Jump to content

Proteinpulver - Ja/nej?

Oh-sh

Recommended Posts

Hej!

Jag är purung i LCHFvärlden och har en liten pervers fantasi om att blanda WNT's female protein(hallon/yoghurt om det nu har betydelse för diskutionen, Nutrifacts nedan) med en/två dl vispgrädde efter träning =)

Nu undrar jag - är det en bra eller dålig idé? Är proteinpulver ens det minsta ok? Ser ju att det innehåller sötningsmedel...

Tacksam för svar av kunnigare!

Oh-sh

Detaljerad information

Portion: 25 g (16 portioner)

Innehåll per 1 portion 100 g Energi 405 kJ 1 620 kJ   95 kcal 380 kcal Protein 19 g 77 g Kolhydrat 2,7 g 11 g - varav sockerarter 1,8 g 7 g Fett 0,8 g 3 g - varav mättade fettsyror 0,1 g 0,4 g Kostfiber < 0,1 g 0,2 g Natrium < 0,1 g 0,2 g Aminosyror per 100 g protein L-Leucin 9 640 mg L-Isoleucin 5 430 mg L-Valin 6 010 mg L-Lysin 7 920 mg L-Treonin 4 750 mg L-Metionin 2 340 mg L-Fenylalanin 4 450 mg L-Tryptofan 1 250 mg L-Arginin 3 550 mg L-Cystein 910 mg L-Alanin 3 480 mg L-Asparaginsyra 8 190 mg L-Glutaminsyra 20 030 mg Glycin 2 010 mg L-Histidin 2 280 mg L-Prolin 8 400 mg L-Serin 5 040 mg L-Tyrosin 4 490 mg

* Viss variation av näringsvärdena kan förekomma mellan smakerna.

Doseringsförslag: Blanda 1 skopa pulver (60 ml skopa medföljer) med 2.5 dl vatten, mjölk eller juice i en shaker eller mixer. Intas som mellanmål, efter träning eller som en del av en låg-kolhydratsdiet eller GI-diet. Glöm inte att dricka rikligt med vatten i samband med träning.

Ingredienser: protein (mjölkprotein, vassleproteinkoncentrat, sojaproteinisolat, skummjölkspulver), frystorkade körsbärsbitar, 3,2 %, aromer, färgämne (rödbetsjuicepulver), sötningsmedel (sukralos), papain (innehåller laktos och kan innehålla spår av ägg).

Vad är det för fel på att äta mat 2-3 gånger om dagen?  :unsure:

Inget. Har bara blivit (rätt?fel?)lärd att man efter ett träningspass behöver större mängder protein än man rimligt får i sig av kött (om man inte vill äta "för mycket").

Är det en ok protein/fettmix ur lchf-synpunkt, så är det dessutom en jag tycker är väldigt mättande och god.

Därav frågan.

Om du inte hittar det avsnittet så kan jag avslöja lite vad de sade och som jag kommer ihåg.. fritt citerat efter minne och förstånd!

"Om man är en elitidrottare som tränar flera gånger om dagen på elitnivå är det viktigt att äta mellan träningstillfällena.. för att inte bli helt tom på energi och annat"!

Är man motionär.. tillomed elitmotionär räcker det att äta sina normala måltider.. men kanske lite mer efter träning!

• Like 5

Om du inte hittar det avsnittet så kan jag avslöja lite vad de sade och som jag kommer ihåg.. fritt citerat efter minne och förstånd!

"Om man är en elitidrottare som tränar flera gånger om dagen på elitnivå är det viktigt att äta mellan träningstillfällena.. för att inte bli helt tom på energi och annat"!

Är man motionär.. tillomed elitmotionär räcker det att äta sina normala måltider.. men kanske lite mer efter träning!

Det är ju en jäkligt befriande tanke iallafall :)

• Like 1

Jag har själv hållit på mycket med proteinpulver eftersom jag gymade 4-5 gånger i veckan i en massa år. Nu gjorde jag det mest för att proteinet var billigare i pulverform än i köttform och jag satsade större delen av tiden på 2g protein per kg kroppsvikt per dag. 

