Jump to content

Träning för rultiga kärringar

stoscha

Recommended Posts

En fråga till, jag ska också börja med morgonpromenader ja promenader över huvud taget oavsett morgon eller kväll och undrar om det är nödvändigt med anpassade skor och kläder för det?  Vad bör jag tänka på för att optimera promenaderna, obs inte löpning.

Det beror på vad du vill med dina promenader. Ska du smörja leder, sätta fart på magen och så behöver du bara gå. Vill du komma in i fettförbränning behöver du öka pulsen lite så att du blir något andfådd men fortfarande kan prata med en medföljare. Skorna (och kläderna) ska vara bekväma, det är nog det viktigaste. Du behöver inga speciella gåskor om du inte tycker att det vore roligt att ha det.

• Like 2

I innerörat finns kristaller och de kan lossna ibland och ge sjögång så det känns som man är riktigt på fyllan. Med vissa rörelser kan man få dem att lägga sej där de ska igen. Men i mitt fall var det inte bara det eftersom det aldrig gick över. Obalans och yrsel är vanligt hos gamla kärringar. Dock brukar de flesta vara äldre än jag. I 10-15 år har jag tagit en halvtimmes rask promenad före frukost. När jag bodde i stan gick jag halvvägs till jobbet och hoppade på bussen sen. Här på landet får jag gå en kvart åt endera hållet och vända så jag kan ta bilen till jobbet sen. Jag har inte gått så fort så jag blivit svettig och varit tvungen att byta kläder men ändå har det gjort stordåd till välmående och vikt. Jag verkligen saknar dem

• Like 3

Hmm... långsökt men jag klurar på om "stagnerat" kalcium samt inflammation kan ha inverkan på kristallsjukan. Äppelcidervinäger sägs hjälpa lösa stagnerat kalcium (tänker på kalkkristallerna i innerörat), och lökomslag kan hjälpa mot inflammation (är effektivt mot öroninflammation åtminstone). Kanske nåt att prova hemma? Genom googling verkar jag skönja att äppelcidervinäger kan mildra yrsel, men jag vet såklart inte om det är relevant i ditt fall. Men enkelt att prova.

Inlagring av kalciumkristaller är ju inte ovanligt i leder. Det ger inflammation. Kallas kristallartrit. Inte otänkbart att det är kalcium som spökar hos dig? Tar du stor dos d-vitamintillskott? Tar du k2-tillskott? Har du fått kollat dina d-vitaminvärden? (Finns två relevanta värden för att vara säker, om jag fattat rätt.)

• Like 1

Hmm... långsökt men jag klurar på om "stagnerat" kalcium samt inflammation kan ha inverkan på kristallsjukan. Äppelcidervinäger sägs hjälpa lösa stagnerat kalcium (tänker på kalkkristallerna i innerörat), och lökomslag kan hjälpa mot inflammation (är effektivt mot öroninflammation åtminstone). Kanske nåt att prova hemma? Genom googling verkar jag skönja att äppelcidervinäger kan mildra yrsel, men jag vet såklart inte om det är relevant i ditt fall. Men enkelt att prova.

Inlagring av kalciumkristaller är ju inte ovanligt i leder. Det ger inflammation. Kallas kristallartrit. Inte otänkbart att det är kalcium som spökar hos dig? Tar du stor dos d-vitamintillskott? Tar du k2-tillskott? Har du fått kollat dina d-vitaminvärden? (Finns två relevanta värden för att vara säker, om jag fattat rätt.)

Stordos D-vitamin dagligen ja. Men jag har inte kommit igång med K2 ännu. Tänkte ta kombinerad nästa gång jag måste köpa kosttillskott. Trodde det var viktigare för blodkärlen så jag har inte tänkt på att det kan behövas för andra ställen.

Äppelcidervinäger har jag ju hemma. Det ska jag sätta igång med pronto.

Jag tar sjuttioelva blodprover på det mesta men inte D-vitamin. Mina läkare tycker inte det är intressant

• Like 1

Troligen bra att få testat både S-25-OH och S-1,25 D-vitamin, för att få mer säkerhet i doseringen av tillskott och ev annat? Om jag minns rätt finns fall där S-25-OH legat lågt och därmed signalerat behov av större intag/tillskott, men samtidigt har S-1,25 D-vitamin legat normalt/högt och visat att det inte alls behövs mer intag/tillskott. Eftersom D-vitamin ökar kalciumupptaget tänker jag mig att man inte vill ha för mycket. Du som har höftvärk ska väl definitivt kunna få dessa prover utförda på vårdcentralen, galet vore annat! Har du nåt provsvar som speglar kalcium? Om jag fattat rätt kan man även behöva mäta joniserat kalcium för balansen mellan fritt och bundet kalcium är inte alltid vad den bör. Har för mig att Werlabs har info om det.

Dvitamin tar jag för min SAD. Natrium och kalium är det enda de testar av spårämnen. Det var inte riktigt fel på höften utan ett överansträngt muskelfäste som blev inflammerat eller nåt men det är över nu efter 6 dagar med MSM

• Like 2

Det beror på vad du vill med dina promenader. Ska du smörja leder, sätta fart på magen och så behöver du bara gå. Vill du komma in i fettförbränning behöver du öka pulsen lite så att du blir något andfådd men fortfarande kan prata med en medföljare. Skorna (och kläderna) ska vara bekväma, det är nog det viktigaste. Du behöver inga speciella gåskor om du inte tycker att det vore roligt att ha det.

Tror det skulle kännas skönare att gå med anpassade skoe med rätt svikt och tyngdpunkt och så kommer jag kanske öka pulsen utigfrån den wowkänsla som jag inbillar mig att få med anpassade skor om öka lusten att verkligen fortsätta gå och ge mig den där pushen +  det blir sammantaget ev. roligare, kanske.

Äger numera inte ett enda par ordentliga träningsskor och tänkte att jag inte ska hänga upp mig vid träningsskor.. för det blir som att ursäkta sig o skylla på sina fötter. att utgöra hela argumentet för att öht ge sig ut o gå...och bädda för nästa ursäkt när träningsskor är inhandlade,  men nu när du säger det så är det underbart att gå i riktigt anpassade ergonomiskt stöttande skor och  för att förära min nysatsning en initialt bra känsla.. även om jag har ett par mycket sköna fotriktiga så vill jag tyvärr inte slita ut dem då jag behöver dem i min vardag.

Har som du antyder litegrand, mkt rostiga leder pga lång tids passivitet i komb. med övervikten... höften , knäna...  joo jag vill nog känna att det är lite roligt ändå, och ärligt talat, är det enormt segt för mig att komma loss då har jag ändå bestämt mig för att börja gå... och skulle idag iaf ng gång under förmiddagen, ledig och allt.. och precis, det blev ursäkt efter ursäkt  och efter det intalade jag mig, nu jävlar slutar du upp med tramset, just do it!! och sa japp!! promenaden blir av i e.m istället..  no big deal... dvs den första på ååååratal

nu, är klockan 19 och jag har inte gått ett enda steg, ingen ansats att öht ge mig ut i kylan och hade lusten att ge mig ut.. ca 90% med ypperligt tillfälle medan jag tvättade i tvättstugan men den sista kraften försvann, någonstans, jag fattar inte... denna lättja är LIVSFARLIG!! att förhandla med sig om man ska el inte, man ska bara asa sig till dörren på med skorna o ge sig ut, beslutet tar 1 minut att förverkliga men istället konstrar motivationen eller kontakten med mitt inre beslut .. som lovat...!!

man måste ju gå för att känna vinsten av det... nu sitter jag här som en äkta kärring och säger, det blir imorgon för nu är det så mörkt och mörkret är min ursäkt.

:wacko:

...men sitta och skriva, verkar gå fint.. arg på mig själv och vill egentligen inge gå själv, kanske dr skon klämmer men vill ha roligt och ska gå o titta på skor imorgon  :)

• Like 1

Förresten övervikt?

Mitt BMI är 34 - unbeliavable 

Det klassas som fetma grad 2, eller hur?

...befinner mig fortf, i shocktillstånd då detta klarnade för mig först strax innan julafton, kan inte fortsätta leva passivt.. insatser behöver göras.

men inte tänkt ha forumet som en ömka-mig-oas, inte det jag ville fråga, enbart om ni som går och ökar pulsen med gång och kanske powerwalks, kände att ni behövde anpassade skor?

och isf, var skillnaden värd? de kostar ändå flera hundra spänn

Har som du antyder litegrand, mkt rostiga leder pga lång tids passivitet i komb. med övervikten... höften , knäna...  joo jag vill nog känna att det är lite roligt ändå, och ärligt talat, är det enormt segt för mig att komma loss då har jag ändå bestämt mig för att börja gå... och skulle idag iaf ng gång under förmiddagen, ledig och allt.. och precis, det blev ursäkt efter ursäkt  och efter det intalade jag mig, nu jävlar slutar du upp med tramset, just do it!! och sa japp!! promenaden blir av i e.m istället..  no big deal... dvs den första på ååååratal

...men sitta och skriva, verkar gå fint.. arg på mig själv och vill egentligen inge gå själv, kanske dr skon klämmer men vill ha roligt och ska gå o titta på skor imorgon  :)

Ja, idag är du på hugget med skrivandet har jag sett i trådarna! Bra där! Och i morgon tar du tag i dina promenader!  :) 

Utan att dra allt igen så har jag gått från en matskola a la kostcirkeln till LCHF, dvs allt jag tidigare trott på har jag fått vända 180*. Likaså med träning; tidigare trodde jag på högteknologiska skor med extra stöd här och där och träning det skulle kännas för att göra nytta men nu har jag vänt 180* där med... Det har visserligen inte gått lika snabbt som med maten utan det har kommit lite mer pö om pö. Jag strävar mot barfota utifrån principen att extra stöd där jag är svag gör mig ännu svagare där. Jag har alltid gillat att springa som vardagsmotion och var uppe i hyfsade resultat under sensommaren och hösten men så tipsade jesper om Phil Maffetone i "min" tråd; lågpuls, LCHF, livspusslet, stress, hjärnan, fotens anatomi, hormoner... Ja, helheten kort sagt och idag lufsar jag snarare än springer för att få igång min fettförbränning... Jag är förälskad i hela konceptet!  :wub:  Nu försöker jag låta bli att försöka frälsa alla andra men för att peppa dig att palta dig ut kanske du kan hitta nåt där? För egen del har jag varit viktstabil i flera år på LCHF på några kilo mer än jag vill men har lyckats rucka detta och med "lufset" har måååånga centimetrar gett med sig också!  :)

https://philmaffetone.com/fat-burning-new-year/

Storfors D-vitamin dagligen ja. Men jag har inte kommit igång med K2 ännu. Tänkte ta kombinerad nästa gång jag måste köpa kosttillskott. Trodde det var viktigare för blodkärlen så jag har inte tänkt på att det kan behövas för andra ställen.

Äppelcidervinäger har jag ju hemma. Det ska jag sätta igång med pronto.

Jag tar sjuttioelva blodprover på det mesta men inte D-vitamin. Mina läkare tycker inte det är intressant

D-vitamin, ointressant??!!! vad är det för läkare.. ?!

fått veta att D-vitamintillskottet färna får dubblas och tripplas, utifrån att rekommenderade vädena  alltför lågt sata och totalt ouppdaterade - D-vitamin för oss nordbor är extemt essentiellt att intaga artificiellt samt  intimt förknippat med immunförsvaret , varför jag käkat D-vitamin sedan oktober, för sent att börja när mörkret redan belägrat oss... ladda i tid, och glöm aldrig handspriten för alla dessa ständigt oidentifierade stammar som pkötsligt letar sig in, en massa stoff som numera är natibiotikaresistenta, fick mig att ta D-vitamintillskottet på allvar.

.

Ja, idag är du på hugget med skrivandet har jag sett i trådarna! Bra där! Och i morgon tar du tag i dina promenader!  :) 

Utan att dra allt igen så har jag gått från en matskola a la kostcirkeln till LCHF, dvs allt jag tidigare trott på har jag fått vända 180*. Likaså med träning; tidigare trodde jag på högteknologiska skor med extra stöd här och där och träning det skulle kännas för att göra nytta men nu har jag vänt 180* där med... Det har visserligen inte gått lika snabbt som med maten utan det har kommit lite mer pö om pö. Jag strävar mot barfota utifrån principen att extra stöd där jag är svag gör mig ännu svagare där. Jag har alltid gillat att springa som vardagsmotion och var uppe i hyfsade resultat under sensommaren och hösten men så tipsade jesper om Phil Maffetone i "min" tråd; lågpuls, LCHF, livspusslet, stress, hjärnan, fotens anatomi, hormoner... Ja, helheten kort sagt och idag lufsar jag snarare än springer för att få igång min fettförbränning... Jag är förälskad i hela konceptet!  :wub:  Nu försöker jag låta bli att försöka frälsa alla andra men för att peppa dig att palta dig ut kanske du kan hitta nåt där? För egen del har jag varit viktstabil i flera år på LCHF på några kilo mer än jag vill men har lyckats rucka detta och med "lufset" har måååånga centimetrar gett med sig också!  :)

https://philmaffetone.com/fat-burning-new-year/

Hmm, tror jag förstår hur du menar då jag aldrig varit fan av denna skofixering som annars är så typiskt för folk som "tränar" och då inklusive gångmotionärer.. som kan komma i full mundering med riktigt "högteknologiska spektakulärt asmoderna skor" haha... jag har alltid kört på bekvämlighet, men de sista ca 14 åren.. har mkt hänt i mitt liv, bl.a total nedtrappning av allt som betyder att man ska TRÄNA.. jag får sådana negativa vibbar så fort jag behöver börja peppa mig, utifrån att ha varit "tränande" individ under många år ... och vill under ingaa omständigheter gripas av träningsfascismen,  been there done that,  ett avslutat kapitel och så vill jag ha det. 

Dock, ville jag aldrig för den skull gå och bli fet... känns jobbigt och gör mig genuint ledsen.

När du skriver lågpuls.. stress... och så, så känns det så igenkännligt, och sympatiskt.. så jag vill ha det, aldrig stressa in i prestationsångesten! för inget i världen vill jag dit, hellre skynda långsamt och tack för din stötta, du kan tro att det hjälper.. nu tar jag och går min premiörtur imorgon och det odramatiskt...

Det var ev. underliggande stress, som fick mig att gå i baklås med den efterlängtade promenaden idag.. som försvann och slukades av en kanske inre stress... ska kolla in ditt koncept, jag vill också bli viktstabil, är helt knäckt över mitt BMI och vill inte gå ner mig i det för att kanske få BMI på 35, .. och 36.. milda makter!!! 

fräls mig hellre! 

• Like 1

Dock, ville jag aldrig för den skull gå och bli fet... känns jobbigt och gör mig genuint ledsen.

fräls mig hellre! 

Men nu vet du att läget är så - och då kan du välja att göra något eller välja att inte göra något. Omedvetenhet/förnekelse är egentligen värst... 

Det som gjort mig förälskad i konceptet jag länkar till är att det tittar på hela människan även om han kanske mest vänder sig till långdistansatleter. Hur många träningsböcker tar upp att om du har ett liv, jobbar fulltid, har familj, ett garage att städa, en moster som fyller år - Träna mindre! (För stress påverkar dina resultat negativt.)? 

Som LCHF:are får jag ofta höra att jag är "extrem" och inte ska pracka på nån nåt annat för "lite av varje är bäst"... Och jo, jag vet ju vad jag själv tycker om alla "goda råd" man får av folk som inte gått nån mil i mina skor så... jag överlåter åt dig själv att hitta din frälsning.  ^_^

D-vitamin, ointressant??!!! vad är det för läkare.. ?!

fått veta att D-vitamintillskottet färna får dubblas och tripplas, utifrån att rekommenderade vädena alltför lågt sata och totalt ouppdaterade - D-vitamin för oss nordbor är extemt essentiellt att intaga artificiellt samt intimt förknippat med immunförsvaret , varför jag käkat D-vitamin sedan oktober, för sent att börja när mörkret redan belägrat oss... ladda i tid, och glöm aldrig handspriten för alla dessa ständigt oidentifierade stammar som pkötsligt letar sig in, en massa stoff som numera är natibiotikaresistenta, fick mig att ta D-vitamintillskottet på allvar.

.

Det beror väl på varför man tar blodprov... Metabol och blodmottagningarna har så många andra värden som är viktigare för att hålla koll på mej.

När det gäller skor är jag helsåld på MBT. Det går inte springa i dem men man kan gå hur långt som helst. Jag skaffade mina första för 10 år sedan när jag knappt kunde gå alls

• Like 1

Det beror väl på varför man tar blodprov... Metabol och blodmottagningarna har så många andra värden som är viktigare för att hålla koll på mej.

När det gäller skor är jag helsåld på MBT. Det går inte springa i dem men man kan gå hur långt som helst. Jag skaffade mina första för 10 år sedan när jag knappt kunde gå alls

Jag har inte använt mina MBT-skor på ett tag. Jag fick problem med ryggen och då var de för påfrestande att använda. Innan dess så var de ett förstahandsval om man skulle gå för att motionera och suveräna att kombinera med stavgång. Gick man in i t ex en affär och gick på helt slätt underlag så kändes de lite instabila. Vill man ha skor som passar att motionsgå i så är MBT-skor helt klart värda att kolla upp. 

• Like 1

Jag har inte använt mina MBT-skor på ett tag. Jag fick problem med ryggen och då var de för påfrestande att använda. Innan dess så var de ett förstahandsval om man skulle gå för att motionera och suveräna att kombinera med stavgång. Gick man in i t ex en affär och gick på helt slätt underlag så kändes de lite instabila. Vill man ha skor som passar att motionsgå i så är MBT-skor helt klart värda att kolla upp.

Jag har MBT både som sandaler, "joggingskor" och "finskor". Har funderat på att skaffa som vinterstövlar också men det är svårt att hitta stövlar öht som är vida nog för mina vader. MBT är inte bara bra att gå i (undantaget då om man har vissa problem). De är perfekta att stå stilla i också, t ex i en mässmonter. Eftersom man rör musklerna hela tiden blir man aldrig lika trött i fötter och ben

Men nu vet du att läget är så - och då kan du välja att göra något eller välja att inte göra något. Omedvetenhet/förnekelse är egentligen värst... 

Det som gjort mig förälskad i konceptet jag länkar till är att det tittar på hela människan även om han kanske mest vänder sig till långdistansatleter. Hur många träningsböcker tar upp att om du har ett liv, jobbar fulltid, har familj, ett garage att städa, en moster som fyller år - Träna mindre! (För stress påverkar dina resultat negativt.)? 

Som LCHF:are får jag ofta höra att jag är "extrem" och inte ska pracka på nån nåt annat för "lite av varje är bäst"... Och jo, jag vet ju vad jag själv tycker om alla "goda råd" man får av folk som inte gått nån mil i mina skor så... jag överlåter åt dig själv att hitta din frälsning.  ^_^

Så sant..

Man finner sin livsrytm bara man felsöker lite ärligt och oavsett vad så lever vi ju i tid när hälsotrender och allmän folkhälsoupplysning är rätt så offensiv, gentemot hur det var ; dvs man vet mycket väl inom sig (jag vet..för mitt vidkommande) gällande det mesta men så finns andra dimensioner i det och det är ju at dryfta, ventilera argumentera och ibland mest inspireras eller inspirera - därav ju dessa forum och mötespunkter.

och  jaaaa... jag har iaf parkat loss och varit ute en timme och walkat idag!  who hoooo..  :D  men.. bitande kallt och inte alls som jag ville egentligen, men att åtminstonde inte grotta in sig utan komma ur "rubbade inåtgående cirklar"  eller brtyta isen.. det betydde det för mig, och när jag v'l brtutit isen så känner jag det i den livssituation jag är i nu, att det är hal o tunn is framför mig ett tag till, varför jag h'ämtar lite inspiration och kommer med frågot som kan ha sina små sjölvklara svar,  tja.. uppförsbacke heter det.. när det känns extratungt att komma in i rutinen, den som jag annars älskat s mycket o varit ett med, för någon preeestations-jaagande träningsfreak kommer jag inte vilja bli igen, det går helt utmärkt att enbart njuta av utevistelse med lite hrlig pulsökning för min del.

Men att hitta de rätta skorna, kan bli en karusell, timmavis av undersökande och har nu efter stor selektionsprocess i skodjungeln två val... 2 par Reebok men vet inte vilka jag ska ha - som om det inte vore nog så kunde jag inte låta bli att kolla in Merrell igen och jodå... tre fyra par där, när jag äntligen hamnat på enbart två Reebok att välja mellan. Ev. sticker jag ner och provar några skor imorgon, live för att den konkreta känslan är oslagbar och för att någon i sportaffären nog kan informera mig om vad jag inte vet i nuläget. eller någon här som är duktig på skor...

Har kollay runt lite i bloggar och så.. men det är så varierat, erfarenheten och tiden får bestämma - för jag vet inte om Merrell verkligen är så "överlägsna" Reebok...  är det inte mest finlir och ett nörderi egentligen.. men jag vill så klart veta hur de är sinsemellan, men samtidigt inte realistiskt att testa dem jag behöver testa.

Men en walkingsko skall inhandlas att ha fram till våren, sedan tror jag nog jag vill investera i en ny variant till sommarhalvåret.

• Like 1

och  jaaaa... jag har iaf parkat loss och varit ute en timme och walkat idag!  who hoooo..  :D

Men en walkingsko skall inhandlas att ha fram till våren, sedan tror jag nog jag vill investera i en ny variant till sommarhalvåret.

Hurra! Du tog dig ut! Och en hel timme, det du! Way to go, girl! (Tror jag du är... girl alltså  ;) )

I måndags tog jag mig till Göteborg och Löplabbet för att prova ut löparskor och hittade ett bra par. Sen kom snön och halkan så nu vill jag ha ett par Icebugs... Lösa broddar kanar runt och känns lite otryggt. :unsure:  Och ja, det är en ruskig tantvarning på dem också! :D  

• Like 1

Hurra! Du tog dig ut! Och en hel timme, det du! Way to go, girl! (Tror jag du är... girl alltså  ;) )

I måndags tog jag mig till Göteborg och Löplabbet för att prova ut löparskor och hittade ett bra par. Sen kom snön och halkan så nu vill jag ha ett par Icebugs... Lösa broddar kanar runt och känns lite otryggt. :unsure:  Och ja, det är en ruskig tantvarning på dem också! :D  

Yes!  :D  Jag kom loss... tant... eh... tjejen  var det ja!

Det där med att analysera sin fot för att få en optimalt utprovad modell , skulle jag vilka göra och det får bli nästa steg, när mina walkingturer blivit etablerade, men du som löper, wow.. en helt annan "livsdimension" än mitt tjockisleverne, som i och för sig redan ställts åt sidan.

Har också funderat på vintervädret och erkänner att jag inte går som jag föreställt mig, den där  raska mer fokuserade gången så man kommer in i skönn andningsrytm med lite flås.

Jag tar det i nuläget inte så långt att sätta broddar på skon, men i ditt läge som löperska (nåt jag aldrig kan bli, då jag helt enkelt inte kan löpa, aldrig kunnat ;  det tråkar ut mig nåt helt obeskrivligt och jag är inte springande typen för då skulle jag ha utvecklat det under alla mina år som aktivt tränande individ, har försökt flertal gånger dock!!!) .. men som att försöka få tjuren Ferdinand att ändå... bli den ursinnige arenatjuren, varför jag tänker istället power-walka.

Men skulle då gärna vilja kunna löpa, ser så härligt ut när de springer fram som gaseller , hörlurar och ibland breda leenden när man möter blickarna, så jag förstår att det måste vara en slags eufori som infinner sig , ha haaa - många säger också att de LÄNGTAR att ut o springa, ett läge jag aldrig kan uppnå, men kan längta till vandringsturer eller härligt raska promenader, gott nog för en tjockis som mig. Märker att fettet runt magen sitter som betong!  vilket ororar mig en del.

Så nästa mål att uppfyllas, blir ev. punkträning, men inte detta kvartal, först måste det värsta fettet smälta bort medelst LCHF--kost och sköna promenader.

Ska visa skorna jag köpt lite senare, så du får en chans att bedöma .. om du har lust till det så klart , - Merrell Siren Sport gtx

Men  nu är det jobb o plikt. 

/ må gott!

• Like 1