Anivon

Mjölkproteinallegi och ö-känslig mot ägg

Recommended Posts

Är helt ny inom området lchf men vill prova! Fungerar det trots allergier?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart det kommer fungera. Men det är nog knepigt och du får acceptera att det blir "mjölkfritt" margarin istället för riktigt smör och det blir ju inte lätt med mejeriprodukterna. Mandelmjölk osv kanske fungerar.

Mycket rena produkter såsom kött, fisk etc. Klarar du nötter?

Personligen skulle jag inte klara mig utan äggen. Men jag är ju inget rättesnöre precis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mjölkfritt margarin låter som ett dåligt råd. Bättre då att satsa på andra fetter som kokosolja, macadamiaolja, olivolja, talg osv. Det funkar hur bra som helst att äta lchf utan både mjölk och ägg. Personligen använder jag smör och ghee ibland, men nästan aldrig andra mejerier. Ägg är inte heller något man måste äta.   

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Klart det kommer fungera. Men det är nog knepigt och du får acceptera att det blir "mjölkfritt" margarin istället för riktigt smör och det blir ju inte lätt med mejeriprodukterna. Mandelmjölk osv kanske fungerar.

Mycket rena produkter såsom kött, fisk etc. Klarar du nötter?

Personligen skulle jag inte klara mig utan äggen. Men jag är ju inget rättesnöre precis.

Margarin ska man aldrig använda! här är lite kort info om varför:

Margarin ska man undvika till varje pris, margarin utsätts för många kemiska processer med blandning utav ämnen som Aceton, Bensin, Natriummetylat, nickelspån och blekningsmedel.

Margarin är en imitation utav smör där man använt kemikalier, där man hittat bensinrester och där man använder ämnen som fosforsyra, nickelrester, natriummetylat osv..., det är egentligen en hel kemikaliefabrik det här med margarin, det är en lång kemisk process i tillverkningen av margarin. I livsmedelsteknologin finns det väldigt utförliga och nästan skrytsamma beskrivningar hur man med kemikalier kan ändra och göra konstgjorda livsmedel. Finns även stora mängder Omega 6 i margarin som är inflammerande för kroppen för att inte tala om alla andra ämnen...

Natriummetylat t.ex. är en oerhört reaktiv kemikalie som används för att omestra fetter, omestra betyder att man ändrar på molekylen, avsikten med natriummetylatet det är att det ska bli glatt, det är så reaktivt och om man skulle beskriva hur det ser ut i praktiken så ligger det och dallrar lite först när natriummetylatet har blandats med fettet, sedan blir det som svarta stråk, som ormar som rör sig med sot och annat! det här innebär att efteråt så bleker man det för att ta bort det svarta! en riktig häxbrygd!

Extraktionsbensin (hexan)

Fosforsyra

Lut

Blekmedel

Nickelkatalysator (vid härdning)

Natriummetylat (vid omestring)

Lösningsmedel från fraktionering

Föroreningar som får förekomma i margariner:

Bensin (hexan)

Nickelrester (vid härdning)

Metanol (vid omestring)

Lösningsmedel från fraktionering

Kemikalier från båttankar

Är några av de ämnen som används vid margarintillverkningen, jag skrev ett längre inlägg om margarin här: http://forum.kostdoktorn.se/topic/252-mjölkallergi/ (scrolla ner så hittar du det jag skrev).

Kan vara bra att tänka på nästa gång att ta reda på lite info om produkten innan du rekommenderar den, så att folk inte börjar äta fel saker, för att förtäring av margarin bör aldrig ske!! och man förstår nog varför... när man läser om de processer och ämnen som används för margarintillverkningen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men lugn och fin nu Antonius och Ulf. Jag var inte medveten att man behövde vara kostexpert för att svara!

Så onödigt.

Om inte fler kan komma med information (som tex Ulf.S med kokosoljan) så finns det ju ingen poäng med att ha ett forum. Tvivlar på att trådstartaren endast var intresserad av ett svar och inte klarar av kritisk granskning av de svar hen får.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Men lugn och fin nu Antonius och Ulf. Jag var inte medveten att man behövde vara kostexpert för att svara!

