? Jag har ungefär samma problem själv, precis dragit igång med så strikt. 

Har aldrig kollat med stickor, inte förra gången heller. Sista veckan har jag inte varit över 10g kh, men annars ligger jag mellan 15-20g. Fettprocenten ligger mellan 75-80% varje dag så jag borde väl vara i ketos?

Måttbandet visar -1 cm runt midjan...

De böckerna har jag inte läst, tack för tipset!

Det tar ju ett tag att komma dit. Gud vet att jag experimenterat med detta och har extremt svårt att nå ketos. Måste köra fakir i minst en vecka för att det ska börja likna nåt. Däremot kom jag direkt ned i ketos när jag började med LCHF för första gången i våras, något jag lade märke till på andedräkten. Efter den gången blev det svårare. Känner någon mer igen sig i detta?

Hursomhelst, kolla stickorna, ha lite is i magen, det kan vara en tillfällig platå bara. 

Hej!

FYRATIMMARSFASTA

Utgå från LCHF (lite kolhydrater) och prova med att inte äta eller dricka (endast kaffe och vatten är tillåtet) i fyratimmarsperioder. Då har kroppen en chans att börja förbränna ditt lagrade fett (bufferten) istället för  att lägga på dig det nya fettt som du lägger på dig om du småäter var och varannan halv eller heltimma. Det gäller alltså att få igång förbränningen av det gamla och lagrade fettet. Svårare var det inte för mig. När jag gör så går jag ner 1-1.5 kilo i veckan. Ju mer överflödigt fett du bär på från start  ju mer och snabbare går du ner i vikt med denna metod. När du kommer ner till  den vikt där du inte längre bär på överflödiga  kilon och har den vikt som du är avsedd att ha utifrån dina fysiologiska förutsättningar (Idealvikt) blir det mycket svårt att gå ner ännu mer i vikt då det inte längre finns något överflödigt fett att ta av från kroppen,

Så gjorde och gör jag och jag brukar lyckas med det,

PS. Undvik spannmål, (all slags mjölmat, och bröd), pasta ris och potatis m.m och naturligtvis socker, Minimera kolhydraterna så mycket som möjligt.

Lycka till önskar schackspelaren från Brunnsbo

Jag har alltid (även innan LCHF) kört 18-timmars fasta eftersom frukost inte är min grej. Dricker dock kaffe med grädde på morgonen men har sedan November ändrat till kaffe med smör och kokosfett istället. Lunch vid 12 och sen middag vid 18-tiden.

Har aldrig kollat med stickor, inte förra gången heller. Sista veckan har jag inte varit över 10g kh, men annars ligger jag mellan 15-20g. Fettprocenten ligger mellan 75-80% varje dag så jag borde väl vara i ketos?

Måttbandet visar -1 cm runt midjan...

De böckerna har jag inte läst, tack för tipset!

Kan vara så att du har en hög insulinhalt på grund av att du är prediabetiker - din lever producerar upp till 3 gånger så mycket glykos som den ska göra trots att du äter strikt LCHF - i USA förekommer det att överviktiga äter Metformin trots att deras fasteblodsocker ligger under gränsen för att klassas som diabetes,,,

Prova med att motionera eller varför inte kolla upp din insulinhalt?

För oss gubbar brukar 1 cm motsvara 1 kg - stämmer rätt hyfsat, kvinnor har dock betydligt svårare att gå ned i vikt - Skaldeman har en egen bok för er,,,,

Motionerar gör jag redan, tränar på gym 3 ggr/vecka. Jag var på en hälsokontroll för ett tag sedan och hade jättebra värden (trots att sköterskan blev förskräckt när jag berättade hur jag äter och ville ta extra kolestorolprover, men de var ju också bra :-))

Visst skulle jag kunna testa Fakir, eller något annat, men jag har ju hela tiden trott att bara jag börjar köra lite mera strikt, så kommer jag att rasa i vikt som förra gången, men nu har jag ca 12 kilo som jag vill bli av med och de verkar sitta som berget...

Tack för tipsen och de goda råden!

Motionerar gör jag redan, tränar på gym 3 ggr/vecka. Jag var på en hälsokontroll för ett tag sedan och hade jättebra värden (trots att sköterskan blev förskräckt när jag berättade hur jag äter och ville ta extra kolestorolprover, men de var ju också bra :-)) Visst skulle jag kunna testa Fakir, eller något annat, men jag har ju hela tiden trott att bara jag börjar köra lite mera strikt, så kommer jag att rasa i vikt som förra gången, men nu har jag ca 12 kilo som jag vill bli av med och de verkar sitta som berget... Tack för tipsen och de goda råden!

Testa att dra ner ytterligare på kolhydraterna och upp på fettet samtidigt som du håller koll på proteinerna (dvs riktigt "ketogen kost"). Rasa i vikt är nog kanske tbveksamt men fettbrasan kanske kommer igång lite i alla fall. Jag har "stått still" över ett år så att ta de sista kilona (om man nu "måste" det) kan kanske vara svårt... 

För mig som kört en bra sväng och sen kört en mindre bra sväng innan nu, tredje gången gillt, kan jag konstatera att andra gången gick det inte alls för jag trodde jag hade koll. Körde lite på känn och åt helt enkelt för mycket kolhydrater. Gav upp till slut, karaktären hade tagit semester.

Nu gav jag mig 17 på det och har inga problem alls. Möjligen lite trögare viktnedgång men det rör sig neråt i alla fall!