Modesty Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Hehe...många rultiga kärringar finns det på forumet ser jag. Vissa kallar sig rultiga andra kanske skulle kalla oss kurviga 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post stoscha Posted March 11, 2014 Author Popular Post Share Posted March 11, 2014 Vissa kallar sig rultiga andra kanske skulle kalla oss kurviga Det är klart att vi är kurviga, fast det är inte alla gånger kurvan går åt rätt håll 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Jag har för mig att det är bättre att göra tvärt om. Att först styrketräna och sen "lufsa". För styrketräning behövs glykogen, men en stor del glykogen försvinner om man kör länge på crosstrainern. Det är förstås OK att värma upp på crosstrainer innan styrketräningen men det ska inte vara mer än några minuter som jag förstått det. Det behövs inte så lång tid för att få upp puls och flås om man ökar motstånd och tempo lite. Stämmer bra, bättre ur skadesynpunkt också att styrketräna först och sedan kondition har jag fått lära mig Motionerade i form av trädgårdsarbete i helgen, fick räcka så eftersom jag är rädd att överanstränga skröppelkroppen. Blev lite för hårt trots allt, igår blev det bakslag med lite mer smärta och kolossalt trött. Vattengympan fick vara till förmån för vila. Lite bättre idag, hopas orka med hundpromenad och ett ridpass. Fasen så tufft det är med bakslag, var totalt nere i skorna och var rädd att halka tillbaka i träsket av smärta och utmattning som jag vadat runt i i nästan 1,5 år. Men efter ett tag kunde jag använda hjärnan så pass att jag kunde se att trenden med nästan smärtfria dagar med ork blir fler och bakslagen färre, är ju den trenden som räknas 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Bidde en långpromenad i det fina vädret, försökte gå lite mer på gräskanter för att skona knäna. I morgon ska det prövas en helt ny väg inklusive en bridleway utan vägbeläggning, inte riktigt koll på hur långt det blir men turen kommer ta mig förbi den gård som jag brukar handla från på marknaden, kan kanske ta en paus där om det blir för kämpigt i solen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Bidde en långpromenad i det fina vädret, försökte gå lite mer på gräskanter för att skona knäna. I morgon ska det prövas en helt ny väg inklusive en bridleway utan vägbeläggning, inte riktigt koll på hur långt det blir men turen kommer ta mig förbi den gård som jag brukar handla från på marknaden, kan kanske ta en paus där om det blir för kämpigt i solen. Hur långt har våren kommit hos dig? Här har vi fått extremtidig vår men i nästa vecka ser det ut som om kylan kommer tillbaka. Idag var det så varmt så jag kunde vara ute och jobba i trädgården utan ytterkläder och gräsmattorna i grannskapet ser ut som dom brukar göra i slutet av april eller till och med början av maj. Bin och humlor har kommit fram vilket nog inte är så bra egentligen. Dom kan nog ha svårt att klara sig om det blir en längre köldperiod igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Hur långt har våren kommit hos dig? Här har vi fått extremtidig vår men i nästa vecka ser det ut som om kylan kommer tillbaka. Idag var det så varmt så jag kunde vara ute och jobba i trädgården utan ytterkläder och gräsmattorna i grannskapet ser ut som dom brukar göra i slutet av april eller till och med början av maj. Bin och humlor har kommit fram vilket nog inte är så bra egentligen. Dom kan nog ha svårt att klara sig om det blir en längre köldperiod igen. Tja i helgen hade vi T-shirtsväder, i går var det ganska varmt men mer mulet i dag. På sina håll har påsk-och pingstliljor blommat övar medan på mer skuggiga ställen blomning pågår, tulpanerna har börjat titta upp och blommar på enstaka ställen. Jämförelsevis med mellan Sverige så brukar vi ligga 1-2 månader före, vi har ju haft en väldigt mild och väldigt regnig vinter. Såg flera olika sorters fjärilar i helgen och andra flygfän. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Tja i helgen hade vi T-shirtsväder, i går var det ganska varmt men mer mulet i dag. På sina håll har påsk-och pingstliljor blommat övar medan på mer skuggiga ställen blomning pågår, tulpanerna har börjat titta upp och blommar på enstaka ställen. Jämförelsevis med mellan Sverige så brukar vi ligga 1-2 månader före, vi har ju haft en väldigt mild och väldigt regnig vinter. Såg flera olika sorters fjärilar i helgen och andra flygfän. Har löven på träden slagit ut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Har löven på träden slagit ut? Måste erkänna att jag inte kollat, vi har många buskar och träd som är året runt gröna så den där kalheten man upplever i Sverige saknas här. Vi har vårträd som blommar och började för ett par veckor sedan. Min egen schersmin har skjutit löv mer än en månad, även klematis har skjutit skott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Måste erkänna att jag inte kollat, vi har många buskar och träd som är året runt gröna så den där kalheten man upplever i Sverige saknas här. Vi har vårträd som blommar och började för ett par veckor sedan. Min egen schersmin har skjutit löv mer än en månad, även klematis har skjutit skott. Du kan väl höra av dig när du gått stigen. Där finns väl vanliga lövträd eller finns det inte björkar i England? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Du kan väl höra av dig när du gått stigen. Där finns väl vanliga lövträd eller finns det inte björkar i England? Ska kolla närmare, jodå vi har björk, bok, alm, lönn, asp, hassel. Eftersom gården jag tänkte kika på ungefär halvvägd heter Beechcroft så gissar jag att det växer lite bokar däromkring. På nära avständ har jag några gigantiska almar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Var i UK bor du? Så här års undrar jag alltid varför vi bor så långt norrut.. Här blev det bara en hundpromenad, gör ont att andas. Får bli lite yoga i morgon så får jag se om det släpper! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Var i UK bor du? Så här års undrar jag alltid varför vi bor så långt norrut.. Här blev det bara en hundpromenad, gör ont att andas. Får bli lite yoga i morgon så får jag se om det släpper! Jag bor i södra England, i Hampshire, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 Bjuder på dagens skratt - gick lite fel eller vilse om så vill, vek av för tidigt på den bridleway jag följde och missade gården där jag hade tänkt göra pitstop, men såg en hel del av en stadens golfbanor och blev oerhört sugen på att komma i gång med golf igen. Eftersom vi får kanonväder i morgon så blir det en tur till farmen och kanske lite snack med golfpron på vägen hem, ska kolla om de har ett övningsområde. Men vilken härlig tur i dag, i stort ingen trafik bara kvittrande fåglar. Asch skulle ju kolla träden och de få björkar jag såg har ännu inte fått musöron men inte så långt borta, vissa andra träd har fått sina första blad men som sagt här är det det små grönt för jämnan, mycket murgröna som slingrar runt tråd och så en del åretrunt gröna. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 12, 2014 Author Share Posted March 12, 2014 Härligt... jag sitter vid takfönstret med solhatten på och försöker jobba, men det går tungt. Trädgården gallskriker efter sällskap. Var i alla fall iväg och tränade igen i morse, och tog crosstrainern efteråt som råden varit, men jag vet inte om jag har nån halvvaken baselusk i kroppen, för det var himla tungt idag... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 Tog det säkra före det osäkra eftersom träningsbrallor inte är ok dresscode på klubben (som gammal golfare kan jag bara instämma) och slog en pling till pro-shop, håhåjaja eftersom det är en privat membersklubb är man inte välkommen som icke medlem att öva på deras övningsfält och någon range finns inte direkt, men det går utmärkt att göra båda delarna i samband med lektion, får fundera igenom detta, det finns säkert andra ställen men denna klubb ligger på gång/cykel avstånd och för närvarande saknas tillgång till bil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 låsningen från igår hade släppt i morse så jag kunde andas ordentligt Red en längre sväng med hästen och jag är inte så stabil i kroppen lägre.. Vinglar som sjutton emellanåt, men fokuserade på att vara buren och stabil i fältsits, red lätt med två stående, ett steg nedsuttet, bra balansövning också, huuu så jag for ett tag! Pinsamt, tur ingen ser mig i skogen, min häst bryr sig inte så mycket när vi är ute så där som väl är. Behöver träna upp mina magmuskler en hel del.. Kunde klämma in en ordentlig promenad med hunden också, vårsol, fågelkvitter och mycket vatten i Tidan! Så härligt! Motionscykeln kom fram från klädkammaren i helgen, men jag har inte använt den än.. Får bli till tv'n lite senare. Får jag fortsätta vara så här pass bra i kroppen är målet att kunna cykla två milsrunda med hunden och se om vi kan anmäla oss till uthållighetstest i höst om det finns något på lämpligt avstånd. Barmarksdrag är också kul, men då måste matte nog ha en bättre cykel.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 Tänk bara att jag lufsade 2,5 km på crosstrainern idag Hade nog kunnat lufsa lite längre också, men jag som inte är van blir orolig att orken inte ska räcka till styrketräningen också... Tänk om jag skulle återuppta mina morgonpromenader i alla fall på helgerna? Det är ju vårigt nog, och jag vet var mina MBT-träningsskor finns... Jag blir så glad när det känns som kroppen är med mej, min iofs så är det ju jag som förrått den tidigare och inte tvärtom. Häng på mig och spring Röbospåret runt högarna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 12, 2014 Author Share Posted March 12, 2014 Häng på mig och spring Röbospåret runt högarna Haha, du skulle hinna varva mej 15 gånger. Du