Vanås Posted February 26, 2014 Share Posted February 26, 2014 Hej alla, Har så klart läst kostdoktorns lista över vad man "får" äta. Men tycker att det finns en massa födoämnen som inte är med. Hoppas att någon här inne vet! (och om ni har en källa eller en länk till var ni fått informationen skulle jag bli lite extra glad...) Och om ni vet varför man ska låta bli något kan det ju vara bra att veta... Kan jag äta: oliver? saltade rostade jordnötter? (av vanliga naturella nötter: Vilka är bäst?) soltorkad tomat? linser? quinoa? sojabönor? (edameme bönor?) gröna ärtor? rostad lök? (sån på burk..) morötter? Känns som om jag glömt hälften av mina funderingar nu. Kommer säkert på fera eftersom... Och tack för hjälpen därute! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suborg Posted February 26, 2014 Share Posted February 26, 2014 Läs på förpackningen hur mycket kolhydrater de innehåller. Jag håller mig under 5/100 gram som Annika Dahlqvist rekommenderat. Andra försöker nolla helt och andra kör mera. Man måste hitta sin egen lösning men jag tycker att 5/100 funkar bra för att kunna gå ner i vikt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 26, 2014 Share Posted February 26, 2014 Det beror ju lite på varför du äter LCHF och vilket mål du har. Oliver är jättebra fettkälla, så de är helt OK för alla. Jordnötter är inga nötter utan baljväxter och innehåller väl massor med kolhydrater, likaså ärtor. Visst kan du äta lite smörsvängda ärtor vid sällsynta tillfällen om du inte är kolhydratskänslig, men det finns salta mandlar som är bättre att ersätta jordnötterna med. Jag skulle äta soltorkad tomat av en bra sort som inte innehåller så mycket knasiga ingredienser, men jag använder det som krydda, så det blir inga mångder. En del klarar inte av tomater pga kolisarna. Sojabönor är som att svära i kyrkan för oss ellsehåeffare. Soja är inte bra mat anser vi för att den gör en massa konstiga saker med kroppen. Linser är innehåller en hel del kolhydrater så det är väl inte det bästa om man ska dra ner på dem, men lika där som ärtorna. Är du inte kolhydratskänslig kan du väl äta lite nångång, men i den här kosten är det ju inte stapelföda precis. Quinoa innehåller en fjärdedel kolhydrater... vill du ersätta ris är finriven blomkål som är hastigt kokt ett fullgott alternativ. Rostad lök på burk innehåller en himla massa onaturliga grejor har jag för mej. Det var länge sen jag läste innehållsförteckningen men det är då väldigt mycket mer än bara lök så sånt får mej illamående... LCHF står också för så oprocessad mat som möjligt. Fräs lök i smör i stekpannan i stället. Morötter är lite luriga. När de är kokta blir de söta. Men råa morötter är rätt OK. Titta på t ex matkalkyl.se så ser du vad varje livsmedel innehåller. Ett riktvärde är att kolhydratsinnehållet ska vara helst nånstans runt 5g/100g för att det ska räknas som lågkolhydratskost. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vanås Posted February 26, 2014 Author Share Posted February 26, 2014 Tackar för båda svar. Vilken jättebra hemsida. matkalkyl.se Trodde att solrosfrön var ok. Men enligt den sidan ligger de på drygt 12g / 100 g ?! :-( Orsaken till att jag provar på LCHF är att jag vill gå ner i vikt... Har inga hälsomässiga problem (så vitt jag vet) :-) Och så är jag så pass "politiskt okorrekt" att jag inbillar mig att jag inte ska göra det "för alltid" utan moderera så att jag längre fram "bara" äter lågkalori fattigt...När jag gått ner mina 5 kg. Gillar att det ska vara så oprocesserat som möjligt! Har ännu inte kunnat släppa känslan av att jag "frossar"... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted February 26, 2014 Share Posted February 26, 2014 I Paranötter är det mindre kolhydrater i än jordnötter så det kanske är ett bättre alternativ om du är nötsugen. Dela dom rosta och salta i panna tex. Annars går väl jordnötter med i små mängder. Beroende på hur strikt man är, hur kolhydratkänslig man är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 26, 2014 Share Posted February 26, 2014 Beroende på hur mycket du har att gå ner och hur mycket du misshandlat din kropp innan kan det ta olika tid innan du märker skillnad. Många nyanlända tycker det är jättejobbigt att det inte syns på vågen, så använd måttband också. Jag gick ner 2 storlekar innan det syntes alls på vågen. Sen är ju inte LCHF egentligen en ren bantningsmetod. Det är en viktnormaliserande kost. Så det är inte säkert att du och din kropp tycker att ni har samma mål. Många som nått sitt mål äter vad man kallar för liberal LCHF därefter. Dvs man äter hälsosam och mättande mat men tillåter sej lite mer kolhydrater. Att gå tillbaka sedan till lågkalori tycker jag låter som en dålig idé. Det enda du skapar då är en otrygg kropp som inte vet när nästa svältperiod kommer och kommer att hålla stenhårt i vartenda gram till slut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sfvensson Posted February 26, 2014 Share Posted February 26, 2014 Ekologiskt jordnötssmör innehåller 16gr/100gr. Det är väl inte en massa? Iaf inte för dom som håller sig till 10-20gr/100gr. Eller? En liten sked är rätt gött.. =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krümel Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Ekologiskt jordnötssmör innehåller 16gr/100gr. Det är väl inte en massa? Iaf inte för dom som håller sig till 10-20gr/100gr. Eller? En liten sked är rätt gött.. =) Nötter kan ju vara en fälla om man vill gå ner i vikt. Det är lätt att äta för mycket! Men har man någorlunda koll på kolhydraterna så går det förstås bra. Det blir förstås inte mycket kolhydrater i en liten sked! Det är lite lika som mörk choklad tycker jag. En del räknar det till LCHF och en del inte. Det beror lite på en själv hur man klarar av det och hur mycket man äter av det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Mandelsmör kan vara ett alternativ. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vanås Posted February 27, 2014 Author Share Posted February 27, 2014 Tack för alla svar. Stoscha skriver: Många som nått sitt mål äter vad man kallar för liberal LCHF därefter. Dvs man äter hälsosam och mättande mat men tillåter sej lite mer kolhydrater. Att gå tillbaka sedan till lågkalori tycker jag låter som en dålig idé. Det enda du skapar då är en otrygg kropp som inte vet när nästa svältperiod kommer och kommer att hålla stenhårt i vartenda gram till slut. Tror att jag är dåligt insatt än... :-) Menade nog snarare liberal LCHF -då får man ju med lite kalorier. Finns det någon definition här på sidan vad som är liberal LCHF och vad som är Lågkalori? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vanås Posted February 27, 2014 Author Share Posted February 27, 2014 Och jag kom på lite mer mat: Kronärtskocka inlagd i olja. Får man äta det. Hittar ingen kolhydrats förtäckning på burken... Och hur är det med vinäger. Kan tänka mig att det är för mycket socker i balsamico. Men äpplecidervinäger kanske? och är keso "tillräckligt" fett? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 ?? På LCHF räknar vi ju aldrig kalorier. Vi äter tills vi är mätta med bra råvaror. Vad menar du med lågkalori? För mej så är ju det nutrilett och liknande skräp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Och jag kom på lite mer mat: Kronärtskocka inlagd i olja. Får man äta det. Hittar ingen kolhydrats förtäckning på burken... Och hur är det med vinäger. Kan tänka mig att det är för mycket socker i balsamico. Men äpplecidervinäger kanske? och är keso "tillräckligt" fett? När det gäller vinäger så hinkar du väl inte i dej några mängder? Man behöver ju inte sila mygg och svälja kameler. Visst ska det finnas innehållsförteckning på burken? Titta på ett annat märke då nästa gång du går på affären. Det är väl typ same same but different. Bra där! Keso är ju inte särskilt fett, men du kan blanda ut det med t ex fullfet creme fraiche om du ska äta det som det är med t ex vaniljpulver eller min favorit grekisk salladskrydda. På 56kilo-bloggen finns kesoplättar som är perfekt i stället för rårakor och som också går äta kalla som i st f macka. De innehåller ju ägg, så då får du lite fett där samtidigt med smöret du steker i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vanås Posted February 27, 2014 Author Share Posted February 27, 2014 ?? På LCHF räknar vi ju aldrig kalorier. Vi äter tills vi är mätta med bra råvaror. Vad menar du med lågkalori? För mej så är ju det nutrilett och liknande skräp Jaha näj. Usch jag vill inte ha nutrilätt och sånt. Och inga light produkter. Med lågkalori menade jag oprosseserad nyttig mat, mycket protein, ingen rädsla för fett men att undvika vitt bröd, vit pasta, potatis och ris. Och hushålla med fullkorsbröd, linser och bönor... typ. :-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Jaja... du blandar ihop begreppen lågkolhydratkost, menar du :-) Du är vi på samma bog igen :-) http://www.kostdoktorn.se/lchf/kostdoktorns-faq#LCHF-definition Här ser du kostdoktorns definition av lågkolhydratskost. När man sen har nått sitt mål kan man ju ära flera sorters grönsaker, kanske ta en frukt ibland osv osv. Det är det som menas med liberal. Man behöver inte stirra sej blind på innehållsförteckningen eller näringsvärdestabeller utan kan välja av fler saker, under förutsättning att man tål dem förstås. Många som går på LCHF måste välja bort matvaror av hälsoskäl också 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Det finns inga förbud... Du får äta vad du vill, men behöver hålla kolhydraterna låga och fettet högt för att erhålla de positiva effekterna. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts