Jump to content

Träning för rultiga kärringar

stoscha

Recommended Posts

Yogan sket sig igår, itne pga latmasken, för taggad var jag, men t var gräsbränder i närheten och den röken sögs in i ventilationen och ner i lokalen mkt effektivt, så efter 15 min fick jag roa mig med ett astmanafall istället. SUCK! Inte hade jag någon medicin med mig heller eftersom jag inte använt den sen maj förra året och inte förväntade mig behöva den inomhus.. Blir att köra pulmicort ett tag igen eftersom jag verkar lite känslig just nu, kan ju vara kombination av våren plus att jag lyckades sticka näsan i mögligt hö tidigare i veckan.

Nu ska jag iaf ut och rida, så fårg vi se om jag kan spöa min latmask till att köra yogaprogrammet här hemma istället? Hqr fastnat med slösurfande lite väl mycket på sistone, får ge mig själv internetförbud om dagarna ;)

• Like 1

Väder, lätt snuva och latmasken har bitit sig fast,men tar nya tag med promenader i nästa vecka. Kanske kan lura den inbitne masken och göra lite hemgym övningar de närmaste dagarna.  ;)

Har du några trappor att gå i? Ingenting är så bra för kärringar som trappträning. Det stärker benstommen

• Like 2

Idag var det inte så svårt att ta sej ut... Snabb powerwalk i en halvtimme och korta intensiva pass på crosstrainern före frukost.

VET NI!!?? Jag tror faktiskt att vad jag än gör så har det effekt! Min envisa platå har givit med sej. Det är ett tydligt trendbrott på vågen och även måttbandet... Men vi får väl se om det håller i. Jag har varit med om envisa platåer förut. Gumfett sitter ju rätt hårt.

• Like 6

Var in till stan igår, promenad till Pendeln 20 minuter och sedan promenad inne på Söder. Men Fy, vad dåligt jag mår.

Jag har tappat all kondis. Flåsar som en Gnu och tycker att jag inte kommer framåt när jag går. Har förstört mig, känns det som.

Hur skall jag få tillbaka orken? Känns som om jag aldrig kommer att få det mer. Och när jag har den känslan kvar i minnet, tar det ju såklart emot att gå ut igen. Men måste ju ut och röra på mig, förstår jag också. Hur fort kommer jag att märka skillnad om jag börjar med en promenad på 15 minuter/dag.

Kommer jag att känna mig lättare i gången eller blir det bara denna upplevese, jag hade igår.  :(

• Like 2

Om du lyckas övertala dej att göra det regelbundet så kommer du att märka skillnad. Men det kommer att ta emot i början och det är inte ens särskilt skönt eller kul.

Men det är j rätt årstid att börja, för nu händer det ju så mycket ute.

Jag sätter timern på 15 minuter och vänder när den ringer för då vet jag att det blir ca en halvtimme. Førsta gångerna var det jättejobbigt att gå tillbaka, så då kunde återvägen ta mycket längre tid. Men nu märker jsg att jag kommer lite längre p en kvart än jag brukat

• Like 3

ta ett steg i taget. Tar det emot och du blir trött så vila lite innan du går vidare. Konditionen kommer bli bättre ändå, man behöver inte plåga sig :) Och blir promenaderna en njutning så blir det ju fler ;) Helt plötsligt orkar man den där långa backen utan att fundera så mycket över det!

• Like 6

Har du några trappor att gå i? Ingenting är så bra för kärringar som trappträning. Det stärker benstommen

Japp fina trappor till övervåningen så de utnyttjas regelbundet både med och utan last. Det som motiverar mest just nu är att få lite snyggare armar och axlar (kanske som för 15 år sedan när jag lyfte 5-6 dagar i veckan) inför sommar säsongen.

• Like 2

Uselt med träning här nu...?

Men varit i Oslo några dagar och promenerat mycket. Vilken behändig och trevlig stad att turista i! Aldrig varit där förut, och aldrig haft lust. Men nu kan jag tänka mig att åka dit igen!

Nästa helg är golfhelg ("träningsläger") med lite sköna damer, så får väl träna lite inför det. Vi ska ju kora en lägermästare!

• Like 3

ridpass, grävt i kökslandet och satt jordärtsskockorna på ny plats och så har jag klarat av 2*10 min på motionscykeln. Ska peppa mig själv att ta de sista tio strax! Får bli till inspelat TBBT avsnitt, annars är det så tråkigt så jag vet inte vad ;)

• Like 4

Jag har väl aldrig varit med om eländigt hård soffa att ligga på ;-) Benen värker från höftkammen ned till knäna så jag får leka karusell för att hitta en fläck att sova på som inte domnar bort. Jag visste ju att det skulle bli långa promenader här men har uppenbarligen inte tränat nog för det. Men glädjande nog har jsg i alla fall nästan kunnat hålla dotterns fart trots att hon är tränad av sin långbente far sedan barnsben. Hon var också trött i går kväll

• Like 5

Vädrets makter på min sida och suget efter riktigt frisk luft stort så i dag blev det 2 timmar. Nu har fler "bluebells" slagit ut, makren liksom skimmrar i blå-grönt (blommorna och bladen) nästan lite magiskt, fortfarande småblött i skogen och stigarna ganska leriga (göriga) så det blev lite rejälare kängor funkade bäst.

Lånat en bild från nätet så ni ska förstå hur ljuvligt det ser ut. I morgon väntar trädgårds arbete, där rabarbern, allium och liljor växt till sig, vad gäller den först nämnda blir det första skörd före påsk, får nog skörda lite gräslök också.

bluebells-11-200x119.jpg

• Like 6

Varit seeeeegt den här veckan. Blytungt att gå upp för backar, har något skit i kroppen då bihålorna har bråkat och astman är skitgnällig. Blivit lite kortare rundor med hunden på 3,5 km och ridit, cyklat lite men kortare stunder. Hoppas bli av med skiten fort! Bättre bli ordentligt förkyld och bli av med det än att gå och smådra så här..

• Like 1

Vädrets makter på min sida och suget efter riktigt frisk luft stort så i dag blev det 2 timmar. Nu har fler "bluebells" slagit ut, makren liksom skimmrar i blå-grönt (blommorna och bladen) nästan lite magiskt, fortfarande småblött i skogen och stigarna ganska leriga (göriga) så det blev lite rejälare kängor funkade bäst.

Lånat en bild från nätet så ni ska förstå hur ljuvligt det ser ut. I morgon väntar trädgårds arbete, där rabarbern, allium och liljor växt till sig, vad gäller den först nämnda blir det första skörd före påsk, får nog skörda lite gräslök också.

bluebells-11-200x119.jpg

Klockhyacinterna blommade i Belgien också. Visst doftar de? Vi gick på ett ställe med underbsr väldoft, men jag tyckte de var för långt bort

• Like 1

Nio hål golf i fredags och arton hål både lördag och söndag. Varit iväg med lite tjejkompisar och bott på hotell. Fantastisk mat på golfklubben! Brunch där jag kunde plocka precis det jag ville. Ryggbiff med bea och sallad på kvällen. Också okej. Och mycket vin... Inte lika okej. Eftersom jag nästan är helnykterist nu för tiden vart det lite segt i morse. Men kul har jag haft det!!

• Like 2

Klockhyacinterna blommade i Belgien också. Visst doftar de? Vi gick på ett ställe med underbsr väldoft, men jag tyckte de var för långt bort

Har aldrig känt någon doft, har även några i trädgården, kanske en annan variant vi har en äkta "native" engelsk och sen finns det en spansk som är invasiv, skillnad den engelska har klockorna åt ett håll den spanska åt båda hållen.

Njöt av ljuvligheten i skogen häromdagen (fler och fler blommar), men annars har det mest blivit trädgårdsarbete och lite annat. Härligt väder för grillning har det varit och är det, grillat kött (gräsbetes) med hemgjord beasås (näpp bra färdig beasås saknas i detta land).

• Like 2

Åh, grilla skulle man ju kunna göra! Det är bara så tråkigt att rengöra gallret.

Trädgårdsarbete, får extrem ångest av det ordet... Tyvärr är det samma för sambon. Måste nog dock ta ett litet tag i påskledigheten och röja bort ris och klippa gräset. Det enda jag tycker är roligt är att sätta blommor i krukor att ha på altanen!

Sedan får det bli både golf och förhoppningsvis någon liten joggingtur. Härligt med lite ledighet!!

• Like 1

@Modesty. Aaavis! Jag vill också kunna njuta av vårsolen! Distansarbetade under takfönstret och det ÄR en plåga.

Sen vet jag inte vad det är med kärringen... det är nåt ont-i-lusten-virus som är väldigt aktivt. Enda anledningen till att jag tog mej till träningen i morse är att jag får göra den på arbetstid. Och enda anledningen till att jag gjorde alla moment är att jag har alla maskiner, tyngder, rep och set loggade (så jag kan ju inte vara sämre än förra gången). Jag fuskade med plankan (som jag bara hatar) och tyckte det räckte med 2 set. Sen så blev detg bara 3 set med HIIT eftersom en annan tant kom och frågade om maskinerna (och lika glad gör det var jag, men gladast var nog latmasken).
Jag ska ha som mål påsk att ta lite mage iaf eftersom jag inte tar mej till gymet

• Like 2

Åh, grilla skulle man ju kunna göra! Det är bara så tråkigt att rengöra gallret.