har ju som yrke att vara vältränad. Jag är en kontorsråtta ju 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 Bjuder på dagens skratt - gick lite fel eller vilse om så vill, vek av för tidigt på den bridleway jag följde och missade gården där jag hade tänkt göra pitstop, men såg en hel del av en stadens golfbanor och blev oerhört sugen på att komma i gång med golf igen. Eftersom vi får kanonväder i morgon så blir det en tur till farmen och kanske lite snack med golfpron på vägen hem, ska kolla om de har ett övningsområde. Men vilken härlig tur i dag, i stort ingen trafik bara kvittrande fåglar. Asch skulle ju kolla träden och de få björkar jag såg har ännu inte fått musöron men inte så långt borta, vissa andra träd har fått sina första blad men som sagt här är det det små grönt för jämnan, mycket murgröna som slingrar runt tråd och så en del åretrunt gröna. Det kan ju vara spännande att gå vilse också. Att inte veta exakt var man är och få se nya vyer. Var det löv på träden? Jag såg påskliljor med stora knoppar i en trädgård idag och jag hörde årets första motorklippare. Det är extremt tidigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 låsningen från igår hade släppt i morse så jag kunde andas ordentligt Red en längre sväng med hästen och jag är inte så stabil i kroppen lägre.. Vinglar som sjutton emellanåt, men fokuserade på att vara buren och stabil i fältsits, red lätt med två stående, ett steg nedsuttet, bra balansövning också, huuu så jag for ett tag! Pinsamt, tur ingen ser mig i skogen, min häst bryr sig inte så mycket när vi är ute så där som väl är. Behöver träna upp mina magmuskler en hel del.. Kunde klämma in en ordentlig promenad med hunden också, vårsol, fågelkvitter och mycket vatten i Tidan! Så härligt! Motionscykeln kom fram från klädkammaren i helgen, men jag har inte använt den än.. Får bli till tv'n lite senare. Får jag fortsätta vara så här pass bra i kroppen är målet att kunna cykla två milsrunda med hunden och se om vi kan anmäla oss till uthållighetstest i höst om det finns något på lämpligt avstånd. Barmarksdrag är också kul, men då måste matte nog ha en bättre cykel.. Du skulle älska dessa bridleways på den ena såg jag både hovspår och lite spillning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 Det kan ju vara spännande att gå vilse också. Att inte veta exakt var man är och få se nya vyer. Var det löv på träden? Jag såg påskliljor med stora knoppar i en trädgård idag och jag hörde årets första motorklippare. Det är extremt tidigt. Inga löv på björkarna men på några lindar eller almar min biologikunskap på detta område är under all kritik trots en 5-poängs kurs i flora och faunestik, men fåglar framförallt småfåglar är jag en fena på, snart kan jag alla även på engelska (i tillägg till alla verktyg som behövs för att renovera ett hus). Härlig tid med alla vårblommor, njut av påskliljorna. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 Du skulle älska dessa bridleways på den ena såg jag både hovspår och lite spillning. Hehe, mina brittiska vänner är avundsjuka på ridmöjligheterna här i Sverige har ridit en del i Wales när jag hälsat på, väldigt vackert! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 Inga löv på björkarna men på några lindar eller almar min biologikunskap på detta område är under all kritik trots en 5-poängs kurs i flora och faunestik, men fåglar framförallt småfåglar är jag en fena på, snart kan jag alla även på engelska (i tillägg till alla verktyg som behövs för att renovera ett hus). Härlig tid med alla vårblommor, njut av påskliljorna. Jag hörde den första bofinken här i förrgår. Hörde du någon grönsångare eller kanske några svart vita flugsnappare? Långpromenader i naturen är den motionsform jag gillar allra bäst. Nu har jag gått 7,5 km i delvis ojämn terräng minst 4 dagar i veckan och vinterfläsket på magen har minskat så att skinnet hänger och sladdrar så kom inte och säg att motion inte påverkar vikten 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 Ok...jag ger mej...Kvalar galant in i denna grupp! Rultig...japp! Kärring...ohja! Önskade att jag kunde ta mej för att börja styrketräna...men det tar bara stopp...Förmodligen för att jag tänker...Vad har jag DÄR å göra...med mina valkar och otränade muskler...Skämma ut mej bland alla vältränade och "fitta" människor. Vad ska man ha på sig? Har inget som passar....Nä...först får jag nog gå ner i vikt! Visst är det väl dumt att tänka så??? Men jag vet att jag inte är ensam. Nåväl...jag promenerar iaf...Har gjort det regelbundet sedan i maj i fjol...Lade ner rökningen 130103 och gick ju självklart upp nått extra kilo...så det var dags att ersätta den tid jag lagt ner på nikotin med nåt annat...Promenader blev det....Mår gott i det, även om det kanske inte ger viktnedgången raketfart...men bättre än inget! Och jag sover bättre...mår bättre...piggare. Min särbo säger att det märks enorm skillnad de dagar jag inte varit ute och gått...då gäspar jag bara... Har laddat ner "Runtastic" app...och där registreras mina promenader. Ger en kick att se hur mycket jag gått...ännu mer kickar då jag slår små personliga rekord...Har dessutom alltid en ljudbok i öronen...Passar mej ypperligt...Förenar nytta med nöje! Ibland är det så spännande att man inte riktigt vill sluta och gå. Min tös tränar dans 3 gånger i veckan och då jag skjutsat henne så promenerar jag medans hon tränar...Perfekt! På jobbet har de fått dille på Zumba..och jag SKA ta mej iväg på ett pass...Verkar hur skoj som helst...roligt och svettig och jag älskar rörelser till musik! Men...är väl likadant där som med styrke...inte kan väl jag???? Som jag ser ut. Nu har jag inte hur mkt övervikt som helst...men vill ha bort 15 kg...till att börja med iaf. Längtar till alla skidspår och is smälter bort så jag kan göra entré i skogen igen...och min älskade "slinga"...Mår sååå gott där! Livslust!!! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 Ok...jag ger mej...Kvalar galant in i denna grupp! Rultig...japp! Kärring...ohja! Önskade att jag kunde ta mej för att börja styrketräna...men det tar bara stopp... Äsch! Kan jag, så kan väl du! Gym? Body Pump (eller vad det numera heter; men styrketräning till musik)? Eller Zumba, om du tycker det verkar kul! Tänker du vänta tills du blir perfekt, så blir det nog en lång väntan..Bättre att komma igång och göra något. Om de andra skulle ha tid att se ner på dig (och varför skulle de det?) så fokuserar de inte tillräckligt på sin egen träning 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 Mmm blev långa turen i dag ca 2/3 på smålerig skogsväg (bridleway) en del på glestbefarna småvägar och jag tror jag kom upp i en 9km eller nått sånt. Mest hör man tjatiga koltrastar, ja de har "kvittrat" på ett par månader, några rödhakar hör man men annars är jag bättre på att känna igen fåglar okulärt än på sången hänvisar återigen till den korta kursen i florestik och faunestik och att jag inte direkt är någon fågelentusiast även om de är trivsamma små djur. Dagens djur studier förutom fuglarna innefattade även flera fjärilar, ett par ekorrar-den grå sorten som är vanligast här, några åsnor, ett flertal får med lamm, lite kor med kalvar och en mängd frigående grisar (de sanna njutarna av geggig marker). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 Mmm blev långa turen i dag ca 2/3 på smålerig skogsväg (bridleway) en del på glestbefarna småvägar och jag tror jag kom upp i en 9km eller nått sånt. Mest hör man tjatiga koltrastar, ja de har "kvittrat" på ett par månader, några rödhakar hör man men annars är jag bättre på att känna igen fåglar okulärt än på sången hänvisar återigen till den korta kursen i florestik och faunestik och att jag inte direkt är någon fågelentusiast även om de är trivsamma små djur. Dagens djur studier förutom fuglarna innefattade även flera fjärilar, ett par ekorrar-den grå sorten som är vanligast här, några åsnor, ett flertal får med lamm, lite kor med kalvar och en mängd frigående grisar (de sanna njutarna av geggig marker). Om man lär sig hur fåglarna låter så ser man mycket mer och jag tycker det är roligt att när jag hör fåglarna första gången på våren. Domherrar säger många att dom inte är framme så ofta men jag hör domherrar i stort sett varje gång jag tar en promenad genom villaområdet. Dom sitter ofta högt uppe i ett träd och gnisslar lite stillsamt. Lövsångare, grönsångare, svarthätta, trädgårdssångare och en del andra sångare är nästan omöjliga att få syn på så visste man inte hur dom lät så skulle man inte veta att dom fanns där. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 Ok...jag ger mej...Kvalar galant in i denna grupp! Rultig...japp! Kärring...ohja! Jag har tillbringat ånga timmar på gym tidigare i livet och det är folk av alla möjliga och omöjliga kroppsformer och i alla stadier av tränat där tycker jag De allra flesta är upptagna med vad de själva håller på med så ingen blir utstirrad. Har sett en del extremt överviktiga personer som börjat på gymmet, har aldrig hört något negativt om det, tvärt om, det är bara för sent att börja träna när man är död Alla maskiner och vikter kan vara förvirrande, men då kan det vara bra att boka tid med en personlig tränare så får man hjälp att hitta runt, hur man ska använda och få hjälp med ett program att börja med. Styrketräna är oväntat roligt och det är alltid roligt att känna när man blir starkare Slår gärna ett slag för vattengymnastik också, skonsamt för kroppen och rolig gruppträning! Håller med dig om skogen, det är härligt. Har varit ute en runda med hunden och lyssnat på fåglarna och njutit av sol och vårluft. Ljuvligt! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 13, 2014 Author Share Posted March 13, 2014 @greeneyes66 LILLA gumman! Jag körde body pump och Low impact när jag vägde 84 kg till mina 155 cm och hade hur kul som helst! Jag stod i bakre hörnet så jag inte var ivägen för de som fattade stegen snabbast men alla ledarna tyckte det var jättekul att jag var där trots att jag nästan kunde vara mormor åt dem. Man gör så mycket man orkar och när det var en rörelse jag inte klarade av så gick jag på stället bara. Huvudsaken att man rör sej. Jag skulle väldigt gärna köra pass igen, men det passar intetidsmässigt. Får ta det när jag blir pensionär. Får nöja mej med maskiner under tiden men det ÄR inte lika kul 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 14, 2014 Share Posted March 14, 2014 Först, kul tråd för oss rultiga kärringar (host, host)! Var i alla fall iväg och tränade igen i morse, och tog crosstrainern efteråt som råden varit, men jag vet inte om jag har nån halvvaken baselusk i kroppen, för det var himla tungt idag...Många har undrat hur man behåller motivationsförmågan över tid. Det här med att det idag kändes himla tungt kan ju mycket väl ha varit en bacillusk och då ska man ta det väldigt lugnt, alternativt inte träna alls beroende på hur bacilluskig bacillusken är. Hur som haver, som väldigt binär människa, dvs jag tycker om att köra på för fullt och varva det med att softa...så har jag mer än de flesta lärt mig hur viktigt det är att tvinga sig att få till en god "medel-output", dvs för att få framgång oavsett område så är det i regel mycket viktigare att lyckas hålla igång den aktivitet man nu bedriver över tid. Anammar man detta till fullo så inser man då förhoppningsvis att man måste börja agera på ett sätt som möjliggör just denna aktivitet över tid. Då handlar det dels om att göra saker och ting roligt men även att se till att det inte blir för mycket tvång/olust över den. Det jag därför skulle råda oss rultiga kärringar är att: 1) Sätta upp mål! Styrketränar du så börja föra bok över dina träningspass. Bokför övning, belastning/vikt, antal repetitioner och set. Sträva efter att få till progressivitet i din träning. Det kan handla om allt från att du förbättrar din utförandeteknik och/eller klarar mer repetitioner på samma belastningar eller kan öka belastningen. Det här förutsätter så klart att du har ett träningsprogram du följer. När du ser att du blir starkare och får resultat så blir det i regel mycket roligare att träna! 2) Gör som eliten! När man tränar på en högre nivǻ så måste man i regel anamma något som heter periodisering. Det här är en hel vetenskap i sig men för att göra det mycket, mycket förenklat så kan det handla om något så enkelt som att man tränar normalt ("hårt") tre veckor i stöten och den fjärde veckan så tränar man medvetet lättare, ex. genom att bara köra halva belastningarna på samma antal reps/sets eller färre antal set etc etc. Poängen är i varje fall att såväl kropp som knopp skall få en period av (välbehövlig) återhämtning så att man nästa 4-veckorsperiod kan ladda om med nya batterier. Den här typen av periodisering kallas ofta "deload" eller kort och gott avlastningsträning. Blir man mer avancerad så kan avlastningsträningen ske mer spontant eller "instinktivt", dvs enligt vad kroppen behöver just då. Ur perspektivet jag nämnde tidigare så gör det här förhoppningsvis att det blir lättare att hålla liv i träningen över tid. Till slut så skall man helst börja se träningen som lika obligatorisk som mat, kost och sömn. Något man bara gör helt enkelt och då enligt de förutsättningar och mål man har. Ok, bara en kort kommentar till en i övrigt trevlig tråd. Nu kör vi på gumms! Tillägg: Hundratals repetitioner som MKJ rekommenderade tar vi och gräver ned för gott. Det leder inte till någon ökad förbränning utan möjligtvis ökad katabolism, dvs precis raka motsatsen som vi gumms är ute efter. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted March 14, 2014 Share Posted March 14, 2014 Ännu en lång härlig promenad, med en kort titt-in på gårdsaffären, på gården utanför kryllade det av höns och olika ankor, dagens tilläggsdjur förutom alla de som spanats in tidigare blev en fasantupp. Känner mer och mer att promenaderna inte bara handlar om att röra på sig utna även andas in frisk luft, att känna harmoni ochh samspel med naturen. I går kväll såg jag första igelkotten (såg spår i trädgården tidigare på dan), en halvstor liten krabat som i kväll ska få lite kattmat med kycklingsmak, de lär föredra det och lite ost. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted March 14, 2014 Share Posted March 14, 2014 Här bedrivs det just nu motion i form av golf eftersom jag är på golfresa i Turkiet. Efter golfspel i tre raka dagar blir det skönt med en vilodag imorgon. Blåsor i händerna och under fötterna och en ganska stel rygg. Men härligt är det! Lite svårt med maten, blir lätt lite för mycket protein och för lite fett, och, det måste erkännas, en del vin! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted March 14, 2014 Share Posted March 14, 2014 Här bedrivs det just nu motion i form av golf eftersom jag är på golfresa i Turkiet. Efter golfspel i tre raka dagar blir det skönt med en vilodag imorgon. Blåsor i händerna och under fötterna och en ganska stel rygg. Men härligt är det! Lite svårt med maten, blir lätt lite för mycket protein och för lite fett, och, det måste erkännas, en del vin! Blir småavis måste erkännas, då min promenad tar mig genom en bana..... går hem och klämmer lite på klubborna, snart kanske det kan bli lite närspelsträning i trädgården. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted March 14, 2014 Share Posted March 14, 2014 Veckans yogapass avklarat, känner mig smått lyrisk! Islossning i kroppen på sistone, började med att ett gammalt muskelförsvar djupt i ländryggen började släppa för några veckor sedan, sen har det lossat på som tusan! Släppte ett par låsningar i bröstkorgen idag och jag har så mycket lättare att använda bukmusklerna än jag haft tidigare, ryggen är rakare och svanken når golvet i avslappningen för första gången Märker att jag är svag runt de leder jag haft mycket inflammationer kring, men det är väl väntat, fokus på att få tillbaka styrka och stabilitet. Motionscykeln används och jag kör tre gånger tio min långsamt för knän och höfters skull, ska öka på långsamt för att inte riskera något. Viktigaste är att jag är på gång och det går åt rätt håll! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 14, 2014 Author Share Posted March 14, 2014 Ännu en lång härlig promenad, med en kort titt-in på gårdsaffären, på gården utanför kryllade det av höns och olika ankor, dagens tilläggsdjur förutom alla de som spanats in tidigare blev en fasantupp. Känner mer och mer att promenaderna inte bara handlar om att röra på sig utna även andas in frisk luft, att känna harmoni ochh samspel med naturen. I går kväll såg jag första igelkotten (såg spår i trädgården tidigare på dan), en halvstor liten krabat som i kväll ska få lite kattmat med kycklingsmak, de lär föredra det och lite ost. De igelkottar vi haft äter ensam mer kattmat än våra 3 katter ihop. Det funkar med laxsmak också 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted March 14, 2014 Share Posted March 14, 2014 Modesty: hoppas du hittar en klubb där du kan träna lite! Finns väl kommunala varianter i England? Fast svårt förstås utan bil. Stoscha: när jag kommer hem igen ska jag verkligen komma igång med yoga regelbundet! Gick några gånger innan min resa och oj vilken energi jag fick efter yogapassen. Är ju alldeles fruktansvärt stel, och bättre smidighet och rörlighet är ju inte heller fyskam när det kommer till golfen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 14, 2014 Share Posted March 14, 2014 Ännu en lång härlig promenad, med en kort titt-in på gårdsaffären, på gården utanför kryllade det av höns och olika ankor, dagens tilläggsdjur förutom alla de som spanats in tidigare blev en fasantupp. Känner mer och mer att promenaderna inte bara handlar om att röra på sig utna även andas in frisk luft, att känna harmoni ochh samspel med naturen. I går kväll såg jag första igelkotten (såg spår i trädgården tidigare på dan), en halvstor liten krabat som i kväll ska få lite kattmat med kycklingsmak, de lär föredra det och lite ost. Ja visst är det rogivande och avkopplande att vandra i naturen. Jag behöver det för att må bra. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Även jag har börjat ge mig ut på promenader. Har varit dåligt med det de senaste två åren. Med träning över huvud taget. Inte av någon speciell anledning - har bara inte blivit så, har känts tråkigt. Har inte heller haft någon lust att börja på gym eller liknande även om jag haft tankar på att göra det. Tvingade till och med till mig ett "aktivitetsrecept" i höstas på vårdcentralen. Jag har absolut ingenting att skylla på. Att det ska vara så svårt att få ändan ut vagnen! Ett par år innan dess gick jag både på promenader varje dag och tränade annat ett par tre gånger i veckan. Nu har jag i alla fall börjat ge mig ut på promenader. Jag försöker komma ut en sväng varje dag. De senaste två veckorna kanske jag har missat två dagar. Helst vill jag gå en promenad på minst en timme. Vissa dagar har det bara blivit en kortare sväng men jag resonerar som så att det i alla fall är bättre än inget. För mig gäller det att hitta lite nya rundor att trava. Blir så less på samma, samma hela tiden. Nu har jag börjat gå lite andra vägar och stigar än vad jag gjorde förr och nu känns det mycket roligare igen. Att få utforska "typ nästan okänd mark". Kan också funka att gå sin vanliga runda men att byta håll emellanåt. Rundan jag gick i dag tog lite drygt en timme och jag gick förbi inte mindre än tre små sjöar. Delar av området är naturreservat men annars är det ett tätbebyggt villaområde bara någon mil utanför storstaden. Det är riktigt fint - borde nog värdesätta det mer. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 En helt OT-fråga: hur gör man "gilla" från sin mobil? Går inte det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 16, 2014 Author Share Posted March 16, 2014 En helt OT-fråga: hur gör man "gilla" från sin mobil? Går inte det? På min mobil finns en liten bock som man trycker på för att gilla 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 16, 2014 Author Share Posted March 16, 2014 @kareng. Det är ju SÅ underbart att vara ute nu när det händer nåt i naturen hela tiden. Jag är jättedålig på promenader numera, eftersom jag inte tycker jag har tiden, men den tidiga våren har ju gjort att jag får rejäl styrketräning av att ta hand om trädgården. Idag har jag varit ute i 4 timmar och blåst löv, rensat rabatter och plockat kvist. NÅGOT lite träningsvärk i bakhasorna :-) Och det är så underbart att se allt som börjar spira under allt skräp. Det är som att hälsa på gamla vänner igen 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Nu ska jag också banne mig ta mig i kragen. Idag tog jag en promenad med headsetet. Gick sådär. Har ur dålig kondis, men känner mig tröttare än vanligt. Har det med LCHF att göra? Har ju inte hållit på så länge. Hur som så hade jag noll koll på klockan, men 13 låtar hann jag med att lyssna till. Så nu får jag leta fram stegräknaren och börja gå lite varje dag. För det här går ju inte… Flås flås.. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 16, 2014 Author Share Posted March 16, 2014 @Tiny Tom .. Vi får väl utnämna dej till hederskärring då :-D Det gjorde jag en gång med en 35-årig kollega som visade kvalifikationer, och hon tog det som den komplimang det var. Jag uppskattar verkligen råd från ett PRO som du, men det här med att varva ner var fjärde vecka, det måste väl gälla de som tränar varje dag? Jag har lyckan att få gå och träna på arbetstid 2 ggr per vecka, så jag lär ju inte missa ett sånt tillfälle ;-) även om jag tycker maskiner är tråkigt. Det är därför det inte passar med pass. Jag är i alla fall så solidarisk så jag väljer träningstiden när det är minst att göra. Men jag loggar och ökar vikterna eller repetitionerna och har nyss bytt vissa övningar till sånt som jag erfarenhetsmässigt vet tar mer. eftersom min överviktige ryggskadade make följer med mej och simmar har jag valt att skippa crosstrainern och simma några längder med honom i stället. Blir väl inte lika mycket flås men jag får träningsvärk på nya ställen :-) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 @kareng. Det är ju SÅ underbart att vara ute nu när det händer nåt i naturen hela tiden. Jag är jättedålig på promenader numera, eftersom jag inte tycker jag har tiden, men den tidiga våren har ju gjort att jag får rejäl styrketräning av att ta hand om trädgården. Idag har jag varit ute i 4 timmar och blåst löv, rensat rabatter och plockat kvist. NÅGOT lite träningsvärk i bakhasorna :-) Och det är så underbart att se allt som börjar spira under allt skräp. Det är som att hälsa på gamla vänner igen Vår "trädgård" är ett annat dåligt samvete (förutom det där med att röra på sig), mer att liknas vid ett naturreservat och får så förbli tills vi vet vad vi vill med den - vi har funderat i 15 år nu. När jag först såg den här tråden så ville jag inte in och läsa. Ville inte höra om alla "duktiga" och få ännu sämre samvete. Trots allt började jag läsa och det fick mig att i alla fall ta mig ut på promenader. Det är härligt att vara ute och ta tillvara våren. Tack för att du startade den här tråden! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Nu ska jag också banne mig ta mig i kragen. Idag tog jag en promenad med headsetet. Gick sådär. Har ur dålig kondis, men känner mig tröttare än vanligt. Har det med LCHF att göra? Har ju inte hållit på så länge. Hur som så hade jag noll koll på klockan, men 13 låtar hann jag med att lyssna till. Så nu får jag leta fram stegräknaren och börja gå lite varje dag. För det här går ju inte… Flås flås.. Svaret på frågan jag ställt i "Vad blir det för mat idag" kanske ger svaret på frågan om varför du är tröttare än vanligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Svaret på frågan jag ställt i "Vad blir det för mat idag" kanske ger svaret på frågan om varför du är tröttare än vanligt. Spännande, det har jag missat… Springer dit direkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 Nu ska jag också banne mig ta mig i kragen. Idag tog jag en promenad med headsetet. Gick sådär. Har ur dålig kondis, men känner mig tröttare än vanligt. Har det med LCHF att göra? Har ju inte hållit på så länge. Hur som så hade jag noll koll på klockan, men 13 låtar hann jag med att lyssna till. Så nu får jag leta fram stegräknaren och börja gå lite varje dag. För det här går ju inte… Flås flås.. Tips! OM du har en smartphone...ladda ner någon träningsapp. Jag kör Runtastic...Kopplar på GPS och så går jag...får meddelanden i hörlurarna varje gång jag gått 1 km...(kan ställas in som man vill) samt att jag lägger ut på FB då jag börjar gå...å så får jag små hejjarop i öronen när någon trycker på "gilla" på FB...haha...jag tycker det är lite kul! Och så har jag alla mina promenader samlade..Ser på karta hur jag gått...hur långt jag gått...tidsintervaller mm. Mig sporrar det...sedan jag började i maj ifjol har jag gått 50 mil...Tycker det är rätt bra...Med tanke på att det var 0 km innan Och så har jag oftast en bok i öronen. Ibland lite Powermusic! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 Tips! OM du har en smartphone...ladda ner någon träningsapp. Jag kör Runtastic...Kopplar på GPS och så går jag...får meddelanden i hörlurarna varje gång jag gått 1 km...(kan ställas in som man vill) samt att jag lägger ut på FB då jag börjar gå...å så får jag små hejjarop i öronen när någon trycker på "gilla" på FB...haha...jag tycker det är lite kul! Och så har jag alla mina promenader samlade..Ser på karta hur jag gått...hur långt jag gått...tidsintervaller mm. Mig sporrar det...sedan jag började i maj ifjol har jag gått 50 mil...Tycker det är rätt bra...Med tanke på att det var 0 km innan Och så har jag oftast en bok i öronen. Ibland lite Powermusic! Aha, den ska jag ladda ned! Vad kul! Tack för tipset! Idag fick jag börja dagen med att soppa bort all snö från bilen.. Vintern är tillbaka igen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 @Tiny Tom .. Vi får väl utnämna dej till hederskärring då :-D Jag bugar och...niger med tanke på tråden. Det gjorde jag en gång med en 35-årig kollega som visade kvalifikationer, och hon tog det som den komplimang det var.Komplimang var ordet! Jag uppskattar verkligen råd från ett PRO som du, men det här med att varva ner var fjärde vecka, det måste väl gälla de som tränar varje dag?Jag läste PRO som Pensionärernas Riksorganisation eftersom den andra varianten av pro (också) är en bit bort. Men jag hoppas ligga i mitten någonstans... Avlastningsträning är egentligen för alla som tagit sig förbi nybörjar-/medelavanceradfasen. Kroppen är ett dynamiskt system där en massa undersystem bidrar till helheten. Det handlar inte bara om muskelfibrer, leder och ligament utan även ex. hormoner och nervsystem. Utgår vi därför från att vi under de 3 "normala" veckorna tränar som vi ska - igen så är vi bortom nybörjarfasen - så kommer vi faktiskt att ligga kring eller över gränsen för överträning. Detta är inte bara ok, pga avlastningsfasen, utan sannolikt en nödvändighet. Hur som helst, de undersystem vi stressat mest kommer därför att få sig en välbehövlig kort återhämtningsfas under den där veckan då vi avlastar. Avlastningsträning är möjligtvis ännu vanligare inom mer styrkeinriktad styrketräning och där tenderar man träna mer sällan än de som ex. har fokus på mer muskelmassa. Nervsystemet är mer känsligt än musklerna vad gäller återhämtning vilket är en del av förklaringen till att det är så. Kort och gott, det är inte mängden träning (antal pass/vecka) som avgör utan den stimuli man genererar samt givetvis återhämtningsbehov. Men se 3 veckor följt av 1 vecka avlastning som en hyfsad grundregel som absolut inte är ristad i sten. Det finns varianter där man även nyttjar hårda/lätta/medel-dagar (HLM) vilket i sig är ett annat slags upplägg där man dels bygger in avlastning i själva programmet men även tillgodoser sådant som att nervsystem behöver mer vila än den specifika muskulaturen. Tillägg: De flesta som tränar styrketräning anammar något slags linjär progression där man så ofta man kan ökar belastningen. Problemet med detta är just det jag skrivit ovan om att somliga kroppsliga undersystem måste återhämtas mer än andra och när man inte tillämpar avlastning så brukar det resultera i att man ex. "för evigt" fastnar på vissa vikter/belastningar. Bortom detta ökar risk för skador och att man helt enkelt inte mår bra och/eller tappar sugen. Jag har lyckan att få gå och träna på arbetstid 2 ggr per vecka, så jag lär ju inte missa ett sånt tillfälle ;-)Mumma! Men jag loggar och ökar vikterna eller repetitionerna och har nyss bytt vissa övningar till sånt som jag erfarenhetsmässigt vet tar mer. eftersom min överviktige ryggskadade make följer med mej och simmar har jag valt att skippa crosstrainern och simma några längder med honom i stället. Blir väl inte lika mycket flås men jag får träningsvärk på nya ställen :-)Låter vettigt och praktiskt. Så länge det tillgodoser de mål du har så är det bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 Samma tur som förra veckan men nu har jag spanat in ett mindre och ett större skogsområde som verkar ha lite olika gångvägar, så kanske jag slipper trafik/asfalt delen helt, risken är väl att jag går vilse. Letat fram en karta på nätet så utskriften får nog följa med i fickan under morgondagen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts