Jump to content

Svullen och orolig mage?

AnnKi

Recommended Posts

Har ätit LCHF ett par veckor nu och tycker det fungerar hyfsat, försöker fortfarande hitta rätt sas...men jag har märkt att min mage blivit mer orolig, den känns uppblåst. Borde den inte lugna ner sig nu när jag inte äter bröd, pasta och potatis? Försöker hålla mig runt 10-20 kolhydrater per dag. Tycker även jag får i mig ganska bra med fibrer och tränar en stund varje dag.

Är det en inkörsperiod innan magen anpassar sig? Så jobbigt att alltid känna sig som en spärrballong...:-(

Många blir konstiga i magen av kokosfett så det böhöver man mjukstarta med om du använder det.

Sen är det många som har jobbigt med mejeriprodukter. Ska du prova att dra ner på det ordentligt?

De flesta klara smör.

Många blir konstiga i magen av kokosfett så det böhöver man mjukstarta med om du använder det.

Sen är det många som har jobbigt med mejeriprodukter. Ska du prova att dra ner på det ordentligt?

De flesta klara smör.

Tack för svar! Kokosfett använder jag inte däremot ost och grädde och smör...tycker det verkar svårt att utesluta ost och grädde då det ingår i så mycket, som såser och gratänger...tycker inte om att äta "torr" mat...och det är inte så att jag äter grädde och ost till varje måltid, oftast bara till en måltid (av tre)...synd att det ska vara så svårt det här...vill verkligen lyckas denna gång men känner mig liksom motarbetad då jag tror att jag gör rätt men så reagerar kroppen så fel...

Skriv lite mer i detalj vad du äter så kanske vi kan hjälpa?

Skriv lite mer i detalj vad du äter så kanske vi kan hjälp

Denna dag som är ganska typisk ser ut så här:

Frukost: Äggröra på vatten, ost skinka och lök, en tomat

Lunch: Blomkålsgratäng på 130 gram blomkål, 0,5 dl grädde, 25 gram ost, ett ägg, samt 70 gram bacon

Till kvällen blir det nog samma som till frukost plus lite smörstekt vitkål

Dricker ca 1,5 liter vatten om dagen

Jag provade en mjölkfri månad bara för att testa. Det kräver lite omställning i tänket, men inte har vi ätit dåligt för det! Kryddsmör i alla varianter. Kokosmjölk går att ersätta mycket med. Birgitta Höglund hade en flygade Jacob paleo med majonnäs i stället som var riktigt god.

Fast eftersom vi inte har problem med det kör vi mejerier nu, men jag kommer inte att köpa hem lika mycket grädde och creme fraiche tidigare och osten har vi numera bara till helgerna som festmat eller i matlagning. (Vi kunde typ LEVA på ost tidigare).

Jag var också konstig i magen de första två veckorna, men det lugnade sig efterhand. Jag äter ost och grädde men har slutat med mjölk i kaffe och te. Nån gång ibland äter jag lite linfrö om magen strular.

Kämpa på och ge inte upp så fixar dig magen också!

Jag var också konstig i magen de första två veckorna, men det lugnade sig efterhand. Jag äter ost och grädde men har slutat med mjölk i kaffe och te. Nån gång ibland äter jag lite linfrö om magen strular.

Kämpa på och ge inte upp så fixar dig magen också!

OK...då avvaktar jag och ser om det ger med sig..håller det i sig får jag väl prova att trappa ner med mejeriprodukterna...Tack för peppningen!

Det finns väldigt många bra laktosfria mejeriprodukter om du - som jag - inte vill utesluta mjölk mm. Valio, citygross, Skånemejerier, Ica, arla har alla laktosfrimjölk som är god.

Det finns väldigt många bra laktosfria mejeriprodukter om du - som jag - inte vill utesluta mjölk mm. Valio, citygross, Skånemejerier, Ica, arla har alla laktosfrimjölk som är god.

Just det....har jag faktiskt inte tänkt på...tack för tipset! Ger inte magen med sig kan jag testa det för jag vill helst inte heller vara utan mejeriprodukter....Tack! :)

Denna dag som är ganska typisk ser ut så här:

Frukost: Äggröra på vatten, ost skinka och lök, en tomat

Lunch: Blomkålsgratäng på 130 gram blomkål, 0,5 dl grädde, 25 gram ost, ett ägg, samt 70 gram bacon

Till kvällen blir det nog samma som till frukost plus lite smörstekt vitkål

Dricker ca 1,5 liter vatten om dagen

För min del beter sig magen olika från dag till dag, men vissa livsmedel har den alltid svårt att hantera.

Jag kan exempelvis inte äta vitkål i större mängder om den inte är riktigt välstekt. Eftersom det tar tid brukar jag ånga den innan stekning.

Att ånga grönsaker är mycket roligare (tar visserligen lite längre tid) än att koka och dessutom behålls smaken mycket bättre.

Jag ångar i en pastainsats från IKEA med några centimeter vatten i botten på kastrullen:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90239002/

Finns även ånginsats om man klarar sig på mindre plats:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30152346/

Nu kanske inte det var något bra svar på din fråga, men det kanske hjälper någon! :)

• Like 3

Om du har problem med magen exempelvis uppblåst eller svullen är det en indikation på att du inte smälter maten som du ska. Uteslutningsmetoden är väldigt effektiv, prova att utesluta t.ex. alla mjölkprodukter under några dagar och se hur det funkar. Blir det bättre så har du svaret där, blir det inte bättre så får du prova att utesluta något annat.

När det kommer till grönsaker likt olika typer av kål, morötter, broccoli etc. kan de vara svåra att bryta ner, speciellt om din mage inte är i toppform. Ångkokning som nämnts innan är ett bra alternativ tycker jag och om inte det räcker utan du fortfarande märker av problem så brukar det bli bättre om grönsakerna kokas ordentligt så de blir riktigt mjuka, kål bör dock aldrig ätas rått. För mycket fibrer kan ställa till problem om du lider av inflammation i mage/tarm, kan liknas lite med att dra en stålborste i ett öppet sår men då brukar det fungera att koka grönsakerna ordentligt.

Det var mina lilla reflektion. Hoppas det kan hjälpa :)