Trädgårdsarbete, får extrem ångest av det ordet... Tyvärr är det samma för sambon. Måste nog dock ta ett litet tag i påskledigheten och röja bort ris och klippa gräset. Det enda jag tycker är roligt är att sätta blommor i krukor att ha på altanen!

Sedan får det bli både golf och förhoppningsvis någon liten joggingtur. Härligt med lite ledighet!!

Skulle definitivt smita från trädgårdsarbete om någon lockade med en golfrunda, å andra sidan är det ingen som fixar till det. Gräsklippnningen har jag försökt förhandla bort med en granne som gillar sina maskiner och vill ha extra träning, men vet inte hur det blir år, ser aningens vilt ut, just nu men igelkottar och småfåglar trivs. Lärde mig en ordentlig läxa nu till första grillningen att aldrig aldrig ställa undan grillen utan rengöring, nä ska inte beskriva hur gallret såg ut efter en blötvinter i skjul.

• Like 1

@Modesty. Aaavis! Jag vill också kunna njuta av vårsolen! Distansarbetade under takfönstret och det ÄR en plåga.

Sen vet jag inte vad det är med kärringen... det är nåt ont-i-lusten-virus som är väldigt aktivt. Enda anledningen till att jag tog mej till träningen i morse är att jag får göra den på arbetstid. Och enda anledningen till att jag gjorde alla moment är att jag har alla maskiner, tyngder, rep och set loggade (så jag kan ju inte vara sämre än förra gången). Jag fuskade med plankan (som jag bara hatar) och tyckte det räckte med 2 set. Sen så blev detg bara 3 set med HIIT eftersom en annan tant kom och frågade om. Maskinerna (och lika glad gör det var jag, mengladast var nog latmasken).

Jagska ha som mål påsk att ta lite mage iaf eftersom jag inte tar mej till gymet

Var inte avis stoscha, jag behöver ta tag i lite viktlyftning men smiter i väg på skogspromenader i stället, kommer nog en tid när de inte hinns med så just nu passar jag på.

• Like 1

Jo jag vet men det är så j*a tråkigt med maskiner. Mitt mål är att jag ska kunna bygga upp mej så jag klarar av ett powerpass igen så småningom. Jag älskar när en liten tjej står och skriker åt en som en furir att man ska ta i och kämpa. Jag orkar mycket mer då :P

Fördelen med maskiner är ju också att man kan ta det precis i tid när det passar mej. Eftersom jag har restid till gymet kan jag inte åka in precis när som... Får väl sikta på att köra Power igen när jag blir pensionär. ;)

Men jag har tagit det väldigt lugnt och ökat vikterna sakta och ligger hela tiden på 12-17 repetitioner för att jag inte ska förstöra något utan bygga upp långsiktigt.

Klockren tråd, snacka om att man borde platsa. Jag har precis beställt ett årskort på ett gym, som öppnar 350m ifrån mitt hem. Jag är 50 +, har inte tränat på snart tre år, då jag hade någon treårsperiod med regelbundet tränande. Annars är jag inte direkt den sportiga typen. Jag har också svårt att se det roliga med maskiner, men jag får nog börja med, för att förhoppningsvis kunna delta i spinning och Body Pump. Det senare tycker jag är roligt, men formen är urusel.

• Like 2

Som fd seriös gymmare, tja 5-6 dagar i veckan med kombinationen av fria vikter och maskiner, så hävdar jag att en egen plan (för vad du vill uppnå) framtagen med personlig tränare baserad på maskiner och fria vikter vilket passar en bäst är det som ger bäst resultat muskelmässigt, även om besök på pass är trevligt.

• Like 1

Som fd seriös gymmare, tja 5-6 dagar i veckan med kombinationen av fria vikter och maskiner, så hävdar jag att en egen plan (för vad du vill uppnå) framtagen med personlig tränare baserad på maskiner och fria vikter vilket passar en bäst är det som ger bäst resultat muskelmässigt, även om besök på pass är trevligt.

Jeeezus! Mitt främsta mål är att se till att jag sköter min kropp så pass så den håller sej frisk. Att jag slipper gamnacke och falsk ischias och orkar gräva i trädgården. Så småningom bör jag nog öka konditionen så jag orkar busa med ev barnbarn som finns på närmare håll... Men såna är inte ens i planeringsstadiet ännu så jag hinneer nog.

Träning ska ju vara rolig men just nu känns det mest motigt, och jag har en himla tur som får gå på arbetstid så jag verkligen tar mej iväg annars skulle jag nog bli omkullpratad av min aktiva Latmask

• Like 1

Klockren tråd, snacka om att man borde platsa. Jag har precis beställt ett årskort på ett gym, som öppnar 350m ifrån mitt hem. Jag är 50 +, har inte tränat på snart tre år, då jag hade någon treårsperiod med regelbundet tränande. Annars är jag inte direkt den sportiga typen. Jag har också svårt att se det roliga med maskiner, men jag får nog börja med, för att förhoppningsvis kunna delta i spinning och Body Pump. Det senare tycker jag är roligt, men formen är urusel.

Välkommen till järngänget! Jag tycker det är lite kul när vi kan peppa varandra efyersom jag inte har nån träningskompis.

Jag älskade Body Pump. Körde också Low Impact eftersom jag ganska tidigt insåg att jag var för gammal för en massa hopp. Men det mesta föll när pumpen strulade... Men snart är jag back in business igen. :-)

• Like 1

Välkommen! Tycker också att Bodypump är kul. Man kan ju faktiskt "fuska" så mycket man vill och göra det man orkar i början. Själv har jag inte varit på gymmet på två månader nu, så jag ska säga upp kortet och återkomma när golfsäsongen är slut!

Jeeezus! Mitt främsta mål är att se till att jag sköter min kropp så pass så den håller sej frisk. Att jag slipper gamnacke och falsk ischias och orkar gräva i trädgården. Så småningom bör jag nog öka konditionen så jag orkar busa med ev barnbarn som finns på närmare håll... Men såna är inte ens i planeringsstadiet ännu så jag hinneer nog.

Träning ska ju vara rolig men just nu känns det mest motigt, och jag har en himla tur som får gå på arbetstid så jag verkligen tar mej iväg annars skulle jag nog bli omkullpratad av min aktiva Latmask

Min avsikt var inte att kritisera någons träningsupplägg eller pekpinna vad man måste göra, bara att om man har ont om tid välja det som det bra utdelning och gärna är kul. Pass kan vara jättekul men en ett slöseri med tid om man vill bygga styrk och muskler. Min egen skospromenader är inte optimal träning per se men oerhört mentalt givande.

• Like 1

Det var nog inte så dumt med en liten extra paus i tränandet. Det här envisa ont-i-lusten-viruset som jag haft ett tag verkar ha tagit paus. :P

Styrketräning med både armar och ben gick som en dans, men jag märkte att min rygg var lite ömtålig efter att jag skottade grus i helgen (årets trädgårdsprojekt är en grusträdgård med vattenfall och bara sedum, taklök och gräs) så jag kortade av både set och reps på rygg och mage eftersom det kändes för mycket.

Men det var verkligt svårt att få till konditionen. Jag bara aaaavskyr det där hiittepået som jag bestämt mej för; HIIT. Jag kanske ska uppamma lite vilja till att låta det ta tid istället... får se var jag hamnar. -_-

• Like 2

skönt att du hittat lusten tillbaka :)

Jag har en paus, lite ofrivillig dock. Lederna bestämde sig en morgon att inte vilja vara med, så jag får ta det lite lugnt tills de är med på banan igen. Blir lite kortare svänga med hunden, stötvis trädgårdsarbete (går ju inte att låta blir! Men bara korta stunder åt gången...) och hästen har fått en veckas vila då det blivit uteliggardjur (och han vill vara vildhäst då och moffa i sig så mycket gräs det bara är fysiskt möjligt...) plus att han gått rätt mycket och hårt sista tiden så han kan behöva en kortare återhämtning för musklerna. 

Hoppas vara tillbaka på banan snart jag med!

• Like 3

Får väl också lov att ena mig till skaran av rultiga kärringar :) I vanliga fall så brukar jag förneka att jag är en, rultig, nja, kärring, okej då, för jag går runt och inbillar mig att jag motionerar :o Åtta kilometer på ett ungefär per dag i form av hundpromenader, låter ju ganska mesigt, men ändå...

Nu blev den aktiva hunden rejält magsjuk för några dagar sedan, och belades med utegångsförbud, så då återstod den mindre aktiva hunden att "motionera" med. Det gick inte bra kan jag säga...har man fyrhjulsdrift, så verkar man även ha fyrhjulsbroms, det var tvärstopp vid postlådan :angry: Får inte polarn gå ut så tänker inte jag gå ut heller sa den inaktiva hunden med bestämdhet.

Jaha, tänkte matte, det vill säga jag, då får jag väl promenera själv då, det gick bra några hundra meter, sedan började jag känna mig utomordentligt fånig, utan hund, och det blev ju inte bättre av att de jag mötte på vägen frågade var jag hade hundarna.

Jag kände mig som de första gångerna man var ute och gick utan barnvagn...man är liksom utan stöd...

Såå, den här helgen har jag insett vad hundarna betyder för mig och mitt rultiga (nja) kärringjag, utan dem blir jag den ultimata soffpotatisen... ;)  :)

• Like 7

Välkommen syster. Vi får väl ut nämna dej till hederskärring precis som vi gjorde med Tiny Tom :-) På ett teammöte för några år sedan gjorde jag det med en 38 årig kollega, med pompa och diplom, och hon tog det som den komplimang det var.

Så många gånger som jag tänkt det vore bra med en vovve på mina morgonpromenader. Jag försökte låna grannens rultiga terrier också men hon tyckte hunden fick tillräckligt med motion.. den brukade inte vilja gå så långt... tacka 17 för att hunden är lönnfet! Tanten tycker att 100 m hemifrån är en bra promenad.

Men jag får nog bättre motion utan lönnfeta hundar... dom där ska ju stanna och läsa dagens tidning stup i kvarten också (nosa runt).

Jag läste nånstans att 40 minuter var bra promenad, så jag har utökat 10 minuter i helgen. Dessutom har jag gått skogsstigar i stället för vägen som jag brukar. Det doftar ju så underbart! De har gallrat i skogsområdet, så det doftar kåda också.. ännu mysigare.

Dottern hade fått en fantastisk mage och hon hade använt det där hjulet som hon och jag köpte för massa år sedan. Jag rotade fram mitt, och det funkar verkligen. Jag har världens träningsvärk så fort jag andas. Ska nog köra magträning hemma i stället för på gymet för det funkar uppenbarligen bättre med den grejen.

Sen har helgens träning bestått i att stå med baken uppåt i trädgården, så jag har en hel del träningsvärk i bakhasorna också.

Jag lyckade till och med lura upp maken ur sängen före lunch att hålla mej sällskap i vårsolen. Hans rygg gör ju att han bara kan stå till tjänst med transport av grejor på trädgårdstraktorn (vilket är en fantastisk tillgång för mej) men det är himla mysigt också att ha sällskap och det gör honom gott att vara ute en hel dag.

• Like 4

Skulle behöva träna minnet också.. Yogan i fredags glömde jag totalt bort, höll på och pysslade i stallet i stället.. Nåja. Resten av helgen har spenderats i trädgården, sånt fantastiskt väder. Börjar få lite fason på saker jag hade velat fixat förra sommaren, så otroligt skönt att börja få ordning på det. Transporten har fått en skrubb och högtryckstvätt ut och invändigt, tycker helt klart det räknas som ett träningspass ;)

Inser att jag har ju också ett sånt där hjul. Kanske skulle rota fram det?

• Like 3

Golf fyra dagar i rad (börjar bli lite tjatigt..?). Årets första tävling idag gick mer än uselt, så imorgon satsar jag på lätt jogging varvat med gång. Har i alla fall lyckats jobba lite på både D-vitaminproduktionen och solbrännan!

• Like 4

Ok...jag ger mej...Kvalar galant in i denna grupp! Rultig...japp! Kärring...ohja! :D

Önskade att jag kunde ta mej för att börja styrketräna...men det tar bara stopp...Förmodligen för att jag tänker...Vad har jag DÄR å göra...med mina valkar och otränade muskler...Skämma ut mej bland alla vältränade och "fitta" människor. Vad ska man ha på sig? Har inget som passar....Nä...först får jag nog gå ner i vikt! Visst är det väl dumt att tänka så??? Men jag vet att jag inte är ensam.

Nåväl...jag promenerar iaf...Har gjort det regelbundet sedan i maj i fjol...Lade ner rökningen 130103 och gick ju självklart upp nått extra kilo...så det var dags att ersätta den tid jag lagt ner på nikotin med nåt annat...Promenader blev det....Mår gott i det, även om det kanske inte ger viktnedgången raketfart...men bättre än inget! Och jag sover bättre...mår bättre...piggare. Min särbo säger att det märks enorm skillnad de dagar jag inte varit ute och gått...då gäspar jag bara... :huh: Har laddat ner "Runtastic" app...och där registreras mina promenader. Ger en kick att se hur mycket jag gått...ännu mer kickar då jag slår små personliga rekord...Har dessutom alltid en ljudbok i öronen...Passar mej ypperligt...Förenar nytta med nöje! Ibland är det så spännande att man inte riktigt vill sluta och gå. Min tös tränar dans 3 gånger i veckan och då jag skjutsat henne så promenerar jag medans hon tränar...Perfekt!

På jobbet har de fått dille på Zumba..och jag SKA ta mej iväg på ett pass...Verkar hur skoj som helst...roligt och svettig och jag älskar rörelser till musik! Men...är väl likadant där som med styrke...inte kan väl jag???? Som jag ser ut. Nu har jag inte hur mkt övervikt som helst...men vill ha bort 15 kg...till att börja med iaf.

Längtar till alla skidspår och is smälter bort så jag kan göra entré i skogen igen...och min älskade "slinga"...Mår sååå gott där! Livslust!!! ^_^

Jag avskyr styrketräningen. MEN kom igång när jag gjorde ett avtal med mig själv: 20 minuter. Ett varv i salen, 1 omgång i varje maskin jag kör. Tungt så jag piper som en liten flicka, få repetitioner. DET kan jag stå ut med 3 ggr i veckan. 3*20 är kanske inte mycket men det ÄR mycket mer är 0*60.  :P Jag har plötsligt fått muskeldefinition under späcket, t.o.m. de där snygga "groparna" man får på magen om man har magrutor. Fast mina magrutor syns inte förstås - men definitionen syns trots att jag kånkar omkring på 10 kilo isolering.

Gillar du att dansa är zumba ap-kul. Alla är dessutom så koncentrerade på att inte snubbla över sina egna fötter att ingen ser om du tar ett felspår.  ;)

• Like 4

Jag brukar ju promenera, sällan längre sträckor, men mest varje dag, och använder appen RunKeeper för att hålla koll. Och så uppdaterades appen, och jag hittade träningsplaner. Klickade lite, och lade upp något lämpligt för en soffpotatis. Och plötsligt tyckte RunKeeper att jag skulle ut och träna, intervallträning! (räcker det inte med att lägga upp planen??). Lugnt och försiktigt, men jag gjorde det. På fredag ska jag på gymintro; det blev inget när jag först planerat, för jag blev sjuk.

Funderar på om detta är tillfälligheter, eller om det är biverkning av potatismjölet, men jag känner mig mer energisk, och har mer lust att träna.

• Like 4

Jag brukar ju promenera, sällan längre sträckor, men mest varje dag, och använder appen RunKeeper för att hålla koll. Och så uppdaterades appen, och jag hittade träningsplaner. Klickade lite, och lade upp något lämpligt för en soffpotatis. Och plötsligt tyckte RunKeeper att jag skulle ut och träna, intervallträning! (räcker det inte med att lägga upp planen??). Lugnt och försiktigt, men jag gjorde det. På fredag ska jag på gymintro; det blev inget när jag först planerat, för jag blev sjuk.

Funderar på om detta är tillfälligheter, eller om det är biverkning av potatismjölet, men jag känner mig mer energisk, och har mer lust att träna.

Hur länge har du ätit potstismjöl, Effie? Tror att jag ska testa också! Men håller ju redan på med diverse tillskott i form av vitaminer, mineraler och daglig kallsup. ?

Man känner sig lite som ett ufo ibland...

Hur mycket tar du och hur mår magen?

• Like 1

Hur länge har du ätit potstismjöl, Effie? Tror att jag ska testa också! Men håller ju redan på med diverse tillskott i form av vitaminer, mineraler och daglig kallsup.

Man känner sig lite som ett ufo ibland...

Hur mycket tar du och hur mår magen?

Tio dagar. Jag började med någon tesked, och är uppe i någon matsked eller drygt. Första biverkningen var  att jag började drömma; varje natt sedan dess har jag vaga minnen av drömmar (inga spännande; någon natt stekte jag köttfärs...:-/ ). Magen är sig tämligen lik, möjligen någon dragning åt trögare, men inga problem. Och inga större mängder gaser heller. Jag tänker fortsätta och se vad som händer.

• Like 1

Jag har haft lite svårt med motivationen på sistone, men idag kändes det faktiskt riktigt, riktigt bra.

Det är 23:e träningstillfället på nästan exakt 3 månader och jag tog hem loggen för att studera den ordentligt. Visserligen började jag på myggvikter och jätteförsiktigt men jag har fördubblat antal maskiner (trots att jag plockat bort vissa moment som jag inte tyckte gav nåt), jag har ökat vikter på samtliga maskiner och på många mer än fördubblat vikten. Dessutom har jag gått från 1 set till 3 på alla moment med maskiner. (tack Tiny Tom... hade inte fattat det där förut)

Idag hittade jag en sån där "magrullare" på gymet också, så jag lägger till den och kanske tar bort situps i istället. En tant blev intresserad, så jag visade henne hur det skulle gå till och i gengäld visade hon mej en annan roddmaskin som också ska stärka ryggmusklerna nedanför bröstryggen. Den lägger vi till nästa gång!

Det är inte precis så att jag ens närmar mej att köra tungvikt, men det finns faktiskt liite muskler under hullet och jag känner att kroppen jobbar MED mej :D

Men jag kan bara inte förmå mej till att köra HIIT så jag blir illamående. Jag får fundera på hur 17 jag ska fixa konditionen på annat sätt. Jag gav mej själv en present idag och SPA:ade i omklädningsrummet i stället för att bli en blöt fläck på crosstrainern.

• Like 3

Jag har haft lite svårt med motivationen på sistone, men idag kändes det faktiskt riktigt, riktigt bra.

Det är 23:e träningstillfället på nästan exakt 3 månader och jag tog hem loggen för att studera den ordentligt. Visserligen började jag på myggvikter och jätteförsiktigt men jag har fördubblat antal maskiner (trots att jag plockat bort vissa moment som jag inte tyckte gav nåt), jag har ökat vikter på samtliga maskiner och på många mer än fördubblat vikten. Dessutom har jag gått från 1 set till 3 på alla moment med maskiner. (tack Tiny Tom... hade inte fattat det där förut)

Idag hittade jag en sån där "magrullare" på gymet också, så jag lägger till den och kanske tar bort situps i istället. En tant blev intresserad, så jag visade henne hur det skulle gå till och i gengäld visade hon mej en annan roddmaskin som också ska stärka ryggmusklerna nedanför bröstryggen. Den lägger vi till nästa gång!

Det är inte precis så att jag ens närmar mej att köra tungvikt, men det finns faktiskt liite muskler under hullet och jag känner att kroppen jobbar MED mej :D

Men jag kan bara inte förmå mej till att köra HIIT så jag blir illamående. Jag får fundera på hur 17 jag ska fixa konditionen på annat sätt. Jag gav mej själv en present idag och SPA:ade i omklädningsrummet i stället för att bli en blöt fläck på crosstrainern.

Det finns många sätt att träna kondition som är bättre än HIIT. Speciellt nu när det är sommar. Cykelturer t ex eller promenader där du går omväxlande snabbt och långsammare. Badminton på gräsmattan kanske? Att köra hiit så du blir illamående är väl ändå rätt vanskligt med tanke på den plötsliga belastningen på hjärta och kärl.

Vill du träna kondition i maskinerna så kan du prova med att vissa dagar köra många repetioner i hög takt. Så fort du blir andfådd så tränar du din kondition. Om du mäter vilopulsen när du vaknar på morgonen och ligger kvar i sängen så kan du se om konditionen förbättras. Då får du lägre vilopuls.

Det finns många sätt att träna kondition som är bättre än HIIT. Speciellt nu när det är sommar. Cykelturer t ex eller promenader där du går omväxlande snabbt och långsammare. Badminton på gräsmattan kanske? Att köra hiit så du blir illamående är väl ändå rätt vanskligt med tanke på den plötsliga belastningen på hjärta och kärl.

Vill du träna kondition i maskinerna så kan du prova med att vissa dagar köra många repetioner i hög takt. Så fort du blir andfådd så tränar du din kondition. Om du mäter vilopulsen när du vaknar på morgonen och ligger kvar i sängen så kan du se om konditionen förbättras. Då får du lägre vilopuls.[/quote

Problemet är att jag inte tycker jag har TID med kondition. Det är därför jag tyckte HIIT lät så fantastiskt, för det tar ju ingen tid. Ja det var länge sen jag mätte blodtryck och puls. Vilopuls har alltid varit rätt OK, och blodtrycket har inte varit nån ko på isen trots att jag slutat med min medicin. Ska se till att jag gör det i helgen när inte väckarklockan stressar mej.
På helgerna går jag ju en snabb promenad före frukost, men det hade varit kul att fixa det oftare... Tyvärr är maken ryggskadad så allt jag hittar på får jag hitta på själv och jobba i trädgården ger inte heller mycket flås, utan mer styrka.

• Like 1

Vill du träna kondition i maskinerna så kan du prova med att vissa dagar köra många repetioner i hög takt. Så fort du blir andfådd så tränar du din kondition. Om du mäter vilopulsen när du vaknar på morgonen och ligger kvar i sängen så kan du se om konditionen förbättras. Då får du lägre vilopuls.[/quote

Problemet är att jag inte tycker jag har TID med kondition. Det är därför jag tyckte HIIT lät så fantastiskt, för det tar ju ingen tid. Ja det var länge sen jag mätte blodtryck och puls. Vilopuls har alltid varit rätt OK, och blodtrycket har inte varit nån ko på isen trots att jag slutat med min medicin. Ska se till att jag gör det i helgen när inte väckarklockan stressar mej.

På helgerna går jag ju en snabb promenad före frukost, men det hade varit kul att fixa det oftare... Tyvärr är maken ryggskadad så allt jag hittar på får jag hitta på själv och jobba i trädgården ger inte heller mycket flås, utan mer styrka.

Det finns inget ok eller inte ok när det gäller vilopulsen. Det är förändringen i vilopuls över tid som visar om du går upp eller ner i kondition. Två personer med samma vilopuls kan ha olika kondition så du kan bara jämföra med dig själv.

• Like 1

Sammanställde mina träningsresultat i ett excelark och färgmärkte de gånger jag kunnat öka respektive minska set, rep eller belastning jämfört med föregående gång... Alltså, det är en motivationsfaktor helt klart trots att jag definitivt inte har nån tävlingsinstinkt.

Jag har konstaterat att jag generellt sett är svagare på fredagar än onsdagar, så det betyder väl att jag egentligen skulle vila mer än en dag emellan, men det är inte möjligt, så då får jag väl sikta in mej på att i alla fall hålla onsdagens siffra på fredagar och inte nödvändigt bli ännu bättre.

Idag var det inte möjligt trots att jag verkligen försökte, men jag ökade vikt på några som hade känts för lätt och lade dessutom till en extra maskin för ryggen idag och det tog väl loven av alla möjligheter att hålla alla siffrorna. Tänkte att jag skulle börja träna inför grusskottningen som SKA ske i trädgården i sommar.

Det kanske ÄR roligt med maskiner i alla fall om man letar efter motivationsfaktorn?

• Like 2

Sammanställde mina träningsresultat i ett excelark och färgmärkte de gånger jag kunnat öka respektive minska set, rep eller belastning jämfört med föregående gång... Alltså, det är en motivationsfaktor helt klart trots att jag definitivt inte har nån tävlingsinstinkt.

Jag har konstaterat att jag generellt sett är svagare på fredagar än onsdagar, så det betyder väl att jag egentligen skulle vila mer än en dag emellan, men det är inte möjligt, så då får jag väl sikta in mej på att i alla fall hålla onsdagens siffra på fredagar och inte nödvändigt bli ännu bättre.

Idag var det inte möjligt trots att jag verkligen försökte, men jag ökade vikt på några som hade känts för lätt och lade dessutom till en extra maskin för ryggen idag och det tog väl loven av alla möjligheter att hålla alla siffrorna. Tänkte att jag skulle börja träna inför grusskottningen som SKA ske i trädgården i sommar.

Det kanske ÄR roligt med maskiner i alla fall om man letar efter motivationsfaktorn?

När jag gick på gym sa ägaren att man skulle träna högst varannan dag och då träna överkroppen varannan gång och underkroppen varannan gång. Du kanske kan träna överkropp på onsdagar och underkropp på fredagar eller något sådant?

• Like 1

Tack Stoscha för utmärkelsen, jag ska försöka att leva upp till den :)  jag tror att jag klarar det bättre än Tiny Tom :P  ;)  :)

Nu har ju jag iofs rultat ett tag, om än lite halvlatent, i den här tråden så du får ta och lägga i en högre rultväxel om du ska ha en chans... ;) Den här rultiga kärringen har fått blodad tand. (Kanske bör borsta tänderna lite mer varsamt.)

• Like 2

När jag gick på gym sa ägaren att man skulle träna högst varannan dag och då träna överkroppen varannan gång och underkroppen varannan gång. Du kanske kan träna överkropp på onsdagar och underkropp på fredagar eller något sådant?

Tränar man förhållandevis sällan så skulle jag hellre rekommendera ett helkroppsupplägg, dvs man tränar igenom kroppen varje gång (dock inte nödvändigtvis med samma övningar eller på samma sätt). 3 ggr i veckan à la måndag, onsdag och fredag kan fås att klaras av av de flesta och ger ofta förvånansvärt bra resultat om man gör det man ska på rätt sätt enligt nyssnämnda upplägg.
  • Like 1

Tränar man förhållandevis sällan så skulle jag hellre rekommendera ett helkroppsupplägg, dvs man tränar igenom kroppen varje gång (dock inte nödvändigtvis med samma övningar eller på samma sätt). 3 ggr i veckan à la måndag, onsdag och fredag kan fås att klaras av av de flesta och ger ofta förvånansvärt bra resultat om man gör det man ska på rätt sätt enligt nyssnämnda upplägg.

Jo jag gissar att jag nog kommer att klara det bättre ju starkare jag blir. Men målsättningen är ju i alla fall att ha så många gröna prickar (fler set/rep/högre bel) och så lite gula (färre någonstans) som möjligt i excelarket.

Med sån översikt så ger det verkligen motivation, till och med på moment som jag riktigt avskyr (som den där kära gamla plankan. Den avslutar jag ofta innan jag är helt knäckt bara för att jag inte kan hålla motivationen på topp så länge.)

• Like 1