Gå till innehåll

Träning för rultiga kärringar

Recommended Posts

Du har ju helt rätt Tiny Tom man måste ha rätt attityd men ibland tror jag att det bara är ett sätt att uttrycka sig...

...typ jag brukar säga så här: "Jag ska springa Stockholm Marathon i sommar bara kroppen håller", men inom mig själv tänker jag ..."jag ska springa det där jävla loppet igen, till varje tänkbart pris" ;)

Hehe...jo visst förstår jag vad du menar. Lycka till förresten! :)

Det jag egentligen vill poängtera är att om man inte föresatt sig att klara något specifikt så blir det mycket svårare att också göra det. Det är så himla enkelt att hitta orsaker till att något inte kommer att lyckas men blir snudd på omöjligt om man har en attiyd och inställning där man - nästan - inte ser ett misslyckande som möjligt. För många som är ovana vid det här så kan det säkert upplevas som innehållandes lite väl mycket "halleluja"-vibbar och som framgångsteologisk mumbo-jumbo men det handlar rent praktiskt "bara" om att åstadkomma ett tankesätt som är självgenererande och dito uppfyllande. Med detta som ytterligare verktyg så blir allt så mycket enklare.

Bakslag däremot är bara bra och det är först då man verkligen tvingas inse hur det står till med attityden och det är kanske främst då det kommer till pass. Fallerar den så fallerar i regel förverkligandet av målet oavsett förutsättningar.

I förlängningen och implementerat ur ett mycket vidare perspektiv kan det här leda till att man får ett förhållningssätt till livet som berikar på ett sätt som man aldrig kan förstå utan att först uppleva det. Det handlar inte om religion eller att tro på något övernaturligt utan mer om att förstå det snudd på magiska med människans beskaffenhet och potential. Här någonstans börjar man känna stor tacksamhet till saker och ting i allmänhet och sann lycka bortom införskaffandet av - det förvisso jättetrevliga - Marbodalköket och drömresan till X, Y eller Z. Man får förhoppningsvis ett fokus på vad som egentligen är värt något i det här korta och sköra livet som vi alla förärats med. Därmed verkligen inte sagt att man nödvändigtvis behöver utesluta vare sig kök eller resa utan mer om att åstadkomma ett förhållningssätt till livet som berikar.

Det handlar således om ett aktivt arbete, åtminstone inledningvis, samt även om att lite grand släppa taget för att kunna ha en fri hand att grabba tag i något nytt, starkt och ovärderligt.

(Och nej, jag förstår verkligen om det här inte kan förstås. Jag förstår också, enligt det jag redan skrivit, att inget jag säger kommer kunna förändra detta bortom de ord jag redan använt utan det handlar om en djupare insikt som i sig utgår från ett personligt agerande...långt bortom att åstadkomma specifika viktiga mål som dock kan vara en bra början.)

När jag ändå var inne på citat så kommer ett till här på samma tema:

"Whether you think you can, or you think you can't -- you're right."

- Henry Ford

• Gilla 4
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Svar 369
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det är klart att vi är kurviga, fast det är inte alla gånger kurvan går åt rätt håll

Just idag är jag stark, just idag mår jag bra.... Åt bara ett ägg med 25 g smör i morse och tog med mej andra ägget till träningen. Dels är 25g smör för mycket för ett ägg... jätteäckligt, men man v

I morgon är det ett år sedan jag tränade för första gången. Det har blivit 60 gånger, vilket jag tycker är rätt OK eftersom det funnits perioder då jag inte tränat alls pga diverse hinder. Det innebär

Posted Images

Håller tummarna för dig Greeneyes66!

Ett litet tips dock. Försök undvika att tänka på anledningar till att saker och ting INTE kommer att gå!

Tänk istället på hur du trots att saker och ting sker, ex. enligt ovan, ändå kommer lyckas. Annars är det lätt att det blir en självuppfyllande negativ profetia. Det är inte alltid nödvändigt att tänka på detta i förtid men kan man hålla negativa tankar i schack så kan det ju studom vara lämpligt.

Ex. så här:

"Jag får vara frisk"

Om jag blir sjuk så behöver det inte innebära att jag inte kan gå. Jag kan ta det lite lugnare och/eller gå kortare sträckor. Självfallet så kommer jag sköta min sömn, få ordning på stressbalansen, äta bra, berika mitt liv med vänner och sociala kontakter som stärker mig och - sist men inte minst - tänka positivt!

"Beroende på hur jag jobbar"

Jag får se tlll att gå på andra tider än normalt. Klämma in gåendet på lunchen etc etc.

"Och om snön håller på sig ett tag till."

Kommer snön så kan det tänkas bli jobbigare men då får jag antingen hitta bättre promenadvägar eller bita ihop utav bara h-e.

Lite så,

Låt aldrig saker stå i vägen för mål du verkligen vill prioritera!

Som Yoda säger: "Do or do not. There is no try!"

Eller ett av mina favvocitat av Ralph Waldo Emerson: "Do the thing and you will have the power."

Få det du måste göra för att uppnå ditt mål att vara lika självklart som att äta och sova, dvs något du bara gör för att det är det du gör som människa och som Greeneyes66.

Lycka till! Du grejar det!

Tack! Klart man (jag) ska tänka positivt och ge mig f*n på att jag ska klarat... :P

• Gilla 2
Länk till inlägg

Min nya arbetsplats har 120 trappsteg. Tänk vilken fantastisk träning jag kommer att få när jag skippar hissen. Det finns inget som är så bra som trappträning för gamla kärringar. Det stärker benstommen

• Gilla 5
Länk till inlägg

Min nya arbetsplats har 120 trappsteg. Tänk vilken fantastisk träning jag kommer att få när jag skippar hissen. Det finns inget som är så bra som trappträning för gamla kärringar. Det stärker benstommen

Det kan vara bra träning för alla. Under den s.k. gulderan för kroppsbyggning då storheter som Arnold m.fl. var aktiva så var en av få, om inte den enda, konditionsaktiviteter de ägnade sig åt att nyttja en känd uppsättning trappor som  ledde ned till stranden vid Venice Beach. Några vändor upp och ned där var inte ovanligt, möjligtvis dock springande.

Ett lite mer aktuellt exempel på användande av trappor inför formtoppning:

Länk till inlägg
  • 1 month later...

Hur går det för alla?

Jag har nu så smått börjat komma igång med gymmet, och haft två genomgångar med personlig tränare (det ingick, två pass). Hon körde med mig ganska rejält. Ett antal maskiner, så tunga vikter som jag orkar 3x15 rep. Jag ställde frågan: om jag är otränad, ska jag börja med max som jag klarar, eller ska jag ta det liiite försiktigare i början, och vänja kroppen. Hon tyckte jag skulle ta i så tungt jag klarade, bara inte varje dag. Det hade jag ju inte tänkt, direkt.

Jag har inte läst igenom alla drygt 300 inlägg här nyligen, så jag vet inte om frågan varit uppe. Men håller ni med om detta, alla ni experter?

• Gilla 1
Länk till inlägg

I december var det 3 veckor mellan varje träningstillfälle pga semester och sjukdom och eländiga helger och sånt ;) Gymet HAR öppet alla dagar, men inte vill jag åka iväg på annandag jul eller nyårsdagen precis... :rolleyes:

Därför var jag tvungen att backa lite första träningstillfället i januari, men redan veckan därpå var jag mycket starkare igen och klarade av att öka lite från föregående gång.

Mitt träningskort går ut nu i början av februari. Jag var rädd att jag var tvungen att avvakta lite och träna hemma eftersom ekonomin haltar en gnutta... det BLIR inte riktigt lika tungt då och jag har funderat hur jag ska klara att utvecklas och bibehålla motivationen. Men lilla mamma har sett hur bra jag mår av att använda kroppen ordentligt så hon lovade att jag skulle få födelsedagspresenten ett halvår i förväg :wub:

Så här ska fortsätta tränas normalt 2 gånger per vecka. (Fast många veckor blir det bara på fredagar tyvärr eftersom mina onsdagar av och till blir upptagna av arbete och möten trots att jag gör mitt bästa att hålla dem fria. Jag har ett snålgymkort som innebär att jag måste gå in före kl 9, så jag kan liksom inte flexa hur mycket som helst)

Jag kör så tungt så jag orkar max 6-10 rep. Känns 10-12 rep OK höjer jag vikten. Jag kör också 3 set normalt. Jag har mer än fördubblat alla vikter på detta år. Jag tycker inte det syns särskilt mycket på kroppen eftersom musklerna fortfarande är inbäddade i lite fluff. Rultig är jag ju fortfarande. Men det märks så mycket på hur mycket jag orkar och att kroppen verkligen är MED mej.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Har också precis börjat med gymmet, så vi får följas åt! Det där med tungt etc - det handlar väl dels om skaderisken när vi är otränade, men även om att inte bli avskräckt när träningsvärken sätter in. Själv gjorde jag mitt första BodyPump pass på 10 år inkl. Lår-träning från helvetet.... I två dagar har jag känt av träningsvärken ordentligt! Men idag äntligen släpper det, så nu är jag sugen på ett pass till, kanske, eventuellt....

• Gilla 1
Länk till inlägg

Har också precis börjat med gymmet, så vi får följas åt! Det där med tungt etc - det handlar väl dels om skaderisken när vi är otränade, men även om att inte bli avskräckt när träningsvärken sätter in. Själv gjorde jag mitt första BodyPump pass på 10 år inkl. Lår-träning från helvetet.... I två dagar har jag känt av träningsvärken ordentligt! Men idag äntligen släpper det, så nu är jag sugen på ett pass till, kanske, eventuellt....

Bodypump är ju SÅ roligt. Men det passar inte min arbetssituation att gå på pass så jag får göra mitt bästa att motivera mej själv med maskiner i stället. Annars älskade jag när en liten flicksnärta stod framför mej och skrek som en furir att jag skulle ta i och liiite till, du orkar!

Det är därför jag är jättenoga att bokföra alla mina framgångar så jag "tävlar" lite med mej själv. Jag har en excelfil där jag grönmarkerar varje moment där jag kunnat öka vikt eller antal repetitioner. Måste jag backa så blir det gult... det är nästan bara grönt i filen vilket är mycket motiverande. :P

Länk till inlägg

Livet körde in i mig med full kraft förra våren. Barnen. Ni vet. När de inte har det bra dräneras allt på något vis och fokuseras på dem. Jag har två och de hade det tufft bägge två.

Min träning som jag skött av plikt och njutning i flera år bara rann ut i sanden. Jag orkade inte iväg på morgonen och efter jobbet var jag helt slut. Bläh.  :( Det smög sig in tröstätande i form av chips och ostbågar och några kilon passade på att smyga sig in samtidigt. Och mitt gamla ryggont som jag hållit i schack gör sig påmint igen. Surprise, surprise. 

Nu är de på rätt väg, ungarna.

Så.

Årskort inköpt.

Träningsplan under revision. Styrketräning, yoga och simning (de ligger i gemensamma lokaler, mycket smidigt)

Anmält mig till ett 5-kilometerslopp i sommar. :wacko: Jävla dårfink. Jag hatar att jogga. Trots att jag tittar med avund på joggarna utanför fönstret, det SER skönt ut men jösses. Jag joggade för 2 år sen, gav det en ärlig chans men även om jag snabbt blev bättre blev det aldrig roligt. Min trekilometersrunda blev bara fortare avklarad. 

Rutin är A och O för mig. Börjar jag fibbla kör jag av vägen fortare än ni kan säga soffa.

• Gilla 4
Länk till inlägg

Kul att höra att fler håller i gång; det var ett tag sedan tråden uppdaterades.

Så 6-10 i st f 15...ja, det är ju lättare att räkna. Ska nog sikta på det.

Träningsvärken börjar kännas av nu, men inte alltför illa. Kanske är det bättre med stretching efteråt; det slarvade jag med. Och visst är det bra med "en liten flicksnärta" som manar på "som en furir"; det märkte jag igår. Men det blir dyrt om jag ska ha pt ofta (plus att jag inte gillar att ha en tid att passa), så jag får försöka ryta själv.

Excel-ark låter som en bra idé. Önskar att den funktionen fanns i någon app.

Det gäller att få in detta som rutin. Mitt mål nu i början är bara att komma iväg en gång i veckan (det är roligare att överträffa målet ibland och gå dit två gånger, än att sätta målet två och missa det lite då och då).

Det där med 5-km-lopp...ja, det har jag som ambition. Ska försöka hitta något i närheten, framåt hösten (inga fler göteborgare? roligare med sällskap). Och springa det. Men jag tycker ganska bra om att ta mig fram till fots; inkl jogga om jag kommer igång med det. Just nu lockar inte utomhusvistelse något vidare.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag använder gymets vanliga papper som dokumentation när jag är där och överför till excel hemma, annars kommer man ju inte ihåg. Men du kan ju grönmarkera bara på papperet om du vill.

Jag är nästan den enda på mitt gym som dokumenterar, men när jag är där är det nästan bara pensionärer och de gör sina övningar med samma vikter hela tiden, så de utvecklas inte

Länk till inlägg

Jag ska packa ner en anteckningsbok i träningsväskan; jag tror inte de har papper på gymmet... Jag frågade igår, eftersom jag glömmer vad jag hade senast, och man brukar ju få ett papper med maskiner, inställningar och vikter antecknade, på de gym jag varit på tidigare. Hon verkade inte tycka det var intressant att ha koll på sådant, och kanske fanns det något papper om det fanns en träningsplan, men jag blev inte klok på svaret. Jag tycker det är jätteintressant.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Hur går det för alla?

Jag har nu så smått börjat komma igång med gymmet, och haft två genomgångar med personlig tränare (det ingick, två pass).

Kul att du kommit igång på gymet!

Hon körde med mig ganska rejält. Ett antal maskiner, så tunga vikter som jag orkar 3x15 rep. Jag ställde frågan: om jag är otränad, ska jag börja med max som jag klarar, eller ska jag ta det liiite försiktigare i början, och vänja kroppen. Hon tyckte jag skulle ta i så tungt jag klarade, bara inte varje dag. Det hade jag ju inte tänkt, direkt.

Jag har inte läst igenom alla drygt 300 inlägg här nyligen, så jag vet inte om frågan varit uppe. Men håller ni med om detta, alla ni experter?

Det är en definitionsfråga. A och O, i synnerhet för nybörjare men egentligen för alla tränande, är korrekt utförande. Det handlar inte enbart om minimera skaderisk utan även att möjliggöra progressivitet. Det senare är en mycket viktig motivationskraft. Utför man en övning felaktigt så belastar man i regel fel kroppsdelar och det är ju aldrig bra.

Ur skadeperspektivet innebär det i regel en kombination av att belastningen hamnar mer på leder och "hård" kroppsvävnad istället för muskulatur.

Ur motivationsperspektivet så är det ju inte heller bra om man ex. belastar muskelgrupper som en övning inte primärt är tänkt att belasta. Till slut hamnar man då ofta i en situation där mycket mindre muskelgrupper får bära alldeles för mycket av belastningen och den/de stora muskelgrupper som egentligen bör tränas - och övningen faktiskt förutsätter skall stressas - inte gör det. Ett mycket vanligt exempel på detta är latsdrag/pulldown där många, pga felaktig s.k. muskelkontakt, dvs konkret latissimus dorsi belastas inte primärt, inte för önskad träningseffekt och framöver dito resultat.

För att återkoppla specifikt, för en nybörjare innebär det oftare än inte att när man "tar i så tungt man klarar" så kommer de där sista jobbiga repetitionerna att bli allt annat än korrekt utförda. Vikten/belastningen förflyttas förvisso...men på vilket sätt och med vilka konsekvenser?

Det här har jag skrivit bättre om annorstädes på forumet men hittar det inte själv så jag repeterar mig hur träningsfokuset bör ligga kronologiskt:

1) Korrekt och bibehållet utförande, ingen pardon.

2) Korrekt och bibehållet utförande, med ökad ansträngning, ingen pardon.

3) Korrekt och bibehållet utförande, med upplevd maximal ansträngning, ingen pardon. Det här bör dock inte tillämpas jämt eller som standard. Däremot kan det vara en poäng att då och då stressa nervsystemet lite mera (vilket är det som ofta blir en konsekvens av den här typen av "to failure"-träning). Eftersom "maximal" dessutom inte är en statisk företeelse utan högst dynamisk sådan, dvs det är något man tränar upp i relation till psyke och fysik, så innebär det praktiskt att vad en nybörjare med all rätt uppfattar som en nära-döden-upplevelse kan vara en mer avancerad tränandes normalläge. Det senare hänger också samman med det vanliga problemet att "to failure"-träning à la HIT etc helt enkelt är omöjligt för mer avancerade tränande bortom kortare perioder. Det är inte hela sanningen men i just detta sammanhang så räcker det.

En fingervisning för hur mycket nerv man stressat och hur "maximal" ansträngningen egentligen varit är att återföljande set radikalt kommer att drabbas, dvs klarar man 15 repetitioner på första men bara 5 på andra då har vi i regel stressat nerv lite för mycket. Ja så tillvida att det inte är det vi faktiskt vill förstås. Med högvolymträning, dvs fler repetioner/set, så är det viktigt att beakta intensitetsnivån en smula så man inte går överstyr.

Konkret, "haste makes waste". Följ gärna ovanstående som riktlinjer men utgå från dig själv och din kropp.

Lycka till!

• Gilla 3
Länk till inlägg

Tänkte också hoppa in här igen...

Har möjligen tagit mig vatten över huvudet, men har ju anmält mig till Göteborgsvarvet (halvmara). Inte fått till någon regelbundenhet i mitt springande ("det är ju så lång tid kvar"). Nej, nu är det helt plötsligt inte så lång tid kvar! Mina närmsta planer är att springa tre gånger i veckan. Två gånger intervall och en gång distans där jag successivt ökar sträckan jag springer.

Just nu är jag på nivån springa/gå så jag har långt kvar... Har tänkt köra så här några veckor nu och sedan köpa några PT-timmar för att få styrketräningstips som passar löpning. Tycker det är sjukt tråkigt med styrketräning (ursäkta alla!), men hoppas det ska bli roligare om jag har ett mål.

Igår nollade jag kolhydraterna innan jag körde ett "distanspass". Laddade med salt och en msk MCT en timma innan och jäklar vilken energi jag hade! Sedan kunde jag med gott samvete äta ganska mycket kh på kvällen.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Tack Tiny Tom. Det var en väldigt bra genomgång. Om jag har tolkat dig rätt, så ska man som nybörjare tänka på tekniken i första hand, så att övningen gör den nytta den ska. (jag märkte detta på ett par övningar, där jag försökte pressa upp maskinernas handtag med allehanda knyckar och vändningar; det var lägre vikter jag skulle börjat med). Men också öva upp psyket och vanan att träna, så att man vänjer sig vid att ta i ordentligt också; det är ingen nära-döden-upplevelse utan normal träning. Alltså att våga ta i, också. Ska tänka på detta.

• Gilla 5
Länk till inlägg

Tack Tiny Tom. Det var en väldigt bra genomgång. Om jag har tolkat dig rätt, så ska man som nybörjare tänka på tekniken i första hand, så att övningen gör den nytta den ska. (jag märkte detta på ett par övningar, där jag försökte pressa upp maskinernas handtag med allehanda knyckar och vändningar; det var lägre vikter jag skulle börjat med). Men också öva upp psyket och vanan att träna, så att man vänjer sig vid att ta i ordentligt också; det är ingen nära-döden-upplevelse utan normal träning. Alltså att våga ta i, också. Ska tänka på detta.

Jepp, precis så. "Knyckar och vändningar" är vanliga tecken på att övningsförfarandet är på väg ut genom fönstret. :)

När du väl "tar i" så tänk då på att försöka ha kontakt med din kropp så du medvetandegör det där med "knyckar och vändningar". Ofta så uppstår de även av någon slags undermedveten rädsla där den ansträngning man upplever är så ovan att hjärnan börjar manipulera kroppen till att "nu *BEEP* är det nog bäst att du får upp den här högen skrot på vilket sätt som helst...annars blir det nog inga flera tillfällen". Uttryckt annorlunda kan man se det som att man i den här fasen lär sig att s.a.s. bli bekväm med att - för en stund - känna sig obekväm. Den här typen av bekvämlighet kommer då i bästa fall leda till att trots att en repetition är en sådan som kräver att man "tar i" och kanske går väldigt segt etc så påverkas inte övningsutförandet. Det får vara segt och bli en s.k. "grinder" (döpt efter att den typen av repetitioner "mal ned" nervsystemet) eftersom det är enda sättet att lära sig och utveckla den här förmågan att träna hårt och identifiera sina gränser.

• Gilla 1
Länk till inlägg

OK. Mitt fokus just nu, i början, är 1) komma iväg till gymmet 2) utföra övningarna rätt 3) känna efter vad jag orkar 4) göra 3x15, fast det orkar jag inte alltid. Och inte ge upp alltför snabbt. Var på gymmet igår; kändes bra. Men än är det ingen vana.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag är lite gammaldags av mig. Gillar papper och penna och taktila grejer.

Så jag gjorde en träningstavla. 1 anslagstavla. lite pliggar och snöre för att åstadkomma ett rutmönster: 7 dagar och tre valmöjligheter till träningstider, morgon, lunch och kväll.

Så gjorde jag små fina lappar med mina olika aktiviteter, alla med bild  :) : yoga, simning, styrka o.s.v. 

Den har jag använt i två år.  :D När livet slänger in en skruvboll eller gymet ändrar tider så anpassar jag schemat. 

Måndag yoga (hej underliga muskler som spänner)

Tisdag simning

Onsdag skrotlyftning (hej armmuskler, jag hade glömt er)

Idag simning

Imorgon mera skrot och simning som alternativ till stretch

Lördag lite löpband (ni vet, jag har ett 5-kilometerslopp inbokat i slutet på juni :blink: ..) och simning

Söndag skrot och simning.

'repeat* :P

Och. En viktig sak för mig: ja, jag lyfter kort. Få repetitioner och tungt så jag piper. Då klarar jag av ett pass på 20 minuter och det är vad jag klarar av utan att tycka synd om mig själv (för det är så HIMLA tråkigt). 3*20 är oändligt mycket mer än 0*6. Vilket är resultatet jag skulle få om jag försökte tvinga mig till entimmespass...

• Gilla 2
Länk till inlägg

Ja, annat än fasta dagar funkar absolut inte. Måndag squaredans, tisdag harpa, onsdag träning, torsdag ev squaredans, fredag folkdans, lördag kan vara obokad men ofta inte, söndag träning, och kör, och ev andra aktiviteter oxå. Så första målet är att få det som vana att gå dit, och göra rätt; sedan ska jag pröva att anpassa och utveckla.

Och lite annat finns i livet, också...

• Gilla 3
Länk till inlägg
  • 2 weeks later...

Oj, vad du är duktig!

Ja, det är roligt att skriva ner vad man gör och se hur man förbättrar sig. Själv har jag en liten röd anteckningsbok där jag skriver upp hur jag springer och hur det känns. Kul att bläddra tillbaka i!

• Gilla 1
Länk till inlägg

Förkylning... När jag precis börjat få lite regelbundenhet i springandet. Och beställt tid med en löpcoach. Jag som aldrig är förkyld annars. Och när det äntligen börjat bli liiite ljusare ute och jag börjat planera att springa ute så kom snön från helvetet. Blä. Hoppas jag inte måste börja från början igen...

Länk till inlägg

Ynk... nya året börjar inte bra. Det har varit på väg ett tag men nu MÅSTE jag lyssna på kroppen. Falsk ischias gör att jag knappt kan ligga och nåt knas i höften gjorde att jag inte kunde stödja på ena benet i trappen igår. Vissa muskelfästen är väääldigt ömma. Jag tog mycket lägre vikter på ben, armar och rygg och körde bara så långe det kändes OK. Unnade mej en bastu efteråt och ska gulla med kroppen med liniment och massagestol när jag kommer hem.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Förkylning... När jag precis börjat få lite regelbundenhet i springandet. Och beställt tid med en löpcoach. Jag som aldrig är förkyld annars. Och när det äntligen börjat bli liiite ljusare ute och jag börjat planera att springa ute så kom snön från helvetet. Blä. Hoppas jag inte måste börja från början igen...

Har du provat att springa i snö och kanske när det är mörkt ute. Meditativt...

• Gilla 2
Länk till inlägg

Ynk... nya året börjar inte bra. Det har varit på väg ett tag men nu MÅSTE jag lyssna på kroppen. Falsk ischias gör att jag knappt kan ligga och nåt knas i höften gjorde att jag inte kunde stödja på ena benet i trappen igår. Vissa muskelfästen är väääldigt ömma. Jag tog mycket lägre vikter på ben, armar och rygg och körde bara så långe det kändes OK. Unnade mej en bastu efteråt och ska gulla med kroppen med liniment och massagestol när jag kommer hem.

Stoscha. Det var värst vad du tränat bra! Vilken utveckling du haft. Hur som. De problem du beskriver kan eventuellt åtgärdas med en massagerulle typ denna: http://shop.roller.se/mjuka-paketet-dvd-pa-kopet/12-0

Jag använder en likadan i stort sett varje dag. Det viktiga är att inte vila när muskelfästena är ömma. Massage (med rulle t.ex., liniment) samt lite lättare styrketräning under några veckor brukar hjälpa. Min Kiropraktor (som även kör idrottsmassage (så man nästan börjar grina) säger att det inte är bra att vila helt. 

För falsk ischias så kan följande hjälpa tillsammans med massage, det har fungerat på mig som lätt blir lite tajt i rumpan: https://www.youtube.com/watch?v=PqvXv1Lb9xE

Kör hårt!

• Gilla 1
Länk till inlägg

Har du provat att springa i snö och kanske när det är mörkt ute. Meditativt...

Finns många problem med det!

1. Hatar snö

2. Bor på landet och här finns absolut ingen belysning alls

3. Extremt taskigt mörkerseende

4. Jätterädd att halka

5. Nämnde jag att jag hatar snö?

• Gilla 1
Länk till inlägg

Varit igång på löpbandet två gånger nu sedan förkylningen. Väntade verkligen tills jag kände mig helt frisk. Körde gå-springa om vartannat 65 min båda gångerna. Nu ont i halsen igen... Blir galen.

Har ju bokat om tiden med PT'n till nu på fredag och ville verkligen komma igång igen innan dess. Tänkte köra intervaller imorgon, men får väl känna hur det känns.

Länk till inlägg

Kanske aktiv vila med promenader? Eller riktig massage.
Länk till inlägg

Jag har haft falsk ischias av och till sen min första graviditet för över 30 år sedan. Jag vet juatt en naprapat fixar till det på några veckor men just för tillfället är inte proffshjälp ett alternativ. Värmedyna, spikmatta, elektrisk stimulering av triggerpunkterna, liniment och stretching har gjort att jag kunnat sova hyfsat på en sida i alla fall. Får fortsätta med smärtstillande så jag kan jobba idag. (var gudskelov ledig igår)

Vete 17 vad det är för fel på höften. Känns nästan som när jag hade foglossning men sånt dyker väl inte upp 30 år senare får jag hoppas. Det har säkert nåt med ischiasen att göra det också, men just för tillfället känner jagmej gammal nog för rullator :-P

Hoppar nog styrketräningen i morgon. Får se om jag klarar några varv med crosstrainern hemma

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag har haft falsk ischias av och till sen min första graviditet för över 30 år sedan. Jag vet juatt en naprapat fixar till det på några veckor men just för tillfället är inte proffshjälp ett alternativ. Värmedyna, spikmatta, elektrisk stimulering av triggerpunkterna, liniment och stretching har gjort att jag kunnat sova hyfsat på en sida i alla fall. Får fortsätta med smärtstillande så jag kan jobba idag. (var gudskelov ledig igår)

Vete 17 vad det är för fel på höften. Känns nästan som när jag hade foglossning men sånt dyker väl inte upp 30 år senare får jag hoppas. Det har säkert nåt med ischiasen att göra det också, men just för tillfället känner jagmej gammal nog för rullator :-P

Hoppar nog styrketräningen i morgon. Får se om jag klarar några varv med crosstrainern hemma

Usch, vad jobbigt. Hoppas det snart blir bättre.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Finns många problem med det!

1. Hatar snö

2. Bor på landet och här finns absolut ingen belysning alls

3. Extremt taskigt mörkerseende

4. Jätterädd att halka

5. Nämnde jag att jag hatar snö?

Det var mkt att komma över. Men pannlampa och broddar är liksom ett måste om man vill prova.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Wheee! Precis köpt 10 timmar av en löpcoach. Och hon äter själv LCHF! Så himla skönt att slippa försvara hur man äter. Kanske få lite tips? Dock tyckte hon att optimalt för mig vore att äta ca 50g kh per dag (ligger just nu mellan 10 och 20). Ska testa att öka upp en del till strax över 20 till att börja med. Mår ju väldigt bra av att äta relativt strikt, men behöver nog lite mer näringstät mat iform av grönsaker om jag ska öka min träning så mycket som vi tänkt.

Men dålig hållning, dålig styrka, dålig balans, dålig rörlighet och dåligt löpsteg. Hon får en del att bita i!

Nu såg det ut som om man skulle kunna springa ute på vägen. Så imorgon blir det "distans" (för mig: springa/gå om vartannat)!

• Gilla 2
Länk till inlägg

ÄNTLIGEN! Mitt mål att spräcka "100milagränsen på gående fot" innan nyår sprack ju då jag åkte på dunderförkylningen innan jul. Hes som en kråka och halsont. Hade ingen ork till promenixer. Strax efter nyår så visade sig min "eländiga mage" från sin sämsta sida. Och då varje steg hugger i magen så var raska promenixer inget att tänka på. Men...skam den som ger sig. Lite vintertrött och smålat har jag varit de sista veckorna men så i fredags...Långpromis på 1 mil och se där...där klev jag över 100 mil på drygt 1½ år! Yeah! Jag är stolt över mig själv minsann (då jag vet att jag kan vara det lataste som finns). :P

Nu är det bara att sikta in sig på de närmaste 100 milen. :DB) Längtar ut till skogen och mina "slingor". Måtte snön och dess skidspår försvinna fort som bara den (läser besvärjelser)!

Och så håller jag på att mobilisera mig...skulle behöva styrketräna lite. Det "sladdret" som sitter runt mage skulle behöva få sig en omgång. :ph34r: Även om sladdret blivit mindre och mer löst det sista året...så behöver det motarbetas lite! Finns en grupp på FB..." 30dagars utmaningen". Där det är fem "enklare" övningar man gör efter ett bestämt schema. Som man kan göra hemma. Vet (enligt säker källa) att det verkligen ger effekt. Kanske det vore nåt att kicka igång mej...att få mej till ett gym så småningom. Hm... :huh:

Som sagt...mobiliserar...

• Gilla 5
Länk till inlägg
  • 2 weeks later...

Andra gången med PT idag och jag är taggad! Har börjat ändra löpsteget, men det är helt klart jobbigare att springa "rätt" än som jag normalt gör.

Burpees för första gången idag, en nära-döden-upplevelse... Det svartnade för ögonen och jag blev illamående. Finns en del att göra där, om man säger så. Ja, på alla övningar såklart. Kommer att ha grym träningsvärk imorgon!

• Gilla 1
Länk till inlägg

Det gick inte utan naprapat... men fördelen med det var att jag även kunde lura med min ryggskadade make, så när vi naprapatat oss bägge två dansade vi framför youtube på vardagsrumsgolvet i fredags. :-)

Igår var jag ute i trädgården ochsläpade stockar men på tisdag ska jag äntligen gå till gymet igen. Men naprapaten har förbjudit mej att köra benmaskiner där man sitter. Det är alldeles för lätt att bli jättestark i benen och om man sitter hänger inte rygg och bäcken med. All benträning ska ske stående.

Jag får se vad jag hittar annars får jag väl boka instruktör igen.

Jag har också äntligen blivit avmed den konstanta värken i underarmarna sedan mitt trädgårdsmaratonpass i september. Vi fixade lite akupunktur samtidigt som naprapaten joxade med min ischias ochinflammerade höft. Så nu ska jag se till att börja träna dem lite försiktigt så jag inte hamnar där igen... trädgårdssäsongen börjar ju snart igen

• Gilla 3
Länk till inlägg

Det gick inte utan naprapat... men fördelen med det var att jag även kunde lura med min ryggskadade make, så när vi naprapatat oss bägge två dansade vi framför youtube på vardagsrumsgolvet i fredags. :-)

Igår var jag ute i trädgården ochsläpade stockar men på tisdag ska jag äntligen gå till gymet igen. Men naprapaten har förbjudit mej att köra benmaskiner där man sitter. Det är alldeles för lätt att bli jättestark i benen och om man sitter hänger inte rygg och bäcken med. All benträning ska ske stående.

Jag får se vad jag hittar annars får jag väl boka instruktör igen.

Jag har också äntligen blivit avmed den konstanta värken i underarmarna sedan mitt trädgårdsmaratonpass i september. Vi fixade lite akupunktur samtidigt som naprapaten joxade med min ischias ochinflammerade höft. Så nu ska jag se till att börja träna dem lite försiktigt så jag inte hamnar där igen... trädgårdssäsongen börjar ju snart igen

Gudskelov för naprapater!

Och ta gärna hjälp av en instruktör för bra övningar för ben-ländrygg-mage!

• Gilla 1
Länk till inlägg

Gudskelov för naprapater!

Och ta gärna hjälp av en instruktör för bra övningar för ben-ländrygg-mage!

Mage har jag nog järnkoll på. Och en hel del rygg. Jag kör redan plankan 3x2 minuter och kör en sån där situps-maskin... fast den kanske inte heller är så bra då eftersom den är sittande? Sen finns det en maskin för ryggslut/sätesmuskler som jag kör som jag nog tror är bra. Jag skulle köra trappmaskin och nånting där jag använder benet pendlande så jag får rotationen i höften. Jag tycker mej ha sett nåt liknande i nåt hörn så jag får titta. Sen utfall och benböj med tyngd på axlarna.

Sanningen att säga var instruktören väldigt oinspirerande så jag kollar vad jag kan få ut av bilder och folk på gymet först. Stannar jag tillräckligt länge kommer hunkarna in, och de är precis som Tiny Tom. De vet allt om varenda muskel och ibland tycker de att det är kul med gamla kärringar

• Gilla 3
Länk till inlägg

Första gången på gymet igår med de nya benövningarna. Utfall är nåt som tar riktigt bra! Jeeezus vad jag har träningsvärk idag på ställen där jag tydligen inte tränat nån muskel förut. Att sätta sej på en stol går inte utan hjälp med armarna :-) Lite träninsvärk baktill också men ischias och höft verkar hålla sej ok... kanske för att den nya smärtan är mer intensiv och "överröstar" de andra.

Tänkte ut i trädgården idag men jag tror inte jag skulle få nåt gjort där :-P Får nog se hur smidig jag är i morgon i stället. Men då kanske jag kan få soffkuddarna färdiga i dag i stället när jag inte har så mycket annat att göra

• Gilla 3
Länk till inlägg

Ja Stoscha, det gäller att utmana nya muskelgrupper ibland :) . Själv testade jag ett nytt träningskoncept i torsdags, Barre Move. Många övningar hämtade från baletträning men också från yoga. Jag kan dock inte påstå att jag såg ut som någon Prima Ballerina. Dock ser jag det här som ett bra komplement till min styrketräning eftersom jag vet att jag har korta muskler samt även för mina korta hälsenor. Kan alltid hoppas att jag ska kunna förlänga dem lite till.
Det fanns en övning då jag skulle föra skivstången (som vi använder också till balansövningarna) förbi mina fötter. Den dagen jag kommer att klara av det vet jag att jag har kommit en bit. Kul med nya utmaningar.

När det gäller styrketräningen tror jag att det snart är dags för mig att skaffa ett nytt program. Jag har kört samma nu ett bra tag och jag förstår att det är bra att byta efter ett tag.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Sprang milen igår för första gången!! ?

Förutom en backe på ca 300 m sprang jag hela tiden. Mycket, mycket långsamt, men ändå.

Sedan jag började gå till min LCHF-ätande PT har jag, på hennes inrådan, ökat på kolhydraterna. Från mina normala 10-15 g till 25-30 g. Ingen jätteökning. MEN, jag har under denna tid ökat i vikt och det har lagt sig runt magen! Dessutom har jag inte alls känt någon ökad ork. Så nu backar jag tillbaka till mitt normala sätt att äta.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Mitt andra år med styrketräning har inte börjat bra. Jag har bara kommit iväg 4 gånger på 6 veckor. Först var det ischias och sen blev jag rejält golvad av en flunsa. Visst är det märkligt att oavsett hur mycket plankan och situps man kör går det inte träna hostmuskler i förväg. Gudars vilken träningsvärk. Men är huvet dumt får kroppen lida. Jag har bäddat för att bli golvad.. jag har varit liberal i år och senaste veckorna även fuskat... med peak förra veckan då maken och jag firade vår årsdag med en "godisresa" (22 timnarskryssning till Åland). Maten var nog OK. Viking Cinderella har underbara antipasti (förut var det tapas) men det var det som inte var mat som nog ställde till det ordentligt. Vi till och med köpte godis! Skönt att det är över nu

• Gilla 2
Länk till inlägg

Mitt andra år med styrketräning har inte börjat bra. Jag har bara kommit iväg 4 gånger på 6 veckor. Först var det ischias och sen blev jag rejält golvad av en flunsa. Visst är det märkligt att oavsett hur mycket plankan och situps man kör går det inte träna hostmuskler i förväg. Gudars vilken träningsvärk. Men är huvet dumt får kroppen lida. Jag har bäddat för att bli golvad.. jag har varit liberal i år och senaste veckorna även fuskat... med peak förra veckan då maken och jag firade vår årsdag med en "godisresa" (22 timnarskryssning till Åland). Maten var nog OK. Viking Cinderella har underbara antipasti (förut var det tapas) men det var det som inte var mat som nog ställde till det ordentligt. Vi till och med köpte godis! Skönt att det är över nu

Man kan faktiskt bli sjuk trots att man äter LCHF! ? Jag brukar heller aldrig vara förkyld, men har i år redan haft två ordentliga omgångar. Det kanske behövs ibland för att "väcka" immunförsvaret?

Hoppas resan var trevlig! Sedan är det ju bara upp på banan igen.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Sprang min 6-km runda igår igen och var 3 min snabbare än förra veckan! Benen kändes riktigt lätta och jag lyckades springa med "nya löpsteget" (läs: inte som en hösäck) nästan hela tiden.

Har märkt att jag är riktigt känslig för för lite sömn. Blir så oerhört trött och seg om jag sover bara en timma för lite. Verkar gå en gräns för mig mellan att sova sex eller sju timmar.

Ska på golfresa till Spanien nästa vecka. Får se om det hinns med någon löpning alls då. Fick ut schemat och bussen gick från hotellet ca kl.8 och hem igen vid kl.19. Och därefter vill man ju gärna få lite mat (och vin...?) i sig. Finns ett gym med löpband som stänger kl.21.

• Gilla 1
Länk till inlägg
  • 1 year later...

Min inflammerade höft satte P för ytterligare stordåd. Dessutom lade de ner gymmet.. Sen fick jag kristallsjuka som aldrig gick över hur många "manövrar" jag än gjorde. Efter ett år på fyllan fick jag äntligen diagnos vestibulär asymmetri. Inflammationen blev jag av med i september tack vare MSM. (Det var Jalas tips om KS som gjorde att jag upptäckte det).

Med diagnos började jag googla på bot i avvaktan på att få hjälp av sjukvården och började på gym igen. Denna gång kostade jag på mej en PT i några månader.

Han har varit jätteduktig! Jag har fortfarande känslan av yrsel så fort jag rör mej men jag vinglar inte lika mycket. Jag står på balansbräda och lyfter vikter och kan gå till postlådan utan att vara rädd att vingla ut i trafiken efter 2 månader. Igår kostade jag på mej ett helt nytt set med riktiga och snygga träningskläder istället för den där reklamtröjan från 90-talet som jag kört med. ?

Målet är att jag ska kunna återuppta mina morgonpromenader och köra pass. Jag har äntligen fått tid hos sjukgymnast också om 2 månader så förhoppningsvis kommer jag att vara helt fit till sommarens trädgårdsarbete. I somras var det svårt att ens rensa ogräs eftersom jag stod på näsan så snart jag försökte böja mej

• Gilla 2
Länk till inlägg

Vad är kristallsjuka för nåt ?

En fråga till, jag ska också börja med morgonpromenader ja promenader över huvud taget oavsett morgon eller kväll och undrar om det är nödvändigt med anpassade skor och kläder för det?  Vad bör jag tänka på för att optimera promenaderna, obs inte löpning.

Länk till inlägg