Idag tänker jag istället så här: 

Varför skulle kroppen kräva mer protein efter en ansträngning än människan kunde få tag på naturligt? (Alltså kött)

De stora ansträngningar som en vild människa skulle utföra är förvisso jakt, där det då ibland skulle finnas protein tillgängligt direkt efteråt, men också flykt och strid. Inte skulle naturen ordnat det så tokigt att vi inte kunde anpassa våra kroppar (träningseffekten) för detta?

Dessutom; om man äter protein i normal omfattning så har man alltid protein i kroppen som den kan använda att bygga med, det protein som man äter direkt efter träningen blir ju inte tillgängligt för kroppen förrän långt senare när detta protein tagits upp av kroppen så om kroppen behöver protein för att börja bygga direkt efter träningen så är det väl viktigare att äta det långt före träningen.

Till sist: De kostråd som ges om träning är baserat på dopade idrottare. Det går inte att överföra på rena kroppar.

• Like 2

• 2 weeks later...

Om du tycker att det är jättegott med proteinpulver så go for it. Det kommer inte göra någon skada. 

För maximal muskelutveckling och för träningsresultatens skull behöver du varken pulvret eller grädden, men nu var det ju inte det de handlade om ;) 

• Like 1

Det här är ett ämne som varit på tapeten en zillion gånger redan om jag får gå efter känslan jag själv får när jag läser här...

Hur som haver, det mesta har redan sagts men för att sammanfatta mina egna tankar lite ändå så fyller jag på här.

Först och förhoppningsvis en liten tankeväckare. Ponera att det är väldigt viktigt att få i sig protein i anslutning till sin träning. Är det då optimalt att:

1) Redan INNAN ha spjälkat protein, dvs aminosyror i blodbanan när man tränar.

2) Inta protein EFTER träningen...som måste ätas, spjälkas, absorberas etc.

Vad tror ni?

Min poäng här spinner vidare på det väsentliga. Rejäla effekter av träning kommer INTE efter det där grymt bra passet man hade i onsdags utan det kommer efter år av tillräckligt bra pass.

Allt handlar om "stickability", dvs att inte lägga av utan kontinuerligt fortsätta med det man nu anser värt att prioritera. Vill man få rejäl effekt på sin kropp, exempelvis, så är det dessutom en absolut nödvändighet. Fundera lite. Inse att en förvandling av sin egen kropp är en stor apparat och inget som sker över en natt. Igen, det som spelar roll är vad du gör över tid. En god vän brukar kalla det medel-output. Tillräckligt hög medel-output är det som ger faktiskt resultat alldeles oavsett område i livet. Perfektion över kortare tid leder i sämsta fall bara till att man bränner ut sig. Det är m.a.o. bara något man skall ägna sig åt med specifika kortare mål i sinnet.

I klartext, det primära är att du varje dag för resten av ditt liv lär dig äta bra. Vad som är bra ur kontexten styrketräning/bygga muskler handlar om att du tillgodoser ditt proteinintag men även allmänt näringsintag och sist men verkligen inte minst en fullgod bränslepartitionering över hela dagen.

Sist och verkligen inte minst, ingen proteindrink i världen kan kompensera träning som inte åstadkommer önskad stimuli på muskelmassan. Min egen erfarenhet är att väldigt få som tränar på gym missar den gudomliga proteindrinken. Däremot lämnas en hel del att önska vad gäller kosten OCH träningen i övrigt.

Avslutningsvis, är det något ni funderar över så experimentera! Det finns alltid hyfsade riktlinjer men till syvende och sidst så kan en riktlinje vara ristad i sten eller införd i Svea Rikes Lag och ändå inte ha relevans för just DIG! Din kropp är i regel hyfsat lik alla andras kroppar. Vad du däremot utsätter den för och hur den svarar på denna stimuli varierar en massa så experimentera. Det är det absolut bästa råd som finns bortom nivån för nybörjare/medelavancerad men det svåraste att ta till sig (som det verkar).

@Nybörjarn: "Till sist: De kostråd som ges om träning är baserat på dopade idrottare. Det går inte att överföra på rena kroppar."

Nja, jag köper att väldigt många kostråd som cirkulerar är baserade på andra motiv än att vara nyttiga för gemene man. Men jag vet själv hårt tränande, absolut drogfria som fått ökad effekt på hypertrofi genom att ligga på 300 gram protein/dygn istället för "bara" 2 gram/kg kroppsvikt. Igen, experimentera!

• Like 4

För övrigt...vad tusan är ett "kvinnligt" protein? :) Mig veterligen är det främst hormoner som påverkar kvinnlighet resp. manlighet ur det biologiska perspektivet. Men WNT kanske är något nytt på spåren. ;) (Frånsett innehållet i folks plånböcker.)

En annan tanke, påstådd portionsstorlek är oväsentligt. Utgå från dina egna behov och vet du inte vad dessa är så är det - som sagt - dags att experimentera lite för att få ett hum om det.

• 5 weeks later...

Ditt proteinpulver innehåller hiskeligt mycket kolhydrater (11%)
Jag tränar ganska tungt på gymmet och kör även LCHF (försöker hålla mig till mat som inte innehåller mer än 5%kolhydrater)

Jag tar tre proteindrinkar om dagen. Denna proteindrink innehåller endast 0,5% kolhydrater och passar mig perfekt:
http://www.mmsports....ey-Isolate.html

Bra att få igång proteinsyntesen på ett optimalt sätt.

Så är det säkerligen men personligen så pallar jag inte att äta så får gånger eftersom jag nästan mår illa av de mängderna man måste äta då. Poängen i vetenskapens värld var att om du exempelvis äter protein i form av kött så kommer din kropp att få protein under många timmar och det du äter precis direkt efter att du har tränat har inte lika stor betydelse i det sammanhanget. Däremot så kan man öka proteinsyntesen genom att äta BCAA eller vassleprotein som tas upp snabbare av kroppen än vanlig mat.

Dessutom; om man äter protein i normal omfattning så har man alltid protein i kroppen som den kan använda att bygga med, det protein som man äter direkt efter träningen blir ju inte tillgängligt för kroppen förrän långt senare när detta protein tagits upp av kroppen så om kroppen behöver protein för att börja bygga direkt efter träningen så är det väl viktigare att äta det långt före träningen.

Detta gäller många former av protein som kroppen måste bryta ner men nu handlade det om pulver som kroppen tar upp betydligt snabbare. 

För övrigt...vad tusan är ett "kvinnligt" protein? :) Mig veterligen är det främst hormoner som påverkar kvinnlighet resp. manlighet ur det biologiska perspektivet. Men WNT kanske är något nytt på spåren. ;) (Frånsett innehållet i folks plånböcker.)

Haha jag satt och garvade gott åt precis samma sak. Kvinnligt protein? :-D 

• Like 1

• 3 weeks later...

Läste en artikel ur GP som handlade om protein. De nämnde studier som visar att proteinpulver skulle ge mer muskler och därför har man dragit slutsatsen att proteinpulver ökar muskelmassan. Bra va? Men... dessa studier var gjorda på människor som inte får i sig tillräckligt med kalorier och då använder kroppen proteinet som energikälla. :rolleyes: "Som att elda med finaste möbelvirket för att hålla huset varmt" 

http://www.gp.se/konsument/1.522447-inte-for-mycket-protein

• Like 1

Läste en artikel ur GP som handlade om protein. De nämnde studier som visar att proteinpulver skulle ge mer muskler och därför har man dragit slutsatsen att proteinpulver ökar muskelmassan. Bra va? Men... dessa studier var gjorda på människor som inte får i sig tillräckligt med kalorier och då använder kroppen proteinet som energikälla. :rolleyes: "Som att elda med finaste möbelvirket för att hålla huset varmt" 

http://www.gp.se/konsument/1.522447-inte-for-mycket-protein

Skrämmande artikel överlag. Att Livsmedelsverket ens tillfrågas säger ju ett och annat om kvaliteten på innehållet. De är "experter" på gemene mans möjliga behov...och även där råder det vissa brister eller i varje fall släpande uppdatering på saker och ting. Vill man vara elak kan man således betrakta dem som de medikoras experter. Vill du bli "lagom", oavsett om det gäller hälsa, friskhet, träning, mående etc...anlita SLV. (För övrigt tycker jag "lagom" är ett bra ord även om det skulle kunna tolkas som negativt just i detta sammanhang.)

De är definitivt inga träningsexperter, inga experter på viktminskning och de ser normalt inte ens tillstymmelse till nödvändig behovsvariation bland populationen. Ta en ostmacka, aldrig bara en ostrulle och smöret! SLV i en mening typ...

Sist och kanske minst, lågkolhydratkost är inte nödvändigtvis högproteinkost...även om jag ser det som positivt med ett fokus på animalisk föda, vilket ofta blir en konsekvens av lågkolhydratkosthållning.

• Like 1

• 1 month later...

Jag är kroppsbyggare och Mina egna åsikter om proteinpulver är att det är ett snabbt och billigt mellanmål, under diet används det som smaksättare i olika kakor eller som en ersättare av ett mål mat.

Vetenskapen säger väl att intaget av protein inte spelar större roll utan att mängden under dagen har större betydelse för muskelutveckling, under diet hamnar jag på mellan 2 och 3G/ per kg kroppsvikt och många dagar utan proteinpulver.

Kvarg och äggvita är billigt och innehåller mycket protein, kan blandas med olika sötningsmedel eller saft för att söta smaken, tycker oavsett att om vi vill äta sött så ska det inte komma från rent socker Och det finns alltid bättre alternativ. Kvarg, äggvita å lite kokade hallon som blandas med funlight (strawberry) Blir en jättegod yoghurt som äts mycket hellre än en proteinshake.

Som styrketränande individ räcker kolhydrater som kommer från grönsaker och bär, men blir mer potatis under delar av året då jag inte går på diet, har haft bra utveckling och kan prestera som alla andra på gymmet trots mindre kolhydrater.

• 3 weeks later...

Har börjat löpträna 2-3 dagar i veckan och springer drygt 5 Km för tillfället. Efter ett pass skriker min kropp efter mat/energi och eftersom jag ofta tränar på kvällarna, 1-2 timmar efter middagen, tänkte jag testa att ta en proteindrink.

Köpte Whey 100 med 1.2% kolhydrater och 85,3% protein och blandar det med mjölk men ska testa att ha i lite grädde också.

Smakar gudomligt gott efter en runda (chokladsmaken)  :)

• 3 weeks later...

För att fortsätta på trådens ämne.. och utveckla temat.. "ät riktig mat för sjutton i lagom proportioner"!

Såå.. vad handlar proteinpulvret om för majoriteten ickeproffs.. jo man vill efterlikna proffsens resultat!

Såå.. igen, deras träning är skitjobbig, så det är uteslutet.. men man kan alltid köpa de tillskott som de behöver.. fasten man inte behöver det själv.. eh.. tankefel! :huh:

Oså.. det är inget ovanligt fenomen.. alla vill vi ju vara framgångsrika/ha framgång.. har man inte alla hästar i stallet, så är man ett lätt offer för reklamen!

Vill du/känner du att du borde vara en del av gräddan i samhället, ta ett snabblån och köp dyra kläder och frekventera Stureplan då och då! :unsure:  :wacko:  :blink:

Har du större ambitioner så har jag en polare på Lidingö som hyr ut exklusiva bilar, då kan du besöka Båstad, Marstrand, Gotland runt.. i sagda fordon, vid de tillfällen när gräddan gör detta!

Men vad jag förstår så får du boka i tid, för det är många som gör just så!