Så onödigt.

Om inte fler kan komma med information (som tex Ulf.S med kokosoljan) så finns det ju ingen poäng med att ha ett forum. Tvivlar på att trådstartaren endast var intresserad av ett svar och inte klarar av kritisk granskning av de svar hen får.

Absolut är jag lugn :)  men faktumet kvarstod att du skrev: du får acceptera att det blir "mjölkfritt" margarin istället för riktigt smör. När du skrev så så var jag tvungen att liksom berätta utförligt vad margarin egentligen är, för ingen person bör som sagt förtära margarin, jag blev bara lite chockad över det du skrev och tycker fortfarande det är bra om man granskar olika produkter/livsmedel själv innan man rekommenderar dom, speciellt när det står att trådskaparen i fråga är helt ny på LCHF området är det viktigt att han inte får farliga och väldigt dåliga råd. Då är det bättre man uppdaterar sina kunskaper lite så man kan rekommendera livsmedel som är bra! men som sagt, absolut inget riktat mot dig! ;) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svårt att läsa när du fetar hela texten. Bättre om du bara fetar det du vill citera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller helt med, inget margarin, varken mjölkfritt eller annat. Men det är heller inget problem om man äter lchf: margarin har man för att bre på smörgåsen, och det äter man inte som lchf:are.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Håller helt med, inget margarin, varken mjölkfritt eller annat. Men det är heller inget problem om man äter lchf: margarin har man för att bre på smörgåsen, och det äter man inte som lchf:are.

Jag syftade (även om det inte är optimalt) på det mjölkfria margarinet som man lagar mat med, inte det man brer på smörgåsen.

Mitt fokus var främst på allergiaspekten. Om man äter sånt man inte tål mår man inte så bra. Inte alla kan ha lyxen att vara så noga med innehållet. Innehåller ju inte kolhydrater iallfall. Men kokosolja är mycket bättre - självklart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag jobbar på . Det som är svårast är frukosten,är ju en riktig smörgåsnisse. Tack för råden ska inte äta margarin och jag tycker de flesta recepten innehåller ägg. Kan äta ägg i små mängder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske ska du satsa på att äta "matrester" till frukosten? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Svårt att läsa när du fetar hela texten. Bättre om du bara fetar det du vill citera.

Är det kul att klaga? var glad att du istället lärde dig sanningen om margarin.

Kan tillägga att bli sur på ett forum känns lite slöseri med tid.. hehe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag jobbar på . Det som är svårast är frukosten,är ju en riktig smörgåsnisse. Tack för råden ska inte äta margarin och jag tycker de flesta recepten innehåller ägg. Kan äta ägg i små mängder.

Skippa recepten och ät det du gillar, är mitt råd. Ersätt brödet med det du älskar... med vad som helst. Jag älskade också bröd över allt annat och det var svårt i början att avstå från det, men det gick vägen. Jag använde t.o.m ostskivor som brödersättare som jag la salami på. Sedan la jag ost på tjocka korvskivor, tills jag ersatte brödfrukostarna med bacon och ägg. Numera har brödsuget minskat nästan ner till noll.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Är det kul att klaga? var glad att du istället lärde dig sanningen om margarin.

Kan tillägga att bli sur på ett forum känns lite slöseri med tid.. hehe

Jättemoget att återkomma flera dagar senare utan något annat att tillföra i tråden. Kan vi låta tråden återgå till ursprungsämnet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jättemoget att återkomma flera dagar senare utan något annat att tillföra i tråden. Kan vi låta tråden återgå till ursprungsämnet?

Aj då! det där var nog det vassaste jag hört idag :P ,Jag har redan tillfört en hel del i tråden, varnade för ett gift som du rekommenderade, kolla upp källor innan du rekommenderar något som sagt, och du skrev nyss själv något som inte hörde till det ursprungliga ämnet så vem är omogen nu då? annars är svaret ja på din fråga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg