MKJ Posted February 26, 2014 Share Posted February 26, 2014 Jag har fått intrycket att värmevallning uppför sig lite olika hos olika personer och Pygmepuff skrev en sak som jag känner igen mig i. Jag hade tidigare förfärliga vallningar och då började det oftast med att jag frös lite eller kände mig olustig och sedan kom vallningen. Det var det Pygmepuff skrev (i tråden om att hon bakar en lchf-baby) http://forum.kostdoktorn.se/topic/2539-bakar-en-lchf-bebis/page-4#entry58493 Jag visste inte att man kunde få vallningar när man just fått barn. Min fråga är om det är fler som först fryser lite och sedan blir varma? När jag hade det så vaknade jag ofta på natten av att jag frös och drog då på mig en extra filt. Stunden därpå blev jag istället jättevarm och drog av mig 2 filtar. Det var ett evinnerligt bläddrande bland filtarna nätterna igenom. På dagtid kunde jag känna en plötsligt oförklarlig känsla av olust strax innan vallningen kom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lovis Posted February 26, 2014 Share Posted February 26, 2014 Jag är alltid jättefrusen på kvällarna. Lägger mig med dubbla tröjor, leggings och strumpor + dubbla täcken och filt. Mitt i natten vaknar jag och skalar av mig allt. Vaknar alltid varm på morgonen. Har också börjat få varma hettande kinder ibland. Trodde det var om jag varit ute länge och sen kom in i värmen men det kommer när som helst. Läste nånstans (facebook?) att det var ett tecken på fettdrift/fettförbränning men jag vet inte om det kan stämma. Nån som vet kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted February 26, 2014 Share Posted February 26, 2014 Långvarig stress är den vanligaste orsaken, när klimakteriet kan uteslutas... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 26, 2014 Author Share Posted February 26, 2014 Långvarig stress är den vanligaste orsaken, när klimakteriet kan uteslutas... För min del var det klimakteriet. Jag var bara 43 när det började. Sedan kan det ju hända att stressen på jobbet delvis var orsak till att jag kom i klimakteriet så tidigt. Det där med att enbart stress kan orsaka vallningar visste jag inte. Är det allmänt vedertaget eller något du själv har kommit fram till? Min fråga var ju också om någon mer upplevt att dom känner sig frusna strax innan vallningen kommer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted February 26, 2014 Share Posted February 26, 2014 Det där med att enbart stress kan orsaka vallningar visste jag inte. Är det allmänt vedertaget eller något du själv har kommit fram till? Min fråga var ju också om någon mer upplevt att dom känner sig frusna strax innan vallningen kommer. Detta är både allmänt vedertaget, och personligen upplevt. Förr om åren stressade jag mycket under en lång tid, och konsekvensen blev att jag gick igenom en period där jag först frös, och sedan fick värmevallningar. Tack och lov, så är dessa sensationer numera bara ett minne blott. Jag blev en erfarenhet "rikare", och vet nu hur jag ska undvika stress. Nu har jag balans i livet, och slipper dessa värmeväxlingar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts